2017-02-11, 19:11
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Detta tror jag är en falsk trygghet dock. Under en längre tid har det pågått en kamp över datan då den som äger datan, informationen, i framtiden är den som vinner (har mest makt). Det skulle bli våldsamt OT att gå in på det här, men så är det i alla fall. Google, Facebook och Apple är alla aktörer i denna kamp som vida överstiger den makt som enskilda regeringar har idag. DDR och annat är rena lekstugan i jämförelse med den information som alla dessa sitter på.

Att denna data skulle vara säker och oförstörbar (svår att förvanska) långt in i framtiden finner jag därav tveksamt. Att äga stor del av datan innebär trots allt att man också har makten att ändra på denna data på det vis som passar det mål man vill uppnå...
Det är många som jämför Google, Facebook och Apple med mediaföretagen, men jag anser att det är grovt missvisande. Deras motsvarighet i pappersvärlden är snarast tryckerier, tidningsaffärer, bokhandlare och tidningsbud. Dvs de skiter i innehållet, det enda som betyder något är att kunderna är nöjda och att de får pengar. Den enda begränsning finns då de inte vill bli inblandade i brott såsom barnporr, nätbedrägerier, spridning av uppmaningar till brott, och piratkopiering. Men annars är de tämligen likgiltiga för den information de förmedlar.

I Internetsmhället handlar allt om förtroende. För 20 år sedan gav sökmotorerna länkar till företagen som betalade bäst, Google som gav länkar folk ville ha konkurrerade ut allihop. Så jag tror inte Google idag vinklar sökresultaten politiskt, de vet vad de riskerar.

Mycket information försvinner med tiden, men saker som betyder något, exempelvis domar för grova brott kommer att finnas kvar under de inblandades livstid. Det räckte med att en av tio miljoner svenskar kom ihåg Jaqes Werners mord, fick tag på domen och la ut på nätet för att hans rykte skulle spolieras (samhällsekonomiskt är det dock bättre att han är motorjournalist än att han är bränd på arbetsmarknaden och blir ett socfall).
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nå, men då är i alla fall herr Mattsson medveten om att Goliats seger över den gamle pensionären inte tas väl emot bland vanligt folk.
Å andra sidan är detta en motivering för en friande dom. Även om Expressens mål var att förtala Jim Olsson så har de misslyckats med det och tvärt om fått honom att framstå i bättre dager i omgivningens ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Frågan är om jakten på enstaka rasister kan anses vara ett missbruk av denna grundlagsskyddande ställning eller ej. Med tanke på polariseringen i debatten skulle jag svara nej på den frågan. Eftersom jag själv anser att rasism är ett större problem än att enskilda personer får stå till svars för vad de skriver anonymt.
Dagens problem med rasism anser jag vara att identitetsvänstern stämplar framgånsrika invandrare som Alice Teoderescu, Tino Sanandaji och Hanif Bali som "husblattar". Rasistiska uttalanden från okända pensionärer är snarare ett tecken på egna tillkortakommanden och att slå ner på dem innebär en form av elitism som i tankesättet står rasismen nära.
Citera
2017-02-11, 19:23
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Menar du med det att rasister inte är invandringskritiska eller islamkritiska.
Ibland kan de väl sammanfalla alldeles utmärkt. Typ nästan alla rasister är invandringskritiska. En del invandringskritiska är inte rasister.
Många islamkritiska är allmänt religionskritiska och inte alls rasistiska.

Anser du det vara förtal att påstå att en person är rasist.
Anser du det vara förtal att påstå att en person är invandringskritisk.
Anser du det vara förtal att påstå att en person är islamkritisk?

Läs på om vad förtal är din jävla pajas. Du och Mattsson kan dra åt helvete!

