2024-10-31, 06:41
Medlem
Nu har jag varit utan snus i 4 dagar, det är väldigt kämpigt men det ska gå.
Citera
2024-10-31, 09:31
Medlem
Tre dygn och tre timmar in i mitt snusfria liv! Känns trots allt helt okay men satan vad kroppen då och då skriker efter nikotin. Det sköna är ju att det inte är en konstant känsla utan kommer i skov som förhoppningsvis ebbar ut med tiden och tillslut försvinner helt.

Jag är så jädrans less på att jag för länge sedan inte snusar för att det är gott, eller jag har väl egentligen aldrig gjort det. Det är snarare "gott" de gånger man har vart utan snus lite längre än vanligt så man stillar suget en stund. Hade det funnits en tablett som man kunde ta som gjorde att man slapp nikotinsuget hade jag kört på det alla gånger.. För mig har snuset i princip vart som en "dropp-ställning" med nikotin men under läppen som ger mig en konstant lagom dos 24/7, dygnet runt.

Jag har länge märkt att tandköttet börjar dra sig uppåt, överallt! Eftersom jag snusar på alla ställen i käften.. Jag spottar knappt ut snusen utan lassar in nya hela tiden. Ibland kom jag på mig med att jag hade 5 påsar i samtidigt!? Med ett konstant snusande så luktar jag och smakar avlopp.

Jag har gjort ett lite längre uppehåll för några år sedan, tror jag höll ut ca ett kvartal. Men under en skidsemester i fjällen fick jag den briljanta iden att feströka. Efter tredje blosset fick jag en nicko-kick och sen var jag tillbaka på ruta ett!

Nu jävlar hoppas jag att jag klarar av att hålla i och hålla ut tills jag är helt återställd.
Citera
2024-10-31, 16:25
Medlem
Det fixar vi.
Citera
2024-10-31, 21:08
Medlem
Jag slutade snusa klockan 08 i söndags. Har snusat i perioder under 10 år (har alltså slutat flera gånger). Tidigare har det gått förhållandevis lätt att sluta: 3 dagar av fysisk abstinens, sedan OK.

Den här gången är helt sanslöst vansinnig:
- Söndag: Sova, vakna, sova, vakna (ni fattar) hela dagen.
- Måndag, tisdag, onsdag, torsdag: Yrsel och huvudvärk. Illamående. Spyor. Kan inte tala ordentligt. Kan inte hålla en röd tråd i mina tankar. Allt gör ont.

Först idag kan jag skriva på mobilen och röra lite på mig utan att det känns som jag ska spy eller slå huvudet i valfri vägg pga sjösjukan.

Hat någon av er andra känt liknande symptom?
Citera
2024-11-01, 11:25
Medlem
Två veckor har gått idag sen jag slutade snusa, vilket helvete den första veckan var. Nu tänker jag inte konstant på snus och suget kommer med större mellanrum. Vi ser hur de ter sig.

Vilket jävla gift nikotin är.
Citera
2024-11-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tulltjaensteman
Jag slutade snusa klockan 08 i söndags. Har snusat i perioder under 10 år (har alltså slutat flera gånger). Tidigare har det gått förhållandevis lätt att sluta: 3 dagar av fysisk abstinens, sedan OK.

Den här gången är helt sanslöst vansinnig:
- Söndag: Sova, vakna, sova, vakna (ni fattar) hela dagen.
- Måndag, tisdag, onsdag, torsdag: Yrsel och huvudvärk. Illamående. Spyor. Kan inte tala ordentligt. Kan inte hålla en röd tråd i mina tankar. Allt gör ont.

Först idag kan jag skriva på mobilen och röra lite på mig utan att det känns som jag ska spy eller slå huvudet i valfri vägg pga sjösjukan.

Hat någon av er andra känt liknande symptom?

4 dagar & 5 timmar utan snus!

Har just nu svår yrsel, känner mig allmänt nedstämd och har också svårt att fokusera. Ganska starka skov av nikotinsug som dyker upp kontinuerligt.
Citera
2024-11-01, 12:45
Medlem
9 dygn fri från snuset ... Känner mig lugnare mentalt men suget kommer ganska ofta, speciellt när man ätit och känslan av att något saknas.
Citera
2024-11-02, 04:46
Medlem
Observerads avatar
Lite mer än två veckor nu utan snus, socker och snabba kolhydrater. Allt är bättre, förutom sömnen. Vaknar runt 4 och har svårt att somna om.
.
Citera
2024-11-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Lite mer än två veckor nu utan snus, socker och snabba kolhydrater. Allt är bättre, förutom sömnen. Vaknar runt 4 och har svårt att somna om.
.

Liknande här, vaknar runt 3-4 varje natt men lyckas som tur är somna om efter 20-30 minuter. Starkt att även sluta sockret och snabba kolhydrater!
Citera
2024-11-03, 12:00
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifer0014
Tre dygn och tre timmar in i mitt snusfria liv! Känns trots allt helt okay men satan vad kroppen då och då skriker efter nikotin. Det sköna är ju att det inte är en konstant känsla utan kommer i skov som förhoppningsvis ebbar ut med tiden och tillslut försvinner helt.

