2014-03-05, 12:33
Medlem
tcfmogs avatar
Kvalserien, världens mest överskattade serie tar snart sin början. SHL-lagen är favoriter , i år tydligare än tidigare år, då jag tycker att de allsvenska lagen är svagare än på länge.

Grundtipset får bli att Örebro och AIK behåller sina platser men att AIK kanske har liten nackdel av att tvingas spela derbyn.
Citera
2014-03-05, 12:47
Medlem
Det är väldigt intressant att ingen i tråden har nämnt kvalitet skillnaden på SHL och Hockey allsvenskan..
Jag satt igår och följde Luleå vs Modo samtidigt som jag kikade på Rögle vs DIF och det är en stoor skillnad i tempo, passningar u name it. Sanna mina ord när jag säger att AIK och Örebro får respass upp till SHL igen.
Citera
2014-03-05, 13:00
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireless11
Det är väldigt intressant att ingen i tråden har nämnt kvalitet skillnaden på SHL och Hockey allsvenskan..
Jag satt igår och följde Luleå vs Modo samtidigt som jag kikade på Rögle vs DIF och det är en stoor skillnad i tempo, passningar u name it. Sanna mina ord när jag säger att AIK och Örebro får respass upp till SHL igen.

Varför jämföra med två lag som är stabila i elitserien år efter år och inte har varit i kvalserien på länge (Ok, Modo var väl nära för ett tag sen men kom väl aldrig dit?)?

Skillnaden mellan botten av elitserien och toppen av allsvenskan är inte stor, det är därför nya lag har tagit sig upp senaste åren och elitserielag har försvunnit.
Senast redigerad av Nihenna 2014-03-05 kl. 13:02.
Citera
2014-03-05, 13:03
Medlem
SkoSulors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireless11

Men nu ska ju varken Luleå eller Modo spela i kvalserien..

Jag tror dock att det står mellan Malmö, Örebro och Djurgården.
Citera
2014-03-05, 13:12
Medlem
Jag tror att Malmö och DIF går upp, DIF är ju i en extremt bra form, synd bara med skadorna på bla Philip Holm och Guter! Men Nils Andersson kommer tillbaka och det blir nog en stark förstärkning till kvalet!
Senast redigerad av Hueaa 2014-03-05 kl. 13:15.
Citera
2014-03-05, 13:40
Medlem
LT10s avatar
Jag tror Karlskrona tar sista kvalserieplatsen och blir en riktig joker. Får de tillbaka formen som infunnits tidigare under säsongen blir de farliga. Dessutom är väl några viktiga spelare snart tillbaka.

Örebro tar en plats. Sen är det öppet.

Finns det något intresse över slutspelet överhuvudtaget? skulle inte tro det...
Citera
2014-03-05, 14:17
Medlem
nygards avatar
Ska bli kul att se MIF ta sig an den här uppgiften för första gången på 6 år. Varje gång vi vunnit serien tidigare så har det slutat med avancemang så det är gott omen... kommer bli en sjuk kvalserie hursomhelst!

Av PO-lagen tror jag det blir Karlskrona som lyckas ta sista platsen. Dom har fått tillbaka skadade spelare och känslan är att dom kommer hitta tillbaka till sitt gamla spel igen.

Jag tippar att det slutar såhär:

Västerås
Malmö
----------
Örebro
Djurgården
AIK
Karlskrona

Tror att det kan bli riktigt jämnt vid strecket dock.
Citera
2014-03-05, 14:35
Medlem
james bs avatar
Det har varit samma snack varje år, att det är stor skillnad mellan SHL och allsvenskan. Dock visar det varje år att minst ett lag från allsvenskan tar plats.
Visst är det skillnad. Men jag tror den skillnaden kan vara till fördel för Allsvenskalagen. Det är lite mer Hawai hockey i allsvenskan. Inte lika styrt som i SHL. Denna hockey har SHL lagen svårt med och så även i år tror jag.
Dock har jag svårt att se att Örebro kommer att åka ned, de har värvar så pass klokt innan kvalserien så de tar första platsen. Men AIK tror jag ryker och detta på bekostnad av sin rival Djurgården som blivit bättre och bättre under säsongen.

Så mitt tips blir ÖREBRO och DJURGÅRDEN lirar SHL nästa säsong!
Citera
2014-03-05, 15:02
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av james b
Det har varit samma snack varje år, att det är stor skillnad mellan SHL och allsvenskan. Dock visar det varje år att minst ett lag från allsvenskan tar plats.
Visst är det skillnad. Men jag tror den skillnaden kan vara till fördel för Allsvenskalagen. Det är lite mer Hawai hockey i allsvenskan. Inte lika styrt som i SHL. Denna hockey har SHL lagen svårt med och så även i år tror jag.
Dock har jag svårt att se att Örebro kommer att åka ned, de har värvar så pass klokt innan kvalserien så de tar första platsen. Men AIK tror jag ryker och detta på bekostnad av sin rival Djurgården som blivit bättre och bättre under säsongen.

Så mitt tips blir ÖREBRO och DJURGÅRDEN lirar SHL nästa säsong!
Riktigt bra inlägg.

DIF kommer ha fullsatt Hovet samtliga matcher och ett jävla tryck, då är det svårt som borta lag att ta poäng. Vi har redan nu sålt slut ena sidan av Aktiv sittplats och skapat en till Aktiv sitt på andra sidan av klacken. Så räkna med ett enormt hemmastöd för Djurgårn!
Citera
2014-03-05, 15:06
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Riktigt bra inlägg.

DIF kommer ha fullsatt Hovet samtliga matcher och ett jävla tryck, då är det svårt som borta lag att ta poäng. Vi har redan nu sålt slut ena sidan av Aktiv sittplats och skapat en till Aktiv sitt på andra sidan av klacken. Så räkna med ett enormt hemmastöd för Djurgårn!

Vad har ni supportrar för krav på laget?
Är det ett absolut MÅSTE att gå upp i år? Osv, ja du förstår.
Citera
2014-03-05, 15:16
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Riktigt bra inlägg.

De är skönt att ni sätter såna krav på ett lag som tog plats i sista omgången. Bara bra om folk tippar andra lag än AIK att gå upp för då ökar pressen på andra.

Blir intressant och se vad som händer om dijf förlorar första matchen.
Citera
2014-03-05, 15:27
Medlem
Leksingens avatar
upp med dif o mif, sen kan vi stänga ligan för gott. Eller så kanske bobcats gå upp bara för att visa att vi borde stänga ligan så inga skitlag kan gå upp o skada shl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in