2015-10-18, 06:40
Medlem
Kiev har just haft ett bakslag i FN. Ett förslag om kultur på Krim röstades ned. Bara 19 EU-länder röstade för förslaget, det ska noteras. Jag vill gärna se en lista på de EU-länder, som inte deltog i omröstningen. Vi har en spricka i EU och kanske den växer.

Citat:
Proposals from Ukraine’s government for United Nations cultural agency activity in Crimea have been rejected by UNESCO’s executive board, says Russia’s Foreign Ministry.

“An increase has again been noted in the number of countries disagreeing with the Ukrainian approach,” the statement added.

Two-thirds of the executive refused to back the document

Ten ambassadors left the hall to avoid voting.

http://novorossia.today/kiev-regime-proposal-for-crimea-rejected-once-again/
Citera
2015-10-18, 09:07
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Den personen är kvar och står fortfarande upp för demokrati och rättvisa till skillnad från dig.

Det är ju just det du inte gör, den här gången heller.
Det ska inte vara några FN trupper.
Det ska inte vara någon internationell övervakning.
Det ska inte vara ett specialval i en av dig eller separatister utvalt område

Det ska vara ett helt vanligt val enligt ukrainsk lag, genomfört av ukrainska myndigheter i enlighet med den ukrainska konstitutionen.
Allt annat är att fortsätta dit enkelspåriga belönande av våldets väg.

Därför att den är illegal. Man får inte invardera ett land och sen anordna ett val där efter eget tycke och smak idag heller. Du vet mycket väl vad FN har sagt i frågan

Ja när tänker du vända om och erkänna att du har varit helt fel ute hela tiden?
Det finns inget förtryckt "folk". Det finns enbart ryska lakejer som styrs direkt från moskva.
Det finns ingen statskupp eller massaker heller utan även de är rena falsarier som du desperat klänger dig fast vid istället för att just vända om och börja tänka lite.

Det enda sättet att nå framåt är att separatisterna lägger ned vapnen, accepterar Ukrainsk lag och överhöghet och sen arbetar med demokratiska metoder inom ukraina.
Ja, eftersom du verkar anse att tesen m folkens självbestämmanderätt är odemokratiskt så ser jag ingen störr anledning att för tillfället fortsatt den diskutionen med dig, men uppmanar di att tänka efter. Koncekvensen är att du bör ha motsatt dig exempelvis exempelvis Algeriets självstdnighetssträvanden från Frankrike av "legala" skäl. Att insinuera att jag skulle vara "odemokratiskt" när jag driver folkens rätt att själva bestämma sina öden är ju ett närmast George Orwellskt nyspråk!

En sakupplysning bara. Internationella valövervakare är närmast standard vid demokratiska val. Tror t.o.m. att Sverige bjuder in sådana att övervakar våra riksdagsval - åtminstone vore det bra om vi gjorde det!
Citera
2015-10-18, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ja, eftersom du verkar anse att tesen m folkens självbestämmanderätt är odemokratiskt så ser jag ingen störr anledning att för tillfället fortsatt den diskutionen med dig, men uppmanar di att tänka efter. Koncekvensen är att du bör ha motsatt dig exempelvis exempelvis Algeriets självstdnighetssträvanden från Frankrike av "legala" skäl. Att insinuera att jag skulle vara "odemokratiskt" när jag driver folkens rätt att själva bestämma sina öden är ju ett närmast George Orwellskt nyspråk!

En sakupplysning bara. Internationella valövervakare är närmast standard vid demokratiska val. Tror t.o.m. att Sverige bjuder in sådana att övervakar våra riksdagsval - åtminstone vore det bra om vi gjorde det!

Det fanns inofficiella valövervakare på Krim, men jag har aldrig sett några, inte heller officiella, i Sverige. Vi skulle nog behöva dem, du kanske vet vad danskarna tycker om att vi hämtar valsedlar inför alla våra grannar och många väljare känner sig pressade. Efter ett val, som jag inte deltog i, så kollade jag upp att min namn inte var avprickat i röstlängden. Anledningen var att några sossar hade bussat åldringar till vallokalerna för femtio-elfte gången och att några moderater hade fuskat på annat sätt. Inga åtal, förstås.

Jag påminner om att de inofficiella europeiska valövervakarna talade väl om valförfarandet på Krim. Jag skrev inte på flashback då, men jag minns väl att de var positiva.

