2017-02-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Nja... en skengåva som suveränt landområde när det i själva verket rörde sig om en artighets-gest sovjetledare emellan. Krim är ju historiskt ryskt och folket där vill ju tillhöra Ryssland så någon ockupation i bemärkelsen stöld av landområde kan vi inte tala om här. Ryssland är ett fredligt land så om några år ska du se att debatten om Krims tillhörighet runnit ut i sanden. Det blir helt enkelt bäst så om vi ser realpolitiskt till saken vilket kommer vara det som är gällande framgent då det visat sig att stora svulstiga "demokratiprojekt" aldrig kommer ha någon solid framtid då de saknar förankring i folkdjupet.
Varför förvränga det hela på ett sådant genomskådligt sätt. Att blanda in historiska perspektiv är ju allti så genomskinligt. Skall vi kanske ha gränser i Europa baserat på historiska skeenden. I så fall är Ryssland illa ute. Men fakta är att Krim är ukrainskt tills Kiev och världssamfundet ändrar på det.
Vad Puitn tycker är egentligen ointressant i sammanhanget. Vill ryssarna på Krim tillhöra Ryssland får dom ju resa dit, ingen hindrar dom. Nu ockuperas ju Krim med våld av ryssen och krimborna hukar under ett förtryck man inte haft tidigare. Rapporterna är entydiga, på Krim pågår folkträttsbrott som ett led i att befästa rysk överhöghet. Likt Donbass så kommer ryssen tyvärr enbart med våld och kaos till civilbefolkningen. Flykten till det fria Ukraina är också en belastning på den ukrainska ekonomin med stora strömmar av internflyktingar från Krim och Donbass.
Citera
2017-02-26, 15:39
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du har med andra ord inte varit där efter återföreningen och kan inte jämföra före med efter.

Nej, jag har inte varit där sedan ryssarna annekterade. Det var mest ukrainska turister som var där då, jag talade bara med ett fåtal Krimbor, och mitt intryck var inte att det fanns någon längtan att tillhöra Ryssland. Jag har verkligen ingen lust att återvända dit nu under politiskt förtryck, den ryska propagandan inger samma äckel som nazipropagandan och jag vill inte bli nedslagen av proryska mobbs. Självklart kommer ni rysspropagandister att ge en helt annan version om det lyckliga återförenade folket men jag köper inte detta.
Citera
2017-02-26, 17:41
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ryssland skall givetvis inte styra över Sverige, men vi kunde gärna vara vänner och ömsesidigt respektera varandras olikheter.
Bra talat! Sedan får vi inte glömma de mycket viktiga handelsförbindelserna som inte minst vi i Sverige har mycket stor nytta av då vi sedan länge är ett land med framskjuten industriell teknik som Ryssland så väl kan behöva och vi deras råvaror. En solklar win-win situation som de forna svenska industrimagnaterna mycket väl var införstådda med när de investerade i rysk oljeraffinaderi för länge sedan. Appropå Krim-halvön undrar jag vilka de första västeuropeiska politikerna som kommer göra officiella besök där. En gissning kan vara Frankrike om man nu lyckas rubba maktförhållandena i det stundande allmänna valet.
Citera
2017-02-27, 16:16
Medlem
tverskoys avatar
Krim tatarer vill att Ukraina erkänner återföreningen av Krim med Ryssland

Crimean Tatars call on UN GA to recognize Crimea as part of Russia

Crimean Tatars are convinced that "international law does not establish any prohibitory rules on matters of secession"

THE UNITED NATIONS, February 8. /TASS/. Russia has handed to the United Nations an appeal of the Crimean Tatar civil movement Kyrym, which requests to recognize the Black Sea peninsula’s accession to Russia as compliant with norms of international law, to condemn Crimea’s blockade and to help lift anti-Russian sanctions imposed by Western countries.

http://tass.com/politics/929864
Citera
2017-02-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Krim tatarer vill att Ukraina erkänner återföreningen av Krim med Ryssland
Den tatariska kulturen står inför en blomstringstid på Krim. De har sett de goda exemplen i Kazan och Tatarstan och förstår möjligheterna att få det lika bra som Volgatatarerna, nu när den ukrainska ockupationen äntligen är över.

https://www.youtube.com/watch?v=JhlizotsekQ
Citera
2017-02-27, 21:31
Medlem
Vi kan glömma snacket om att krim-tatarerna far illa. 0 procent vill flytta till Ukraina. De har fått det bättre och vet vad som händer i Ukraina.

Citat:
“According to the data of our most recent sociological survey in the Republic of Crimea which targeted representatives of the Crimean Tatar population with the question ‘If given the opportunity, would you like to move to another town in Crimea, another region of Russia, to Ukraine, or another country?’, 0% responded that they would want to move to Ukraine,” Barinov told the newspaper Izvestiya in an interview.

http://www.fort-russ.com/2017/02/survey-0-of-crimean-tatars-want-to-move.html
Citera
2017-03-01, 09:40
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Vi kan glömma snacket om att krim-tatarerna far illa. 0 procent vill flytta till Ukraina. De har fått det bättre och vet vad som händer i Ukraina.

http://www.fort-russ.com/2017/02/survey-0-of-crimean-tatars-want-to-move.html

Krimtatarerna vill bo kvar i deras hem och de betraktar ju Krim som sitt hemland. Vad undersökningen inte visar är att de vill se Krim som ukrainskt och att de är starkt emot den ryska illegala annekteringen. För övrigt är Krimtatarernas ledare i exil i Kiev, det är ju svårt att bedriva verksamhet på Krim då de förtrycks av ryska myndigheter. Det finns bara en liten minoritet Krimtatarer som vill böja sig för ockupationsmakten.

