2016-06-22, 15:22
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
...

Det här problemet behöver ryska myndigheter lösa. Bra kommunikationer. Folk på turistbyråerna som talar västerländska språk. Enkla lösningar för de som inte är penningstarka. En lösning på kreditkortsproblemet. Som det är nu måste man åka till fasta Ryssland för att ta ut pengar. Och allt vi gör registreras, eftersom bankerna nu är västmakternas trälar.

De talar engelska på många (jag har ju inte varit på alla) turistbyråer på Krim... Och det är väl som vanligt i Ukraina och Ryssland, cash is king
Citera
2016-06-23, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast det är ju sannerligen ingenting att skryta med att en representant för vänsterextrema die Linke (i princip det gamla östtyska kommunistpartiet) stödjer Krim!

Jag är inte vänster, det vet du, men oppositionen säger ibland intressanta saker (förutom om den lönesänkande invandringen). Min extremkonservative fader gillade när kommunisten Hermansson klämde åt storfinansen. Han var småföretagare och fick ibland vänta sex månader på att få betalt av storföretagen. En sådan skam för det socialdemokratiska samhällsbygget.

Tyska Die Linke förstår Ukraina- och Krim-krisen bättre än våra dementa västerländska ledare. På den andra sidan finner du Marine le Pen i Frankrike. Bara oppositionen, som inte sitter vid köttgrytorna och inte helt har korrumperats (ännu!), kan tala sanning i vår tid. Plus vi småfolk, som tänker själva.

Du vet var jag står (Vulgata och Septuaginta). Om du kan Krim, berätta gärna mer.
Citera
2016-06-23, 11:53
Medlem
Det finns inga pengar, men håll ut!”. De föga uppmuntrade orden är Rysslands premiärminister Dmitrij Medvedevs. Han gav dem som svar till upprörda pensionärer vid ett besök på Krim. Deras pensioner äts upp av en inflation på över sju procent som staten har slutat kompensera för av den enkla anledningen att den inte har några pengar.
Stackars Krimbor som nu ser vad det innebär att vara ockuperade av en stat utan ansvarstänkande och där fattigdomen blir allt mer akut. Det legala ukrianastyret ter sig nog allt mer som det bättre och stabilare alternativet och är ju dessutom det alternativ dom flesta krimbor föredrar trots allt. Putin lär ju inte vara särskilt populär ens på Krim på grund av sin politik där.
Citera
2016-06-23, 15:00
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Det finns inga pengar, men håll ut!”. De föga uppmuntrade orden är Rysslands premiärminister Dmitrij Medvedevs. Han gav dem som svar till upprörda pensionärer vid ett besök på Krim. Deras pensioner äts upp av en inflation på över sju procent som staten har slutat kompensera för av den enkla anledningen att den inte har några pengar.

Nu har ju Putin aviserat att han vill kränga 20% av Rosneft till Indien och Kina för 90 miljarder $. Så pengar kommer kanske in: https://www.rt.com/business/347777-sechin-rosneft-russia-oil/

Att miljarderna sedan i vanlig ordning går rakt ned i fickorna på eliten i Kreml (inklusive Medvedev själv) är väl ingen högoddsare, så pensionärerna på Krim lär få fortsätta att dra åt svångremmen.
Senast redigerad av DaEzz 2016-06-23 kl. 15:14.
Citera
2016-06-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nu har ju Putin aviserat att han vill kränga 20% av Rosneft till Indien och Kina för 90 miljarder $. Så pengar kommer kanske in: https://www.rt.com/business/347777-sechin-rosneft-russia-oil/

Att miljarderna sedan i vanlig ordning går rakt ned i fickorna på eliten i Kreml (inklusive Medvedev själv) är väl ingen högoddsare, så pensionärerna på Krim lär få fortsätta att dra åt svångremmen.
Ja inget fel i sig att sälja ut delar till utländska köpare bara det inte är för att få en tids respit och sker i panik. Krim finns ju kvar med all kostnader som det medför för Ryssland att ockupera halvön så miljarderna rullar nog lätt iväg, ungefär som en löning under krogrundan.
Citera
2016-06-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz

Men från dealen med Vietnameserna kanske pensionärerna kan få något. Eller tror du Poroshenko och hans kumpaner skulle drabbas av altruism och vilja dela med sig så mycket mer av deras stöldgods?
Citera
2016-06-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
De talar engelska på många (jag har ju inte varit på alla) turistbyråer på Krim... Och det är väl som vanligt i Ukraina och Ryssland, cash is king

Tack för informationen. Andra har sagt mig att man är helt körd på Krim, om man inte kan språket perfekt. Visst kan man hyra in en tolk, men det har jag aldrig behövt göra förut. Jag klarade mig med enkla ord, händer och fötter och tack vare några västerländska kontakter i Ryssland.

