Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-07, 20:38
  #6877
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
I kväll är det dags. Igen. Men den här gången ska det gå, jag hoppas verkligen det. Alla gånger jag har försökt tidigare har jag klarat mig i några dagar, men vad fan, så svag kan jag ju inte vara.
Ha nån plan för nästa gång du känner dig svag. För det kommer du att göra. Allt du behöver är nån liten brandsläckning som gör att du kommer vidare. För ju mer tid som går utan snus, desto bättre, då blir du starkare.
Så typ säg till dig själv att börja knapra på en morot nästa gång. Eller spring i en trappa. Eller drick vatten. Eller tag en nikotintablett. Nånting som distraherar dig och får dig på andra tankar för denna gången. Men sitt inte bara och låt de dåliga tankarna få fäste. Byt miljö, byt sinnesstämning.

Ha en plan. Var förberedd. Tro inte att det bara ordnar sig. För det har väl inte ordnat sig innan? Lets face it, sluta är omställningen med stort O. Det är svårt och vi behöver hjälp i början. Men sen blir det lättare och sen går det nästan av sig självt. Men tröögt i början och det som känns mest naturligt är att återgå till det gamla, goda, välkända, bekanta, trygga och trots allt inte så farliga snusandet som vi trots allt förtjänar för vi är är värda det och vi bestämmer fan själva vad vi vill göra med våra liv. För så många laster har vi minsann inte och nåt får man faktiskt ha.

Jag slutade i januari och jag var skitskraj hela första dagen utan snus. Men timmar blev dagar som blev veckor och stormen lättade. Bara man håller huvudet kallt och undviker paniska återfall.

Genom att ha en plan då svagheten kommer.
Citera
2014-11-07, 20:54
  #6878
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Ha nån plan för nästa gång du känner dig svag. För det kommer du att göra. Allt du behöver är nån liten brandsläckning som gör att du kommer vidare. För ju mer tid som går utan snus, desto bättre, då blir du starkare.
Så typ säg till dig själv att börja knapra på en morot nästa gång. Eller spring i en trappa. Eller drick vatten. Eller tag en nikotintablett. Nånting som distraherar dig och får dig på andra tankar för denna gången. Men sitt inte bara och låt de dåliga tankarna få fäste. Byt miljö, byt sinnesstämning.

Ha en plan. Var förberedd. Tro inte att det bara ordnar sig. För det har väl inte ordnat sig innan? Lets face it, sluta är omställningen med stort O. Det är svårt och vi behöver hjälp i början. Men sen blir det lättare och sen går det nästan av sig självt. Men tröögt i början och det som känns mest naturligt är att återgå till det gamla, goda, välkända, bekanta, trygga och trots allt inte så farliga snusandet som vi trots allt förtjänar för vi är är värda det och vi bestämmer fan själva vad vi vill göra med våra liv. För så många laster har vi minsann inte och nåt får man faktiskt ha.

Jag slutade i januari och jag var skitskraj hela första dagen utan snus. Men timmar blev dagar som blev veckor och stormen lättade. Bara man håller huvudet kallt och undviker paniska återfall.

Genom att ha en plan då svagheten kommer.

Tack för tipsen! Har laddat upp med en massa frukt, sötsuget kan ju bli enormt och godis är ju inte så bra att käka hela tiden. Blir nog en hel del gitarrspelande, vilket är positivt eftersom jag spelar så lite nu för tiden. Det kommer kunna få mig på andra tankar.

Det du skrev om att gå tillbaka till snuset för att man är värd det och så vidare är så jävla slående, de ursäkterna har kommit alla gånger jag försökt sluta, men nu ska jag ignorera dem. Tänker inte vara en slav längre.

Kommer nog uppdatera här dagligen. Dosan är snart slut, och då börjar det. Hoppas att jag kan sova bra i natt.
Citera
2014-11-08, 06:31
  #6879
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Det du skrev om att gå tillbaka till snuset för att man är värd det och så vidare är så jävla slående, de ursäkterna har kommit alla gånger jag försökt sluta, men nu ska jag ignorera dem.
Ja, det är nåt rent jävligt vad kroppen fabulerar ihop konstiga tankar och försöker lura sig själv när den saknar sin fix. Det hjälper kanske att veta att de tankarna är själva fajten, inget annat. Och att vi alla upplever dem. Och framför allt att de inte är oöverstigliga, man ska bara inte följa första motståndets lag. Bara håll ut liiiite.
Citera
2014-11-08, 11:22
  #6880
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Fast som jag förstått det är väl andra veckan värre? Bra idé och jag funderar på att göra likadant, fast då använda Xanor i 2 veckor.