Här är en intressant artikel om Krimtatarerna situation:
https://www.theguardian.com/world/2016/dec/12/crimean-tatars-accuse-russia-of-kidnappings-and-political-arrests

“The Crimean Tatars are not the only people being repressed in Crimea, but the reason they feature so prominently is because they are the only remaining compact population which is still not loyal to the Russians, and the only ones who are there to voice their opposition and their dissent,” said Krasimir Yankov of Amnesty International, who recently travelled to the region.

Krimtataraktivisten Ayder Muzhdadbayev:
“There are no barbed-wire fences in this new hybrid ghetto of Vladimir Putin’s – yet. Instead of wire there is hate-filled TV propaganda, total surveillance and constant harassment.”
Citera
2017-03-01, 16:49
Medlem
tverskoys avatar
Sluta göra en stor sak ut av en liten sak. Tatarerna bodde under Tzaren i flera hundra år. Den ryska tatarstan har varit en del av Ryssland i flera hundra år. Inga problem. De flesta krimtatarer stödjer Kyrym, bara marginaler stödjer Medjilis. Allting är generellt bra. Att påstå att krim tatarerna får det illa är samma sak som att påstå att stackars Rosengårdborna får illa i Sverige.
Citera
2017-03-01, 20:49
Medlem
Ukraina och väst snackar en massa skit om tatarer utan att ens veta vad det är för folk. I Ryssland finns över 5 miljoner tatarer och alla ryssar är väl bekanta med tatarisk kultur. Alla har personer i sin bekantskapskrets som är hel- eller halv-tatarer. Så har det varit i hundratals år och så kommer det för all framtid att vara också på Krim. Tatarer är ett beundrat folkslag i Ryssland och Tatarstan är en av de mest välmående regionerna i hela landet. Kazans kreml, där kyrkor och moskéer står sida vid sida, är en av de vackraste kreml i hela landet. Det är bara i väst och i Ukraina som tatarer är någon slags exotisk "minoritet" som man kan vinna politiska poäng på att låtsas tycka synd om.

http://russiatrek.org/blog/wp-content/uploads/2016/07/kazan-kremlin-fireworks-city-day-russia-2.jpg
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-03-01 kl. 20:52.
Citera
2017-03-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ukraina och väst snackar en massa skit om tatarer utan att ens veta vad det är för folk. I Ryssland finns över 5 miljoner tatarer och alla ryssar är väl bekanta med tatarisk kultur.

Det har väl också en historisk betingelse? Orkar inte googla, men moskoviterna underordnade sig ganska villigt, betalade tribut med guld och slavar, medan de ukrainska delarna av Rus slogs betydligt hårdare. Jag tror det var Anne Reed som förde tesen att det finns ett mongoliskt arv i hur ryssen i gemen ser på makt, individuell frihet och människovärde. I sann vedhuggar-anda väljer jag att tro på henne.
Citera
2017-03-01, 21:54
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Det har väl också en historisk betingelse? Orkar inte googla, men moskoviterna underordnade sig ganska villigt, betalade tribut med guld och slavar, medan de ukrainska delarna av Rus slogs betydligt hårdare. Jag tror det var Anne Reed som förde tesen att det finns ett mongoliskt arv i hur ryssen i gemen ser på makt, individuell frihet och människovärde. I sann vedhuggar-anda väljer jag att tro på henne.
I USA finns det dom som måste ha två jobb för att få en vanlig privatekonomi att gå ihop. Är det sådant du kallar för "individuell frihet och människovärde"?

Nä, då lever man tryggare i Ryssland där man vet att det finns en stat och en politik som kan leva upp till både folkets säkerhet och trygghet. Man badar inte i pengar men tak över huvudet och mat på bordet precis som revolutionärerna en gång lovade. Säkerheten fick ett ohyggligt dyrt pris men jag tror likväl man är beredd att betala det en gång till om det skulle behövas. Frågan är nog istället om du är beredd att betala priset för "friheten" här?
Citera
2017-03-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie

Tror du att mongolerna vandrade till Ungern genom Svarta havet? Jag är inte historiker, men, som jag förstår det, vandrade och red de genom Ukraina, kanske Vitryssland. De stoppades av polacker och tyskar, där kom de inte in.

Jag påminner om att tyskarna har kallats hunner i UK. Tillmälen vinner inte krig och informationskrig.

Tatarstan är känt för det vackra Kazan och många turister söker sig dit. Krim-tatarerna har säkert sevärda byggnader på Krim.

Du verkar vara fascinerad av mig och hänvisar till mig i flera inlägg utan att jag har uttalat mig om saken. Det fungerar inte, Raffa. Du gör bort dig inför de tysta läsare, du har till vana att denigrera.

VP ser till att Krim blir en framgångssaga. Tatarerna har nu språk- och landrättigheter, vilket Kiev förnekade dem i många år. Mejlis var med och blockerade gränsen och fällde elledningarna till Krim, det glömmer inte folk på Krim, tatar eller ej. Tatarerna drabbades också hårt när extremisterna stängde vattenkranen. De odlar och förlorade stora pengar. Risskörden drabbades speciellt hårt. Till detta kommer den högre levnadsstandarden efter frigörelsen från Ukraina. Minns hur Yats talade nedlåtande om dem före kuppen i Kiev, jag postade länken till talet i någon tråd.

Den första mongol-invasionen ägde rum långt innan det ryska riket bildades. kanske på 400-talet. Attila, i Norden känd som Atle, var en berömd härförare, som samlade på sig allierade, t.ex. de germanska kristna goterna. Intressant nog var goterna väl representerade på just Krim, så hur gick det till? Flög Attila till Krim eller vandrade han genom Ukraina? Och han och hans soldater lämnade inga spår efter sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in