Internationella oficiella valövervakare var på plats under det senaste amerikanska valet. De slängdes ut från flera vallokaler. Stor skandal och dåligt, eller inte alls, rapporterad i Sverige. Amerikaner tycker inte om internationella organ. De misstror ofta FN t.ex.. Informationen lades på nätet på den tiden, men jag sparade inga länkar och åren har gått. Jag log åt svenska mediers inkonsekvens, men jag såg också allvaret. Vi kan gå längre tillbaka i tiden och påminna om tyska valobservatörers intryck av ett val i Georgien. Några tyska observatörer var kritiska och det hördes inte ett pip i svenska medier.

Det handlar inte bara om valförfarandet på Krim och andra platser, det handlar också om det intryck folket, inklusive investerare, via medier får av det. Fel information leder till fel åsikter och fel beslut. Några på flashback dömer ut folkomröstningen på Krim, jag vet att du också gör det, men jag lägger vikt vid de inofficiella valövervakarnas åsikter. Jag var inte på plats, men, som jag förstår det, så var Krim-omröstningen ok och jag är säker på folkviljan på Krim. Kuppen och Korsun-massakern beredde vägen. Odessa-massakern och ATO bekräftade det kloka i omröstningen.
Citera
2015-10-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det fanns inofficiella valövervakare på Krim, men jag har aldrig sett några, inte heller officiella, i Sverige. Vi skulle nog behöva dem, du kanske vet vad danskarna tycker om att vi hämtar valsedlar inför alla våra grannar och många väljare känner sig pressade. Efter ett val, som jag inte deltog i, så kollade jag upp att min namn inte var avprickat i röstlängden. Anledningen var att några sossar hade bussat åldringar till vallokalerna för femtio-elfte gången och att några moderater hade fuskat på annat sätt. Inga åtal, förstås.

Jag påminner om att de inofficiella europeiska valövervakarna talade väl om valförfarandet på Krim. Jag skrev inte på flashback då, men jag minns väl att de var positiva.

Internationella oficiella valövervakare var på plats under det senaste amerikanska valet. De slängdes ut från flera vallokaler. Stor skandal och dåligt, eller inte alls, rapporterad i Sverige. Amerikaner tycker inte om internationella organ. De misstror ofta FN t.ex.. Informationen lades på nätet på den tiden, men jag sparade inga länkar och åren har gått. Jag log åt svenska mediers inkonsekvens, men jag såg också allvaret. Vi kan gå längre tillbaka i tiden och påminna om tyska valobservatörers intryck av ett val i Georgien. Några tyska observatörer var kritiska och det hördes inte ett pip i svenska medier.

Det handlar inte bara om valförfarandet på Krim och andra platser, det handlar också om det intryck folket, inklusive investerare, via medier får av det. Fel information leder till fel åsikter och fel beslut. Några på flashback dömer ut folkomröstningen på Krim, jag vet att du också gör det, men jag lägger vikt vid de inofficiella valövervakarnas åsikter. Jag var inte på plats, men, som jag förstår det, så var Krim-omröstningen ok och jag är säker på folkviljan på Krim. Kuppen och Korsun-massakern beredde vägen. Odessa-massakern och ATO bekräftade det kloka i omröstningen.
Att ens likna valet på Krim som likvärdigt med valen i väst är ju att inte ha kunskap om hur legitima val i väst går till och hur olagliga val som det på Krim gick till.
Valfusk förekommer även i väst ( 1 % rysk sanning) vilket Ryssland tar som intäkt att legitimera valet i Ukrainska Krimhalvön (99% rysk lögn). Sätt strålkastarljuset på andras fel och brister så vi kan operera ostört är numera rysk propagandas signum. Den största skillnaden är ju trots allt att i väst tas det upp i media och ventileras medan i Ryssland sopas fusket det under mattan och medier tystas. Har medier på Krim ifrågasätt det olagliga valet där? Har det förts en diskussion där?
Icke sa Nicke, förtrycket är totalt.
Citera
2015-10-18, 11:17
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:

Historiens största skojare o fuskare när det gällt allmänna val har ju varit Sovjetunionen under sin 70 åriga existens. Den 'ädla' konsten gick inte precis i graven omedelbart när Sovjet föll ihop, utan konsten har bevarats men raffinerats ordentligt - till den grad att många oinitierade tror att valen numer sker helt korrekt. Att så ändå inte är fallet visar ju den stora demonstrationen i Moskva för några år sedan, som skrämde slag på Putin.
Valsystemet i Ukraina, som är under reformering, har ju varit ett typexempel på skenbart demokratiska men ändå manipulerade val.
Summering: Ryssland vet inte vad 100% korrekta och demokratiska val är för något, Kreml kan inte tänka sig ett val där resultatet blir det icke önskade.
Inte så konstigt - någon förståelse för o någon vilja att tillämpa en demokratisk ordning har aldrig funnits o finns i dag bevisligen inte i den ryska makteliten.
Senast redigerad av swedenflooded 2015-10-18 kl. 11:20.
Citera
2015-10-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ja, eftersom du verkar anse att tesen m folkens självbestämmanderätt är odemokratiskt så ser jag ingen störr anledning att för tillfället fortsatt den diskutionen med dig, men uppmanar di att tänka efter.

