2016-08-26, 12:28
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutasnusa
"Försökt" sluta nu i ett halvår, senaste månaden kan man väl säga att jag försökt på riktigt, dock väldigt usla försök.

Nedtrappning tror jag inte på, återfall, ja kan väl ske, men bara att börja om isf.

Vad är din åsikt om Onico ?
Jag har slutat genom att använda Onico, och då behåller man tyvärr idén om den "nödvändiga" prillan mentalt. Jag har alltid börjat med snuset igen. Sen finns det de som klarar sig på Onico i åratal (dvs de börjar inte snusa igen, men slutar aldrig att använda Onico- dyrt och onödigt), man behåller sin missbrukshjärna med den sortens substitut.
Citera
2016-08-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag har slutat genom att använda Onico, och då behåller man tyvärr idén om den "nödvändiga" prillan mentalt. Jag har alltid börjat med snuset igen. Sen finns det de som klarar sig på Onico i åratal (dvs de börjar inte snusa igen, men slutar aldrig att använda Onico- dyrt och onödigt), man behåller sin missbrukshjärna med den sortens substitut.

Kan tänka mig att Onico kan vara lite smålurigt. Men jag kommer iaf köra på det första veckan. Skulle jag enbart köra Onico några veckor framåt och inget nikotin så ser jag det som ett rejält kliv framåt. Ett Onicoberoende kan jag inte tänka mig att jag fastnar i, betydligt större risk att jag kör riktigt snus istället.

Återkommer på tisdag om jag nu inte misslyckas första dagen, igen dvs.
Citera
2016-08-26, 17:23
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Grattis! Vissa få lyckas ju med nikotinläkemedel, iaf om de använder dem så kort tid som du gjorde. Kul att det gick vägen!

Tack! Ska erkänna att jag körde nikotintuggummin en längre period innan jag bytte till plåster. Att tugga tuggummi kanske fungerar för vissa men det gjorde det inte för mig. Tog nytt konstant och hade alltid ett i munnen så det beroendet fortsatte bara utan slut i sikte. Plåstren åkte på på morgonen och sen satt det där så man kunde tänka på annat än nästa fix. Tror det hjälpte enormt mentalt.
Citera
2016-08-29, 20:51
Medlem
10 månader senare och intet återfall hittills. Suget är oftast under kontroll men senaste veckan har det kommit tillbaka utan synlig anledning. Jaja, bara hålla ut. Det försvinner ju snart igen, men fan man måste verkligen vara på sin vakt alltså.

Lycka till alla ni som står i kast med att sluta eller nyligen gjort det. Det är en jobbig resa men det är värt det.
Citera
2016-08-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
10 månader senare och intet återfall hittills. Suget är oftast under kontroll men senaste veckan har det kommit tillbaka utan synlig anledning. Jaja, bara hålla ut. Det försvinner ju snart igen, men fan man måste verkligen vara på sin vakt alltså.

Lycka till alla ni som står i kast med att sluta eller nyligen gjort det. Det är en jobbig resa men det är värt det.

Du har PM.
Citera
2016-08-29, 23:08
Medlem
Har både rökt och snusat i mitt liv. Är lite över 30 bast. Började med cig och skit när man var runt 15-16 års åldern. Var inte en heltidsrökare vid tillfället och var rädd för att börja röka så jag provade en prilla general av en polare... Snusade sedan i 10 år... för att sluta i 5 år för att återigen börja snusa. Feströkte alltid under de åren jag slutat snusa.

Jag håller på att sluta igen och tycker det är lättare nu än vad det var första gången. Ju äldre man blir ju lättare är det att titta tillbaka på sitt liv och man kan lättare analysera sig själv och vad snuset gör för dig.

Här är problemet jag tror många har med snus (förutom att de tror att det ger en form av rus), och det är samma problem jag har med snus. Min första cig smakade skit. Det smakade fan och man hostade som satan. Fattade ej vad i helvete rökare tyckte cig var så speciellt för.

Däremot så smakade första snusen najs som fan. Det luktade även gott. En lösbak general. Det är det som gör det svårt att sluta snusa för många tror jag. Smaken och lukten. Behovet att känna doften, etc.

För allt annat med snus är rätt korkat. Snus ger ingenting utöver smaken. Det ger inget "high". Nikotin lurar hjärnan och belönar dig genom att få dig att känna dig normal. Det är det som är så sjukt med nikotinberoende för mig. Man känner sig inte bättre... man känner sig bara normal. Höll uppe ett par månader. Började igen... Man tror man kan ta en prilla. "Det e lugnt. Bara en eller två prillor." Men nikotindjävulen sätter handbojor på en fortare än kvickt.

Slutade ett par veckor, kände att man gjort det bra. Belönar sig själv med en dosa. Haha. Man e så jävla korkad .

Hur som, nu är man på dag 3. Och idag känns allt kanon. Hittat en vis frid med beslutet. Har gjort fred med tanken att man alltid kommer sakna snuset. Snuset är som en gammal flamma man hade jävligt kul och bra sex med, men som man alltid visste det inte kunde funka med.

Så är det och så är livet. Det e lite Rock N' Roll att vara snusfri ju :P
Citera
2016-08-30, 15:15
Medlem
Jag har tidigare slutat med champix. Första omgången gick som en dans på rosor och jag kände väldigt lite besvär med att jag slutat. Hade inte haft ett endaste besvär på säkert 3 månader. När månad 6 hade passerat tänkte jag testa hur jag reagerade på att ta några prillor, men trillade dit så det visslade om det.

I våras gjorde jag ett nytt försök och fick champix utskrivet. Tänkte att det skulle vara lika enkelt som första gången - men icke det! På 14:e dagen trillade jag dit pga en sjuhelvetes abstinens. Efter några månader, i juli gjorde jag tredje försöket och började äta resterande del av kuren doktorn skrev ut. Och jag snusar fortfarande trots att jag ätit kuren jämsides med att jag snusat som vanligt. Tycker inte att det var som första gången att man redan efter några dagar helt tappar suget efter nikotin.

Någon som varit med om samma sak eller känner till om det finns någon studie kring att champix bara funkar en gång och att hjärnan stöter bort champixens effekt?

Känns som att min hjärna är immun mot champix.
Citera
2016-08-31, 19:46
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Är lite nyfiken på hur det går för vissa?

NestTest
NiceToHaveHope
Scrofa
R.R

Håller ni fortfarande ut?
Tjabba, har inte vart inne här i tråden på ett tag. Men kul att ni är engagerade i min kamp!

Det går bra för mej!

Har fått totalt ett återfall en gång när jag var full och tog då en snus. Det var flera veckor sen och har inte kollat åt det hållet sen dess. Nu har jag till och med börjat jobba. Det var det jag var lite orolig för, om jag skulle klara det när jobbstressen kom tillbaka. Men det går utmärkt.

2 månader idag.

Ska tillägga att jag inte heller rört någon mer cigg. Ni minns kanske att jag nämnde att jag vid ett par tillfällen hade rökt en cigarett. Men har alltså inte gjort det något mer.

Vill också tillägga: Tack som fan för allt stöd i tråden!! Jag tror faktiskt det har vart helt avgörande! <3
Senast redigerad av NestTest 2016-08-31 kl. 19:51.
Citera
2016-08-31, 20:40
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Tjabba, har inte vart inne här i tråden på ett tag. Men kul att ni är engagerade i min kamp!

Det går bra för mej!

Har fått totalt ett återfall en gång när jag var full och tog då en snus. Det var flera veckor sen och har inte kollat åt det hållet sen dess. Nu har jag till och med börjat jobba. Det var det jag var lite orolig för, om jag skulle klara det när jobbstressen kom tillbaka. Men det går utmärkt.

2 månader idag.

