2024-01-31, 20:45
Medlem
Vultzs avatar
14 dagar. Check.
Citera
2024-01-31, 22:13
Medlem
Läste någon studie för ett par år sedan som gjorts på råttor som tydligen ska ha påvisat att det uppstår permanenta förändringar i hjärnan efter att man klipper nikotinet.. blandannat ökat riskbeteende för all framtid. Kortfattat så var det väl att "råttorna fick sluta med nikotin & blev såklart aggressiva osv som alla andra.." men det intressanta var det man hittade efteråt, att dom nu vågade utsätta sig själva för bra mycket fler risker än innan, alltså när det kommer till exempelvis att få tag på mat under farligare omständigheter. Enligt studien så återgick råttorna aldrig heller till sitt "normal läge" igen efter det heller.

Behöver inte automatiskt betyda att det blir så för oss, men våra hjärnor är inte långt ifrån deras.
Senast redigerad av EttLivEttVal 2024-01-31 kl. 22:16.
Citera
2024-02-01, 05:48
Medlem
Över två veckor utan snus. Hade nyss två nikotinfria dagar utan plåster då jag inte orkade iväg till affären. Tycker inte abstinensen från plåster är alls lika stark som abstinensen jag hade från snus de första dagarna + plåster.

Romantiserade snuset lite igår kväll, med tanke på allt som händer i världen med krig och elände, kanske man bara ska köpa sitt snus igen och njuta i stunden. Sen kom jag på varför jag slutade snusa, att jag i snitt mådde sämre när jag brukade mitt snus. Jag känner mig själv så pass bra, hade jag inte använt mig av plåster hade jag garanterat suttit här med en dosa nu.

Hur har det gått för dig @K-glitchen, du kör väl också med plåster?
Citera
2024-02-01, 05:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttLivEttVal
Läste någon studie för ett par år sedan som gjorts på råttor som tydligen ska ha påvisat att det uppstår permanenta förändringar i hjärnan efter att man klipper nikotinet.. blandannat ökat riskbeteende för all framtid. Kortfattat så var det väl att "råttorna fick sluta med nikotin & blev såklart aggressiva osv som alla andra.." men det intressanta var det man hittade efteråt, att dom nu vågade utsätta sig själva för bra mycket fler risker än innan, alltså när det kommer till exempelvis att få tag på mat under farligare omständigheter. Enligt studien så återgick råttorna aldrig heller till sitt "normal läge" igen efter det heller.

Behöver inte automatiskt betyda att det blir så för oss, men våra hjärnor är inte långt ifrån deras.

Låter som rent påhitt från dig.

Det forskarna har hittat är förändringar i hjärnan när man brukar nikotin, särskilt om man börjar i tonåren då hjärnan fortfarande växer:

Citat:
. Att använda nikotin under tonåren eller i tidig vuxenålder skapar permanenta förändringar i hjärnan. Hjärnan är då ännu inte färdigutvecklad och därför mer känslig för rökningens påverkan. De permanenta förändringarna ökar risken för beroende av nikotin och andra droger. Det konstaterar forskare vid The Pennysylvania State University I USA.

https://tobaksfakta.se/nikotin-skapa...-i-ung-hjarna/
Citera
2024-02-01, 06:13
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleven0914
Över två veckor utan snus. Hade nyss två nikotinfria dagar utan plåster då jag inte orkade iväg till affären. Tycker inte abstinensen från plåster är alls lika stark som abstinensen jag hade från snus de första dagarna + plåster.

Romantiserade snuset lite igår kväll, med tanke på allt som händer i världen med krig och elände, kanske man bara ska köpa sitt snus igen och njuta i stunden. Sen kom jag på varför jag slutade snusa, att jag i snitt mådde sämre när jag brukade mitt snus. Jag känner mig själv så pass bra, hade jag inte använt mig av plåster hade jag garanterat suttit här med en dosa nu.

Hur har det gått för dig @K-glitchen, du kör väl också med plåster?

Bra jobbat! Ska erkänna att jag hitintills bara gjort halvhjärtade försök att sluta snusa men kollar den här tråden då och då för inspiration.
Efter ca två veckor ska nikotinet helt ha gått ur kroppen så att använda nikotinplåster kanske dämpar för stunden men förlänger nikotinberoendet, är det något som du känner igen?
Citera
2024-02-01, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Bra jobbat! Ska erkänna att jag hitintills bara gjort halvhjärtade försök att sluta snusa men kollar den här tråden då och då för inspiration.
Efter ca två veckor ska nikotinet helt ha gått ur kroppen så att använda nikotinplåster kanske dämpar för stunden men förlänger nikotinberoendet, är det något som du känner igen?

Ja, du har helt rätt i det du säger. Jag är helt ok med att ha kvar lite av nikotinberoendet en längre tid framöver, även om mycket mindre (< 7mg om dagen jämfört med när jag brukade snus > 60 mg om dagen).

Jag tror dock inte nikotinplåster är så beroendeframkallande och knappast farligt heller, med tanke på så lite nikotin man får i sig och den långsamma administrationen har knappast nån påverkan på kärlkonstriktion. Så länge det hjälper mig att hålla mig borta från snus och att jag kan behålla min kognition på samma baseline som jag hade när jag snusade är det win win för mig.

