2014-03-04, 23:49
Medlem
€rics avatar
Nu är 5 lag klara så tänkte vi kunde börja diskutera.

AIK
Örebro
Malmö
Västerås
djurgården

Sedan slåss dessa om sista platsen:

Spelschema.
Måndag 17 mars 19.00
Onsdag 19 mars 19.00
Fredag 21 mars 19.00
Söndag 23 mars 16.00
Tisdag 25 mars 19.00
Torsdag 27 mars 19.00
Lördag 29 mars 16.00
Tisdag 1 april 19.00
Fredag 4 april 19.00
Måndag 7 april 19.00

Jag är ju ypperligt nöjd att vi inte verkar vara tippade som ett lag som ska gå hela vägen igenom så som Örebro är. Brukar sällan vara något bra för oss. De jag är nöjd över är att ha kvalseriens bästa målvakt och nu efter nyförvärven en bred trupp.

Som det ser ut nu så är Carlsson borta för oss i KS och Josefsson är osäker. Resten bör vara tillbaka. Jag tror att allt handlar om mentalitet för vår del och att inte ha någon övertro på sig själva. Med rätt inställning kommer vi klara av att vinna kvalserien så jag anser att vår största fiende är oss själva.
Citera
2014-03-04, 23:58
Medlem
Ttoclaws avatar
Djurgårdens form går ju inte av för hackor. Dom och Malmö som tar sig upp känns väl rätt logiska?
Citera
2014-03-05, 00:21
Medlem
€rics avatar
Att vara bra i allsvenskan har väldigt sällan betytt att man har en enkel resa i kvalserien. Att påstå att det logiska vore att Malmö och dif tog sig upp är väldigt ologiskt. Det mest logiska (om vi faktiskt ska använda den termen, vilket jag kan tycka är helt fel) är snarare att SHL lagen vinner. För det logiska säger, högst budget högst chans att vinna.

Men som sagt så är det logiska en idiotiskt term att använda inom sport då inget inom sport är logiskt.

9 raka segrar för djurgården är imponerade men 12 dagars uppehåll och dessutom så har man "nått sitt mål" nu så finns det risken för att man istället går motsatt håll. Att ge allt in till målinjen har ofta inneburit att lag inte orkat fortsätta prestera på den nivån efter de gått i "mål" (även om man påstår från spelarhåll att det säkert var ett delmål). Var ju inte direkt många som för 9 omgångar sedan sa att dijf skulle ta en direktplats.
Citera
2014-03-05, 00:40
Medlem
gon3wilds avatar
I vilka kanaler sänds kvalserien i år? Jag har cmores paket men inte viaplay. Kommer jag behöva köpa viaplay för en månads kvalserie? Fap
Citera
2014-03-05, 02:10
Medlem
dj0h4nn3ss avatar
Blir Rögle jokern så har vi skånederby, E18derby och 08derby i kvalserien. Min magkänsla just nu är att Örebro vinner KS hyfsat enkelt, medan AIK byter plats med Malmö. Tror inte på VIK tyvärr, för bra lag man möter helt enkelt, i kombination med magkänsla samt tidigare kvalserier där man vart usla när det gäller som mest. Är Wille borta hela KS är det lite som talar för SHL. Hela laget är beroende av honom. Likt Zlatan är för PSG.
Citera
2014-03-05, 07:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Önskar jag kunde vara lika förhoppningsfull som du, kvalserien blir ett getingbo som alltid...

Malmö däremot tror jag stenhårt på, de har varit otroligt jämna hela säsongen och de lirar SHL nästa år.

Helt otroligt vilken jävla upphämtning av DIF ändå, jag kan fortfarande inte fatta hur det gick till.

Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Hoppas innerligt att du får rätt! Tror dock på Örebro och Malmö.

Det är klart att det är enklare för mig som ser på det objektivt. Jag har dock haft känslan ända sedan förra säsongen att DIF ror detta i land. Jag tror det fortfarande och kan ju inte säga att de senaste matcherna talar emot det.

