Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-25, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Har gått på Citalopram 20mg ett halvår, men bestämde mig för att prova någonting nytt då min sexlust verkligen försvann till 100%. Flickvännen höll på att riva mig i stycken. Så jag fick Mirtazapin 15mg utskrivet.

Slutade tvärt med Citalopramen och började med Mirtazapinen. Dra åt enda in i helvete vad trött jag är. Trött, sur, lättirriterad, när klockan närmar sig 8 på kvällen är man så trött att man slocknar och sover till 10 dagen efter. Däremot är sexlusten och min aptit tillbaka, så det känns bra.

Blir det bättre än såhär? Jag pallar verkligen inte vara såhär dödligt trött.. Gjorde jag fel som slutade tvärt med citalopramen? Jag provade att ta båda, och då blev jag bara ännu mera trött.

Ge det några veckor, fortsätter dåsigheten att hänga i sig kan du addera medicinen Voxra. Du kan få utsättningssymptom från det att du slutade med Citalopram och detta kan generera trötthet och att man är lättirriterad också, så fortsätt några veckor för att se om det blir bättre. Troligen kommer du doshöja till 30 mg snart vilket borde göra dig piggare.
Citera
2013-11-25, 20:45
Medlem
E1520s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veronicka
Vad är det för skillnad på dom? förutom att den är munsönderfallande och den andra sväljer man hela?

Vilken dos tar du då? Antar att du inte tar endast för insomnandet då !?

Tror nog att det är det enda som skiljer dom åt. Förmodligen bara inbillning från min sida att dom munsönderfallande fungerar bättre.

Nope. Käkar dom dels för att få sova men i synnerhet för att må bra.
Citera
2013-11-25, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av E1520
Tror nog att det är det enda som skiljer dom åt. Förmodligen bara inbillning från min sida att dom munsönderfallande fungerar bättre.

Nope. Käkar dom dels för att få sova men i synnerhet för att må bra.

Den munsönderfallande saknar laktos (laktosmonohydrat) som bindeämne vilket kan vara problematiskt vid grov intolerans samt går in i kroppen litet snabbare eftersom att den inte behöver brytas ned i lika stor utsträckning.
Citera
2013-12-29, 15:57
Medlem
tarjaas avatar
Ätit Mirtazapin 45 mg i snart ett år och den har verkligen hjälpt mig mycket mot ångest och dåligt mående.

Slutade tvärt en period för typ 2 månader sen och var utan i en månad, fyfan vad dåligt jag mådde då.

Min tjej och mina anhöriga tycker också att jag mår mycket bättre när jag tar den.

Jobbig när man börjar med den med mardrömmar och hjärtrusningar men jag tycker det är värt det.
Citera
2014-02-02, 18:03
Medlem
Barnflods avatar
Hej

Fick mirtazapin utskrivet mot sömnproblem, 30 mg. Efter en månad sover jag dock fortfarande lika kasst. Är till och med piggare. Tror ni det fungerar bättre med 15/45 mg?
Citera
2014-02-11, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Hej

Fick mirtazapin utskrivet mot sömnproblem, 30 mg. Efter en månad sover jag dock fortfarande lika kasst. Är till och med piggare. Tror ni det fungerar bättre med 15/45 mg?

Den sägs vara mer sederande i lägre doser så jag skulle prova 15 mg.
Citera
2014-04-28, 21:20
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Har gått på 30 mg i några månader och min slutsats är mycket negativ.

Jag får panikångest och blir rädd för nästan allting, detta har varit den värsta tiden i mitt liv. Det kan handla om ljud, ex. att en bil bromsar och skapar ett plötsligt ljud, så får jag tankar att jag kan bli döv eller skapa tinnitus.

Om jag råkar se något som går för snabbt, t.ex på tv med för mycket blinkande, så inbillar jag mig epilepsi och däribland får jag panikångest.

Gäller även okända lukter, får plötsligt för mig att det kan vara en skadlig gas som kan skada hjärnan.

Alla dessa tankar har jag fått från Remeron, levde i skräck med andra ord.