Det blir nog en Krim-resa för mig till slut. Jag är nyfiken. Mitt bidrag till ekonomin blir marginellt, men symboliskt. Se fram mot den resan, ty då håller jag troligen käft på flashback.
Citera
2016-06-24, 22:18
Medlem
Sharon Tennison är en brobyggare och verkar ha officiellt amerikanskt stöd. Åtminstone halvofficiellt. Hon var i St. Petersburg på 1990-talet och hade nära kontakt med VP (hennes texter om VP är mycket intressanta och läsvärda. Positiva). Nu är hon på Krim. Hon och andra vill upprätta ett vänskapsförbund.

Citat:
US human rights activists are planning to establish a so-called Crimean-American friendship society to strengthen ties between the people of the two countries, a member of a US delegation that arrived in Crimea on Tuesday said.

"We discussed creating a Crimean-American friendship society that we can have on the Internet… anyone who seeks contact with Crimea…. and we want to encourage people who've been friends for decades to continue to be friends through this Crimean-American friendship society," Ann Wright, the retired US Army colonel and human right activist, told reporters.

http://sputniknews.com/politics/20160621/1041716199/crimea-us-friendship-society.html
Citera
2016-06-25, 16:44
Medlem
Citat:
Sharon Tennison är en brobyggare och verkar ha officiellt amerikanskt stöd. Åtminstone halvofficiellt. Hon var i St. Petersburg på 1990-talet och hade nära kontakt med VP (hennes texter om VP är mycket intressanta och läsvärda. Positiva). Nu är hon på Krim. Hon och andra vill upprätta ett vänskapsförbund.

http://sputniknews.com/politics/20160621/1041716199/crimea-us-friendship-society.html
Vilka länder pratar du om? Ukraina och USA har väl mycket goda förbindelser redan så vad kan denne Sharon göra som inte redan är gjort? Porochenko är ju alltid välkommen till dom politiska finrummen i väst, det är Putin som har problem minst sagt med det är att föra sig. Krimhalvöns allt större problem blir nog övermäktigt för ett allt fattigare ockupationsland som Ryssland så visst skulle Krim behöva återgå in i den Ukrainska sfären som halvön ju ändå tillhör.
Citera
2016-06-26, 17:31
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Vägen till Krim är inte lätt för en västerlänning. Jag kollade upp saken för en tid sedan, några månader sedan, och fann att jag från Sverige kunde flyga till St. Petersburg och Moskva och sedan, efter lång väntan, till Simferopol mitt i natten. Är turistbyrån öppen då? Kan jag tala västerländska språk? Jag vill ha rum och frukost, inte ett hotellrum.

Att åka via Kiev är vansinne i mitt fall. Min aktivitet på nätet kan sätta mig i en SBU-källare (flera västerlänningar har råkat illa ut i Ukraina, bl.a. en fransman).
Bra information ,Ukraina uteslutet med andra ord. Kan tänka mig båt till Helsingfors, tåg till St Petersburg sen flyg till Krim. Gillar lite trapatser och se nya saker. Undrar om man måste ha med sig nån rysktalande? Föräldrarna tog mig till Frankrike som barn, på 70-talet, vi klara oss genom att peka på saker. Vi trodde vi beställt omelett, men vi fick nått som såg ut som rå äggsoppa. Smaka inte på det. Äter grodätarna sånt? Eller trodde de vi ville ha rå omelett? Har för mig det var nått med att menyn var annorlunda på förmiddagen, kanske var det så det bara var kall mat så dags ca9-11, men vi insistera på omelett för det var det ända ordet vi kände igen. Är de lika tokiga på Krim ? Ska bli kul forska i ämnet.
Citera
2016-06-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Bra information ,Ukraina uteslutet med andra ord. Kan tänka mig båt till Helsingfors, tåg till St Petersburg sen flyg till Krim. Gillar lite trapatser och se nya saker. Undrar om man måste ha med sig nån rysktalande? Föräldrarna tog mig till Frankrike som barn, på 70-talet, vi klara oss genom att peka på saker. Vi trodde vi beställt omelett, men vi fick nått som såg ut som rå äggsoppa. Smaka inte på det. Äter grodätarna sånt? Eller trodde de vi ville ha rå omelett? Har för mig det var nått med att menyn var annorlunda på förmiddagen, kanske var det så det bara var kall mat så dags ca9-11, men vi insistera på omelett för det var det ända ordet vi kände igen. Är de lika tokiga på Krim ? Ska bli kul forska i ämnet.

