Citat:
Ursprungligen postat av
zebraonion
http://kommersant.ru/doc/2888322
Putin beordrar opinionsundersökning på Krim, innan något avtal ska skrivas med Kiev om strömförsörjning av Krim. Fråga nummer 1 i undersökningen lyder ungefär "skulle ni (krimbor, sevastopolbor) acceptera ett avtal med Ukraina där det står att Krim är en del av Ukraina?"
Som jag ser det så måste Kreml krypa till korset, erkänna att man inte var beredd på att bygga den infrastruktur som behövs för att isolera Krim från Ukraina, och helt enkelt gå med på avtal om strömförsörjning till Krim från Ukraina.
Fråga nummer 2 är "skulle ni (krimbor, sevastopolbor) vara beredda på svårigheter med strömförsörjning de närmaste 3-4 månaderna?".
Krim har inte kunnat klara sig utan ukrainsk energi, och Ryssland har inte varit beredda på detta. I sociala medier är krimborna ganska missnöjda.
I andra nyheter: ryska polisväsendet och andra myndigheter skrattar åt folk med ryska pass utfärdade på Krim, och anser dessa pass falska. Också hört på sociala medier.
Jag läste om folkomröstningen, men fick inte klart för mig när man började tala om den. Före eller efter att el-ledningen kapades igår?
Om jag bodde på Krim, så skulle jag också vara missnöjd, men jag skulle rikta vreden mot Ukraina.
I Sevastopol är det buller bland politikerna. Någon har avgått. Han tycker att moderniseringen går för långsamt. Jag förstå honom, men man ska tänka på att det är omöjligt att på mindre än två år bygga upp den intrastruktur, som raserades under Ukraina i årtionden. Det enda jag vet säkert är att det livsfarliga elsystemet i Sevastopol har kraftigt renoverats. Nu är det slut på elavbrotten och brandfaran i det lokala systemet. Vägarna behöver repareras. Informationen kommer ifrån den västerländske rapportören i Sevastopol.
Sevastopol inför rullande elavbrott efter el-attacken. Gatubelysningen släcks ned, åtminstone delvis.