Det är nog det enda sättet för mig, i överlevnadsveckan i lumpen så tejpade jag fast en zippopåse med portionssnus under pungen. Använde cirka 10 snus på 7 dagar och bara det var ett helvete som var mycket värre än avsaknaden av mat och dryck.

Hur gick det för dig med att använda benso om du gjorde det? Såg ingen uppföljning. Jag har tänkt mig något liknande den första veckan, fast med flubromazolam.
Citera
2014-11-08, 11:55
  #6881
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Ja, det är nåt rent jävligt vad kroppen fabulerar ihop konstiga tankar och försöker lura sig själv när den saknar sin fix. Det hjälper kanske att veta att de tankarna är själva fajten, inget annat. Och att vi alla upplever dem. Och framför allt att de inte är oöverstigliga, man ska bara inte följa första motståndets lag. Bara håll ut liiiite.

Ja, tankarna har redan börjat komma. Tog sista snusen i går kväll, nu är jag lite yr, har huvudvärk, är grinig och sugen. Senare ska jag hem till en vän som kan bli måttligt irriterande efter ett tag, får se hur det går... lär ju bli mycket värre under dagen.

Wish me luck.
Citera
2014-11-08, 13:28
  #6882
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Lycka till.

Ha en plan.
Citera
2014-11-08, 22:08
  #6883
Medlem
Spider-Girls avatar
Perfecthairline och IndyHermesKink, jag läser era råd och ni har så rätt i allt. Inte minst i att vanor är som ånglok
Jag känner att vi tre gjort ungefär samma resa med snusslutandet, så det är mig ett stort mysterium att jag till skillnad från er inte lyckats med maten. Drömde inatt en mardröm om att jag fick hängrumpa. Varningssignal Haha.
Ska försöka tänka babysteps. Mitt största problem är just nu portionerna, jag tar tre av allt, och det blev mycket värre när jag lyckades sluta med godiset i över två veckor. Faktiskt var det under de veckorna vikten ökade som mest, jag överkonsumerade.
Tror jag får börja med bådas tips om vattnet, och även att ha en unnardag i veckan. Samt dra ner på portionerna. Har börjat träna på att ta EN chokladbit, TIO ostbågar (inte hela påsen på fem minuter osv) Två prtioner, inte tre. Tror jag måste gå den långsamma vägen. Önska mig ett stort lycka till, vore deppigt att ha besegrat snuset och bli överviktig istället.
Citera
2014-11-09, 00:02
  #6884
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Har börjat träna på att ta EN chokladbit, TIO ostbågar (inte hela påsen på fem minuter osv) Två prtioner, inte tre.
Jag har märkt själv nu under min unnardag att sånt tänk inte funkar på mig. Ostbågar och julskum, jag äter som en galen hund. Jag kan inte ta lite. Så jag plockar mina poäng på vardagarna, då total avhållsamhet råder. Och det är inte så svårt faktiskt. Och den skada jag drar på mig på lördagen blir ändå inte så farlig i det stora hela.
Citera
2014-11-09, 20:09
  #6885
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Hur gick det för dig med att använda benso om du gjorde det? Såg ingen uppföljning. Jag har tänkt mig något liknande den första veckan, fast med flubromazolam.
Jadu, vet inte hur gammalt det där inlägget var men är idag 24 år och har extremt dåliga erfarenheter av benso. Det är oerhört lätt att bli beroende och jag har iprincip förstört mitt liv från att ha varit en mycket framgångsrik kille med mycket pengar till att nu leva på marginalen med enorma skulder och har tappat förtroendet hos släktingar och f.d. vänner. Nu har jag varit ren den senaste veckan, den största absen har lagt sig och jag satsar nu stenhårt på att sluta för tredje gången gillt. Senaste återfallet tog jag för att jag blev allvarligt sjuk och trodde jag kunde använda benso för att härda ut sjukdomen och sedan sluta.