Det enda riktigt positiva med detta var sömnen, man somnade riktigt skönt på dessa. Men alla är olika, detta är nog helt fel medicin för mig iaf.

Är det verkligen möjligt att dessa har gett mig en motsatt effekt? Mår ju sämre av de.

Fan vad jag kände igen mig i din beskrivning, någon som vet mer?

Får fan som du panikångest av precis allt. Och oroar mig hela tiden för att jag är sjuk/ har dålig syn / svaga armar checkar mig själv hela tiden är rädd för precis allt.
Citera
2014-05-08, 18:55
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeCigarettes
Fan vad jag kände igen mig i din beskrivning, någon som vet mer?

Får fan som du panikångest av precis allt. Och oroar mig hela tiden för att jag är sjuk/ har dålig syn / svaga armar checkar mig själv hela tiden är rädd för precis allt.

Bumpar denna tråden och hoppas på att fler personer ger mer input då denna "Mirtazapin-tråden" verkar vara väldigt liten i jämförelse med hur många det är som uppger sig stå på just Mirtazapin här i forumet.

OnT:
Alla är vi olika som sagt.

Av 'vanliga' SSRI (såsom Cipramil/Citalopram, Zoloft) samt SNRI (såsom Cymbalta, Venlafaxin) så blir jag dödssjuk med alla de (bi)effekter som står i bipacksedeln... helt outhärdligt.

Mirtazapin däremot är väldigt väldigt snäll mot mig.

Har inte haft några insättningssymptom ö.h.t om vi bortser från att man hade en viss dagtrötthet de första veckorna, samt dessa väldigt vivida/lucida drömmarna som jag för övrigt uppskattar ( ).

Men det är jag det som sagt...
Citera
2014-05-13, 00:02
Medlem
SmokeCigarettess avatar
Jag blir vrålhungrig av denna medicinen och jag äter bara 15 mg på kvällen.
Citera
2014-06-05, 22:41
Medlem
SilkWorms avatar
Drar lite liv i tråden igen.

Ska börja med Mirtazapin, första tabletten ikväll.
Mirtazapin Actavis 30mg

Äter också Voxra 300mg, och Lyrica 200mg dagligen. Tramadol 50-100mg vid behov för bihålesmärtor.

Det är tänkt att jag ska dra ner Voxra till 150mg samtidigt som Mirtazapin 30mg läggs till. Det för att det verkar som effekten från Voxra avtagit, eller så har jag blivit ännu mer deppig.
Sover max 4 timmar per natt och är som en zombie om dagarna, ångest, deppig, energilös och orkar knappt sköta mitt jobb längre...

Det som verkligen tar emot är ju den här omtalade aptit- och viktökningen...
Har kämpat bort nästan 37 kg, och jag får en helvetisk ångest över de här tabletterna. Vet inte ens om jag vågar prova!
Sorgligt nog är det här mitt (till synes) enda hopp om sömn då jag fått prova de här fjantpreparaten theralen, atarax, propavan, lergigan och circadin. De har antingen varit som sockerpiller eller så har de givit mig bakfyllekänslor dagen därpå, utan någon större förbättring på sömnen.
Benso och Z-preparat är helt uteslutet enligt min läkare för att man "kan bli beroende av dem".

Så till frågorna...
Är det värt det?
Avtar aptit- och viktökningen med tiden?
Hjälper Voxra mot de biverkningarna?
Är det någon speciell dos av Mirtazapin som inte ger de biverkningarna? Har för mig att ju högre dos desto mindre biverkningar? Eller är jag helt ute och cyklar i grön pyjamas?
Är det någon som inte gått upp i vikt, eller ner i vikt på denna kombon?

Nu ska jag väl ta den där tabletten och lägga mig. Spännande att se om jag kan sova bättre/längre och om jag trycker i mig 5 paket ballerinakakor till frukost...
Senast redigerad av SilkWorm 2014-06-05 kl. 22:45.
Citera
2014-06-05, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilkWorm
Drar lite liv i tråden igen.

Ska börja med Mirtazapin, första tabletten ikväll.
Mirtazapin Actavis 30mg

Äter också Voxra 300mg, och Lyrica 200mg dagligen. Tramadol 50-100mg vid behov för bihålesmärtor.

