2015-12-31, 22:57
Medlem
"Någon" har nu saboterat den enda fungerande elledningen till Krim från Ukraina. Där försvann ca 10 procent av elbehovet. Några områden i ukrainska Kherson är ockå drabbade. Förra gången elen bröts, så slutade Ryssland att leverera antracit-kol till de ukrainska kraftverken. Vi får se om det händer igen. Första maj 2016 är måldatum för den ryska kraftledning, som äntligen ska göra Krim helt oberoende av el från och genom Ukraina. Man har redan snabbat på kabel-dragningen och nu lär det väl gå ännu fortare, om möjligt. I en annan artikel berättar Tass att en folkomröstning om ett elavtal med Ukraina ska hållas på Krim. Jag gissar att folket säger nej till ett sådant avtal, men vi får vänta på resultatet.

Citat:
Head of Crimea Sergey Aksyonov has called the termination of power supplies from Ukraine to the peninsula on the night to December 31 a "terrorist act".

I personally believe that all services will fulfill the task of the president and by May 1, Crimea will receive required electricity in full volume," - the head of Crimea said.

http://tass.ru/en/politics/848103

Special commission in Ukraine to probe into causes of accident at powerline to Crimea

http://tass.ru/en/politics/848073
Citera
2015-12-31, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
http://kommersant.ru/doc/2888322

Putin beordrar opinionsundersökning på Krim, innan något avtal ska skrivas med Kiev om strömförsörjning av Krim. Fråga nummer 1 i undersökningen lyder ungefär "skulle ni (krimbor, sevastopolbor) acceptera ett avtal med Ukraina där det står att Krim är en del av Ukraina?"

Som jag ser det så måste Kreml krypa till korset, erkänna att man inte var beredd på att bygga den infrastruktur som behövs för att isolera Krim från Ukraina, och helt enkelt gå med på avtal om strömförsörjning till Krim från Ukraina.

Fråga nummer 2 är "skulle ni (krimbor, sevastopolbor) vara beredda på svårigheter med strömförsörjning de närmaste 3-4 månaderna?".

Krim har inte kunnat klara sig utan ukrainsk energi, och Ryssland har inte varit beredda på detta. I sociala medier är krimborna ganska missnöjda.

I andra nyheter: ryska polisväsendet och andra myndigheter skrattar åt folk med ryska pass utfärdade på Krim, och anser dessa pass falska. Också hört på sociala medier.

Jag läste om folkomröstningen, men fick inte klart för mig när man började tala om den. Före eller efter att el-ledningen kapades igår?

Om jag bodde på Krim, så skulle jag också vara missnöjd, men jag skulle rikta vreden mot Ukraina.

I Sevastopol är det buller bland politikerna. Någon har avgått. Han tycker att moderniseringen går för långsamt. Jag förstå honom, men man ska tänka på att det är omöjligt att på mindre än två år bygga upp den intrastruktur, som raserades under Ukraina i årtionden. Det enda jag vet säkert är att det livsfarliga elsystemet i Sevastopol har kraftigt renoverats. Nu är det slut på elavbrotten och brandfaran i det lokala systemet. Vägarna behöver repareras. Informationen kommer ifrån den västerländske rapportören i Sevastopol.

Sevastopol inför rullande elavbrott efter el-attacken. Gatubelysningen släcks ned, åtminstone delvis.
Citera
2016-01-01, 00:13
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag läste om folkomröstningen, men fick inte klart för mig när man började tala om den. Före eller efter att el-ledningen kapades igår?

Idag. Tydligt att Ryssland inte har råd eller kompetens att ens leverera ström till mark det ockuperar.
Citera
2016-01-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
2016 är här, mina herrar! Gott nytt år! Glöm om Krim, det är i alla fall är och ska vara ryskt. Grattis! Lycka till!!!! Sverige var och ska alltid vara vår säker partner angående skydd av länder på tredje världen, vad är plikt för varje anständigt land och vi uppskattar våra inbördesförhållanden. Och trots allt , trots politisk konjunktur vi minns Sveriges ärlighet under loppet av Vietnamkonflikten mm. Vi glömmer aldrig och minns alltid. Gott nytt år, kära vänner!

Nä, Det är och förblir en del av Ukraina och kommer så att förbli.

Den dagen Ryssland vill återuppnå partnerskap med EU så får Ryssland börja rätta sig efter de avtal man har skrivit under.
Tills dess blir det ett år till av krympande rysk ekonomi
Citera
2016-01-01, 00:42
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Tills dess blir det ett år till av krympande rysk ekonomi

Du måste begripa och urskilja mellan en envishet och en själstyrka. Krim är dyrare än hela Europa med Paris och tom hela Norden med era samtliga mineralrikedomar osv. Ni alla får upppfatta det. Ett vänligt råd. VÄNLIGT.
Citera
2016-01-01, 04:09
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Du måste begripa och urskilja mellan en envishet och en själstyrka. Krim är dyrare än hela Europa med Paris och tom hela Norden med era samtliga mineralrikedomar osv. Ni alla får upppfatta det. Ett vänligt råd. VÄNLIGT.