Förresten... finns det något i det ni vill, säger eller gör som gör livet bättre för de svenska medborgarna? ELLER handlar ALLT om att förverkliga er själva som världsmedborgare? REALITETEN av er dröm får dagens svenskar plikta med varje dag. Om ni inte fanns vore Sverige ett bättre land. ALLT har nämligen blivit sämre sedan ni började påverka våra svenska politiker. Ett svenskt inbördekrig är tyvärr ett måste för att råda bot på sådana som er
Senast redigerad av midvintermorker 2017-02-11 kl. 19:42.
Citera
2017-02-11, 19:32
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Å andra sidan är detta en motivering för en friande dom. Även om Expressens mål var att förtala Jim Olsson så har de misslyckats med det och tvärt om fått honom att framstå i bättre dager i omgivningens ögon.

Nej, det kan aldrig vara rätt att ekonomiska muskler ska få styra i rättskipningen. Expressen och annan media har ekonomiska muskler och har inga problem att delta i en rättegång. Den person som känner sig förorättad eller felaktigt behandlad får finna sig i det. Det finns ingen rättvisa att söka annat än med risk för personlig konkurs.

Detta är helt sjukt. Ekonomi ska inte få styra rättsskipning. Expressen missbrukar sin ställning och det måste bli en förändring här. Detta alldeles oavsett vilken politisk färg som den utsatte har. Alla ska kunna få sin sak prövad utan konsekvenser.

Så vi ska nog inte döma Polen så jäkla hårt för att de trycker åt media. Det behövs bevisligen också i Sverige. Expressen har lyft fram problemet.
Citera
2017-02-11, 20:18
Moderator
Lobengulas avatar
Det mest äcklande var nog Mattssons hånande efter sin "vinst". Han häcklade pensionären och folket med något som kan sammanfattas med stilen:

"Ha, där fick du. Vi vann med 60-0, låt det bli en läxa för er vanliga människor att ni inte kan sätta er upp emot oss. Vi kommer att förstöra er om ni försöker"

Att han nu tar på sig en offerkofta och inte begriper varför det kommer ogillande (ja Mattson kallar det för hat) måste bero på att han antingen är ointelligent eller lever i en bubbla, eller kanske en kombination. Mattsson är medias motsvarighet till "Marie Antoinette".
Senast redigerad av Lobengula 2017-02-11 kl. 20:25.
Citera
2017-02-11, 20:22
Medlem
midvintermorkers avatar
Vore jag Herr Olsson skulle jag ha lejt en blatte från Rinkeby att sätta en kula i Mattson och Baas. Hellre det än att betala rättegångskostnaderna. Vad har Herr Olsson att förlora? Dessutom vore hela det upplägget komiskt på något sätt. Lite som att de tvingas skörda frukterna av sin egen agenda
Senast redigerad av midvintermorker 2017-02-11 kl. 20:26.
Citera
2017-02-11, 20:55
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Det mest äcklande var nog Mattssons hånande efter sin "vinst". Han häcklade pensionären och folket med något som kan sammanfattas med stilen:

"Ha, där fick du. Vi vann med 60-0, låt det bli en läxa för er vanliga människor att ni inte kan sätta er upp emot oss. Vi kommer att förstöra er om ni försöker"

Att han nu tar på sig en offerkofta och inte begriper varför det kommer ogillande (ja Mattson kallar det för hat) måste bero på att han antingen är ointelligent eller lever i en bubbla, eller kanske en kombination. Mattsson är medias motsvarighet till "Marie Antoinette".
Nejdå, han är självgod, småond och har hybris. Framförallt har han ett uppdrag att utföra för Bonniers räkning.
Citera
2017-02-11, 21:16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Du antyder att Mattsson är naiv. Jag menar att Mattson är elak, genuint ond. Han är för dum för att vara ledare utan han är den perfekte elake underhuggaren.

Här ett klipp på "Mattsson som barn",
https://www.youtube.com/watch?v=QTIOFWbrOq4
Citera
2017-02-11, 21:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HadronCollider
Det räcker med ett fåtal inlägg som kan plockas ut. Min förhoppning var att det inte skulle förekomma. Alla borde ha helt klart för sig att de bara skadar sin egen sida när de skriver sådant. Nu har uppenbarligen Expressen suttit och finkammat hela internet för att få tillräckligt för sin bloggpost, tänk dock hur det skulle se ut om det knappt fanns en enda kommentar av det slaget.