Tvärtom. Jag har klart sagt att det är en fråga för det Ukrainska folket, hela det Ukrainska folkets sak att avgöra, du däremot vägrar ju att acceptera det och fortsätter konsekvent med att en grupp ryska lakejer som tog till vapen ska särbehandlas och ges rättigheter inga andra ukrainare har.

Citat:
Att insinuera att jag skulle vara "odemokratiskt" när jag driver folkens rätt att själva bestämma sina öden är ju ett närmast George Orwellskt nyspråk!
Inte på något sätt. Den enda demokratiska vägen är val i ukrainsk regi, genomförda av ukrainska myndigheter under ukrainsk lag och ordning. Allt annat är att fortsätta propagera för våldets väg

Citat:

Hur många såg du sist du röstade? Ganska exakt noll va?
Citera
2015-10-18, 14:22
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Tvärtom. Jag har klart sagt att det är en fråga för det Ukrainska folket, hela det Ukrainska folkets sak att avgöra, du däremot vägrar ju att acceptera det och fortsätter konsekvent med att en grupp ryska lakejer som tog till vapen ska särbehandlas och ges rättigheter inga andra ukrainare har.

Inte på något sätt. Den enda demokratiska vägen är val i ukrainsk regi, genomförda av ukrainska myndigheter under ukrainsk lag och ordning. Allt annat är att fortsätta propagera för våldets väg

Hur många såg du sist du röstade? Ganska exakt noll va?
Angående internationella valövervakakare i Svenska val, så har jag inte varit medveten om att jag sett någon sådan när jag röstat, men det är ichförsig möjligt att de varit där ändå. Här kan du iallafall läsa lite om vad internationella valövervakare tyckte om vårt val 2014 - de hade viss kritik.

http://silc.se/2095/stora-problem-med-bevarandet-av-valhemligheten-i-de-svenska-riksdagsvalen/

Så - diskussionen att det skull vara någonstans övergrepp mot Ukraina att ha internationella valövervakare kan nog betraktas som avslutad nu. Och när det gäller den andra delen av argumentationen så kommer vi inte heller särskilt mycket längre då vi kan konstatera att jag anser att en region av ett land i princip har rätt till självständighet om invånarna i denna region vill det, oavsett var majoriteten i hela landet tycker - medan du förefaller vara av motsatt synpunkt. Noterar att du inte velat kommentera om du tyckt att det var rimligt att Frankrike att tvingat på Algeriet fortsatt överhöghet på 50-talet.

Fast det där med "ryska lakejer". Vad menar du med det egentligen? Betraktar du rysktalande i Ukraina som någonstans potentiella lands-förädare? Som andra klassens medborgare? Eller vaddå???
Citera
2015-10-18, 14:55
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Hur kan du missuppfatta mig så? Det är faktiskt obegripligt. Jag talar naturligtvis om separatister på Krim - inte personer sända dit från Ryssland. Skulle det vara så att det inte finns några separatister eller folk som vill att Krim skall bli självständigt på Krim - ja då kommer Kiev att vinna en rättvis folkomröstning med 100% och vinna en enastående prestigeframgång. Nu är dock mitt tipps att det faktiskt finns separatister på Krim...

Var statskuppen i Kiev en revolutionär process - jag så verkar det, och det är därför jag ogillar den (som konservativ). Men någorlunda rättvisa val har hållits och jag betraktar det nuvarande styret i Kiev som representativt för åtminstone västukraina. Detta har jag sagt många gånger. Nota bene: Det är just därför att maktklicken i Kiev begick revolution, som det blev så lätt att göra revolution på Krim och i Östukraina!

Angående högerextrema miliser så vet jag inte om Högra sektorn härjade just på Krim, och det har jag nog inte påstått heller. Men rädslan för dem var nog en realitet. Minns Odessamassakern.

Nej du, inga missförstånd här inte från min sida, vi vet var vi har dig någonstans. Man ser tydligt att dina argument är hämtade från Kreml och därmed saknar substans och verklighetsförankring.

Du vill påpeka att där visst det fanns separatister på Krim, men du kan inte med en källa visa vilka dessa var, hur många de var, och vad de gjorde. Det enda man har sett är ryska trupper som har ockuperat och begått en statskupp enligt Putins order.