Ja vi alla inväntar det här med hur Ryssland helt plötsligt upptäcker en fyndighet med Unobtanium på Krim.
Tyvärr måste det ske innan folkets Terpenium tar slut.
Citera
2016-01-01, 09:48
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Ja vi alla inväntar det här med hur Ryssland helt plötsligt upptäcker en fyndighet med Unobtanium på Krim.
Tyvärr måste det ske innan folkets Terpenium tar slut.
Inte så bokstavligen. Jag menar att Krim är dyrare än allt liksom ditt barn kostar mer än alla världens rikedomar. Folkets tålamod skulle ha tagit slut om Krim hade inte införlivats. I själva verket Putin var tvungen att införliva halvön. Annars borde han inte uppfattas av folket. Också möjligen han ville inte det men han måste göra det och det har hänt. Ekonomiska följder är viktiga men det finns någonting i livet vad dyrare än vad som helst. Om du inte så cynisk som du verkar att se ut så du förstår. I alla fall, Gott Nytt År!
Senast redigerad av Paul0 2016-01-01 kl. 10:08.
Citera
2016-01-01, 10:37
Medlem
Citat:
Inte så bokstavligen. Jag menar att Krim är dyrare än allt liksom ditt barn kostar mer än alla världens rikedomar. Folkets tålamod skulle ha tagit slut om Krim hade inte införlivats. I själva verket Putin var tvungen att införliva halvön. Annars borde han inte uppfattas av folket. Också möjligen han ville inte det men han måste göra det och det har hänt. Ekonomiska följder är viktiga men det finns någonting i livet vad dyrare än vad som helst. Om du inte så cynisk som du verkar att se ut så du förstår. I alla fall, Gott Nytt År!
Tack för förtydligandet. Att Krimborna själva valde har vi ju visserligen aldrig trott på eftersom ockupationen av Krim var förberedd långt innan skämtvalet beslutades som fernissa för ryskt agerande. Men att Putin ville visa sin makt genom att ockupera Krim, det vet vi ju. Vad Krimborna tyckte och ännu tycker är helt ointressant för Kreml eftersom merparten av krimborna inte ville eller vill byta nationalitet. Och man är ju Ukrainare fortfarande i omvärldens ögon. Så Putin har nu även givit hyckleriet ett ansikte om än till året kommet.
Citera
2016-01-01, 13:16
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Att Krimborna själva valde har vi ju visserligen aldrig trott på eftersom ockupationen av Krim

Du talar om Krim? Men där var en folkomröstning angående införlivning. En beteckning "ockupation" kan man utan vidare använda om det handlade om ,till exempel, Runmarö, som ryssar hade tagit kontroll av och förklarat dess annektering från både Stockholm och Sverige. Krim var oupphörligt ryskt sedan 1783 och det ska vara vidare ryskt oavsett några utlänningars konstiga ideer.
Citera
2016-01-01, 13:45
Medlem
Citat:

Krim är en del av Ukraina.
Ryssland bedriver en Illegal ockupation av Krim vilket man straffas för genom sanktioner.
Vill Ryssland slippa det så lämnar man Krim

Inga som helst förtäckta hot från en Ryss förändrar det.
Däremot så ökar det på det Svenska folkets vilja till ett Natomedlemsskap, precis som i Finland och Montenegro.
Senast redigerad av mace2442 2016-01-01 kl. 13:48.
Citera
2016-01-01, 13:47
Medlem
Citat:
Du talar om Krim? Men där var en folkomröstning angående införlivning. En beteckning "ockupation" kan man utan vidare använda om det handlade om ,till exempel, Runmarö, som ryssar hade tagit kontroll av och förklarat dess annektering från både Stockholm och Sverige. Krim var oupphörligt ryskt sedan 1783 och det ska vara vidare ryskt oavsett några utlänningars konstiga ideer.

Nä. Det var en Rysk invassion efterföljt av just en annektering i strid mot gällande internationella avtal som Ryssland har ingått.

Du har som vanligt "råkat" glömma det Rysk Ukrainska gränsavtalet från 2004 där Vladolf Putler skriver under på att Krim är en del av Ukraina.

Sen spelar det ingen roll vilka tokiga ideer du har.
Citera
2016-01-01, 14:24
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Nä. Det var en Rysk invassion efterföljt av just en annektering i strid mot gällande internationella avtal som Ryssland har ingått .

Gällande internationella avtal överträdas ofta. Visste du inte om det? Till exempel år 2001 överträdde USA det viktigaste och största avtalet över internationella säkerhet, jag menar det ryska amerikanska avtalet om raketförsvar 1972 (sk ABM Treaty) även om Ryssland gick inte med på det. Ena internationella avtal ska ersättas med de andra. Om du inte uppfattar vad juris gentium handlar om, så varför pratar du utan förstånd? Folksrätt är det bara en metod att förädla det naturliga urvalet under länder Och huvudsakliga riktlinjer inom folksrätt gäller tills de blir utförda av stormakterna. Punkt slut.

PS: Även om du inte är orienterad i folksrätt skulle jag gärna gratulera dig till Gott Nytt År. Trots allt är du kanske duktig och god människa. Grattis!
Senast redigerad av Paul0 2016-01-01 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in