Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Ett krig består sällan av ett slag. Det sega motståndet mot nazisterna i Sevastopol bidrog till att möjliggöra segern i Stalingrad och var därmed en fundamental del av vändningen i kriget. Att svenskar till varje pris vill förminska sådana heroiska insatser beror på den avundsjuka och det dåliga samvete de lider av efter att fegt och ryggradslöst sutt och kurat under Hitlers skugga under hela kriget. Det är f.ö. samma syndrom som gjorde det så viktigt att göra "neutralitet" till officiell statsreligion efter kriget - ett desperat försök att göra en dygd av fegheten.
Jag vet inte hur jag ska säga det till dig utan att såra dina känslor. Men du och jag är båda svenskar, oavsett hur många år vi bott utomlands, och vi delar såväl mellanmjölksuppväxt som välstånd skapat av de svenska "strategiska ställningstaganden" under WW2. Vår historiska "feghet" matchar alldeles perfekt med en ny XC90.
Fast allt det där spelar bara roll om man tror på någon slags historiskt nedärvd stolthet/skam för tidigare generationers agerande. Eller om man tror mer på gruppen än individen. Ryssarna har gjort den sortens självutplånande nationalism till konstform - från negerättlingen Pushkin, via sovjetiska propagandaministerier och hela vägen till dagens onlinerevisionism (fejkade slag, försköning av förluster, "28 Panfilovtsev" som dokument nu bevisat som mytologiserad propaganda) - där individens högsta belöning är att dö ärofyllt för Матушка Россия!
Själv tror jag det där är bullshit. Det är som individ som man bevisar sin styrka och tuffhet. Man går ensam in i första fullkontaktmatchen, eller fighten på gatan, och alla har precis samma adrenalindump och knäsvaghet/rädsla att besegra. Enligt min erfarenhet är gruppsökare, oavsett om de är AFA (som gruppsparkar på en ensam gästarbetare från Polen) eller om de är NMR (som gruppsparkar på en ensam somalier på perrongen), nästan aldrig de som står upp en-mot-en eller när det verkligen gäller.
Krim-frågan - för att återknyta till topic - inkarnerar det ryska tänkandet. Det avspeglar också det svenska självhatet och individuell svaghet. Det finns alldeles för många unga ryssar som förstått konsekvenserna av krig alldeles för sent (inte minst i Donbass). Det finns också alldeles för många svenskar, inte minst på Flashback, som saliverar över tanken om landsförräderi och möjligheten, i vissa fall bokstavligen, att få en sovjetisk ståldildo uppkörd i röven med diktatorisk hårdhet.
Ryssland kan helt enkelt behålla Krim, betala massiva skadestånd, fortsätta idyllisera sega förluster - upphöja den anonyma självuppoffringen till ideal - och trampa runt i samma semidiktatoriska cul-de-sac. Men alla svenskar som drömmer om ryskt styre, sovjetiska "marschera eller dö"-orders och självförnekelse kan med fördel antingen - som Varma Drycker - flytta till Ryssland eller hålla käften. Förslagsvis det förstnämnda så Sverige slipper bidragskostnader och "sjuk"-ersättningar.
En del människor har fotsulor av vind; andra känner fantomsmärtor av den frånvarande tvångströjan.