Citat:
Ursprungligen postat av
Wireless11
Det du bör tänka på att dom lagen som varit nere i kvalserien dom 3 närmsta åren har haft bra mycket sämre trupper än vad Örebro och AIK har. Som ifjol var det inget snack om saken att Rögle och Timrå skulle åka ur med huvudet före.
"hawai hockeyn" som du pratar om är ingenting som kommer vara ett vinnande drag för Allsvenskan lagen utan snarare tvärtom pga att SHL lagen är bättre på varje position, skridskoskickligare medmera. Och att det inte är stor skillnad mellan kvaliteten på hockeyn i botten av SHL än topplagen i allsvenskan är skitsnack..
Det är alltid lika roligt att se hur glada och förväntansfulla alla lagen från Allsvenskan är innan det drar igång. MEN i år garanterar jag att Örebro och AIK stannar kvar i SHL av det enkla skälet att dom har mycket bättre lag än resterande bondegäng från Allsvenskan.
Och du som håller på Dif, tror du att det blir lika enkelt för ditt lag att spela mot AIK inför ett fullsatt hovet med bara AIKare ena matchen? garanterat minst 3p till AIK i det dubbelmötet.
Håller fan inte med dig. Visst är det betydligt bättre spel och spelare i SHL. Dock är det ingen lätt för elitserielagen att ta sig an ett helt nytt sorts spel som det dock är i allsvenskan. Just pga att det är sämre spelare.
Som leksing följde jag både kvalserien och elitserien ifjol. Och det var stor skillnad som det är varje år, Jag trodde inte att leksand skulle klara av att ställa om sig mot så tufft motstånd som det är att möta ett SHL lag, men det nog lika svårt för SHL lagen att ställa om sig till en ny typ av motstånd. OBS inte bättre motstånd utan ett annat sorts motstånd. Det är det som gör att det i princip varje år går upp ett lag från Allsvenskan till SHL!
Har gått igenom de 10 senaste årens kvalserie och av dessa tio var det ett år båda SHL lagen som klarade sig kvar det var 09/10 Rögle och Södertälje.
Ett år var det två nykomlingar som tog sig upp 06/07 Södertälje och Leksand.
Övriga 8 år har det varit en från SHL och en från Allsvenskan.
Så att det är så självklart att det blir bägge elitserielagen som går upp i år det håller jag definitivt inte med om.