Då kan jag ju enligt ditt resonemang säga att det finns ryska separatister också i Sverige och att man därför ska dessa på allvar. Men hur många är de? Det är detta som är ditt problem - du utgår ifrån ryska propagandan men kan inte ge en förklaring till varför propagandan inte är sann.

En revolution utfår väl ifrån folket? (kan ju passa bra för protesterna på Majdan) Den ska inte utföras av en främmande stat som är fallet både på Krim och i Donbass.

Dagens parlament i Kiev anser du enbart representera västra Ukraina, men det är ju valt av hela Ukraina förutom då de delar som är ockuperade av Ryssland, fullt naturligt då det är omöjligt att hålla val i dessa delar. Varför skriver du "åtminstone västra Ukraina"? Jag tycker du ska vara saklig och inte fara med halvsanningar.

Vad gäller högermilisen, som du tog upp som argument för ryska ockupationen, men som du inte ens vet har existerat på Krim. Du talar om en rädsla för en högermilis som inte fanns.

"Odessamassakern" är inget känt begrepp i Ukraina, däremot i den ryska propagandan. Det är allmänt känt att de proryska terrorister som begick våldsdåd och kuppförsök i Odessa misslyckades och dessutom lyckades tända eld på sig själva via sina molotov cocktails som var avsedda för en vresig folkmassa som samlades utanför det hus de hade ockuperat.
Citera
2015-10-18, 15:12
Medlem
Citat:
Angående internationella valövervakakare i Svenska val, så har jag inte varit medveten om att jag sett någon sådan när jag röstat, men det är ichförsig möjligt att de varit där ändå. Här kan du iallafall läsa lite om vad internationella valövervakare tyckte om vårt val 2014 - de hade viss kritik.

NÄ och så länge du inte har sett några så har det inte varit en kontroll av den vallokalen när du har röstat vilket var poängen.

Citat:
Så - diskussionen att det skull vara någonstans övergrepp mot Ukraina att ha internationella valövervakare kan nog betraktas som avslutad nu.

Nä. Det är inte du eller någon annan utifrån som ska ha något att säga till om i den frågan idag heller. Det är Ukrainas val ifall de vill ha några.

Citat:
Och när det gäller den andra delen av argumentationen så kommer vi inte heller särskilt mycket längre då vi kan konstatera att jag anser att en region av ett land i princip har rätt till självständighet om invånarna i denna region vill det, oavsett var majoriteten i hela landet tycker - medan du förefaller vara av motsatt synpunkt.

Jag anser att man ska följa landets lagstiftning och konstitution.

Citat:
Fast det där med "ryska lakejer". Vad menar du med det egentligen? Betraktar du rysktalande i Ukraina som någonstans potentiella lands-förädare? Som andra klassens medborgare? Eller vaddå???

Jag menar exakt vad jag skriver.
Du vet mycket väl att befälhavare i östra Ukraina har bekräftat att de slutade strida därför att de fick order om det från Moskva. Dvs de står under direkt ryskt befäl vilket visar att det inte är något "folkligt" idag heller utan en ren rysk ockupation.

I sverige kallas det landsföräderi, norrmänen uppfann termen quissling.
Du däremot verkar anse dem vara föredömmen
Citera
2015-10-18, 15:22
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nej du, inga missförstånd här inte från min sida, vi vet var vi har dig någonstans. Man ser tydligt att dina argument är hämtade från Kreml och därmed saknar substans och verklighetsförankring.

Du vill påpeka att där visst det fanns separatister på Krim, men du kan inte med en källa visa vilka dessa var, hur många de var, och vad de gjorde. Det enda man har sett är ryska trupper som har ockuperat och begått en statskupp enligt Putins order.

Då kan jag ju enligt ditt resonemang säga att det finns ryska separatister också i Sverige och att man därför ska dessa på allvar. Men hur många är de? Det är detta som är ditt problem - du utgår ifrån ryska propagandan men kan inte ge en förklaring till varför propagandan inte är sann.

En revolution utfår väl ifrån folket? (kan ju passa bra för protesterna på Majdan) Den ska inte utföras av en främmande stat som är fallet både på Krim och i Donbass.

Dagens parlament i Kiev anser du enbart representera västra Ukraina, men det är ju valt av hela Ukraina förutom då de delar som är ockuperade av Ryssland, fullt naturligt då det är omöjligt att hålla val i dessa delar. Varför skriver du "åtminstone västra Ukraina"? Jag tycker du ska vara saklig och inte fara med halvsanningar.

