2016-01-22, 21:27
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Den vägen är och förblir den samma som på nordirland som i spanien.
Lägg ned vapnen, acceptera den Ukrainska konstituionen och ukrainska myndigheter.

Rättvisa innebär att alla invånare har samma rösträtt när det gäller frågor som rör nationen. Tex gränsändringar. Därmed så gäller fortfarande att den typen av ändringar enbart kan ske efter en nationell omröstning. Vilket också är vad som gäller redan idag i ukraina.
Dvs en liten minioritet ska inte få beröva en majoritet på dess nationella tillgångar idag heller - det kallas både rättvisa och demokrati.

Så när får vi då se dig kräva att man ska lägga ned vapnen, respektera Ukrainas myndigheter och gällande konstituion?
Det är som sagt den enda tänkbara fredliga och demokratiska lösningen
Du har fortfarande inte svarat på frågan hur jag tvingar Ukrainas parlament till en fredsplan genom att förslå detta!

Vi har vidare gott om exempel om att länder tillåtit lokala folkomröstningar. Exempelvis tillät Stobrittanien att Skottland hade en lokal folkomröstning om självständighet.

Och jag är fortfarande för vapennedläggelse och en folkomröstning övervakad av internationella fredsbevarande trupper.

Så sluta ljug om vad jag tycker, Sluta använd halmgubbar!
Senast redigerad av Clodius 2016-01-22 kl. 21:35.
Citera
2016-01-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vi har vidare gott om exempel om att länder tillåtit lokala folkomröstningar. Exempelvis tillät Stobrittanien att Skottland hade en lokal folkomröstning om självständighet.
Kan du inte göra något annat än att göra bort dig i dina exempel?
Sverige - norge var en union av två stater
Tjeckoslovakien var en union av två stater
Gissa nu om skottland har varit en egen stat i en Union? Tipset är att du funderar på om staten skottland tex har deltagit som självständig nation i tex fotbolls EM.

Dvs inte heller den här gången klarar du att visa upp en styckning av ett land som belöning till en mindre grupp våldsverkare

Citat:
Och jag är fortfarande för vapennedläggelse och en folkomröstning övervakad av internationella fredsbevarande trupper.
Vilket fortfarande inte är vad det handlar om.
Vapennedläggelse, accepterande av Ukrainska myndigheter och Ukrainsk konstitution är den enda vägen framåt , precis som på nordirland. Inga fredsbevarande trupper där inte, inte heller i spanien.

Men jag noterar att du återige inte vill ställa dig bakom den demokratiska och fredliga vägen

Citat:
Så sluta ljug om vad jag tycker, Sluta använd halmgubbar!
Sluta propagera för att belöna våld.
Senast redigerad av mace2442 2016-01-22 kl. 21:48.
Citera
2016-01-22, 21:48
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Det visade återigen att ditt tramasande om ett USA styrt FN var helt fel.

Och i vilken domstol avkunnades dessa juristers dom? Ingen alls enligt dig och således så är det enbart tyckande från privatpersoner. Fortfarande så är det enbart den Ukrainska konsttionsdomstolen som kan olagligförklara ett beslut från parlamentet. Något du själv har bevisat att det inte har skett.
Därmed inget olagligt och ingen kupp idag heller.

så var i de avtalen står det att man hade rätt att ockupera parlamentet på Krim?
Det gör det inte idag heller och därmed är det en invasion. En invasion Putin har erkänt och FN fastställt

Absolut inte. USA förlorar i princip aldrig viktiga voteringar för dem. Bortsett från ärenden som enbart behandlas i Säkerhetsrådet.

Det behövs ingen domstol för att konstatera att konstitutionen inte följdes när Janukovich avsattes. Bara att läsa den.

Berätta nu istället om alla dödsoffer vid Rysslands blodiga "invasion" av Krim. Nej, Ryssland agerade helt rätt givet den olagliga kuppen i Kiev och uppenbarligen håller Krimborna med om det. Bittert för din sida förstås.
Citera
2016-01-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Absolut inte. USA förlorar i princip aldrig viktiga voteringar för dem. Bortsett från ärenden som enbart behandlas i Säkerhetsrådet.

Ditt påstående var att USA styrde FN. Det höll inte.
Du påstod att de flesta länder röstade som USA vill, Det höll inte så nu försöker du med en tredje fabel istället, den är inte mer sann den.

Sen är det som så att många länder delar samma värderingar och ideal. Då är det lätt att få ihop en majoritet. Som tex när det gäller den Ryska aggressionen mot Ukraina

Citat:
Det behövs ingen domstol för att konstatera att konstitutionen inte följdes när Janukovich avsattes. Bara att läsa den.
Det behövs en dosmtol för att fastslå att parlamentet har gjort fel. Det har inte skett och därmed har inte parlamentet gjort fel.

Citat:
Nej, Ryssland agerade helt rätt givet den olagliga kuppen i Kiev och uppenbarligen håller Krimborna med om det. Bittert för din sida förstås.

