Citat:
Ursprungligen postat av
josh.reacher
Hej!
Du har helt rätt! Det är riktigt hemskt att vi skapar ett beroende av nikotin för att ge oss de belöningar vi annars kan få på andra sätt. Du verkar göra ett alldeles strålande jobb med att sluta snusa. Även om det är OT är jag lite nyfiken på vad du menar med ditt minskade intag av snabba kolhydrater. Håller du dig ifrån pasta, ris och potatis och äter mer kost likt LCHF? Jag är inne på att göra någonting liknande, då jag har hamnat i en spiral av dålig mat och mycket stillasittande på arbetet. Alldeles uppenbart är det att den förbränning vi hade i tjugoårsåldern har försvunnit i takt med att kilona på kroppen har ökat.
Några veckor har i alla fall gått nu.
Till att börja med vill jag säga; bra kämpat av dig med. Fortsätt så! 💪
Angående kosten. Ja, en blandning av LCHF/inslag av keto kör jag på kan man säga. Socker osv triggar igång belöningssystemet fullständigt i kombination med att det känns så jävla korkat och svagsint att ersätta ett gift med ett annat. Det räcker med allt helt enkelt. Jag är så jävla less på beroendeproblematiken att det inte är sant. Det har förstört stora delar av mitt liv och jag förstod mer och mer att jag aldrig kommer att leva det liv jag eftersträvar om jag inte blir fri från giftet en gång för alla. Min existensiella frustration växte starkare än allt till slut. Att slänga bort mitt liv och inte förverkliga mina mål och inte kunna visa omvärlden mitt sanna jag är min största skräck. Så stor påverkan hade denna substans. 20+ år av diverse droger har gjort sitt. Kroppen måste återhämta sig innan den kollapsar på ett eller annat sätt.
Dopaminet måste återställas, och det gör man bäst på den naturliga vägen, om man inte har en riktig dysfunktionell hjärna och är i nöd av medicin förstås.
Jobbigt som fan var det, men bara de första dagarna. Sedan har det varit lättare än om jag hade ätit socker, snabba kolhydrater, inte tränat osv. Man känner sig stark, mogen och i kontroll. Det gör otroligt mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
devaleva
Har varit utan ca 10 dygn nu.. Känner mig också friskare, eller åtminstone känns kroppen mindre stressad, pulsen lugn och kroppen känns också varmare på ett bra sätt. Men där finns ett tomrum som man blir påmind om då och då...
Bra kämpat devaleva! Precis så är det för mig med.
Citat:
Ursprungligen postat av
iiiiih
Kan det vara så att du/ni överskattar vilken tid ni behöver gå och lägga er? I min erfarenhet ger det större sömnproblem att sova för mycket än lite för lite. Översov ordentligt en gång och du är redan inne i den dåliga loopen typ. När man snusade behövde man mer sömn så det är ju lätt att råka missberäkna. Med det sagt så har jag också brukat få sömnproblem och magont i upp till 3-4 veckor under en massa sluta snusa-försök. Men jag tror det började för att jag sov för mycket i början när man hade den värsta detox-perioden. Sen med Zyban så sov jag bara typ i snitt 5 timmar per natt och var jättepigg förutom korta krascher i början. Det är ju lite åt tjack-hållet. I det här fallet så tror jag det hjälpte mest genom att göra att jag inte sov för mycket. Typ 15 minuters powernap på bussen hem från jobbet så var man funktionsduglig igen.
Hursomhelst så kommer sömnen bli mycket bättre i längden utan snus och man kommer behöva slösa mindre tid av sitt liv på att sova för att kroppen ska palla med stressen av att dagligen utsättas för gift.
Nej, det är bara svårt att få god sömn. Mycket som sker i kroppen helt enkelt.