Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Förklara varför du anser att folkomröstningen inte var illegal. Tänk på att Krim juridiskt sett tillhörde (och fortfarande tillhör) Ukraina.
Förklara även vad i Rysslands agerande som du "beklagar". Var deras agerande inte illegalt menar du? Igen, förklara varför.
Man ser att du försöker åla dig ur frågeställningarna.
Haha. Om jag "ålar" mig, så beror det nog på att jag som jag upprepade gånger upprepat inte är särskilt intresserad av att fördela skulder utan att jag är mer intresserad av att finna en fredlig och hållbar lösning på konflikten. Det får du nog ta dessvärre - jag är mer politiker än jurist i detta fall, men OK. Ja "illegal" - ja det kan man möjligen säga utifrån Ukrainsk lag (har faktiskt ingen aning om hur det ligger till) - men frågan är hur intressant det är? Under vissa situationer - det tror jag du kan medge - så förlorar lagen sin funktion - man går in i ett
revolutionärt skede. Naturligtvis var såväl den amerikanska som den franska revolutionerna i denna mening "illegala". Du kan också se den tyska revolutionen med republik och allting 1918 i detta ljus - ser du den som "illegal". Vad jag på detta möjligen röriga sätt försöker säga är att under vissa omständigheter
talar folket mer än lagboken och vi har revolution, ehuru jag som konservativt i regel avråder från detta.
Men frågan om folkomröstning är faktiskt lite mer komplicerad än så - om du och jag ställer till en "folkomröstning" i Stockholm om en politisk fråga - OK säg då att Stockholm skulle bli självständig, där vi bjuder in de Stockholmare som vill att "rösta" - anser du då att det är ett brott? Det gör inte jag! Detta är ju mer eller mindre en opinionsundersökning - och saken är faktiskt aktuell i Katalonien i Spanien där en liknande process pågår. Att sedan resultatet skulle ha någonslags politiskt tyngd är ju en annan sak, och jag har varit mycket klar med att jag tycker att man skall ha en ny omröstning. Men att den improviserade omröstningen under det revolutionära läget skulle per se vara "illegal" ur en moralisk synvinkel? Nej!
Vad jag beklagar i Rysslands agerande? Egentligen borde jag nöja mig med att be dig söka på mina inlägg uppåt - allt finns där! , men OK då (är nog lite smickrad av ditt uppenbara intresse för mina tankar!): För det första har Ryssland bidragit till att separatiststrävandena gått mot en revolutionär och därmed våldsam linje, snarare än mot en fredlig och politiskt kamp för frihet från Kiev. Visserligen bär även Kiev stor skuld till detta, men... För det andra, har man genom buffligt och klumpigt diplomatiskt agerande medverkat till att separatisterna diplomatiskt isolerats och demoniseras i PK-liberala media. För det tredje visar Kreml prov på närmast monumental dubbelmoral, då man på Krim och Östukraina hycklar stöd för folkens självbestämmanderätt då man åsidosätter detta i Tjetjenien!
Att ryskt trupp (förmodligen) står på Ukrainskt teriroium då? Javisst, men innan ja utdelar några definitiva domar här vill jag veta vad som verkligen händer.
Krigets första offer är sanningen! Rysk agerande
kan ha medverkat till att hindra mördande av civila ryssar av högerextrema miliser.
Om det skulle vara så kan faktiskt detta ha varit motiverat på ett liknande sätt som Vietnams störtande av Röda Khmerernas skräckvälde var försvarbart. Men understryker igen - jag vet inte.