Eftersom det inte finns någon kupp idag heller så är det fel för det första. För det andra ger det ingen rätt att invardera idag heller så det är fel även på den punkten. Eftersom Putin har erkännt invasionen så rådet det ingen tvekan på den punkten
Senast redigerad av mace2442 2016-01-22 kl. 22:03.
Citera
2016-01-22, 22:09
Medlem
Ukraina kommer att hålla legala och övervakade val på Krim när man återtagit kontrollen över halvön. Tror krimborna efter att ha upplevt den ryska närvaron insett vad man faktiskt hade innan Putin attackerade halvön. Ett större självbestämmande, givetvis under ukrainsk flagg som nu, är utan tvivel den bästa och humanaste lösningen för den hårt drabbade halvön, under förutsättning att Krimborna verkligen vill ha mer självständighet från Ukraina vilket framtida val får visa. Än har ju inte Krimborna fått säga sitt på ett rättssäkert sätt, därav sanktionerna.
Citera
2016-01-22, 22:12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Kan du inte göra något annat än att göra bort dig i dina exempel?
Sverige - norge var en union av två stater
Tjeckoslovakien var en union av två stater
Gissa nu om skottland har varit en egen stat i en Union? Tipset är att du funderar på om staten skottland tex har deltagit som självständig nation i tex fotbolls EM.

Dvs inte heller den här gången klarar du att visa upp en styckning av ett land som belöning till en mindre grupp våldsverkare

Vilket fortfarande inte är vad det handlar om.
Vapennedläggelse, accepterande av Ukrainska myndigheter och Ukrainsk konstitution är den enda vägen framåt , precis som på nordirland. Inga fredsbevarande trupper där inte, inte heller i spanien.

Men jag noterar att du återige inte vill ställa dig bakom den demokratiska och fredliga vägen

Sluta propagera för att belöna våld.

Sluta Ljug.

1 Jag har aldrig propagerat för våld. Tvärt om förespråkar jag vapenvila och en fredlig lösning på konflikten.
2 Sluta tramsa om exempel. Man måste kunna göra parralleer även om alla detaljer inte är likadana. Kan Storbrittanien tillåta en folkomröstning i Skottland, och Uppsala kommun tillåta en folkomröstning i komundelen Knivsta, så kan i princip Ukraina tillåta en folkomröstning på Krim om man vill. Efter första världskriget hade man folkomröstningar i flera regioner som inte var stater i union.
3 Internationella fredsbevarande trupper kan man ha eller inte ha. Klarar man sig utan är det bra, men jag bedömer i denna situationen att de skulle vara en stabiliserande faktor.
4 Ditt nyspråk imponerar inte. Att jag förspråkr fred och demokratiska lösningar kallar du "att jag inte vill ställa mig bakom den fredliga och demokratiska vägen"

Din debattteknik - att ljuga och hitta på vilka åsikter jag har är djupt ohederlig. Den kallas för att "bygga halmgubbar" - och det är något du borde hålla dig för god för!
Senast redigerad av Clodius 2016-01-22 kl. 22:34.
Citera
2016-01-22, 22:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ukraina kommer att hålla legala och övervakade val på Krim när man återtagit kontrollen över halvön. Tror krimborna efter att ha upplevt den ryska närvaron insett vad man faktiskt hade innan Putin attackerade halvön. Ett större självbestämmande, givetvis under ukrainsk flagg som nu, är utan tvivel den bästa och humanaste lösningen för den hårt drabbade halvön, under förutsättning att Krimborna verkligen vill ha mer självständighet från Ukraina vilket framtida val får visa. Än har ju inte Krimborna fått säga sitt på ett rättssäkert sätt, därav sanktionerna.
Men om Krimborna då vill ha full självständighet? Vad skulle hända då? Sedan är det ju frågan hur man kommer till situationen så att en rättvis folkomröstning kan hållas. Att komma dit genom ett förödande och utdraget krig - som Ukraina kanske inte ens kan vinna - framstår som en sämre lösning än att koma dit genom fredliga förhandlingar - eller hur?
Citera
2016-01-22, 22:40
Medlem
Citat:

2 Sluta tramsa om exempel. Man måste kunna göra parralleer även om alla detaljer inte är likadana. Kan Storbrittanien tillåta en folkomröstning i Skottland, och Uppsala kommun tillåta en folkomröstning i komundelen Knivsta,

Och ingen av dem har handlat om att stycka upp en stat så sluta komma med felaktigt trams som exempel då.