Jag är så jädrans less på att jag för länge sedan inte snusar för att det är gott, eller jag har väl egentligen aldrig gjort det. Det är snarare "gott" de gånger man har vart utan snus lite längre än vanligt så man stillar suget en stund. Hade det funnits en tablett som man kunde ta som gjorde att man slapp nikotinsuget hade jag kört på det alla gånger.. För mig har snuset i princip vart som en "dropp-ställning" med nikotin men under läppen som ger mig en konstant lagom dos 24/7, dygnet runt.

Jag har länge märkt att tandköttet börjar dra sig uppåt, överallt! Eftersom jag snusar på alla ställen i käften.. Jag spottar knappt ut snusen utan lassar in nya hela tiden. Ibland kom jag på mig med att jag hade 5 påsar i samtidigt!? Med ett konstant snusande så luktar jag och smakar avlopp.

Jag har gjort ett lite längre uppehåll för några år sedan, tror jag höll ut ca ett kvartal. Men under en skidsemester i fjällen fick jag den briljanta iden att feströka. Efter tredje blosset fick jag en nicko-kick och sen var jag tillbaka på ruta ett!

Nu jävlar hoppas jag att jag klarar av att hålla i och hålla ut tills jag är helt återställd.

Du har goda förutsättningar att klara av att sluta. Jag snusade lika konstant som du (dygnet runt och med flera prillor inne åt gången) år ut och år in och var så less på det så jag kunde spy men bara fortsatte med mitt äckliga snus. Enda gångerna det var lite gott var när man försökte sluta och drastiskt drog ner på prillorna.
De som fortfarande njuter av sitt snus har svårare att motivera att inte börja igen så du har paradoxalt en bättre chans trots att du är mer beroende.
För tio år sedan läste jag "Äntligen icke-rökare" (funkar även vid snus, en liten kort bok som kostar 50 spänn typ) och medans man läser programmeras man liksom om. När jag läst klart tömde jag dosan i papperskorgen och har aldrig tagit en prilla sedan dess. Den här tråden hjälpte mig på den tiden när man behövde pepp och bolla abstinens m.m. med andra.
Citera
2024-11-03, 13:06
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Liknande här, vaknar runt 3-4 varje natt men lyckas som tur är somna om efter 20-30 minuter. Starkt att även sluta sockret och snabba kolhydrater!

Yep, kl 3-4 är givet. Och efter det är det inte direkt djupsömn man får, om man ens somnar. Men det är bara att köra på. Känner mig betydligt friskare och piggare än när jag snusade, trots så lite sömn.

Hur känns det för dig utöver sömnen? Hur länge har du varit utan?
Citera
2024-11-03, 15:52
Medlem
josh.reachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Låter bra det. Ser fram emot dina framtida inlägg här. Dags för oss att visa stake. Att ha en av de viktigaste signalsubstanserna kopplat till ett gift är helt galet.
Hej!
Du har helt rätt! Det är riktigt hemskt att vi skapar ett beroende av nikotin för att ge oss de belöningar vi annars kan få på andra sätt. Du verkar göra ett alldeles strålande jobb med att sluta snusa. Även om det är OT är jag lite nyfiken på vad du menar med ditt minskade intag av snabba kolhydrater. Håller du dig ifrån pasta, ris och potatis och äter mer kost likt LCHF? Jag är inne på att göra någonting liknande, då jag har hamnat i en spiral av dålig mat och mycket stillasittande på arbetet. Alldeles uppenbart är det att den förbränning vi hade i tjugoårsåldern har försvunnit i takt med att kilona på kroppen har ökat.

Några veckor har i alla fall gått nu. Jag sneglade efter mitt självsäkra inlägg här på FB på de dosorna jag hade kvar i kylen, och beslutade mig för att snusa upp dessa innan jag slutade. Att snålheten bedrar visheten är ett faktum, men det kändes rätt för stunden. Idag har jag varit snusfri i 5 dagar och 5 timmar. Appen "Snus Stop", samt den här tråden har fått mig att hålla i och hålla ut. Hittills har jag sparat in 181,94 kronor av att inte snusa.

Den första dagen några timmar efter sista snusen hade jag ett kopiöst tryck mellan tinningarna och pannan. Det kändes som att hjärnan gick in i försvarsställning och vrålade ut sitt begär efter nikotin i en frontlinje över hela pannan. Jag slutade med snus klockan 10 på förmiddagen. På kvällen låg jag med sjukkänslor i soffan och frossade och hade feber. Det gick snabbt över, men det är skrämmande vilken effekt snuset har på kroppen. Dessutom lyckades jag med bedriften att under de två första dygnen skälla ut fler människor än vad jag tidigare har gjort under min livstid. Jag har insett att man under de första dygnen av snusavvänjning kan klassas som en psykopat. Tidigare har jag alltid styrt undan diskussioner och potentiella konflikter, men nu under de första dagarna utan snus har jag inte gett vika en centimeter under diskussioner. Faktum är att jag dessutom njöt när jag fick möjligheten att lägga till de där sista spydiga kommentarerna i diskussionerna. Mycket illa. Nu är jag dock tillbaka i mitt gamla, förhoppningsvis trevligare jag, och jag är inte en sämre människa än att jag har bett de berörda om ursäkt.

En kopp kaffe i direkt anslutning till de grövsta snusbegärsattackerna har hjälpt till i rätt riktning och får det där tomma hålet av begär att fyllas igen, lite åt gången. Idag är frustrationen och humörsvängningarna betydligt mildare.

Kämpa på allesammans och på återseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in