2016-02-03, 15:08
Medlem
Spider-Girls avatar
Det går att sluta snusa, och bli fri från det även i tanken. Först är det jättesvårt, sen blir det jättelätt, och till slut är man lika fri som någon som aldrig varit användare av skiten.
Citera
2016-02-03, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naravodomok
Ni som lyckats sluta, såg ni till att inte ha något som helst snus tillgängligt i hemmet?

Jag känner att tanken på att inte ha snus hemma skrämmer mig, och ofta när jag upptäcker att jag inte har något snus hemma blir jag smått panikslagen (och suget sätter in extra hårt), men sen när jag väl handlat skiten kan jag låta det ligga i kylen utan att känna något större sug. Det är som att nikotinsuget minskar bara jag vet att jag har snuset tillgängligt.

Är det en bra taktik? Eller ska man köra på att inte ha något snus alls till hands, helt utlämnad till sitt öde?
Tejpa dosan och skriv datum på. Ladda ner en app som ökar motivationen att vara snusfri. Du behöver ta beslutet att sluta snusa.
Citera
2016-02-03, 18:04
Medlem
limE86s avatar
När brukar abstinensen vara som värst?
Jag testade hålla upp i ca 20 timmar en gång. Det var inga problem, tills jag skulle gå och lägga mig och fick sådan jävla huvudvärk. Tog en snus då och värken försvann direkt.

Efter hur lång tid brukar eran abstinens bli som värst?
Citera
2016-02-03, 18:59
Medlem
KungensKistas avatar
2-3 dagen brukar nog vara värst. Då är kroppen helt tom på nikotin och då känner man att man lever
Citera
2016-02-03, 19:03
Medlem
KungensKistas avatar
3 veckor utan snus. Känner mig rätt nöjd ändå. Har med all säkerhet gott upp något kilo men det får de vara värt.
Klarade till och med att dricka öl tillsammans med snusande kompisar. Kände faktiskt en stor jävla lättnad över att inte behöva vara den som maniskt matar in prilla på prilla.

Nåväl, 3 veckor är ingen tid utan jag är väl medveten om att jag alltjämt befinner mig i en vulnerabel fas.
Citera
2016-02-03, 19:11
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
3 veckor utan snus. Känner mig rätt nöjd ändå. Har med all säkerhet gott upp något kilo men det får de vara värt.
Klarade till och med att dricka öl tillsammans med snusande kompisar. Kände faktiskt en stor jävla lättnad över att inte behöva vara den som maniskt matar in prilla på prilla.

Nåväl, 3 veckor är ingen tid utan jag är väl medveten om att jag alltjämt befinner mig i en vulnerabel fas.
Bra där!! Har du gått så långt innan? Du bör känna att snus knappt är en del av din vardag, eller?

Vad du än gör, fortsätt med det och stanna inte upp.
Citera
2016-02-03, 19:34
Medlem
Dimaks avatar
Har nu efter nyår börjat röka lite också. men snart är det över jag har nu en halv dosa snus och 1,5 cigg paket kvar, efter det skall jag sluta. Bryr mig inte hur jag kommer mår vill inte ha ett beroende!
Citera
2016-02-04, 00:42
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Har nu efter nyår börjat röka lite också. men snart är det över jag har nu en halv dosa snus och 1,5 cigg paket kvar, efter det skall jag sluta.
Jag önskar dig lycka till. Men du låter inte ett dugg bestämd. Det måste du vara. Som du formulerar dig låter det som om du skjuter på det tunga beslutet. Varför vänta?
Citera
2016-02-07, 12:07
Medlem
4 dagar sedan min sista snus. Har dumt nog rökt till och från, kanske 6 cigg totalt. Rökte idag 1/5 av en cigg och tycker huvudvärken släppte något (värktabletter tycks vara verkningslösa).

Blir nog att kasta ciggpaketen så man inte byter ett jobbigt beroende till ett dödligt
Citera
2016-02-08, 18:36
Medlem
populopiduss avatar
Slutade för snart 4 månader sedan efter att ha snusat i princip varje dag i 16 år och suget har försvunnit HELT sedan en månad tillbaka. Har försökt sluta tidigare men fallit tillbaka efter max en månad, men denna gång är det för alltid det är jag helt säker på.

Här kommer mina tips/insikter:
- För att lyckas sluta måste du vara motiverad, detta är det absolut viktigaste! Gör en lista med negativa saker med att snusa och fördelar med att inte snusa. Kolla på den då och då.
- Trappa ner under en månads tid genom att ta färre och färre, svagare och svagare
- Försökt att vänta med den första snusen så länge som möjligt. Jag gjorde detta till en "tävling" mot mig själv och det sporrade mig
- Använd inte nikotinsubstitut (tuggummi, plåster etc) - risk att du byter beroende och du bara drar ut på pinan
- Drick inte alkohol dom första veckorna utan snus
- Använd med fördel nikotinfritt snus i början men sluta så fort som möjligt
- Ingefära under läppen funkar skitbra när suget är som värst
- Det mesta av abstinensen försvinner efter ett par veckor
- Största delen av abstinensen sitter i psyket - papper under läppen kan få bort suget
- Se till att hålla koll på kosten när du slutar - sötsuget ökar väldigt mycket och metabolismen verkar ändras så att man går upp i vikt oavsett hur lite man äter. Detta är dock övergående.
- När suget är som värst, tänk på att det är så du känner NU men snart kommer det gå över. Snussuget går oftast över av sig själv efter kort tid och som sagt sitter det mesta i psyket
- Ta aldrig någonsin en snus igen, det är sjukt lätt att falla tillbaka

Här är lite fördelar med att sluta som jag märkt:
- Lugnare i kroppen/psyket. Min ångest har minskat REJÄLT.
- Man sparar pengar
- Man slipper vara slav under en drog med allt vad det innebär
- Fräschare i munnen
- Självkänslan/självförtroendet ökar när man slutat (man visar för sig själv att man klarar av något riktigt svårt)

Lycka till!
Senast redigerad av populopidus 2016-02-08 kl. 18:49.
Citera
2016-02-08, 20:24
Medlem
KungensKistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Bra där!! Har du gått så långt innan? Du bör känna att snus knappt är en del av din vardag, eller?

Vad du än gör, fortsätt med det och stanna inte upp.

Om jag ska vara ärlig är jag i en jävla svacka. Har mina depressiva perioder o det blev lite mer påtagligt utan snus. Än står jag pall.
Citera
2016-02-08, 21:19
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensKista
Om jag ska vara ärlig är jag i en jävla svacka. Har mina depressiva perioder o det blev lite mer påtagligt utan snus. Än står jag pall.
"When you're going through hell - keep going" /Winston Churchill
😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in