2024-11-08, 20:44
Citat:
Ursprungligen postat av supahgoonah
Snus är inte den enda lasten som jag har upphört med.

Brukade cannabis varje dag i 4 år. Det hände att jag "försökte" sluta emellanåt. Men det var först när jag sluta betrakta det som försök som jag lyckades sluta. Alla mina misslyckaden berodde på att jag tänkte att det fanns en möjlighet att återgå till fortsatt bruk.

Är fullt övertygad om att de flesta här inne, om inte alla, har lyckats med betydligt svårare saker än att sluta snusa. Det innebär att dom kan sluta med snuset ifall dom så vill.
Jo, jag håller helt med om att t ex alkohol eller framförallt tyngre droger (utan att ha haft ett sådant beroende) är betydligt svårare att sluta med. I fallet med snus är det ju att folk inte riktigt vill sluta, hade det inneburit en förlorad arm eller ben om man någonsin brukade nikotin igen hade man så klart slutat, medan en narkoman eller alkoholist eventuellt hade offrat den där armen….
Citera
2024-11-09, 10:07
Medlem
DieBots avatar
Snart 16 veckor utan snus.

Hade en period mellan vecka 4-6 där jag var ”tvungen” att snusa papper men slutade med det med.

Nu vet jag inte vad som hänt efter ”lugna” två månader? Senaste 2 veckorna har begäret varit extremt intensivt vilket gjort att jag både snusat papper plus att jag precis köpte mig en Onico tobak/nikotinfri.

Även fast jag håller mig borta från tobak och nikotin känns ju Onico som ett ordentligt baksteg. Min största motivation till att sluta snusa är att spara pengar, vilket gör det ännu sämre då jag ändå lagt 100kr på ”snus” nu..

Någon mer som råkat ut för det? Jag hade ju hoppats på att man inte skulle känna något sug alls efter 100+ dagar utan tobak och nikotin..
Citera
2024-11-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Jo, jag håller helt med om att t ex alkohol eller framförallt tyngre droger (utan att ha haft ett sådant beroende) är betydligt svårare att sluta med. I fallet med snus är det ju att folk inte riktigt vill sluta, hade det inneburit en förlorad arm eller ben om man någonsin brukade nikotin igen hade man så klart slutat, medan en narkoman eller alkoholist eventuellt hade offrat den där armen….

Du, jag är inte så övertygad om den skillnaden med tanke på hur illa det kan gå för rökare. De får kol, lungcancer eller något annat riktigt illa men fortsätter röka ändå. Eller en närstående dör i lungcancer men man lyckas ändå inte sluta själv. Därmed inte sagt att det är samma lika att sluta med vad som helst, bara att nikotin är ett riktigt lömskt förjävligt beroende. Fysiskt sett är det ju t o m lättare att sluta röka än att sluta snusa egentligen men det handlar inte om den biten.
Citera
2024-11-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieBot
Någon mer som råkat ut för det? Jag hade ju hoppats på att man inte skulle känna något sug alls efter 100+ dagar utan tobak och nikotin..

Jag har trillat dit vid både 3 och 4 mån (försökt sluta många gånger haha) men båda gångerna har det varit för att jag råkat få i mig nikotin eller associerat det med något positivt i kombination med alkohol. Så snart man börjar associera det med något positivt (typ - den man blivit nykär i snusar eller röker) och inte bearbetar det i hjärnan så är det risk att det där fröet gror. Alltså får man tanken 'vad najs det skulle vara med en festprilla' så är det red flag om man inte inombords talar sig till rätta, att nej, snus ger inte ett skit i längden och även 'bara en' kan superlätt leda till att man fortsätter snusa. Tills man tror på det igen. Jag tror kanske också det kan ha att göra med om man har något i livet man helst skulle fuska med att ta tag i vilket man brukar göra i mycket högre grad om man brukar nikotin än som 'clean'. Jag tror man omedvetet kopplar det så också. Stress, ångest, smärta -> in med en prilla, även om den egentligen inte hjälper ett skit, bara för att sticka huvudet i sanden.
Citera
2024-11-09, 15:57
Medlem
snurresprettiss avatar
Politikerna blir förbannade om alla snusare slutar att snusa. Sverige måste ha in skattemedel så politikerna får sina höga löner.
Citera
2024-11-09, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vabradet
Slutade snusa för en vecka sedan och nu kan jag inte sluta småäta ist vad fan gör jag ? Lär snart inte komma i mina brallor!!!!

