2014-03-05, 10:23
Medlem
Nu är jag ingen statistikguru men brukar inte nästan alltid ett SHL-lag åka ur?

Är det någon i dessa lag som har kvalserierutin utöver Örebro? Lär inte finnas nån kvar i DIF sen dom åkte, AIK var ju ett tag sen dom var i KS, Malmö har inte varit i KS på många många år, västerås var där förra året och har säkert några spelare från förra året men har hög omsättning på spelare. BIK Bok var inte med.

Örebro
AIK
-----------
Malmö
DIF
Västerås
Bik Bok

Hoppas iof att Rögle kniper sista platsen via PO, då har alla lag i KS varit i högsta serien. varav 3 lag har SM-guld i bagaget.
Senast redigerad av Uttos 2014-03-05 kl. 10:36.
Citera
2014-03-05, 10:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag får väl befästa min uppfattning även i denna tråd:

Malmö
DIF
-----------
AIK
Örebro
Västerås
Karlskoga

Jag tror inte att det kommer att vara så stora poängskillnader mellan lagen. Karlskoga klarar PO, men kommer att vara trötta i KS. Örebro och Västerås kommer att förlora flera matcher med uddamålet. AIK och DIF kommer ha samma eller nästan samma poäng, tror jag. Det kommer att vara små mariginaler som skiljer dem åt. Malmö tar förstaplatsen med några poängs utrymme.
Citera
2014-03-05, 10:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uttos
Hoppas iof att Rögle kniper sista platsen via PO, då har alla lag i KS varit i högsta serien. varav 3 lag har SM-guld i bagaget.

Det beror på hur du räknar. Det är ju inte samma Västerås nu som tidigare var i högsta serien. Karlskoga var ju en gång i tiden KB 63 och de var i högsta serien.
Citera
2014-03-05, 10:53
Medlem
m4tt145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Går Malmö och Djurgården upp så lär det blåsa upp en hel del debatter om att stänga SHL.
Tror ju knappast man vill stänga SHL utan AIK. Dessutom tror jag inte det finns en chans att SHL någonsin skulle stängas.
Citera
2014-03-05, 10:57
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uttos
Är det någon i dessa lag som har kvalserierutin utöver Örebro? Lär inte finnas nån kvar i DIF sen dom åkte, AIK var ju ett tag sen dom var i KS, Malmö har inte varit i KS på många många år, västerås var där förra året och har säkert några spelare från förra året men har hög omsättning på spelare. BIK Bok var inte med.

Jag tog och undersökte saken lite närmare, åtminstone vad gäller mitt DIF. Det stämmer att det inte är många kvar ifrån året då vi åkte ur, det är faktiskt bara Philip Holm som är kvar ifrån den säsongen. Dock så finns det kvalserierutin i laget från spelare som representerat andra klubbar. Såhär ser det ut, lagen de representerade i Kvalserien inom parentes:

Målvakter:
Adam Reideborn
Adam Mattsson

Backar:
Nils Andersson (Växjö)
Linus Arnesson
Alexander Falk
Philip Holm (DIF)
Marcus Högström
David Lidström (Västerås, BIK)
Robin Norell
Timmy Pettersson (SSK)

Forwards:
Mikael Ahlén
Henrik Eriksson (Mora)
Joakim Eriksson (SSK x4)
Joakim Hagelin
Nicklas Heinerö
Michael Holmqvist
Jens Jakobs (Mora)
Mattias Kalin
Marcus Ljungh
Emil Lundberg
Steve Saviano (Växjö x2)
Dustin Johner (Växjö)
Marcus Sörensen

