2018-09-24, 16:36
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Idag känner jag ett sug, en längtan. Det var länge sedan jag kände så.

77e dagen utan nikotin.

Vi kämpar på vi.
53:e dagen idag och har varit snussugen hela dagen. Skitdrygt. Sitter och romantiserar hur jävla bra det var, hur livet lekte och hur man gick runt och mys-snusade men förtränger totalt hur det kändes när man snusat hela dagen och munnen smakade skit och sängen var full med snussmulor och hjärtat rusade.
Citera
2018-09-24, 17:00
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Vi kämpar på vi.
53:e dagen idag och har varit snussugen hela dagen. Skitdrygt. Sitter och romantiserar hur jävla bra det var, hur livet lekte och hur man gick runt och mys-snusade men förtränger totalt hur det kändes när man snusat hela dagen och munnen smakade skit och sängen var full med snussmulor och hjärtat rusade.
Intressant hur man ändrar sig.
Först är det så jävla bra, sen vill man sluta av flera anledningar. Så slutar man, sen vill man börja igen av flera anledningar.

Så kämpar man på ett tag, sen trillar man dit för man vill ha det så jävla bra igen och mys-snusa igen.
Så får man ågren för att man trillade dit och sen känner man sig smutsig ett tag medan man gottar sig i snuset tills man "blivit stark" eller "hamnat i zonen" eller fått "en ingivelse" och försöker sig på att sluta igen.

En himla karusell. Jag pallade inte och valde att hoppa av karusellen och lämna nöjesfältet bakom mig där jag inte såg det alls längre.

Jag har kollegor som snusar. En snusar portion och har i princip en prilla inne hela tiden, han bara byter prilla ibland. Han stressar lite med att springa ut i bilen och hämta en ny dosa i tid och otid, vilket jag är glad jag slipper.

En annan kollega snusar lös, och han verkar riktigt harmonisk i sitt snusande. I en nypande rörelse lägger han vant in en prilla, och är det efter maten så har inte gaffeln hunnit landa på tallriken innan prillan är inne. Han tar sitt snus like clockwork efter kaffe och måltider och verkar helt tillfreds med det.

Kanske du SKA snusa, Paggan? Du kanske trivs mer med det än att sluta?
Helt ärligt.
Citera
2018-09-24, 17:52
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Intressant hur man ändrar sig.
Först är det så jävla bra, sen vill man sluta av flera anledningar. Så slutar man, sen vill man börja igen av flera anledningar.

Så kämpar man på ett tag, sen trillar man dit för man vill ha det så jävla bra igen och mys-snusa igen.
Så får man ågren för att man trillade dit och sen känner man sig smutsig ett tag medan man gottar sig i snuset tills man "blivit stark" eller "hamnat i zonen" eller fått "en ingivelse" och försöker sig på att sluta igen.

En himla karusell. Jag pallade inte och valde att hoppa av karusellen och lämna nöjesfältet bakom mig där jag inte såg det alls längre.

Jag har kollegor som snusar. En snusar portion och har i princip en prilla inne hela tiden, han bara byter prilla ibland. Han stressar lite med att springa ut i bilen och hämta en ny dosa i tid och otid, vilket jag är glad jag slipper.

En annan kollega snusar lös, och han verkar riktigt harmonisk i sitt snusande. I en nypande rörelse lägger han vant in en prilla, och är det efter maten så har inte gaffeln hunnit landa på tallriken innan prillan är inne. Han tar sitt snus like clockwork efter kaffe och måltider och verkar helt tillfreds med det.

Kanske du SKA snusa, Paggan? Du kanske trivs mer med det än att sluta?
Helt ärligt.

Nähäru.
Här skas ingenting.
Hade jag snusat för ca 800kr i månaden eller varit måttfull så hade jag nog fortsatt men både du och jag vet ju att det inte går och då får man helt enkelt låta bli.
Sen är det ju så intressant med detta romantiserande trots allt. Hur man lurar sig själv och får en att tro att allt var så jäkla mysigt, skönt, problemfritt och värt det när man inte alls kände så när man var inne i hela karusellen.

Brukar roa mig med att gå tillbaka i denna tråd och läsa och det är ett jäkla romantiserande. Folk som slutat och är mitt i abstinensen skriver om hur mysigt det minsann var på julafton när de UNNADE sig en Gotlands Julesnus. Hur de minns när de reste 150 mil ensamma i bilen och hånglade med sin Tre Ankare till bra musik. Otaliga poster berättar om hur UNDERBART det var att sätta på en bra film, luta huvudet tillbaka och lägga in en fuktig lös och bara NJUTA.
Dock verkar alla ha glömt att de slutade av en anledning - så även jag.
Skulle jag åka och köpa snus nu så skulle jag tycka allt var underbart i ca 2 veckor. Livet skulle vara på topp. Sen skulle jag sitta där och mata in snus efter snus utan syfte eller nikotinkick och önska att jag aldrig börjat igen

Så jäkla paradoxalt.
Citera
2018-09-24, 19:29
Avslutad
11 dagar utan nikotin nu. Snusat några dosor KickUp och Onico samt lite ingefära emellanåt.
Idag inte kört någonting, vill inte byta mitt beroende till låtsassnus. Vill lägga ner helt och då måste man få uppleva saknaden under läppen i ett par veckor/månader.

Mår bättre än förut. Börjat träna utav bara helvete vilket är svinskönt, tränade aldrig förut.
Citera
2018-09-24, 20:23
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Skulle jag åka och köpa snus nu så skulle jag tycka allt var underbart i ca 2 veckor. Livet skulle vara på topp. Sen skulle jag sitta där och mata in snus efter snus utan syfte eller nikotinkick och önska att jag aldrig börjat igen

Så jäkla paradoxalt.
Dagsens sanning.
Det är detta som gör mig avtänd på snus - man börjar att ta det för att må bra men det slutar med att man tar det för att inte må dåligt.

