Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Bra jobbat! Ska erkänna att jag hitintills bara gjort halvhjärtade försök att sluta snusa men kollar den här tråden då och då för inspiration.
Efter ca två veckor ska nikotinet helt ha gått ur kroppen så att använda nikotinplåster kanske dämpar för stunden men förlänger nikotinberoendet, är det något som du känner igen?
Ja, du har helt rätt i det du säger. Jag är helt ok med att ha kvar lite av nikotinberoendet en längre tid framöver, även om mycket mindre (< 7mg om dagen jämfört med när jag brukade snus > 60 mg om dagen).
Jag tror dock inte nikotinplåster är så beroendeframkallande och knappast farligt heller, med tanke på så lite nikotin man får i sig och den långsamma administrationen har knappast nån påverkan på kärlkonstriktion. Så länge det hjälper mig att hålla mig borta från snus och att jag kan behålla min kognition på samma baseline som jag hade när jag snusade är det win win för mig.
Ärligt talat känner jag en högre baseline kognition och fokus när jag använder mig av plåster jämfört med när jag brukade snus. Kanske kan förklaras av den långsamma administrationen som inte orsakar transienter utan en mer konstant tillförsel av nikotinet. Jag är nog lite biased nu dock så ta mig med en nypa salt. Bästa är ju att klippa bandet helt med nikotinet.