Det är inte raketforskning, ge fan i att försöka ersätta snus med godis, skräpmat eller mat i allmänhet. Man tror att det kommer göra det lättare men det gör det inte, för du får bara ännu fler sockerdippar och kroppen fattar inte riktigt skillnaden på blodsockerfall eller sug efter skräpmat och snussug, så i praktiken blir man snussugen mycket oftare. Det sagt så känns det som att man 'måste' så försök ha något nyttigare till hands. Morötter är bra. Men kan du undvika helt eller nästan helt att småäta så gör hellre det. Vet dock hur det är, man kan få binge-tendenser. Jag har lyckats gå ner ca 4-5 kg i samma veva som jag slutat snusa men nån gång ibland kommer jag in i binge-mode och får vända det sen med t ex en 3-dagars vattenfasta.
Citera
2024-11-09, 16:32
Medlem
Jag firade 3 mån snusfri igår! Som en del andra konstaterat så är man ju inte riktigt helt fri för det men ändå en jävla bedrift hittills och man tänker ju inte på snus ens varje dag nuförtiden. Jag vill verkligen hålla det den här gången, en sak mindre som känns fel i livet. På kort sikt vore det jävligt skönt att redan ha varit snusfri i nästan 5 månader när det är dags för nästa nyårslöfte. Jag har en massa annat som inte känns bra i livet men att börja snusa igen skulle ju bara lägga på ett till problem (eller tillbaka snarare), inte lösa något.
Citera
2024-11-09, 21:05
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Det är inte raketforskning, ge fan i att försöka ersätta snus med godis, skräpmat eller mat i allmänhet. Man tror att det kommer göra det lättare men det gör det inte, för du får bara ännu fler sockerdippar och kroppen fattar inte riktigt skillnaden på blodsockerfall eller sug efter skräpmat och snussug, så i praktiken blir man snussugen mycket oftare. Det sagt så känns det som att man 'måste' så försök ha något nyttigare till hands. Morötter är bra. Men kan du undvika helt eller nästan helt att småäta så gör hellre det. Vet dock hur det är, man kan få binge-tendenser. Jag har lyckats gå ner ca 4-5 kg i samma veva som jag slutat snusa men nån gång ibland kommer jag in i binge-mode och får vända det sen med t ex en 3-dagars vattenfasta.

Citat:
Jag firade 3 mån snusfri igår! Som en del andra konstaterat så är man ju inte riktigt helt fri för det men ändå en jävla bedrift hittills och man tänker ju inte på snus ens varje dag nuförtiden. Jag vill verkligen hålla det den här gången, en sak mindre som känns fel i livet. På kort sikt vore det jävligt skönt att redan ha varit snusfri i nästan 5 månader när det är dags för nästa nyårslöfte. Jag har en massa annat som inte känns bra i livet men att börja snusa igen skulle ju bara lägga på ett till problem (eller tillbaka snarare), inte lösa något.

Bra jobbat!! Jag har också lyckats gå ner i vikt vid snusstopp så det är absolut inte omöjligt. Snusare som påstår att man går upp i vikt av att sluta snusa är inte helt ärliga mot sig själva, dom går upp i vikt för att dom äter mer än dom förbrukar. Sen kan snuset påverka metabolismen men det är ändå väldigt lite.
Citera
2024-11-10, 21:20
Medlem
Citat:
Bra jobbat!! Jag har också lyckats gå ner i vikt vid snusstopp så det är absolut inte omöjligt. Snusare som påstår att man går upp i vikt av att sluta snusa är inte helt ärliga mot sig själva, dom går upp i vikt för att dom äter mer än dom förbrukar. Sen kan snuset påverka metabolismen men det är ändå väldigt lite.