FAIL.
Citera
2018-09-25, 23:30
Avslutad
12 dagar snusfri!

Hur gör ni för att inte bli feta?

Min kropp SKRIKER efter mat.

Jag äter något mindre än när jag snusade, och det är ett måste eftersom snusstoppet minskar ämnesomsättningen, annars blir jag fet.
Tränar en hel del också vilket jag inte gjorde förut , runt 1 mil per dag löpning.

Jag skulle kunna hetsvräka i mig mat, alla former av fett, chips, glass, godis. Var inte ens i närheten av den här tjockisen mentalt innan jag slutade. Då räckte en kaffe och snus både som frukost och lunch :-(
Citera
2018-09-26, 10:00
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
12 dagar snusfri!

Jag äter något mindre än när jag snusade, och det är ett måste eftersom snusstoppet minskar ämnesomsättningen, annars blir jag fet.
Tränar en hel del också vilket jag inte gjorde förut , runt 1 mil per dag löpning.

Jag skulle kunna hetsvräka i mig mat, alla former av fett, chips, glass, godis. Var inte ens i närheten av den här tjockisen mentalt innan jag slutade. Då räckte en kaffe och snus både som frukost och lunch :-(

Grattis! Det går framåt

Jag äter det jag känner för ett tag nu så får jag ta tag i det sen. Har gått upp till 104 kg (brukar väga runt 98 kg). Styrketränar 5 dagar i veckan och nu efter sommaren får man ju bulka lite.
Men du, så länge du springer 1 mil om dagen så är det nog ingen fara med din vikt.

Vad har du märkt för fördelar med att sluta snusa hittills?
För egen del är det främst pulsen och potensen som blivit mycket bättre.
Citera
2018-09-26, 14:24
Avslutad
Citat:
Grattis! Det går framåt

Jag äter det jag känner för ett tag nu så får jag ta tag i det sen. Har gått upp till 104 kg (brukar väga runt 98 kg). Styrketränar 5 dagar i veckan och nu efter sommaren får man ju bulka lite.
Men du, så länge du springer 1 mil om dagen så är det nog ingen fara med din vikt.

Vad har du märkt för fördelar med att sluta snusa hittills?
För egen del är det främst pulsen och potensen som blivit mycket bättre.
Tack och grattis själv till snusfriheten :-)
Jag är lite rädd för att gå upp 5-6 pannor då jag typ hittat idealvikten som jag trivs med, men styrketränar ingenting. Kanske är värt att börja med det också. Styrketränar man kan man ju lägga mindre fokus på vikten menar jag :-)

Största fördelen är hjärtat, helt klart.

Pulsen är som sagt lugn, jämn och fin. Dessutom upplever jag att andningen följer pulsen (samspelet med flåset) fungerar bättre när jag är snusfri vilket gör att träning roligare!

Är inte piggare än förr, men är pigg på normala tider och trött på normala tider.

Är alltså efter snusstoppet morgonpigg, trodde aldrig jag skulle bli det... är dessutom trött som fan på kvällen. Tidigare kunde jag ligga och hålla på med luren fram till 6.00, det orkar jag inte längre...

Ser det bara som ett stort plus då man fungerar mer normalt som människa :-)
Citera
2018-09-26, 18:57
Medlem
Har låtsas slut och börjat igen ett par gånger nu men idag är det nästa 8 dagar helt nikotinfri. Har proppat godis och pizza istället. Annars går det bra!
Citera
2018-09-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
12 dagar snusfri!

Om du springer 7 mil per vecka behöver du antagligen inte oroa dig för vad du stoppar i dig. Om det inte är en sjuklig konsumtion vill säga.
Citera
2018-09-27, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dune
Om du springer 7 mil per vecka behöver du antagligen inte oroa dig för vad du stoppar i dig. Om det inte är en sjuklig konsumtion vill säga.
Ingen sjuklig konsumtion ännu men det kan bli. Mina cravings vill smälla i mig ett Ballerinapaket och en Marabou 200g i ett svep, och bara där har du ju dagsintaget av kalorier.

1 mil per dag är just nu - vet inte hur länge jag orkar det. I höst blir det nog närmare 0,5mil 4-5 ggr i veckan.

Ni som slutat snusa, upplever ni också att törsten avtagit?
Förr var jag jämt tvungen att ha 2L vatten vid sängen, nu räcker det med ett glas om ens det!
Citera
2018-09-27, 16:20
Medlem
1 år fri från snus nu. Den sista tiden snusade jag en dosa stark om dagen, prilla i dygnet runt. Abstinensen var så svår i början att jag fick trappa ner under 4-5 dagar. Hade jag kört CT hade jag blivit galen.
Jag lovade mig också att jag fick ta en sista snus någon gång i framtiden. Efter 6 månader köpte jag en Rapé original och en kaffe på snuscaféet i Göteborg. Snusade 2-3 st. den eftermiddagen. Efter det planerade återfallet tappade jag intresset för snus rätt drastiskt.
I stort sett var de första 6 månaderna jobbiga medan de senaste 6 var lätta.

Det som hjälpte mig mest var någon i tråden som skrev något i stil med "att sluta snusa är jobbigt, se till att bara göra det en gång".
Det fanns tre alternativ; a) ta återfall och någon gång i framtiden genomgå samma mardrömsprocedur med att sluta. b) snusa livet ut. c) genomlida abstinensen och fortsätta vara snusfri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in