Din idé om hur man ska resa till Krim är förträfflig. Skaffa Viking-kort och res billigt, speciellt just nu (ring och beställ, du får bättre villkor då än på webbsidan, det har jag fått flera gånger). När du kommer fram måste du köpa en maskinbiljett till bussen från terminalen (många Helsingfors-bor köper sms-biljetter, ett alternativ). Från busstorget i Helsingfors kan du ta buss till St. Petersburg, det gjorde jag och det var billigt. Tåget är också bra, det tog jag på tillbakavägen. Centralstationen i den finska huvudstaden är fin. Jag kliade mig i huvudet när jag skulle köpa maskinbiljett till Karelen för något år sedan, men det löste sig med lite klurighet (jag gillar inte automatiseringen). Om du inte kan finska, så kan du tala engelska i Finland och möta mycken hjälpsamhet (svenska är inte alltid en bra idé i dessa tider). Väl framme, kan du ta en privattaxi (om du kan lite ryska) till ett hotell, som du väljer ut i förhand. Det behöver inte ligga centralt och vara dyrt. Sedan tåg eller flyg! Jag tar tåget till Krim och studerar landet. Håller mig på jorden.

Det är bra att åka till Krim med någon som kan bra ryska. En kompis, en granne, en arbetskamrat. Fler än man tror kan språket. Några växte upp i östeuropa och är inte ryssar. Jag jobbar på den saken, trots att jag kan lite grand. På Krim finns också Krim-tyskar, guider som man kan hyra, men de kostar pengar. Se till att komma fram tidigt på dagen, om möjligt. Då är turistbyråerna öppna.

Bra att du tänker dig för. Det är inte bara SBU man får passa sig för i Ukraina, det är laglösheten, den har ökat i dessa dåliga tider. Nu stjäls mat, inte bara pengar, en indikation på situationen i landet. Några västerländska investerare vände på klacken när de såg Högra Sektorn patrullera Odessa.

10 procent av turisterna på Krim kommer från Ukraina, även sådana från västra Ukraina, som stapplar på ryska, och de slappnar av direkt när de kommer fram, enligt uppgift. De får vänta timmar vid gränsen, men under någon vecka kan de glömma sorgerna i Ukraina. Semester.

Jag var mer förlorad i Frankrike under mina första besök som ung än jag senare var i Ryssland och förstår dig. Jag pekade på en maträtt i Paris - och fick inälvor, som jag inte kunde äta. Nå, språk kan läsas in, om man behöver dem i karriären eller av vetgirighet. Idag är det en bra idé för svensken att lära sig ryska. Vi står inför stora förändringar. Jag bestämmer inte, men jag vill att ett av mina barn ska studera i St. Petersburg, som ett annat har studerat på kontinenten. Banden mellan de nordiska länderna behöver återupprättas nu när EU konkar och USA utmanas av SCO och BRICS. Realpolitik.
Senast redigerad av vedhuggare 2016-06-27 kl. 22:51.
Citera
2016-06-27, 23:59
Medlem
flyer1s avatar
Jag är nästan som fisken i vattnet i Helsingfors bott där ca 5år. Men det är 14år sen nu. Språket är inga problem i Norden.
Ska man ha med sig nån rysstalande kräver det lite planering. Tänkte söka ryskt visa, imorgon, sen får man se jur lång tid det tar.
Hotell/pensionat har jag tidigare kollat på hotells.com
Det fanns från ca 35euro per natt med enklare std som duger för mig. Men passar tidschemat, med fixa pass o visa, kanske jag tar med hela familjen, då får man ta lite dyrare hotell.
Jag känner några som jobbat i Ryssland och några läkare som är därifrån, men det blir nog svårt få med dem. Att se Ryssland är ju inte lika spännade för dem. Jag har ju mest tänkt vandra i naturen så jag kanske klarar mig utan tolk. Det är fina vandringsleder på hög höjd nära strandlinjen med makalös utsikt. Hoppas kunna hyra en kanot, bil eller motorcyckel för att ta mig runt lite. Vill inte ligga på de stora stränderna bara då de har så mycket öde strandlinje med bara några få campare på.
Diskutioner om politik tänker jag inte ägna mig åt där, tror nog det stämmer 95% röstat för att höra till Ryssland, finner ingen anledning tvivla på det. Min åsikter och Krimbors åsikter är nog inte alltid lika så bättre inte diskutera sådant med främlingar, även om de skulle kunna engelska.
Men om nån flashbackare har lust hänga på är jag bara glad för det. Spelar ingen roll vilken politisk åsikt ni har.
Jag har aldrig varit i Ryssland mer än en mellanlandning med aeroflot på väg till Thailand. Nu får jag se St Petersburg och Krim på samma gång . Kunnat de kyrilliska alfabetet tidigare och det gjorde många skyltar förståliga. Får väl frächa upp det och köpa en ordbok.
Det var nått land som bytt bort det konstiga alfabetet mot det latinska då de lämna sovjetunionen.
Tids nog har nog hela värden samma alfabet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in