Citat:
Ursprungligen postat av
flyer1
Bra information ,Ukraina uteslutet med andra ord. Kan tänka mig båt till Helsingfors, tåg till St Petersburg sen flyg till Krim. Gillar lite trapatser och se nya saker. Undrar om man måste ha med sig nån rysktalande? Föräldrarna tog mig till Frankrike som barn, på 70-talet, vi klara oss genom att peka på saker. Vi trodde vi beställt omelett, men vi fick nått som såg ut som rå äggsoppa. Smaka inte på det. Äter grodätarna sånt? Eller trodde de vi ville ha rå omelett? Har för mig det var nått med att menyn var annorlunda på förmiddagen, kanske var det så det bara var kall mat så dags ca9-11, men vi insistera på omelett för det var det ända ordet vi kände igen. Är de lika tokiga på Krim ? Ska bli kul forska i ämnet.
Din idé om hur man ska resa till Krim är förträfflig. Skaffa Viking-kort och res billigt, speciellt just nu (ring och beställ, du får bättre villkor då än på webbsidan, det har jag fått flera gånger). När du kommer fram måste du köpa en maskinbiljett till bussen från terminalen (många Helsingfors-bor köper sms-biljetter, ett alternativ). Från busstorget i Helsingfors kan du ta buss till St. Petersburg, det gjorde jag och det var billigt. Tåget är också bra, det tog jag på tillbakavägen. Centralstationen i den finska huvudstaden är fin. Jag kliade mig i huvudet när jag skulle köpa maskinbiljett till Karelen för något år sedan, men det löste sig med lite klurighet (jag gillar inte automatiseringen). Om du inte kan finska, så kan du tala engelska i Finland och möta mycken hjälpsamhet (svenska är inte alltid en bra idé i dessa tider). Väl framme, kan du ta en privattaxi (om du kan lite ryska) till ett hotell, som du väljer ut i förhand. Det behöver inte ligga centralt och vara dyrt. Sedan tåg eller flyg! Jag tar tåget till Krim och studerar landet. Håller mig på jorden.
Det är bra att åka till Krim med någon som kan bra ryska. En kompis, en granne, en arbetskamrat. Fler än man tror kan språket. Några växte upp i östeuropa och är inte ryssar. Jag jobbar på den saken, trots att jag kan lite grand. På Krim finns också Krim-tyskar, guider som man kan hyra, men de kostar pengar. Se till att komma fram tidigt på dagen, om möjligt. Då är turistbyråerna öppna.
Bra att du tänker dig för. Det är inte bara SBU man får passa sig för i Ukraina, det är laglösheten, den har ökat i dessa dåliga tider. Nu stjäls mat, inte bara pengar, en indikation på situationen i landet. Några västerländska investerare vände på klacken när de såg Högra Sektorn patrullera Odessa.
10 procent av turisterna på Krim kommer från Ukraina, även sådana från västra Ukraina, som stapplar på ryska, och de slappnar av direkt när de kommer fram, enligt uppgift. De får vänta timmar vid gränsen, men under någon vecka kan de glömma sorgerna i Ukraina. Semester.
Jag var mer förlorad i Frankrike under mina första besök som ung än jag senare var i Ryssland och förstår dig. Jag pekade på en maträtt i Paris - och fick inälvor, som jag inte kunde äta. Nå, språk kan läsas in, om man behöver dem i karriären eller av vetgirighet. Idag är det en bra idé för svensken att lära sig ryska. Vi står inför stora förändringar. Jag bestämmer inte, men jag vill att ett av mina barn ska studera i St. Petersburg, som ett annat har studerat på kontinenten. Banden mellan de nordiska länderna behöver återupprättas nu när EU konkar och USA utmanas av SCO och BRICS. Realpolitik.