Vad gäller högermilisen, som du tog upp som argument för ryska ockupationen, men som du inte ens vet har existerat på Krim. Du talar om en rädsla för en högermilis som inte fanns.

"Odessamassakern" är inget känt begrepp i Ukraina, däremot i den ryska propagandan. Det är allmänt känt att de proryska terrorister som begick våldsdåd och kuppförsök i Odessa misslyckades och dessutom lyckades tända eld på sig själva via sina molotov cocktails som var avsedda för en vresig folkmassa som samlades utanför det hus de hade ockuperat.

Konstigt inlägg, men vi tar det igen. Ja jag tror att det finns separatister på Krim, så är det, och söker du på nätet kan du hitta massor med uttalanden från sådana - MEN - vi har en aktuell konflikt där, och man skall vara försiktig med alla faktauppgifter som cirkulerar under sådana omständigheter:
Veritas prima ammissione belli!
Därför är jag inte särskilt intresserad av att diskutera andrahandsuppgifter som kan vara förvrängda av propaganda utan förordar istället som en lösning på konflikten att befolkningen på Krim tillfrågas, och har du rätt så kommer förslaget att ansluta Krim till Ryssland att få exakt 0 röster! Jag tror dock inte att det kommer att bli så. Det skulle kunna ge en fredlig lösning som om Kievsidan vann skulle ge Kiev en fjäder i hatten och en prestigeframgång, och om Kievsidan förlorade... Ja då fick folkviljan som den ville och Kiev blev iallfall av med ett problem. (Jmfr när Sverige "blev av med" Norge 1905. Det gav oss tid att utvecklas politiskt istället för att käbbla med norrmännen!) Själv tar jag inte ställning på annat sätt än att jag tycker att det är Krimborna - inga andra - som skall bestämma över sitt öde.

Du verkar förorda en folkomröstning i Sverige om anslutning till Ryssland? Tja varför inte, men jag visste inte frågan var aktuell, men det finns säkert ett par stycken som tycker det är en bra idé.Låt dem driva denna fråga då...

Sedan hämtar jag inga argument från Kreml - jag är sedan många år djupt kritisk till Putin, och har även upprepade gånger kritiserat Rysslands politik i Ukraina. Jag tänkter själv istället för att kopiera PK media...

Exakt vad som hände under Odessamassakern skall man nog vara försiktig att uttala sig om.
Veritas prima ammissione belli! (Igen)
Saken är iallafall den att det skapade en rädsla bland rysktalande som är en av förklaringarna till att gått som det gått i Ukraina. Det viktigaste nu är att lösa konflikten, fredligt, hållbart och baserat på folkens självbestämmanderätt!
Citera
2015-10-18, 15:26
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
NÄ och så länge du inte har sett några så har det inte varit en kontroll av den vallokalen när du har röstat vilket var poängen.

---
Om du läste länken du fick så såg du att massor av vallokaler inspekterades i Storstockholmsområdet, där jag röstade. Jag kan inte inse betydelsen om det råkade vara min lokal, och jag är inte säker på att jag hade noterat om en litauer stått där och tittat faktiskt... I övrigt har jag svarat på allting redan flera gånger. Du däremot svarar inte på minna frågor!
Senast redigerad av Clodius 2015-10-18 kl. 15:32.
Citera
2015-10-18, 15:26
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Kiev har just haft ett bakslag i FN. Ett förslag om kultur på Krim röstades ned. Bara 19 EU-länder röstade för förslaget, det ska noteras. Jag vill gärna se en lista på de EU-länder, som inte deltog i omröstningen. Vi har en spricka i EU och kanske den växer.

http://novorossia.today/kiev-regime-proposal-for-crimea-rejectehttps://www.flashback.org/search_tags.phpd-once-again/

Det är inte 19 EU-länder med i Unescos exekutivkommitté, det är tio om jag räknar rätt:

http://www.unesco.org/new/en/executive-board/representatives-of-states-members-of-the-executive-board/

Om nu denna uppräkning av Moskva stämmer räknar jag med att dessa tio länder röstade för, och att förutom dessa röstade USA, Australien, Japan, Sydkorea och Ukraina för. Vilka de ytterligare fyra är kan jag inte svara på.

EDIT: Det är roligt med rysk propaganda, jag gick till och med på att förslaget röstats ned. Så är inte fallet, och det erkänner ryssarna i EN mening i artikeln som handlar om allt annat än att det ukrainska förslaget gick igenom:

Citat:
Formally, the decision has been adopted by 19 votes in favour (if needed 12).
http://news.rin.ru/eng/news///104705/
Senast redigerad av bernad_law 2015-10-18 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in