2008-01-22, 19:33
Medlem
Saftblandares avatar
Jag har varit snusfri i 8 veckor nu . Men fortfarande kan jag känna ett litet sug efter en prilla efter en stor måltid . Suget varar i drygt 1-5 min och är egentligen inget att tjafsa om. Det jag egentligen undrar är om det någonsin kommer försvinna eller kommer jag alltid uppleva detta sug efter en stor måltid?
Citera
2008-01-23, 07:48
Medlem
Subb[a]s avatar
Dag 23 nu och börjar fundera på om denna känsla inte kommer sitta i för evigt. Jag har iaf lyckats om-associera mitt snussug till "sug-till-nånting"... om än ett glas vatten bara. Oftast blir det ett vanligt toy. Ibland karra.
Citera
2008-01-23, 10:27
Medlem
trooploopers avatar
Hållt upp i snart 4 veckor.
Inga problem förutom att jag känner en del ilningar i tänderna, jag tror nog snus är bra mot karies...
Citera
2008-01-23, 10:45
Medlem
Fritjof Vikings avatar
Aaargh ge mig dom gamla priserna tillbaka så man kan ha råd!

Andra dagen helt utan nikotin nu och ibland vill jag bara döda alla familjemedlemmar, kan heller inte sitta still särskilt länge och orkar ingenting.

Hoppas det blir bättre snart.
Citera
2008-01-23, 13:50
Medlem
ozones avatar
23 dagar idag! Mitt humör är inte det bästa, allt och alla är ivägen. Jag känner inget sug efter just snus eller att ha något under läppen, det är bara Nikotinet som spökar i min gärna. Flickvännen och jag somnar varje natt osams, vi skills åt osams etc.

Livet går allmänt segt, vad fan.. hur fint skulle inte en snus sitta i ett sånt här läge liksom?! Bara ta en prilla och lägga mig i sängen och bara drömma mig bort.. hmm, jaa. Kollade idag hur mycket mitt snus kostar, kronan portion kostade 22 kr innan nyår och nu 24 kr. Alltså en skillnat på 2 kr dosan eller 24 kr/månad.

Så nu har jag börjat fundera.. allt lidande, all missär som orsakar av snus förlusten, tiden går sjukt långsamt.. tjejen är sur på mig pga mitt skit humör, jag vet att hon ska ju stötta mig.. det gör hon också, men hur många pikar, otrevliga komentarer och arga blickar kan hon ju inte tåla.

Är det värt detta?

270 kr/mån och då har jag något att göra, det funkar som tålamod, lugn etc etc.

Det håller ihop mitt liv eller vad man ska säga och som person har jag väldigt dåligt tålamod och får fan damp av minsta lilla grej, snuset har hjälpt mig.

what should i do????? faan!
Citera
2008-01-23, 13:57
Medlem
ozones avatar
Kom på en sak jag tänkt på under dagen: Om jag köpen en endaste dosa som jag verkligen snålar med. Jag tar bara ett visst antal snusar per dag. Skulle det funka tror ni?

6 snusar om dagen? det är ändå hälften av vad jag snusade förr.

4 snusar om dagen? det är 70 % av det jag snusade förr.

tar jag 6 snusar per dag så blir det knappt 190 kr månad mot cirka 330 kr som jag snusade upp innan höjningen.
Citera
2008-01-23, 14:08
Medlem
knoxahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Kom på en sak jag tänkt på under dagen: Om jag köpen en endaste dosa som jag verkligen snålar med. Jag tar bara ett visst antal snusar per dag. Skulle det funka tror ni?

6 snusar om dagen? det är ändå hälften av vad jag snusade förr.

4 snusar om dagen? det är 70 % av det jag snusade förr.

tar jag 6 snusar per dag så blir det knappt 190 kr månad mot cirka 330 kr som jag snusade upp innan höjningen.

Vill du att jag eller någon annan ska övertyga dig om att det bara är bra att snusa?

För jag vet att du kommer att ångra dig efter den första snusen.
Citera
2008-01-23, 14:25
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Vill du att jag eller någon annan ska övertyga dig om att det bara är bra att snusa?

För jag vet att du kommer att ångra dig efter den första snusen.

Jo jag vet att om jag tar en snus så kommer jag ångra mig. Jag vet också att jag kommer skämmas som en gris Nej men nu känns det bättre, jag tog ett nikotin tuggummi.

Men även hjälpmedel känns surt. För om jag ska klara mig utan hjälp medel så måste jag bo i en stuga 5 mil från befolkningen och fylld med mat så jag kan äta ihjäl mig.

Men ändå så känns dom onödiga då jag bara tar 2 st 2 Mg tuggummin per dag. Läste någonstans i denna tråd att det krävs tålamod om hjälpmedel ska användas, det går inte att trappa ner på 3 veckor utan det krävs nog 5 veckor minst.
Så det är nog bara att fortsätta nedtrappningen tills jag inte känner något, även fast dom där jäkla tuggummina är dyra För ett tuggummi när allt känns skit är ju bättre än att falla tillbaka till snuset. 23 dagar utan ocd då faller jag tillbaka, nej så låg är jag inte.

