2019-12-11, 12:45
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Med tanke på oredan i många fd sovjetrepubliker stämmer Putins analys alldeles utmärkt. Se bara på Ukraina eller Georgien med galenpannor vid köttgrytorna.

Ukrainas BNP är lägre idag än det var vid Sovjetunuonens upplösning, vilket tyder på att vissa konstgjorda stater inte mäktar med uppgiften att regera.

SÅ du håller med Din Store Ledare om vad han sa om Sovjet?
Hur vill du återupprätta det? genom annektering eller regelrätt krig?
Citera
2019-12-11, 13:34
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55

Antar att du syftar på Putin, vad har han sagt om Sovjet menar du?
Citera
2019-12-11, 15:08
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Putin menade att Sovjetupplösningen var en nationell katastrof för rysk befolkning.

Efter Sovjetunionens kollaps började en massutflykt av den ryska befolkningen från de flesta tidigare sovjetrepubliker. Enligt folkräkningen 1989 bodde 25 miljoner ryssar i de tidigare sovjetrepublikerna och idag finns endast 14 miljoner ryssar kvar.
Av de 11 miljoner ryssar som "föll ut" från befolkningen i de tidigare sovjetrepublikerna emigrerade 6,5 miljoner, nästan alla till Ryssland. Assimilerade (det vill säga började kalla sig i efterföljande folkräkning av andra nationaliteter) 2,5 miljoner människor. Cirka 2 miljoner är den naturliga befolkningsnedgången bland ryssarna, dödligheten var högre och födelsetalet lägre än för representanter för andra nationaliteter. Kvinnor var rädda för att föda, och på ”heta” ställen massakrerades ryssar, ofta slaktades hela familjer för att få deras lägenheter. Särskilt grymheter mot ryssar skedde i den fattiga Tadzjikistan. I Tjetjenien, under Dudayev, dödades cirka 30 tusen ryssar, de flesta av dem redan innan det första kriget började.
Citera
2019-12-11, 15:19
Medlem
Draken55s avatar
Ytterst märklig, min fråga "besvaras" av 2 andra som jag inte frågat...

Det är också ett svar...
Citera
2019-12-11, 15:28
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ytterst märklig, min fråga "besvaras" av 2 andra som jag inte frågat...

Det är också ett svar...

Inte ett dugg märkligt, jag liksom flera andra blir uppenbarligen nyfikna på vad exakt det är du tror Putin har sagt om Sovjetunionen. Jag menar, det är ju underförstått att du menar Putin när du sarkastiskt säger "den store ledaren", och du hävdar implicit att karln vill "återskapa Sovjet" på ett eller annat sätt, något som du verkar basera på något han sagt. Följaktligen undrar jag vilket exakt uttalande det är som fått dig att tro just det?
Citera
2019-12-11, 15:32
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Inte ett dugg märkligt, jag liksom flera andra blir uppenbarligen nyfikna på vad exakt det är du tror Putin har sagt om Sovjetunionen. Jag menar, det är ju underförstått att du menar Putin när du sarkastiskt säger "den store ledaren", och du hävdar implicit att karln vill "återskapa Sovjet" på ett eller annat sätt, något som du verkar basera på något han sagt. Följaktligen undrar jag vilket exakt uttalande det är som fått dig att tro just det?

Vaddå tror? och vilka är vi? har du direktkontakt med andra här på forum eller?

Det är ju allmän kunskap vad Putin sagt om Sovjets fall,
och min fråga som fortfarande är obesvarad är om ni håller med honom eller inte, är det så svårt att svara på?, eller ni kan inte?
Citera
2019-12-11, 15:36
Medlem
cephs avatar
Citat:
Vaddå tror? och vilka är vi? har du direktkontakt med andra här på forum eller?

och min fråga som fortfarande är obesvarad är om ni håller med honom eller inte, är det så svårt att svara på?, eller ni kan inte?

Berätta då, om det nu är så allmänt känt - vad exakt är det som Putin har sagt om Sovjets fall och på vilket sätt kommer ordet "återupprättande" in i bilden? Det var du som använde det tämligen banbrytande ordet, så då måste du ju ha något ordentligt på fötterna, något jättespännande Putin-citat eller så.
Citera
2019-12-11, 15:37
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Berätta då, om det nu är så allmänt känt - vad exakt är det som Putin har sagt om Sovjets fall och på vilket sätt kommer ordet "återupprättande" in i bilden? Det var du som använde det tämligen banbrytande ordet, så du måste du ju ha något ordentligt på fötterna, något jättespännande Putin-citat eller så.

Står i div. trådar minst 100 ggr, har du så lite kunskap kanske du ska undvika att öht försöka debattera ämnet. Rena pajasfasonerna från din sida.
Citera
2019-12-11, 15:40
Medlem
cephs avatar
Citat:
Står i div. trådar minst 100 ggr, har du så lite kunskap kanske du ska undvika att öht försöka debattera ämnet. Rena pajasfasonerna från din sida.

Så du har alltså inga som helst belägg att konkret hänvisa till så här på direkt förfrågan. Det är å andra sidan faktiskt lite märkligt, om det nu är så allmänt känt och står överallt som du hävdar. Tänkte att du kunde posta en länk eller så, åtminstone. Jag har då aldrig sett något dylikt själv, så det var därför jag frågade.

Men okej, då vet jag.
Citera
2019-12-11, 15:42
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Så du har alltså inga som helst belägg att konkret hänvisa till så här på direkt förfrågan. Det är å andra sidan faktiskt lite märkligt, om det nu är så allmänt känt och står överallt som du hävdar. Tänkte att du kunde posta en länk eller så, åtminstone. Jag har då aldrig sett något dylikt själv, så det var därför jag frågade.

Men okej, då vet jag.

Bra då att du vet, annars kan man ju riskera att få intrycket att du är den mest obildade okunniga och korkade person som finns på detta forum, men det är ju undanröjt nu, du vet ju.. lol
Citera
2019-12-11, 16:23
Medlem
loisloiss avatar
Citat:

Varför hittar du på vad Putin har sagt om Sovjetsönderfallet? Lyssna på honom istället.
Putin berättar om 25 miljoner ryssar som hamnade utanför Ryssland. Till följd av Sovjetunionens kollaps skedde så att det ryska folket blivit det största uppdelade folket i världen
https://youtu.be/_K9UCT2lDEo
Senast redigerad av loislois 2019-12-11 kl. 16:29.
Citera
2019-12-11, 16:28
Medlem
Draken55s avatar
Jag hittar inte på nåt,
ni verkar väldigt obekväma med vad er ledare sagt, är ni säkra på att ni vågar yttra det offentligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in