2016-12-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Det är en ockupation, punkt slut.
Konstigt. Jag har varit på Krim 3 gånger sedan "ockupationen" inleddes, i tid räknat sammanlagt 2,5 månad, men jag har fortfarande inte sett en enda stridsvagn, inte ett enda militärfordon, inte en enda vägspärr, och inte en enda beväpnad soldat. Det måste vara världshistoriens mest fredliga "ockupation".
Citera
2016-12-13, 19:30
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Precis...De kommer att krypa till korset till slut och lämna halvön tillbaka. Det går inte att mata folket med olja/gas

Krimborna kommer aldrig att bli en del av ukraina som håller på att kollapsa. Den korrumperade diktaturstyrda banditiska Ukraina har ingenting för Krimborna att erbjuda. Du måste vara galen om du tycker att krimborna vill bilda en gemensam stat med Ukraina som ingen vill ha i EU.
Citera
2016-12-14, 08:56
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Konstigt. Jag har varit på Krim 3 gånger sedan "ockupationen" inleddes, i tid räknat sammanlagt 2,5 månad, men jag har fortfarande inte sett en enda stridsvagn, inte ett enda militärfordon, inte en enda vägspärr, och inte en enda beväpnad soldat. Det måste vara världshistoriens mest fredliga "ockupation".

Hört talas om poliser?

Samtidigt rustar Ryssland upp som aldrig förr. Enorm koncentration av ryska trupper på Krimhalvön, det är ju bevisat och konstaterat. Kärnvapenstridsspetsar m.m. Men du har väl endast besökt de typiska turistområdena förstår jag.

Appropå ryssarnas stölder av ukrainska tillgångar:
http://qha.com.ua/en/economics/what-blow-did-annexation-of-crimea-cause-to-ukrainian-economy/139657/2

About 1.62 trillion cubic meters of gas and 426 million tons of oil and gas condensate, which are located on the Black Sea shelf, have been lost for Ukraine due to the annexation of Crimea, according to the acting Head of the State Service of Geology and Subsoil Nikolai Boyarkin.
Citera
2016-12-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Hört talas om poliser?
Sommaren 2014 noterade jag den totala avsaknaden av t.o.m. poliser. Såg inte en enda polis på två veckor. Efter det har jag sett några, men inte fler än vad som är normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Samtidigt rustar Ryssland upp som aldrig förr. Enorm koncentration av ryska trupper på Krimhalvön, det är ju bevisat och konstaterat. Kärnvapenstridsspetsar m.m. Men du har väl endast besökt de typiska turistområdena förstår jag.
Jag tillbringar inte semestern på militärbaser, det har du rätt i. Men nog åker jag runt och vistas i både turistområden och andra, "vanliga områden". Det är ingen skillnad.
Citera
2016-12-14, 18:53
Medlem
Citat:

Ok, hur passerade du "gränsen"?
Inga beväpnade soldater?
Vilka byar har du besökt?
Citera
2016-12-14, 19:59
Medlem
Citat:
Sommaren 2014 noterade jag den totala avsaknaden av t.o.m. poliser. Såg inte en enda polis på två veckor. Efter det har jag sett några, men inte fler än vad som är normalt.

Jag tillbringar inte semestern på militärbaser, det har du rätt i. Men nog åker jag runt och vistas i både turistområden och andra, "vanliga områden". Det är ingen skillnad.

Glömde, kan du inte lägga upp foto på stämplar från ditt pass?
Så vi vet att du varit där!
Citera
2016-12-14, 20:10
Medlem
Citat:
Finns knappast några fredliga ockupationer och attacken och ockupationen av Krimhalvön var ju också blodbesudlad om än mindre eftersom Ryssland redan infiltrerat halvön och tog omvärlden med överraskning eftersom ingen väntade sig ett militärt angrepp på en suverän europeisk stat. Och Krim är ju fortfarande Ukrainskt territorium enligt så du reste med andra ord på semester till Ukraina.
Citera
2016-12-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSverige
Ok, hur passerade du "gränsen"?
Flyger man Moskva-Simferopol passerar man ingen gräns. Det är ju en inrikesflygning. Flygplatsen i Simferopol ser ut som vilken flygplats som helst, förutom att den har en trevlig liten park utanför terminalerna som man kan gå och promenera i medan man väntar på flyget, eller sätta sig i en av utomhusserveringarna.

Citat:
Inga beväpnade soldater?
Möjligen ett litet undantag, när jag tänker efter. Sommaren -14 flög vi inte, utan åkte båt över Kertjsundet. Det är ju en inrikes resa det också, men ändå fick man visa passet på Krim-sidan. Jag vill minnas att en av gränsvakterna faktiskt hade någon form av vapen. Att hålla reda på tiotusentals resenärer med..

Citat:
Vilka byar har du besökt?
Varför just byar? Jag har inte tillbringat någon tid i byar, men förstås åkt igenom hundratals sådana längs landsvägarna. Och nej, jag har inte sett en enda soldat i någon enda av alla de byarna - i alla fall inte från bussfönstret. Av de städer jag varit i var väl den här den minsta. På tre heldagar där har jag inte sett en enda polisman. Väldigt sömning liten stad. Den enda fara jag kunde upptäcka var att många handikappade semestrar där - de körde rätt vilt med sina permobiler på centrala gågatan, så att man fick vara snabb med att hoppa undan när de där ljudlösa elektriska grejerna kom svischande mitt bland alla fotgängare. Så man kunde ju önska sig lite fler poliser för att hålla efter fartdårarna

Du måste förstå att den där "ockupationen" bara finns i vissa politikers och journalisters huvuden. Krim är som en rysk region, vilken som helst, och det är väldigt lugnt, fridfullt och trevligt. Man ser betydligt fler poliser i Moskva.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2016-12-14 kl. 20:26.
Citera
2016-12-14, 20:24
Medlem
Citat:
Glömde, kan du inte lägga upp foto på stämplar från ditt pass?
Så vi vet att du varit där!
Som sagt, man flyger ju inrikes dit, så det blir inga stämplar. Du får fråga mig saker istället. Jag utgår ifrån att du är väldigt kunnig om ämnet vi diskuterar och lätt kan se från mina svar ifall jag bluffar
Citera
2016-12-14, 20:43
Medlem
Citat:
Som sagt, man flyger ju inrikes dit, så det blir inga stämplar. Du får fråga mig saker istället. Jag utgår ifrån att du är väldigt kunnig om ämnet vi diskuterar och lätt kan se från mina svar ifall jag bluffar

Då får vi utgå från att du ryss, som bor i ryssland.
Eller svensk, då har du stämpel från inresan.
Kunnig vet jag inte, har spenderat några veckor där. (krim)
Citera
2016-12-14, 21:01
Medlem
Citat:
Då får vi utgå från att du ryss, som bor i ryssland.
Eller svensk, då har du stämpel från inresan.
Flyger du t.ex. Stockholm-Moskva på ett svenskt pass så har du ett visum inklistrat i passet. Det går inte att utifrån det se var inom Ryska federationen du befunnit dig - du kan ha åkt vidare till Novgorod eller Kamtjatka.
Citera
2016-12-14, 21:05
Medlem
Citat:
Flyger du t.ex. Stockholm-Moskva på ett svenskt pass så har du ett visum inklistrat i passet. Det går inte att utifrån det se var inom Ryska federationen du befunnit dig - du kan ha åkt vidare till Novgorod eller Kamtjatka.

Helt rätt, men en stämpel från inresan till ryssland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in