Nej nu ska jag FAN kämpa vidare med et här!
Citera
2008-01-23, 14:45
Medlem
paggans avatar
Så här är det ozone (och lita på mig för jag har slutat 5 gånger). Jag har snusat i 12 år, 1½ dosa lössnus per dag, alltså bränt närmare 100000:- på snus.

I ditt läge och det tidsspann du befinner dig just nu efter attt ha slutat så är det ordentligt vanligt att hjärnan försöker lura dig till att börja igen. Jag har otaliga gånger lovat mig själv efter att ha slutat, att "bara ta en snus" eller att "jag lovar att jag ska hålla mig till tre snusar per dag" eller endast helgsnusa. Det fungerar inte. Det håller i någon dag och sen är man i sitt gamla mönster igen. Försök hålla ut istället för suget går över men det tar någon månad.

Sen verkar du ju ha snusat relativt lite jämfört med vad jag gjorde och då kostar det ju inte lika mycket och du far heller inte illa av det lika mycket.
Så min rekommendation är: Håll helst upp helt så slipper du gå igenom samma vånda igen när du vill sluta nästa gång. Men om du kan hålla dig till att snusa lika lite som du gjort och har råd med det så är ju snus ett alldeles ypperligt livsnjutande.

Kunde jag hålla mig till att snusa en dosa på tre dagar så skulle jag börja snusa igen men är jag så jävla dum och måste snusa för mycket får jag skylle mig själv och vara utan helt.
Citera
2008-01-23, 14:51
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Så här är det ozone (och lita på mig för jag har slutat 5 gånger). Jag har snusat i 12 år, 1½ dosa lössnus per dag, alltså bränt närmare 100000:- på snus.

I ditt läge och det tidsspann du befinner dig just nu efter attt ha slutat så är det ordentligt vanligt att hjärnan försöker lura dig till att börja igen. Jag har otaliga gånger lovat mig själv efter att ha slutat, att "bara ta en snus" eller att "jag lovar att jag ska hålla mig till tre snusar per dag" eller endast helgsnusa. Det fungerar inte. Det håller i någon dag och sen är man i sitt gamla mönster igen. Försök hålla ut istället för suget går över men det tar någon månad.

Sen verkar du ju ha snusat relativt lite jämfört med vad jag gjorde och då kostar det ju inte lika mycket och du far heller inte illa av det lika mycket.
Så min rekommendation är: Håll helst upp helt så slipper du gå igenom samma vånda igen när du vill sluta nästa gång. Men om du kan hålla dig till att snusa lika lite som du gjort och har råd med det så är ju snus ett alldeles ypperligt livsnjutande.

Kunde jag hålla mig till att snusa en dosa på tre dagar så skulle jag börja snusa igen men är jag så jävla dum och måste snusa för mycket får jag skylle mig själv och vara utan helt.

Jo, det känns jobbigt att börja igen och sen sluta ännu en gång. För jag känner ju redan nu efter 23 dagar att jag kommit en bit för 4 Mg Nikotin per dygn och jag funkar ju hyffsat, sen dom tre senaste dagarna har jag envisas att bara ta 2 Mg nikotin per dygn och där av detta att jag håller på att falla tillbaka igen.

Så jag ska fortsätta nedtrappningen tills nikotin begäret är så litet att jag kan hantera det!
Citera
2008-01-23, 15:07
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Jo, det känns jobbigt att börja igen och sen sluta ännu en gång. För jag känner ju redan nu efter 23 dagar att jag kommit en bit för 4 Mg Nikotin per dygn och jag funkar ju hyffsat, sen dom tre senaste dagarna har jag envisas att bara ta 2 Mg nikotin per dygn och där av detta att jag håller på att falla tillbaka igen.

Så jag ska fortsätta nedtrappningen tills nikotin begäret är så litet att jag kan hantera det!

För mig känns det ju som att det är att dra ut på lidandet, men vem är jag att döma då jag har fallit tillbaka 5 gånger genom åren. Jag slutade samtidigt som dig och har varje dag hittills känt suget i hela kroppen efter snuset.
Sen säger jag inte längre till folk att jag har slutat, bara att jag har gjort uppehåll. Då slipper man visa på dålig karaktär om man faller tillbaka igen. Saken är den att jag vill inte sluta snusa, jag älskar det, men nu är det för dyrt och hälsan har farit illa. Och det gör det ännu svårare att sluta (när man egentligen inte vill)
Citera
2008-01-23, 17:36
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
För mig känns det ju som att det är att dra ut på lidandet, men vem är jag att döma då jag har fallit tillbaka 5 gånger genom åren. Jag slutade samtidigt som dig och har varje dag hittills känt suget i hela kroppen efter snuset.
Sen säger jag inte längre till folk att jag har slutat, bara att jag har gjort uppehåll. Då slipper man visa på dålig karaktär om man faller tillbaka igen. Saken är den att jag vill inte sluta snusa, jag älskar det, men nu är det för dyrt och hälsan har farit illa. Och det gör det ännu svårare att sluta (när man egentligen inte vill)

Ja snuset är för mig det bästa som finns. Med det har jag haft många fina stunder med så för min del handlar det ärligt talat inte om pengar utan om min munhygien som försämrats oerhört då jag snusat konstant.

Om jag nu hade kunnat hålla mig till någon enstaka snus om dagen så hade jag fortsatt, för den lilla mängden är ingen fara för munnen. Snuset är både ett nöje och livsnjutning för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in