Men visst, KS är tuff och det kan gå utför snabbt. Jag har dock inte trott på Örebro och gör det inte nu heller. Jag tror att det står mellan AIK och DIF om plats 2 efter Malmö.
Citera
2014-03-05, 08:43
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dj0h4nn3s
Blir Rögle jokern så har vi skånederby, E18derby och 08derby i kvalserien. Min magkänsla just nu är att Örebro vinner KS hyfsat enkelt, medan AIK byter plats med Malmö. Tror inte på VIK tyvärr, för bra lag man möter helt enkelt, i kombination med magkänsla samt tidigare kvalserier där man vart usla när det gäller som mest. Är Wille borta hela KS är det lite som talar för SHL. Hela laget är beroende av honom. Likt Zlatan är för PSG.

Tyvärr, eller rättare, tack och lov, bönderna från sydhalland har inget i en kvalserie att göra.Det var rent pinsamt att se dem i går, nästan så man frågar sig om inte delar av laget var köpta/mutade för så genomusla som man var igår, så har man ingenting i en kvalserie att göra. Dessutom har bonnläpparna låg attraktionskraft och skånederbyna har på sistone haft svårt att fylla arenorna.

Dt har annars varit en säsong där man som Redhawkssupporter bara blivit gladare och gladare ju längre säsongen gått. Att laget skulle prestera så här bra redan i år är en ren bonus då förhoppningen hela tiden handlat om att ta sig till förkvalet i första hand och det egentligen var först nästa år en kvalserie/serieseger skulle vara målsättningen. Än mer glädjande är det faktum att varje gång Malmö vunnit allsvenskan så har man dessutom kvalificerat sig för elitserien, må denna trend fortsätta.

Nu stundar en kvalserie som blir mycket mer intressantare än på väldigt länge. Synd bara att det är ett uppehåll på 14 dagar innan allvaret börjar. För Malmö kan det iofs vara bra, Malmö har denna säsong kommit ut starka efter längre speluppehåll. För Skansen är det sannolikt mindre lyckat med tanke på den hysteriska form de befunnit sig i.

Om man ska försöka sig på att tippa kvalserien så tror jag att lagen från SHL kommer att få det svårt. Visst såg ÖHK bra ut i matcherna direkt efter OS med imponerande vinst mot Frölunda, det var nog mer en tillfällighet än något annat, i de senaste matcherna har de fallit tillbaka i gamla takter. Råttorna från Solna kan också få det svårt även om de slog både Luleå och Leksand i de senaste matcherna så var det inga insatser som imponerade, mer tur än skicklighet.

Nu är det svårt att jämföra mellan två olika ligor men jag drömmer om en sluttabell i kvalserien som ser ut så här.

1. Malmö
2. DIF
3. ÖHK
4. VIK
5. AIK
6. Förkvallaget
Citera
2014-03-05, 09:40
Medlem
AIK kommer vinna, bäst trupp, bäst ekonomi, bäst publik och behövs nog mest i svensk hockey. Andraplatsen blir oviss, Malmö möjligtvis.
Citera
2014-03-05, 09:48
Medlem
m4tt145s avatar
Min tippning:

Örebro
Malmö

AIK
Djurgården
Västerås
Playofflag

Tror inte på Västerås. Karlskoga/Rögle eller vad för lag som kan tänkas knipa sista platsen tror jag inte heller på.

Ser väldigt mycket fram emot denna serien nu när inte Leksand deltar, extra spännande ska det bli att se AIK-DIF.
Citera
2014-03-05, 09:48
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Går Malmö och Djurgården upp så lär det blåsa upp en hel del debatter om att stänga SHL.
Citera
2014-03-05, 09:53
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerodynamite
AIK kommer vinna, bäst trupp, bäst ekonomi, bäst publik och behövs nog mest i svensk hockey. Andraplatsen blir oviss, Malmö möjligtvis.
Hänger inte i hockeyforumet så ofta, men om du är seriös har jag fått dagens garv redan nu

aik är ett gäng pissråttor och kommer säkert fylla hovet med sina medgångssupportrar.

Djurgårn kommer 1a eller 2a. Dags för Sveriges överlägset anrikaste förening att ta plats i finrummet igen. Mesta mästarna från huvudstan ska upp!
Senast redigerad av CoopCola 2014-03-05 kl. 09:56.
Citera
2014-03-05, 10:15
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Går Malmö och Djurgården upp så lär det blåsa upp en hel del debatter om att stänga SHL.
För den debatten har inte redan förekommit menar du?
Senast redigerad av crillecrille 2014-03-05 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in