2013-01-28, 07:29
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Vad för hemska abstinensbesvär kan man tänka sig efter 12års snusande?
Tänk typ 40 graders feber eller nåt, förutom att du inte är sjuk.
Du kommer med andra ord vara fruktansvärt dum i huvudet, skakig, lite skum vad gäller värme/kyla, yr.

Kollade på bio igår och kom då och då på att jag stirrat rakt fram på duken senaste kanske 10 min och helt glömt att kolla vad som hände i filmen egentligen.

Det finns dock stunder när det är skönt också, även under första veckan. Man har ju faktiskt inget tvång att stoppa in en portion, man har enklare till leende när man snackar med någon brud (käften är ju plötsligt "psykologiskt symmetrisk", om man säger så - allt blir naturligare).

Men det är inte kul att vara dum i huvudet tillfällen man inte vill vara dum i huvudet. Det sägs att det inte finns några bra tillfällen att sluta (det finns det, jag hittade ett tex), men det finns garanterat dåliga: inga tentaperioder.
Citera
2013-01-28, 10:31
Medlem
NordiskVarulvs avatar
Har varit snusfri i åtta dagar nu, snusat i 10 år.

Har använt bitar av rå ingefära under läppen, funkat bra hittills.
Svårt att motivera sig ibland dock, brukar tänka att jag sparar 1600:- i månaden,
får bättre flås, varmare fötter/händer men till vilken nytta?

Med snus kunde man ju lurka en hel dag utan att det bekom en så mycket, nu blir man ju rastlös av allt.
Och vafan ska man sysselsätta sig med i 20 minus om inte lurka innomhus?

Kanske blir en dosa idag och göra familjen sedvanligt oimponerad.
Citera
2013-01-30, 20:49
Medlem
Klarar dagarna utan snus,men måste ta en LD lös innan jag går och lägger mig,'r så in i helvete uppe i varv på kvällen utan snus
Citera
2013-01-31, 12:37
Medlem
Hej .
Ska efter moget övervägande lägga av med snuset och har varit till VC och fått utskrivet Champix .
Vad kan man vänta sig den första tiden ?
Är 43 år har snusat sen 15 års åldern med ett uppehåll 06 som höll i sig 1,5 år, snusar nu 1 dosa om dagen.
Hur länge in i kuren är det noralt att snusa ?

Christer
Citera
2013-01-31, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chme
Hej .
Ska efter moget övervägande lägga av med snuset och har varit till VC och fått utskrivet Champix .
Vad kan man vänta sig den första tiden ?
Är 43 år har snusat sen 15 års åldern med ett uppehåll 06 som höll i sig 1,5 år, snusar nu 1 dosa om dagen.
Hur länge in i kuren är det noralt att snusa ?

Christer

Jag snusade till dag 16 om jag minns rätt. Enligt ordination ska du sluta senast dag 14.

Gratulerar till ett mycket smart beslut. uppdatera ofta!

//135 dagar.
Citera
2013-02-01, 01:17
Medlem
Klarade mig 1 dag utan snus, köpte sen 2 dosor för 110:-, så illa behövde jag snusen! Detta var runt 2 veckor sedan. Provade sedan att köpa Onico-snus (nikotinfritt) och varvar detta med vanligt. Allt eftersom tiden går så känner jag mindre och mindre behov av att ha något i flabben. Väldigt skönt! Kan gå 7-8h utan att ens tänka på snus. När jag väl behöver en så har jag den inne i 3-4h och tänker inte på att byta för att få nytt nikotin i kroppen. När jag sen spottat ut denna kan det gå 5-6h till utan att jag stoppar in en prilla. Så jävla härligt!

Tips till er som försöker trappa ner; stoppa inte in en det första ni gör på morgonen! Gå så lång tid ni kan utan! Jag funkar i alla fall så att när jag väl stoppat in en på morgonen så är det större sannolikhet att jag tänker på att ta en ny sen. Try!
Citera
2013-02-01, 08:52
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theputt
Klarade mig 1 dag utan snus, köpte sen 2 dosor för 110:-, så illa behövde jag snusen! Detta var runt 2 veckor sedan. Provade sedan att köpa Onico-snus (nikotinfritt) och varvar detta med vanligt. Allt eftersom tiden går så känner jag mindre och mindre behov av att ha något i flabben. Väldigt skönt! Kan gå 7-8h utan att ens tänka på snus. När jag väl behöver en så har jag den inne i 3-4h och tänker inte på att byta för att få nytt nikotin i kroppen. När jag sen spottat ut denna kan det gå 5-6h till utan att jag stoppar in en prilla. Så jävla härligt!

Tips till er som försöker trappa ner; stoppa inte in en det första ni gör på morgonen! Gå så lång tid ni kan utan! Jag funkar i alla fall så att när jag väl stoppat in en på morgonen så är det större sannolikhet att jag tänker på att ta en ny sen. Try!

