Citat:
Det är många som jämför Google, Facebook och Apple med mediaföretagen, men jag anser att det är grovt missvisande. Deras motsvarighet i pappersvärlden är snarast tryckerier, tidningsaffärer, bokhandlare och tidningsbud. Dvs de skiter i innehållet, det enda som betyder något är att kunderna är nöjda och att de får pengar. Den enda begränsning finns då de inte vill bli inblandade i brott såsom barnporr, nätbedrägerier, spridning av uppmaningar till brott, och piratkopiering. Men annars är de tämligen likgiltiga för den information de förmedlar.Detta tror jag är en falsk trygghet dock. Under en längre tid har det pågått en kamp över datan då den som äger datan, informationen, i framtiden är den som vinner (har mest makt). Det skulle bli våldsamt OT att gå in på det här, men så är det i alla fall. Google, Facebook och Apple är alla aktörer i denna kamp som vida överstiger den makt som enskilda regeringar har idag. DDR och annat är rena lekstugan i jämförelse med den information som alla dessa sitter på.
Att denna data skulle vara säker och oförstörbar (svår att förvanska) långt in i framtiden finner jag därav tveksamt. Att äga stor del av datan innebär trots allt att man också har makten att ändra på denna data på det vis som passar det mål man vill uppnå...
Att denna data skulle vara säker och oförstörbar (svår att förvanska) långt in i framtiden finner jag därav tveksamt. Att äga stor del av datan innebär trots allt att man också har makten att ändra på denna data på det vis som passar det mål man vill uppnå...
I Internetsmhället handlar allt om förtroende. För 20 år sedan gav sökmotorerna länkar till företagen som betalade bäst, Google som gav länkar folk ville ha konkurrerade ut allihop. Så jag tror inte Google idag vinklar sökresultaten politiskt, de vet vad de riskerar.
Mycket information försvinner med tiden, men saker som betyder något, exempelvis domar för grova brott kommer att finnas kvar under de inblandades livstid. Det räckte med att en av tio miljoner svenskar kom ihåg Jaqes Werners mord, fick tag på domen och la ut på nätet för att hans rykte skulle spolieras (samhällsekonomiskt är det dock bättre att han är motorjournalist än att han är bränd på arbetsmarknaden och blir ett socfall).
Citat:
Å andra sidan är detta en motivering för en friande dom. Även om Expressens mål var att förtala Jim Olsson så har de misslyckats med det och tvärt om fått honom att framstå i bättre dager i omgivningens ögon.
Citat:
Dagens problem med rasism anser jag vara att identitetsvänstern stämplar framgånsrika invandrare som Alice Teoderescu, Tino Sanandaji och Hanif Bali som "husblattar". Rasistiska uttalanden från okända pensionärer är snarare ett tecken på egna tillkortakommanden och att slå ner på dem innebär en form av elitism som i tankesättet står rasismen nära.
Frågan är om jakten på enstaka rasister kan anses vara ett missbruk av denna grundlagsskyddande ställning eller ej. Med tanke på polariseringen i debatten skulle jag svara nej på den frågan. Eftersom jag själv anser att rasism är ett större problem än att enskilda personer får stå till svars för vad de skriver anonymt.
Dessutom vore hela det upplägget komiskt på något sätt. Lite som att de tvingas skörda frukterna av sin egen agenda