Tack! Ja det mesta sitter nog i huvudet och sen lite i metabolismen som du säger. Men visst, man har mycket emot sig mentalt. Det kan ju bli hur mycket som helst om man väl börjar försöka fylla snus-hålet med mat/snask. Det tråkigaste är väl när folk råkar göra sig sockerberoende, sen inser att oj fan, nu är jag ju mer ohälsosam än när jag snusade och så skyller det på att man har slutat snusa. Det finns ju sätt att kontra det även om det kräver en massa självdisciplin emellanåt. Keto eller fasta t ex. Det blir lättare mentalt tycker jag om man inser att det underlättar slutandet också på sikt, inte bara håller en från att bli tjockis. Är jag tung har jag svårare att motionera och när man äter eller dricker (annat än vatten) slår suget efter snus i munnen igång direkt, för mig iallafall.
Citera
2024-11-11, 20:18
Citat:
Tack! Ja det mesta sitter nog i huvudet och sen lite i metabolismen som du säger. Men visst, man har mycket emot sig mentalt. Det kan ju bli hur mycket som helst om man väl börjar försöka fylla snus-hålet med mat/snask. Det tråkigaste är väl när folk råkar göra sig sockerberoende, sen inser att oj fan, nu är jag ju mer ohälsosam än när jag snusade och så skyller det på att man har slutat snusa. Det finns ju sätt att kontra det även om det kräver en massa självdisciplin emellanåt. Keto eller fasta t ex. Det blir lättare mentalt tycker jag om man inser att det underlättar slutandet också på sikt, inte bara håller en från att bli tjockis. Är jag tung har jag svårare att motionera och när man äter eller dricker (annat än vatten) slår suget efter snus i munnen igång direkt, för mig iallafall.
Ja, periodisk fasta är nog väldigt bra vid snusstopp just för att lära kroppen att hantera ett läge där man varken får mat eller snus, dvs acceptera att inte stimulera kroppen på något sätt.
Som du säger är det nog värre att vara fet och äta skit, än att snusa och ha ett bra BMI och aktivt liv.
Jag upplever dock att jag blir latare av snus tyvärr. När jag pausade snusandet hade jag mycket mer energi för fysisk aktivitet. På morgonen innan jag tar första snusen brukar jag motionera istället dock!
Citera
2024-11-12, 15:51
Medlem
Dags för min bikt. Hade 77 dagar eller något sådant utan snus vilket jag kastade bort förra fredagen. Olika omständigheter gav mig den ”perfekta ursäkten” vilken jag då använde och sedan så klart ångrade mig direkt. Första natten hade jag faktiskt riktig ångest, vilket är ganska olikt mig.

Nu får jag börja om helt enkelt. Nu vet jag ju helt säkert att snus inte är något som jag vill vara beroende av och denna gång ska jag fan i mig komma ihåg det också.
Citera
2024-11-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ja, periodisk fasta är nog väldigt bra vid snusstopp just för att lära kroppen att hantera ett läge där man varken får mat eller snus, dvs acceptera att inte stimulera kroppen på något sätt.
Som du säger är det nog värre att vara fet och äta skit, än att snusa och ha ett bra BMI och aktivt liv.
Jag upplever dock att jag blir latare av snus tyvärr. När jag pausade snusandet hade jag mycket mer energi för fysisk aktivitet. På morgonen innan jag tar första snusen brukar jag motionera istället dock!

Ja precis, man blir latare med snus och det idealiska är ju att lära sig att inte stimulera sig med någonting om man lyckas med det. Skitsvårt. Sen är det ju upp till var och en att välja vilka laster man tycker är ok eller inte orkar göra sig av med och vilka som måste bort. Tror många lurar sig att nikotinet/snusen skapar mindre problem än det gör. Men visst, en riktigt kass diet och livsstil kan försämra hälsan mycket snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in