Ärligt talat känner jag en högre baseline kognition och fokus när jag använder mig av plåster jämfört med när jag brukade snus. Kanske kan förklaras av den långsamma administrationen som inte orsakar transienter utan en mer konstant tillförsel av nikotinet. Jag är nog lite biased nu dock så ta mig med en nypa salt. Bästa är ju att klippa bandet helt med nikotinet.
Citera
2024-02-01, 10:17
Medlem
Läst mycket i tråden och känner det är dags att skriva av sig lite.

Spottade ut min sista snus kl 14:22 förra tisdagen. Alltså snart 9 dygn nikotinfri. Hade inte planerat att sluta just då, utan kände helt plötsligt bara att det var nog. Sköt upp ”nästa snus” några minuter i taget och när jag klarat dagen ut utan att ta en ny så kände jag att det vore bortkastat att inte sluta helt när jag ändå påbörjat.

Har brukat snus på heltid i drygt 4 år varav de senaste 1-2 åren nog legat på runt 140 mg nikotin per dygn (räknat i innehåll, hur mycket kroppen verkligen tar upp har jag ingen aning om).

Första dagarna var jävligt konstiga. Liksom många andra kände jag mig bortdomnad i psyket, man gick runt i en tät dimma utan förmåga att koncentrera sig. Suget var starkt i 3-4 dagar, men i lördags upplevde jag en av de skönaste dagarna i livet. Kände total harmoni, kändes som allt gick i ultrarapid och jag bara njöt av tillvaron (trots lite snussug då och då).

Har efter det haft lite småsug från och till, starkare på eftermiddag och kväll. Har dock med vetskapen om risk för viktökning sett till att inte stoppa i mig massa skit utan försökt genomlida. Inte ökat ett hekto hittills.

Igår och idag har jag upplevt ett kraftigt minskat sug och inte ens tänkt speciellt mycket på hur det hade varit att stoppa in en snus. Anar att det kan komma tillbaka en vända starkt sug till innan det vänder för gott.

Lättirriterad har jag varit hela tiden. Har svårt att sova, har vaknat några gånger de flesta nätter och känt mig sjukt pigg och haft svårt att somna om. Senaste två nätterna har jag dock bara vaknat en gång och då bara kanske en timme efter jag somnat, så nästan sovit hela nätter.
Senast redigerad av lundb 2024-02-01 kl. 10:25.
Citera
2024-02-01, 20:01
Medlem
Inthemoves avatar
Cold turkey 2 dygn nu. Huvudvärk, lite yrsel och svettningar i natt. Värst är känslan av irritation, måste försöka hålla ihop mig de här första absti-dagarna. Träna, käka tre stadiga mål och förhoppningsvis sova på Propavan. Vågar nog inte bärs i helgen...
Citera
2024-02-02, 00:45
Medlem
Inne på sjätte dagen nu. Upplever suget som störst nu, det liksom kryper i hela kroppen på en. Kommer detta gå över eller kommer man alltid känna detta till och från?

Negativt hittills: Sluddrar och kan inte riktigt tänka klart. Jobbigt sug som dyker upp titt som tätt.

Positivt hittills: Stabil puls. somnar lättare och har varmare händer (ökad blodcirkulation). Eksem har försvunnit utan någon hudsalva, vilket aldrig brukar hända.
Citera
2024-02-02, 09:06
Medlem
Vultzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Inne på sjätte dagen nu. Upplever suget som störst nu, det liksom kryper i hela kroppen på en. Kommer detta gå över eller kommer man alltid känna detta till och från?

Negativt hittills: Sluddrar och kan inte riktigt tänka klart. Jobbigt sug som dyker upp titt som tätt.

Positivt hittills: Stabil puls. somnar lättare och har varmare händer (ökad blodcirkulation). Eksem har försvunnit utan någon hudsalva, vilket aldrig brukar hända.

Känslan och suget går ner i varv efter 1 vecka. Det beror dock också hur länge du har snusat osv. Ibland kan det ta månader, enligt vissa. Jag är inne på dag 16, och jag känner mig inte alls sugen på snus. Ibland kommer tankarna och suget, men de försvinner lika snabbt. Inom 1 minut typ.
Citera
2024-02-02, 22:46
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Cirka 40 dagar nu utan nikotin. Känner lika stort behov idag som efter två dagar :/ Tuggar vanliga tuggummin som fan. Kan göra av med en burk på 60 tuggummin på en dag...

Ni som slutat snusa. Har ni fått helt vita tänder efter lång tid eller är det kört om man inte gör behandling? Jag slutade alltså snusa i november 2022 så var länge sen men utan nikotintugummin sen ungefär 40 dagar sen. Mina tänder har blivit betydligt vitare förutom just den tanden där jag brukade snusa. Så alla mina tänder förutom en är vita. Har provat sån där penna utan resultat och olika tandkrämer som gjort resten av tänderna vitare men just den tanden biter det inte på så att säga. Vill ju inte heller gå till tandläkaren och betala dyra pengar för att bleka en enda tand som dessutom inte syns om jag inte ler brett.
Citera
2024-02-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttLivEttVal

Haft mailkontakt med en ledande neuroforskare i Sverige ang detta. Verkar som att nikotinet påverkar glutamattransporten i astrocyterna. Så kan ligga något i det. Dock inget som de har publicerat än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in