Rekommenderar inte benso till någon människa som från början är ångestfri, man kommer garanterat att skapa sig ångestproblematik. I övrigt tappar man omdömet på benso, så du kommer inte kunna värdera ett tobaksfritt liv på samma sätt som du gör idag när du är nykter.
Citera
2014-11-09, 21:23
  #6886
Medlem
Punklivs avatar
Dag två har varit hyfsat enkel, rent fysiskt mår jag helt okej och huvudvärken och yrseln har knappt varit närvarande. Gårdagen däremot var riktigt jobbig, blev väl lite av en chock.
Men i dag har varit rätt bra, fast jag äter som en gris och utbrotten jag får ibland är jobbiga.
Citera
2014-11-09, 22:08
  #6887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Perfecthairline och IndyHermesKink, jag läser era råd och ni har så rätt i allt. Inte minst i att vanor är som ånglok
Jag känner att vi tre gjort ungefär samma resa med snusslutandet, så det är mig ett stort mysterium att jag till skillnad från er inte lyckats med maten. Drömde inatt en mardröm om att jag fick hängrumpa. Varningssignal Haha.
Ska försöka tänka babysteps. Mitt största problem är just nu portionerna, jag tar tre av allt, och det blev mycket värre när jag lyckades sluta med godiset i över två veckor. Faktiskt var det under de veckorna vikten ökade som mest, jag överkonsumerade.
Tror jag får börja med bådas tips om vattnet, och även att ha en unnardag i veckan. Samt dra ner på portionerna. Har börjat träna på att ta EN chokladbit, TIO ostbågar (inte hela påsen på fem minuter osv) Två prtioner, inte tre. Tror jag måste gå den långsamma vägen. Önska mig ett stort lycka till, vore deppigt att ha besegrat snuset och bli överviktig istället.

För egen del så måste jag ändå säga att jag har haft en j-vla kamp med småätandet.

Jag har dock ett tips, förutom de som redan har nämnts, som kan vara värt att prova: Sluta med en sak i taget.

En vanlig kväll kunde se ut så här för mig: En flottig korv/2 cheeseburgare på hem väg från jobbet. Middag några timmar senare som kompletterades av godis, glass eller chocklad senare på kvällen. Jag började med att utesluta korv/cheeseburgare genom åka en annan väg hem, där jag inte passerade denna typ av ställen. När till till slut lyckades att sluta med detta så märkte jag att jag inte ens var hungrig, det var bara en vana, precis som snus. Godissuget försvann pga av min förkylning men nu när suget kommer så försöker jag tänka som med mat och snus, det är en vana, inte ett behov, och sådana kan ändras. Det är dock svårt fortfarande med gottesakerna måste jag medge.
Citera
2014-11-09, 23:30
  #6888
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Jadu, vet inte hur gammalt det där inlägget var men är idag 24 år och har extremt dåliga erfarenheter av benso. Det är oerhört lätt att bli beroende och jag har iprincip förstört mitt liv från att ha varit en mycket framgångsrik kille med mycket pengar till att nu leva på marginalen med enorma skulder och har tappat förtroendet hos släktingar och f.d. vänner. Nu har jag varit ren den senaste veckan, den största absen har lagt sig och jag satsar nu stenhårt på att sluta för tredje gången gillt. Senaste återfallet tog jag för att jag blev allvarligt sjuk och trodde jag kunde använda benso för att härda ut sjukdomen och sedan sluta.

Rekommenderar inte benso till någon människa som från början är ångestfri, man kommer garanterat att skapa sig ångestproblematik. I övrigt tappar man omdömet på benso, så du kommer inte kunna värdera ett tobaksfritt liv på samma sätt som du gör idag när du är nykter.

Från 2011. Tack för att du delade med dig.
Jag har avverkat en del benso under åren (främst mot social fobi och gad), men aldrig haft något tungt beroende.
Så det vore rätt dumt att sätta mig i den sitsen igen och ta en risk nu när det var ett tag sen.
Men jag tänker mig att det ska gå vägen om jag bara köper 10-20 stycken och använder dem under första veckan för sömnen och den värsta abstinensen. Tänkte lägga ut de jag inte ska ta på mitt "jobb" så jag inte gör klassikern och vaknar utan några kvar.
Du fick mig ändå att överväga hur jag ska göra nu, att man glömmer så fort hur det kan gå.

Snusar du fortfarande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback