Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSverige
Ok, hur passerade du "gränsen"?
Flyger man Moskva-Simferopol passerar man ingen gräns. Det är ju en inrikesflygning. Flygplatsen i Simferopol ser ut som vilken flygplats som helst, förutom att den har en trevlig liten park utanför terminalerna som man kan gå och promenera i medan man väntar på flyget, eller sätta sig i en av utomhusserveringarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSverige
Inga beväpnade soldater?
Möjligen ett litet undantag, när jag tänker efter. Sommaren -14 flög vi inte, utan åkte båt över Kertjsundet. Det är ju en inrikes resa det också, men ändå fick man visa passet på Krim-sidan. Jag vill minnas att en av gränsvakterna faktiskt hade någon form av vapen. Att hålla reda på tiotusentals resenärer med..
Citat:
Ursprungligen postat av
PelleSverige
Vilka byar har du besökt?
Varför just byar? Jag har inte tillbringat någon tid i byar, men förstås åkt igenom hundratals sådana längs landsvägarna. Och nej, jag har inte sett en enda soldat i någon enda av alla de byarna - i alla fall inte från bussfönstret. Av de städer jag varit i var väl
den här den minsta. På tre heldagar där har jag inte sett en enda polisman. Väldigt sömning liten stad. Den enda fara jag kunde upptäcka var att många handikappade semestrar där - de körde rätt vilt med sina permobiler på centrala gågatan, så att man fick vara snabb med att hoppa undan när de där ljudlösa elektriska grejerna kom svischande mitt bland alla fotgängare. Så man kunde ju önska sig lite fler poliser för att hålla efter fartdårarna
Du måste förstå att den där "ockupationen" bara finns i vissa politikers och journalisters huvuden. Krim är som en rysk region, vilken som helst, och det är väldigt lugnt, fridfullt och trevligt. Man ser betydligt fler poliser i Moskva.