Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Hur kan du missuppfatta mig så? Det är faktiskt obegripligt. Jag talar naturligtvis om separatister på Krim - inte personer sända dit från Ryssland. Skulle det vara så att det inte finns några separatister eller folk som vill att Krim skall bli självständigt på Krim - ja då kommer Kiev att vinna en rättvis folkomröstning med 100% och vinna en enastående prestigeframgång. Nu är dock mitt tipps att det faktiskt finns separatister på Krim...
Var statskuppen i Kiev en revolutionär process - jag så verkar det, och det är därför jag ogillar den (som konservativ). Men någorlunda rättvisa val har hållits och jag betraktar det nuvarande styret i Kiev som representativt för åtminstone västukraina. Detta har jag sagt många gånger. Nota bene: Det är just därför att maktklicken i Kiev begick revolution, som det blev så lätt att göra revolution på Krim och i Östukraina!
Angående högerextrema miliser så vet jag inte om Högra sektorn härjade just på Krim, och det har jag nog inte påstått heller. Men rädslan för dem var nog en realitet. Minns Odessamassakern.
Nej du, inga missförstånd här inte från min sida, vi vet var vi har dig någonstans. Man ser tydligt att dina argument är hämtade från Kreml och därmed saknar substans och verklighetsförankring.
Du vill påpeka att där visst det fanns separatister på Krim, men du kan inte med en källa visa vilka dessa var, hur många de var, och vad de gjorde. Det enda man har sett är ryska trupper som har ockuperat och begått en statskupp enligt Putins order.
Då kan jag ju enligt ditt resonemang säga att det finns ryska separatister också i Sverige och att man därför ska dessa på allvar. Men hur många är de? Det är detta som är ditt problem - du utgår ifrån ryska propagandan men kan inte ge en förklaring till varför propagandan inte är sann.
En revolution utfår väl ifrån folket? (kan ju passa bra för protesterna på Majdan) Den ska inte utföras av en främmande stat som är fallet både på Krim och i Donbass.
Dagens parlament i Kiev anser du enbart representera västra Ukraina, men det är ju valt av hela Ukraina förutom då de delar som är ockuperade av Ryssland, fullt naturligt då det är omöjligt att hålla val i dessa delar. Varför skriver du "åtminstone västra Ukraina"? Jag tycker du ska vara saklig och inte fara med halvsanningar.
Vad gäller högermilisen, som du tog upp som argument för ryska ockupationen, men som du inte ens vet har existerat på Krim. Du talar om en rädsla för en högermilis som inte fanns.
"Odessamassakern" är inget känt begrepp i Ukraina, däremot i den ryska propagandan. Det är allmänt känt att de proryska terrorister som begick våldsdåd och kuppförsök i Odessa misslyckades och dessutom lyckades tända eld på sig själva via sina molotov cocktails som var avsedda för en vresig folkmassa som samlades utanför det hus de hade ockuperat.