Citat:
Ursprungligen postat av
iiiiih
Tack!

Ja det mesta sitter nog i huvudet och sen lite i metabolismen som du säger. Men visst, man har mycket emot sig mentalt. Det kan ju bli hur mycket som helst om man väl börjar försöka fylla snus-hålet med mat/snask. Det tråkigaste är väl när folk råkar göra sig sockerberoende, sen inser att oj fan, nu är jag ju mer ohälsosam än när jag snusade och så skyller det på att man har slutat snusa. Det finns ju sätt att kontra det även om det kräver en massa självdisciplin emellanåt. Keto eller fasta t ex. Det blir lättare mentalt tycker jag om man inser att det underlättar slutandet också på sikt, inte bara håller en från att bli tjockis. Är jag tung har jag svårare att motionera och när man äter eller dricker (annat än vatten) slår suget efter snus i munnen igång direkt, för mig iallafall.
Ja, periodisk fasta är nog väldigt bra vid snusstopp just för att lära kroppen att hantera ett läge där man varken får mat eller snus, dvs acceptera att inte stimulera kroppen på något sätt.
Som du säger är det nog värre att vara fet och äta skit, än att snusa och ha ett bra BMI och aktivt liv.
Jag upplever dock att jag blir latare av snus tyvärr. När jag pausade snusandet hade jag mycket mer energi för fysisk aktivitet. På morgonen innan jag tar första snusen brukar jag motionera istället dock!