2016-01-07, 18:42
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niltzen
2. Föredömet för barnen (svårt att i framtiden argumentera med en ung obstinat tonåring om varför snus är bajs om man själv snusar).
3. Tröttnar med jämna mellanrum på att vara slav. Att jag själv inte kan vara den som bestämmer.
Detta var mina två främsta anledningar till att sluta. Min tonårsdotter rökte dessutom redan (blä!) Och när jag slutade snusa blev hon peppad och la ner rökningen!

Citat:
Ursprungligen postat av Niltzen
Jag är inget annat än en jävla pundare.
Den insikten kommer hjälpa dig att sluta, mig hjälpte det jättemycket att inse det!
Citera
2016-01-08, 11:06
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Jaha, då ska vi se vad framtiden bär i sitt sköte: 56 minuter utan snus just nu efter att ha levt halva mitt liv med portionssnus under läppen.

PS: jag har försökt en gång tidigare för 10 år sedan (skrev om det i denna tråd)
Jaha, då är jag snart uppe i 3 dygn utan snus. Första natten sov jag riktigt kackigt och det påstås att jag yrade om snus i sömnen, vilket är nästan lite för roligt för att vara sant men jag får väl tro på det.

Jag har inte ersatt snuset med vare sig nikotinfritt snus eller, gud bevars, cigaretter. Däremot har jag en väldig aptit, som jag antar varit kväst av snuset, så jag räknar med att gå upp lite grann i vikt på kort sikt.
Citera
2016-01-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmomie
Behöver lite tips, går 3an i gymnasiet och snusat snart 3 år. Har tyvärr börjat snusa alldeles för mycket och för starkt och det har jag inte råd med. Vad är era bästa tips på sluta och undvika att bli för frestad när polarna erbjuder en jävel?
Det är bra med tydliga mål. Förstå att snus underminerar naturliga belöningssystemet. Pressar ut dopamin, adrenalin och serotonin. Det kan skapa en stor obalans. Tills kroppen bygger upp lagret kan du känna dig irriterad och okoncentrerad. Sluta tvärt t.ex. i början av en helg eller en ledighet.
Citera
2016-01-11, 16:45
Medlem
Spider-Girl, jag ser att du fortfarande styr och ställer här i tråden, sisådär 10 månader sen mitt senaste besök.

Remember little me? Slutade cold turkey den 1 mars 2015 med både snus och cigg, och jag är fortfarande nikotinfri. Har en del sug ibland (1-2 i månaden, ungefär) men de är väldigt snabbt övergående, och tanken på att börja snusa/röka igen finns inte på kartan.

Jag har ett flertal gånger haft mardrömmar där jag rökte eller tog en snus, och vaknat med grov ångest. Ser det som ett gott tecken eftersom jag skulle bli otroligt besviken på mig själv om jag föll tillbaks. Jag uppskattar verkligen nikotinfriheten.

Jag skulle kunna radda upp hur många saker som helst som blivit bättre, men jag nöjer mig med att påpeka för de aspirerande ex-nikotinisterna i tråden: Det är skönt att vara fri.
Citera
2016-01-11, 17:59
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stugnissen
Spider-Girl, jag ser att du fortfarande styr och ställer här i tråden, sisådär 10 månader sen mitt senaste besök.

Remember little me? Slutade cold turkey den 1 mars 2015 med både snus och cigg, och jag är fortfarande nikotinfri. Har en del sug ibland (1-2 i månaden, ungefär) men de är väldigt snabbt övergående, och tanken på att börja snusa/röka igen finns inte på kartan.

Jag har ett flertal gånger haft mardrömmar där jag rökte eller tog en snus, och vaknat med grov ångest. Ser det som ett gott tecken eftersom jag skulle bli otroligt besviken på mig själv om jag föll tillbaks. Jag uppskattar verkligen nikotinfriheten.

Jag skulle kunna radda upp hur många saker som helst som blivit bättre, men jag nöjer mig med att påpeka för de aspirerande ex-nikotinisterna i tråden: Det är skönt att vara fri.
Hahahahaha "Styr och ställer"
Ja det har nog blivit en liten mission för mig att visa folk hur härligt det är att bli fri, och att hur kraftigt beroende man än har varit så kan man sluta, UTAN ATT GÅ RUNT OCH SAKNA/LÄNGTA EFTER SNUSET. Det var som en uppenbarelse för mig
Vad härligt att du har hållit dig fri från skiten, stort grattis!!!
Citera
2016-01-11, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Ja det har nog blivit en liten mission för mig att visa folk hur härligt det är att bli fri, och att hur kraftigt beroende man än har varit så kan man sluta, UTAN ATT GÅ RUNT OCH SAKNA/LÄNGTA EFTER SNUSET. Det var som en uppenbarelse för mig
Ja, precis. Du kan gott skriva det i versaler, tycker jag, för det är värt att påpekas. Det är rädslan för abstinensen och livet utan snus som håller de flesta från att sluta snusa.

Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Vad härligt att du har hållit dig fri från skiten, stort grattis!!!
Tackar. Du är duktig du med, särskilt med tanke på hur mycket du peppar folk och håller liv i tråden. Bra gjort.
Citera
2016-01-11, 21:50
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stugnissen
Ja, precis. Du kan gott skriva det i versaler, tycker jag, för det är värt att påpekas. Det är rädslan för abstinensen och livet utan snus som håller de flesta från att sluta snusa.

Tackar. Du är duktig du med, särskilt med tanke på hur mycket du peppar folk och håller liv i tråden. Bra gjort.
Vad rar du är Det är inget att berömma för! Men visst blir man glad när man ser folk lyckas slippa denna skit?
Citera
2016-01-13, 08:39
Medlem
Danlos avatar
Känner att jag måste komma in här och skryta lite, den 11:e januari 2016 har jag varit nikotinfri i 3 månader! Kan knappt fatta det själv?! Så underbart att slippa det onödiga missbruket! Kan jag så kan du! Sluta nu! Återfall och snedsteg är OK i början, var inte för hård mot dig själv för då går det åt helvete.

Jag tog en en cigg eller två första dagarna. Hjälpte nåt enormt då jag inte är rökare, men det stillade begäret så jag kunde härda ut de första dagarna ut ur vanan att ta en snus när jag drack kaffe, efter frukost, när jag satte mig i bilen, när jag var glad, när jag var ledsen, därimellan och av vilken anledning som helst.. En falsk tröst i vardagen.

Så nu känner jag mig verkligen fri! Kommer aldrig ta upp nikotinanvändade igen! Har för mycket andra problem att hantera än att självmant lägga ett nikotinmissbruk också till listan!

Mitt bästa tips kommer nu, har du några som helst problem med kroppen, GÅ TILL SJUKGYMNAST! Det är det bästa jag gjort! Underlättar definitivt att sluta snusa utan värk i kroppen

Lycka till allihop!
Citera
2016-01-13, 08:47
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
39 månader snusfri. (efter 13 års elitsatsande med snitt 1.5dosa per dag) inget fysiskt sug sedan länge men saknar att snusa då man faktiskt blir glad av det.
Gick upp 8kg pga småätande första året.
Nästa steg blir att slut med chips och porr - sen när man tagit bort alla glädjeämnen kan man bara luta sig tillbaka i soffan å vänta på att man ska få dö.

Haha! Klassiskt! Nikotinet talar hör jag Livet blir inte sämre för att man slutar missbruka saker. Hoppas du lyckast kämpa emot nikotindjävulen!
Citera
2016-01-13, 08:52
Medlem
Danlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink

Bit ihop, känn smärtan och ta det en timme i taget.

Bra skrivet, det är oerhört viktigt att verkligen ta in smärtan, det går inte fly från smärtan och sorgen att sluta. Man måste uthärda det för att bli fri på riktigt. Det kan inte fungera på nåt annat sätt.
Citera
2016-01-14, 08:45
Medlem
nollans avatar
Nu är jag uppe i 8 dagar, 19 timmar och 10 minuter sedan senaste portionen General White.

Det går faktiskt bättre än väntat! De första dagarna var rätt hemska med allmän slöhet, rastlöshet och allmän känsla av att vara ur balans (även bokstavligen, då jag snubblade till ett par gånger).

Jämfört med när jag slutade snusa för 10 år sedan för att börja en månad senare har jag motivationen eller rättare sagt inställningen. På den tiden ville jag själv egentligen inte sluta och gjorde aldrig riktigt upp med missbruket genom att snusa Onico, toalettpapper och fan vet. Nä, för mig kändes det som det enda rätta att bara acceptera förra veckan att det var slutsnusat. Punkt.

Ja, nu låter jag ju lite väl styv i korken kanske efter bara en dryg vecka men jag tänker allt mer sällan på snus.
Citera
2016-01-14, 09:09
Medlem
flukkes avatar
Idag är jag snusfri sen 2 månader tillbaka!

Hade egentligen inga problem med att snusa och jag tyckte det va gott, men träffade en tjej som hatar det så fick sluta tvärt..

Efter ett par jävligt tuffa dagar med utebliven sömn och hetsätning känner jag nu att mitt liv börjar återgå till det normala fast utan snuset.
Tänkte länge konstant på snus, så mycket att jag var rädd för att gå in och skriva om det i denna tråden.

Men nu anser jag mig fri från skiten och hoppas innerligt att det ska förbli så

EDIT:
Jag vill tacka den som skrev i tråden att han köpte en dosa och hade med sig.
Gjorde själv precis samma sak, köpte en dosa Rapé och la den i jackfickan och sen dess haft med mig den överallt oöppnad tills denna dag.

Skrev datumet på den så att jag kommer ihåg när min sista snus intogs och detta kändes som en psykisk grej som fungerade för mig, jag kunde liksom när som helst börja snusa igen om jag ville. Stillade på något sätt min abstinens.

Tack!
Senast redigerad av flukke 2016-01-14 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in