Det är tänkt att jag ska dra ner Voxra till 150mg samtidigt som Mirtazapin 30mg läggs till. Det för att det verkar som effekten från Voxra avtagit, eller så har jag blivit ännu mer deppig.
Sover max 4 timmar per natt och är som en zombie om dagarna, ångest, deppig, energilös och orkar knappt sköta mitt jobb längre...

Det som verkligen tar emot är ju den här omtalade aptit- och viktökningen...
Har kämpat bort nästan 37 kg, och jag får en helvetisk ångest över de här tabletterna. Vet inte ens om jag vågar prova!
Sorgligt nog är det här mitt (till synes) enda hopp om sömn då jag fått prova de här fjantpreparaten theralen, atarax, propavan, lergigan och circadin. De har antingen varit som sockerpiller eller så har de givit mig bakfyllekänslor dagen därpå, utan någon större förbättring på sömnen.
Benso och Z-preparat är helt uteslutet enligt min läkare för att man "kan bli beroende av dem".

Så till frågorna...
Är det värt det?
Avtar aptit- och viktökningen med tiden?
Hjälper Voxra mot de biverkningarna?
Är det någon speciell dos av Mirtazapin som inte ger de biverkningarna? Har för mig att ju högre dos desto mindre biverkningar? Eller är jag helt ute och cyklar i grön pyjamas?
Är det någon som inte gått upp i vikt, eller ner i vikt på denna kombon?

Nu ska jag väl ta den där tabletten och lägga mig. Spännande att se om jag kan sova bättre/längre och om jag trycker i mig 5 paket ballerinakakor till frukost...

Jag skulle inte gå ner till 150 mg på Voxra om jag vore dig då 300 mg enligt mig är stabilare och även är rekommenderad dos. Det är vanligt att effekten av Voxra avtar, detta beror troligen på att återupptagningshämningen av dopamin är för låg. Man kan prova att inta aminosyran L-tyrosin och se om effekten ökar.

Aptit och viktökning kan avta med tiden eller om man ökar doseringen. I kombo ihop med Voxra så kan Voxra minska dessa biverkningar. Ju högre dos på Mirtazapin desto kraftigare blir återupptagshämningen av noradrenalin. Generellt brukar en lägre dos Mirtazapin vara mer sedativt.

Annars är det oftast en bra och relativt kraftfull kombo, Voxra och Mirtazapin. Stephen M. Stahl skriver en del om den så det finns bra grund bakom.
Citera
2014-06-05, 23:18
Medlem
SilkWorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Jag skulle inte gå ner till 150 mg på Voxra om jag vore dig då 300 mg enligt mig är stabilare och även är rekommenderad dos. Det är vanligt att effekten av Voxra avtar, detta beror troligen på att återupptagningshämningen av dopamin är för låg. Man kan prova att inta aminosyran L-tyrosin och se om effekten ökar.

Aptit och viktökning kan avta med tiden eller om man ökar doseringen. I kombo ihop med Voxra så kan Voxra minska dessa biverkningar. Ju högre dos på Mirtazapin desto kraftigare blir återupptagshämningen av noradrenalin. Generellt brukar en lägre dos Mirtazapin vara mer sedativt.

Annars är det oftast en bra och relativt kraftfull kombo, Voxra och Mirtazapin. Stephen M. Stahl skriver en del om den så det finns bra grund bakom.

Tack för svar!

Låter ändå rätt lovande... må vara värt några extrakilon om man blir att må bättre. Men tanken på viktuppgång stressar mig...

Skulle man kunna testa sänka dosen Voxra tillfälligt för att sen öka för att få tillbaka den positiva effekten? Kan Mirtazapin "boosta" den på något sätt?
Hur funkar Tramadol tillsammans med dessa? Sänkt effekt? Inte för att jag tar det ofta, men skulle gärna fortsätta få smärtlindring av dem då jag har mycket snål förskrivning på dem...

Förresten... är det aptitökning, sänkt metabolism eller vätskeansamling som är boven i dramat?

God natt
Senast redigerad av SilkWorm 2014-06-05 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in