Så 9 av 23 spelare har spelat kvalserien till SHL, men många andra spelare har erfarenhet av negativt kval i Allsvenskan och playoff. Är det någon som har en hum om hur det är ställt i de andra kvalserielagen med rutinen?
Citera
2014-03-05, 11:07
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Jag tog och undersökte saken lite närmare, åtminstone vad gäller mitt DIF. Det stämmer att det inte är många kvar ifrån året då vi åkte ur, det är faktiskt bara Philip Holm som är kvar ifrån den säsongen. Dock så finns det kvalserierutin i laget från spelare som representerat andra klubbar. Såhär ser det ut, lagen de representerade i Kvalserien inom parentes:

Så 9 av 23 spelare har spelat kvalserien till SHL, men många andra spelare har erfarenhet av negativt kval i Allsvenskan och playoff. Är det någon som har en hum om hur det är ställt i de andra kvalserielagen med rutinen?

Tror vi har 10 spelare som har kvalserierutin. 11 om man räknar med Carlsson som inte spelar något mer denna säs.
Citera
2014-03-05, 11:16
Medlem
Benkabois avatar
Jag vill också spekulera lite.

Malmö
AIK
-----------
Örebro
DIF
Västerås
Karlskoga

Först så kände jag att det borde bli Örebro och Malmö som tar platserna till shl men efter att låtit tanken stå ett tag till i ugnen så kändes AIK mer "pålitligt" än Örebro. Det som känns mest givet brukar vara det lag som absolut inte kniper plats 1 eller 2 så Malmö kan lika gärna hamna sist men på något vis känns det mest stabila av lagen som finns att välja på. Att AIK tar den sista är någon rotad känsla av att de alltid hänger med och att det på något vis känns som att de alltid går "jämnbra" eller "jämndåligt" för dem och att det även känns som att det finns en extra gnista de kan plocka fram i laget.

Att DIF och Örebro hamnar i mittsegmentet är för det känns som de två lag som är mest ostabila. Antingen blir det succé eller så går det rakt i skiten för dem.

Västerås och Karlskoga känns som att det saknas lite glöd i och Karlskoga har tappat glöden för mycket. Dock är känslan att något av dessa lag skulle kunna springa upp och göra braksuccé men det känns lite osannolikt.

Ska bli spännande att se dock! Det roliga med hockey är ju att det kan svänga så fort och oväntat!
Citera
2014-03-05, 11:49
Medlem
CoopColas avatar
Tycker det är konstigt och förvånansvärt (stavning??) att så pass många (än så länge i denna korta tråd) tror att DIF inte åker upp. Efter tränarbytet blev vi ett mycket bättre o stabilare lag. 9(!) raka trepoängare har vi. En liten vila nu och slipa på detaljerna så kommer vi fortsätta ånga på när det väl är dags för match igen. Flera lag som jag tror att vi har stor chans att knipa 6 poäng ifrån, råttorna är garanterat ett av de lagen.

Kommer bli mentalt svettig serie och hemsk derbyångest i vanlig ordning, men i år tror jag fan vi kommer greja det!
Citera
2014-03-05, 11:52
Medlem
Västerås
Malmö
-----------
Örebro
DIF
AIK
Karlskoga
Citera
2014-03-05, 11:55
Medlem
LFCYNWAs avatar
Fan skulle vara roligt om Västerås gick upp men samtidigt vill man ha kvar AIK samtidigt som man hoppas på DIF.

Djurgården
Västerås
-----------
Örebro
Malmö
AIK
Karlskoga
Citera
2014-03-05, 12:03
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4tt145
Tror ju knappast man vill stänga SHL utan AIK. Dessutom tror jag inte det finns en chans att SHL någonsin skulle stängas.

Jag tror också, trots att debatten dyker upp titt som tätt, att chansen är närmast obefintlig att vi får se en stängd SHL någonsin.
Citera
2014-03-05, 12:14
Medlem
wemas avatar
Intressant att ni så totalt räknar bort vilket lag som än kommer från PO.
Vi bör minnas att de senaste två KS så har PO-laget tagit klivet upp.

Kvalserien, världens mest gastkramande serie. Fan vad kul det ska bli i år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in