De fick ju till och med fylla ut bloggposten med någon som hade skrivit något i stil med "fan ta etablissemanget". Hade alla på den goda sidan tänkt till innan varje post så hade det inte funnits något att blogga om för Expressen.

Då går det ju att ta fram den hemliga mailkorgen istället. Eller hänvisa till mail eller telefonsamtal.
Citera
2017-02-11, 21:36
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Nejdå, han är självgod, småond och har hybris. Framförallt har han ett uppdrag att utföra för Bonniers räkning.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du antyder att Mattsson är naiv. Jag menar att Mattson är elak, genuint ond. Han är för dum för att vara ledare utan han är den perfekte elake underhuggaren.

Här ett klipp på "Mattsson som barn",
https://www.youtube.com/watch?v=QTIOFWbrOq4

Alltså jag tror inte Mattsson är en genuint ond. Jag skulle nog lätt kunna diskutera saker och ting med honom över en öl. Däremot är han i en bubbla, han förstår inte att det han har gjort har väckt känslor hos det "vanliga folket". Julia Caesar, Jim Olsson, samarbete med extremistiska organisationer som Expo och Researchgruppen.

Noterbart är att all annan media håller käften och förmodligen hoppas på att den här pinsamma händelsen ska glömmas bort. Mattsson står där med sina ryggdunkande kollegor och ser förvirrad ut. Men jag tror nog att Expressen har satt igång lavinen och det blir andra spelregler för MSM inom en nära framtid.
Citera
2017-02-11, 21:37
Medlem
Citat:
Det finns en åtgärd som Expressen kan göra för att få tillbaka en del respekt, att avskriva kravet på rättegångskostnaderna.
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Tror du seriöst att det skulle göra någon som helst skillnad? Det tror inte jag.
För etablissemanget skulle det utgöra en strategisk skillnad, men så långt tänker de inte. Ty kortsiktighet varar längst, carpe diem et cetera..
Citera
2017-02-11, 22:27
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Alltså jag tror inte Mattsson är en genuint ond. Jag skulle nog lätt kunna diskutera saker och ting med honom över en öl. Däremot är han i en bubbla, han förstår inte att det han har gjort har väckt känslor hos det "vanliga folket". Julia Caesar, Jim Olsson, samarbete med extremistiska organisationer som Expo och Researchgruppen.

Noterbart är att all annan media håller käften och förmodligen hoppas på att den här pinsamma händelsen ska glömmas bort. Mattsson står där med sina ryggdunkande kollegor och ser förvirrad ut. Men jag tror nog att Expressen har satt igång lavinen och det blir andra spelregler för MSM inom en nära framtid.

Det som är viktigt är inte den skalliga jävelns världsbild utan hans handlingar. Han må försöka normalisera förföljelse av icke-offentliga personer men det kommer bara att fungera fram tills den dagen då någon viger sitt liv åt att göra slut på fanskapet och hans äckliga jävla kollegor. Han vet detta innerst inne.
Citera
2017-02-11, 22:56
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Hade det varit enstaka händelser så kanske du har rätt, men det är för mycket över för lång tid för att kunna skylla på bubbla som jag bedömer det.

Du har rätt i att det är talande att övrig media är knäpptysta om den här händelsen. Jag läser dem förvisso inte, men ingen har länkat något någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Det som är viktigt är inte den skalliga jävelns världsbild utan hans handlingar. Han må försöka normalisera förföljelse av icke-offentliga personer men det kommer bara att fungera fram tills den dagen då någon viger sitt liv åt att göra slut på fanskapet och hans äckliga jävla kollegor. Han vet detta innerst inne.

Han har säkert förberett säkerheten för detsamma, men jag tror inte han innerst inne begriper vad han sätter igång och hur det kan sluta för hans del. Fanns i beräkningen att byta sitt liv mot att ljuga om vad en pensionerad docent i Göteborg skrivit anonymt i det han kallar pissrännan? Inte för att docenten nödvändigtvis skulle verkställa det, men risken finns att det svartnar för ögonen på någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in