Citat:
This. Ryssland kommer aldrig att släppa Krim på grund av det historiska symbolvärdet. Även de mest liberala ryssar, t.ex. den ryska chefen för Ukraina på "ett svenskt multinationellt bolag med HQ i Lund" som är hårt emot latter-day Putin (och har en bror som är i ledningsgruppen för vad som finns kvar av Nemtsovs parti) blir upprörda om man ifrågasätter Krims ryska tillhörighet. Putin skulle kunna släppa en atombomb på Kiev, om det "räddade" Krim, och ha ett enat Ryssland bakom sig.
Sen är Krim - liksom Odessa - ganska överskattat som turistdestination. Det är mest - några oligarkmansions undantaget - en praktisk belägenhet för ryssar och ukrainare som inte har råd med utlandssemester. Det finns många destinationer i Europa som är överlägsna i mitt tycke. Inte alls otrevligt, för all del värt att besöka, men personligen rekommenderar jag i så fall lågsäsongen på senvåren eller tidig höst.
Krim-frågan är en politisk cancersvulst - en ursäkt att inte genomföra den västliga modernisering som Ukraina behöver desperat - som måste amputeras per omgående.
Sen är Krim - liksom Odessa - ganska överskattat som turistdestination. Det är mest - några oligarkmansions undantaget - en praktisk belägenhet för ryssar och ukrainare som inte har råd med utlandssemester. Det finns många destinationer i Europa som är överlägsna i mitt tycke. Inte alls otrevligt, för all del värt att besöka, men personligen rekommenderar jag i så fall lågsäsongen på senvåren eller tidig höst.
Krim-frågan är en politisk cancersvulst - en ursäkt att inte genomföra den västliga modernisering som Ukraina behöver desperat - som måste amputeras per omgående.
Oavsett vad ryssar tycker i frågan så har ett internationellt brott begåtts och en aggressionshandling mot ett fredligt grannland. Därmed kommer aldrig Krimfrågan att vara överspelad i Rysslands diplomati med andra länder, det finns ingen ryss som kan sätta en punkt i frågan. Krim kommer alltid att vara en akilleshäl för Ryssland i form av internationella sanktioner m.m.
Krim förtjänar många turister också utanför Ryssland. Däremot finns mycket av öststatstänket kvar i turistindustrin där borta, turistservice innebär att man servar turisterna enligt fastställda mallar, turisterna ska göra som de blir tillsagda och de ska inte ha fräckheten att klaga eller ha saker och ting annorlunda. Detta kan delvis förklara varför ryssar hellre drar till det mer exotiska Turkiet eller Cypern där man kan känna att man kommer bort från det gamla Sovjetunionens gränser (bortsett då från att man omringas av horder av andra ryska turister) och får mer för pengarna.
vi lever inte i en perfekt värld,,, och om max 2 år är alla sanktionerna så gott som upphävda.