Ska tillägga att jag inte heller rört någon mer cigg. Ni minns kanske att jag nämnde att jag vid ett par tillfällen hade rökt en cigarett. Men har alltså inte gjort det något mer.

Vill också tillägga: Tack som fan för allt stöd i tråden!! Jag tror faktiskt det har vart helt avgörande! <3

Grymt jobbat! Grattis!

Det viktiga att komma ihåg nu är att aldrig släppa garden. Då skiter det sig.

Roligt att höra
Citera
2016-08-31, 22:13
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest

Det går bra för mej!

2 månader idag.

Bra kämpat!😀
Se upp för halvårskurvbollen, den kan komma när du känner dig säker och glömt bort snusandet och din kamp helt.

Den kan manifestera sig som:
"Nä va fan, det hade varit kul att se ifall man kan ta en snus nu utan att trilla dit! Bara som ett vetenskapligt experiment alltså! För jag är ju inte sugen, jag har fixat detta!"

Eller

"Nä va fan, det här nya whiskysnuset hade varit soft att testa eftersom jag är en sån hipsterwhiskynörd och så här på en företagsresa där man är tagen ur sitt sammanhang spelar det ju ingen roll! För jag är ju inte sugen, jag har ju fixat detta!"

Y. E. A. H. R. I. G. H. T.

Halvårskurvbollen är lömsk för man tror inte att det är ett återfall som står för dörren eftersom det gått så lång tid sedan det kittlade i snustarmen. Man har sänkt sin mentala mobilisering, och rätteligen så eftersom den initiala kampen är över. Men en gång snusare, alltid snusare. Livet efteråt är lätt men inte helt underhållsfritt.

Halvårskurvbollen, som egentligen bara är helt vanligt sug, är den första maskrosen i asfalten. Sådana kommer vi alla att stöta på, eftersom vi är...skadade. Som tur är så är de lätta att trampa ner på en sekund och sen går man vidare och njuter av ytterligare sex månader av ren asfalt.

Mind what you have learned, save you it can!
Citera
2016-09-01, 19:27
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Grymt jobbat! Grattis!

Det viktiga att komma ihåg nu är att aldrig släppa garden. Då skiter det sig.

Roligt att höra

Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Bra kämpat!😀
Se upp för halvårskurvbollen, den kan komma när du känner dig säker och glömt bort snusandet och din kamp helt.

Den kan manifestera sig som:
"Nä va fan, det hade varit kul att se ifall man kan ta en snus nu utan att trilla dit! Bara som ett vetenskapligt experiment alltså! För jag är ju inte sugen, jag har fixat detta!"

Eller

"Nä va fan, det här nya whiskysnuset hade varit soft att testa eftersom jag är en sån hipsterwhiskynörd och så här på en företagsresa där man är tagen ur sitt sammanhang spelar det ju ingen roll! För jag är ju inte sugen, jag har ju fixat detta!"

Y. E. A. H. R. I. G. H. T.

Halvårskurvbollen är lömsk för man tror inte att det är ett återfall som står för dörren eftersom det gått så lång tid sedan det kittlade i snustarmen. Man har sänkt sin mentala mobilisering, och rätteligen så eftersom den initiala kampen är över. Men en gång snusare, alltid snusare. Livet efteråt är lätt men inte helt underhållsfritt.

Halvårskurvbollen, som egentligen bara är helt vanligt sug, är den första maskrosen i asfalten. Sådana kommer vi alla att stöta på, eftersom vi är...skadade. Som tur är så är de lätta att trampa ner på en sekund och sen går man vidare och njuter av ytterligare sex månader av ren asfalt.

Mind what you have learned, save you it can!
Tack!

Haha, ja båda dom där scenariona kan jag se framför mej. Jag tror jag säkert kommer att tänka exakt dom där tankarna, men sen inse att det är en fälla!
Citera
2016-09-02, 14:08
Medlem
hej.

jag höll upp i över två veckor, föll sedan tillbaka igen. Standard har varit 6x g3 portion, det är ganska mycket...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in