Hmm, lite som att ta en öl på fredagen. Man blir liksom sugen på en ny ganska snart efter att den första är urdrucken ;-)
Citera
2013-02-02, 11:18
Medlem
carlankas avatar
Har snusat i 7 år och försökt sluta lite då och då.
Bestämde mig för några dagar sen att jag skulle sluta.
Jag klarade mig i 1 dag (hela dagen gick jag bara och tänkte på hur jävla gått snus är) och vaknade upp mitt i natten svettig och helt förvirrad och tänkte det är inte värt det, så jag åkte till macken typ kl 04:00 knalla in och köpte 5 dosor, underbar känsla!
Nu sitter jag här med snus under läppen och mår piss.
Oavsett vad jag sysslar med kan jag inte sluta tänka på snus.
Citera
2013-02-03, 14:17
Medlem
KSEs avatar
Tja, slutade snusa för lite mer än en vecka sen, efter 11 år.. Det har gått mycket bättre än jag trodde, får ett jäkla sug lite då & då bara.

Men har ni märkt av att alkoholen slår till hårdare efter ni slutat snusa ?
Igår var jag ute med min familj, flickvän & svåger, vi hade trevligt, åt & bowlade lite, och jag drack inte mer än jag brukar under en utekväll, ändå fick jag en sjuk blackout som jag aldrig fått tidigare. 2h som bara försvann, jag hade varit otrevlig mot både min flickvän & syster, gjorde bort mig på krogen, har inget minne av 1h på krogen, hur jag & min flickvän kom hem osv osv. Ångest. Så i princip var jag helt väck från 22 igår till att jag vaknade imorse & undrade varför jag hade sovit med kläderna på, vilket inte har hänt tidigare heller. Gjorde alltså en del skit som jag inte står för alls & inte heller kommer ihåg..

Självklart kan det mycket möjligt ha varit en dålig dag, men på nåt sätt vill jag koppla det till mitt snusstopp ?

Aldrig tidigare har jag haft en sån här blackout och då har man druckit sjukt mycket mer..

Känner ni igen det här eller ?
Senast redigerad av KSE 2013-02-03 kl. 15:08.
Citera
2013-02-03, 16:12
Medlem
Solidaritet92s avatar
Tjena jag är på min andra dag utan snus asså det är skit svårt att plugga hur gör ni för att koncentrera er ? tips gärna
Citera
2013-02-03, 17:27
Medlem
Blizzaks avatar
Hej.

Snusade i 17 år, en dosa om dagen och slutade 1 Januari 2011. Idag har jag varit snus & nikotinfri i två år, en månad och två dagar. Det är 763 dagar om jag räknat korrekt och över 18000 timmar.

Slutade Cold turkey och första 6 månaderna befann jag mig ute på plankan hela tiden. Minsta felsteg så kunde jag trillat dit. Vid månad sex försvann den värsta abstinensen och byttes ut till en stötvis men väldigt lätthanterlig sådan. Denna följde med mig till månad 12 då jag blev helt fri.

Till er som vill ha tips och undrar hur ni ska göra: HÅLL UT. Var tjurig mot er själva. Om ni tycker att det är jobbigt då det gått 72 timmar - tänk då att det går 60 sådana på sex månader. Det finns inget annat ni kan göra än att hålla ut.

Tänk er att ni är 200 mil från land - långt ut på atlanten i en kraftig storm, en orkan utan dess like. Det är bara att ro! Ro allt du har så ska du se att stormen går över och du ser land i sikte. Men du måste vara tjurig och kämpa. Resultat tar lång tid innan du ser.

/Blizzak
Senast redigerad av Blizzak 2013-02-03 kl. 17:38.
Citera
2013-02-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzak
Hej.

Snusade i 17 år, en dosa om dagen och slutade 1 Januari 2011. Idag har jag varit snus & nikotinfri i två år, en månad och två dagar. Det är 763 dagar om jag räknat korrekt och över 18000 timmar.

Slutade Cold turkey och första 6 månaderna befann jag mig ute på plankan hela tiden. Minsta felsteg så kunde jag trillat dit. Vid månad sex försvann den värsta abstinensen och byttes ut till en stötvis men väldigt lätthanterlig sådan. Denna följde med mig till månad 12 då jag blev helt fri.

Till er som vill ha tips och undrar hur ni ska göra: HÅLL UT. Var tjurig mot er själva. Om ni tycker att det är jobbigt då det gått 72 timmar - tänk då att det går 60 sådana på sex månader. Det finns inget annat ni kan göra än att hålla ut.

Tänk er att ni är 200 mil från land - långt ut på atlanten i en kraftig storm, en orkan utan dess like. Det är bara att ro! Ro allt du har så ska du se att stormen går över och du ser land i sikte. Men du måste vara tjurig och kämpa. Resultat tar lång tid innan du ser.

/Blizzak

Om det du säger är sant måste du ha ett starkt psyke, jag kan sluta snuna om jag är ensam på en öde ö isolerad från allmänheten, men hur kan man sluta samtidigt som man måste hantera saker som häner runtomkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in