Citat:
3 Internationella fredsbevarande trupper kan man ha eller inte ha. Klarar man sig utan är det bra, men jag bedömer i denna situationen att de skulle vara en stabiliserande faktor.
Man klarar sig utmärkt utan så fort man accepterar att vägen framåt går genom det demokratiska Ukraina och dess processer och myndigheter - precis som Nordirland och Spanien. Det är så länge man vill fortsätta att belöna våldsverkare som problemen uppstår

Citat:
4 Ditt nyspråk imponerar inte. Att jag förspråkr fred och demokratiska lösningar kallar du "att jag inte vill ställa mig bakom den fredliga och demokratiska vägen"

Jag konstaterar att du inte heller den här gången klargör att du står bakom den demokratiska vägen. Dvs vapennedlägelse, accepterande av ukrainska myndigheter och nuvarande ukrainska konstitution. Tex artikel 73
Citera
2016-01-22, 22:43
Medlem
Citat:
Men om Krimborna då vill ha full självständighet? Vad skulle hända då? Sedan är det ju frågan hur man kommer till situationen så att en rättvis folkomröstning kan hållas. Att komma dit genom ett förödande och utdraget krig - som Ukraina kanske inte ens kan vinna - framstår som en sämre lösning än att koma dit genom fredliga förhandlingar - eller hur?

Det som skulle hända är att frågan om en gränsändring ska avgöras i ett nationellt val i hela ukraina. Helt i enighet med den ukrainska konstitutionen

Och vem ska förhandla, vilka demokratiskt valda finns det att förhandla med eller vill du nu återigen ge våldsverkare statsmannastatus? Eller ska man förhandla med den ryska ockupationsmakten menar du?
Senast redigerad av mace2442 2016-01-22 kl. 22:45.
Citera
2016-01-22, 22:47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Och ingen av dem har handlat om att stycka upp en stat så sluta komma med felaktigt trams som exempel då.

Man klarar sig utmärkt utan så fort man accepterar att vägen framåt går genom det demokratiska Ukraina och dess processer och myndigheter - precis som Nordirland och Spanien. Det är så länge man vill fortsätta att belöna våldsverkare som problemen uppstår

Jag konstaterar att du inte heller den här gången klargör att du står bakom den demokratiska vägen. Dvs vapennedlägelse, accepterande av ukrainska myndigheter och nuvarande ukrainska konstitution. Tex artikel 73
1. Jo folkomrösntingen i Skottland handlade om Självständighet för Skottland från Storbrittanien. Det finns också gott om exempel där regioner röstat om sin nationella tillhörighet. Skedde i olika delar av Sönderjylland efter första världskriget. Om jag mins rätt gick en del till Danmark och en till Tyskland. Gränsen som det krigats om i blodiga krig tidigare blev därefter stabil. Men mer intressant än alla goda exempel på att folkomröstningar fungerat bra är ju frågan varför det principiellt skulle vara fel om Urkaina beslutats om att Krim fick avgöra sin nationella tillhörighet genom en folkomröstning. Jag ser inga skäl för att detta skulle vara fel.

Jag har fortfarande inte velat belöna några brottslingar. tvärtom har jag till skillnad från dig försiktigt börjat diskutera hur man skall hanskas med dem. Dock utan att kommit till någon definitiv slutsats.

Naturligtvis är det fortfarande en lögn att jag skulle förorda ickedoemokratiska lösningar och du har inte kunnat påvisa detta. Sluta ljug tack!
Citera
2016-01-22, 22:48
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Det som skulle hända är att frågan om en gränsändring ska avgöras i ett nationellt val i hela ukraina. Helt i enighet med den ukrainska konstitutionen

Och vem ska förhandla, vilka demokratiskt valda finns det att förhandla med eller vill du nu återigen ge våldsverkare statsmannastatus? Eller ska man förhandla med den ryska ockupationsmakten menar du?
Finns ingenting som hindrar att ett land kan besluta om regionala folkomröstningar. finns som sagt gott om exempel från många länder på detta. Det rimliga är naturligtvis att Krims öden avgöra av Krimborna!

Vem man skall förhandla med? Representanter för separatisterna naturligtvis! Statsmannastatus? Länders representanter förhandlar med alla möjliga; Storbritannien förhandlade med IRA; Indonesien med Timorseparatister; Colombianska regeringen med gerillarörelser som var rena banditerna ibland. En förhandling är ingen kärleksförklaring - det är ett sätt att försöka lösa en konflikt utan onödig blodspillan!
Senast redigerad av Clodius 2016-01-22 kl. 23:08.
Citera
2016-01-22, 23:30
Medlem
Citat:
1. Jo folkomrösntingen i Skottland handlade om Självständighet för Skottland från Storbrittanien.
Sluta ljug var ordet. Skottland var och är en självständig stat. Det man röstade om var upplösandet av unionen - inte om ett utbrytande ur en stat.

Citat:
Jag har fortfarande inte velat belöna några brottslingar. tvärtom har jag till skillnad från dig försiktigt börjat diskutera hur man skall hanskas med dem. Dock utan att kommit till någon definitiv slutsats.
För att i nästa inlägg säga att brottslingarna ska få en förhandlingsrätt pga det våld de har utövat.

Citat:
Naturligtvis är det fortfarande en lögn att jag skulle förorda ickedoemokratiska lösningar och du har inte kunnat påvisa detta. Sluta ljug tack!

Och fortfarande så vägrar alltså Clodius att uttala sitt stöd för den demokratiska vägen.
Dvs vapennedlägelse, accepterande av ukrainska myndigheter och den befintliga ukrainska konstitutionen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in