Flashback bygger pepparkakshus!
2012-08-09, 05:01
Medlem
Mirtazapin är en jävla skitmedicin. Jag tycker den hör hemma hos dem som är gravt självmordsbenägna eller inte sovit på typ 2 månader. Den här medicinen gör en så jävla trött dagen efter att du blir deprimerad över att aldrig får vara riktigt pigg.

Jag har nu inte tagit denna skitmedicin på två månader. Vissa dagar mår jag inte bra och andra dagar är bättre. Igår sov jag faktiskt i 7 timmar i sträck. Kan vara tack vara Valeriana.

Idag lyckades jag skratta lite också.

Jag tycker det är bättre att får imovane utskrivet. Jag har det inte själv nu. Men det är fan lättare att sluta med det än mirtazapin.

Detta är mitt typ 7e försök att sluta. Och jag har aldrig tidigare lyckats vara medicinfri såhär länge.
Citera
2012-08-09, 12:17
Medlem
Verkar vara många som har problem med tröttheten och det ökade sömnbehovet som Mirtazapin ger. Jag hade själv 30 mg i nästan 6 års tid. Var till slut tröttheten tillsammans med osäkerhet om dessa 30 mg verkligen gav någon effekt som gjorde att jag slutade nu i mars.

Två veckor, sen skulle utsättningssymptomen sakta men säkert försvinna, enligt läkaren. Jag bet ihop och försökte stå ut med att behöva 3-6 timmar varje kväll för att somna in. Sov ändå förhållandevis bra (4-7 timmar) när jag väl somnat in. Efter 4 veckor var dock insomningsproblemen fortfarande kvar. Trots veckor av för lite sömn och ett ständigt optimerande av förutsättningarna att somna in snabbt var skillnaden knappt märkbar mellan dag 7 och dag 25. Som tur hade jag för tillfället inga tider att passa på morgonen, men hade jag pluggat eller jobbat så hade livet varit svårt att få ihop.

Läkaren förklarade insomningsproblemen med att min hjärna vant sig vid Mirta. Att den skulle vara beroendeframkallande stämmer inte alls, enligt honom. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag tycker det delvis handlar om hur man definierar "beroendeframkallande".

Fick efter dessa 4 veckor benso utskrivet. Käkar sedan några månader 5-10 mg Zolpidem varje kväll, vilket hjälper ganska bra. Somnar inte in lika lätt som på Mirta men behöver å andra sidan inte sova 10-12 timmar heller vilket är skönt.

Har tyvärr fått tillbaka en del ångest och depressivitet som Mirta, med facit i hand, verkar ha hållit i schack. Om än, antagligen främst under de första åren av behandlingen. Är dock nöjd att jag slutade med detta preparat. Även om de värsta biverkningarna som extrem trötthet och kraftigt förstärkt aptit blev något bättre med åren så är det svårt att leva ett normalt liv med Mirta. Visst, har man karaktär att gå och lägga sig 21.30 varje kväll, och därmed kanske få möjlighet att trycka in iaf 10 timmars sömn (mitt behov på 30 mg) så har den sina fördelar. Annars är den, enligt min mening, alldeles för zombiefierande.
Citera
2012-08-09, 16:21
Medlem
Skrev precis ett inlägg, men ja fyfan vilken jävla skit-"medicin" detta är. Gift.
Fyfan vad skönt det kommer bli att sluta med skiten snart. Och dom som tillverkar detta är rika. Sjukt som fan.
Legalisera medicinsk cannabis istället så alla som mår dåligt kan få utnyttja det. Till den stora massan och inte bara cancer-patienter eller vilka som nu får det. Hade varit mirakelmedicin jämfört med detta skit.
Kommer verkligen ALDRIG röra skiten mer när jag väl slutat. Skulle jag bli tvungen att äta "antidepp" kanske jag skulle välja nån mild och populär. Men jag ska bli medicinfri. Det är precis vad jag behöver.
Alkohol får funka då och då. Man känner inte ens av alkoholen sköna effekt på detta gift...
Senast redigerad av imNOTwell 2012-08-09 kl. 16:25.
Citera
2012-08-10, 13:09
Medlem
Som många skriver är tröttheten det jobbigaste med denna.
Man är sänkt ofta och ständigt om man inte får sova länge och så varje dag.
Ska inte klaga helt att det är gift, för det har gett effekt förr. Positivt.
Men i dagsläget vill jag bara kunna känna känslor igen och vara naturligt glad osv.

Antar att ingen kan gråta heller på 30 mg. En polare dog ju förut och jag har inte kunnat sörjt honom senaste månaderna naturligt pga jävla seratonin block. Var påväg att sluta när det hände och sen höjdes den till 30 mg och starkaste dosen jag ätit iallafall.
Tror det är fyfiskt omöjligt att gråta på 30 mg. Jag har iallafall inte lätt för att gråta direkt, men när det väl händer nån enstaka gång på ett år eller när det behhövs, då behövs det och det släpper jävligt mycket inombords.
Man har känslor av en anledning. Fuck it. Löser sig. Man får hålla ut.
Citera
2012-08-10, 13:12
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Som många redan skrivit så är Mirtazapin en riktig helvetesdrog. Att ta sig upp på morgonen är en extrem ansträngning varje gång, inte ens efter att man duschat iskallt en halvtimme blir man piggare. Man känner sig som en zombie resten av dagen och orkar inte göra något, plus att suget efter mat och sötsaker ökar enormt.

Har försökt sluta med medicinen i över ett år utan att lyckas, är fan helt omöjligt. Läkaren som hävdade att denna medicin inte var beroendeframkallande borde fan få sparken. De gånger jag försökt har jag inte sovit en blund på natten och sjukskrivit mig från jobbet i flera veckor. Vetefan vad man ska göra men snart pallar jag inte mer, blir nog tvungen att sluta jobba snart för det håller inte i länge till...

låter exakt som hur jag blir på Venlafaxin...
Citera
2012-08-10, 13:32
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
låter exakt som hur jag blir på Venlafaxin...
Samma här, fast med venlafaxin + mirta, men det var garanterat venlafaxinet. Tårarna bara rann ju när man slutade rakt av med venlafaxinet
Citera
2012-08-10, 13:33
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormorfar
Samma här, fast med venlafaxin + mirta, men det var garanterat venlafaxinet. Tårarna bara rann ju när man slutade rakt av med venlafaxinet

Kunde inte ens gråta på morsans begravning...

Jävla zombiemedicin.

Förjävlig att sluta med bara...
Citera
2012-08-10, 20:25
Medlem
Jag grät som fan på begravning förut, men då åt jag 7,5 mg och var påväg att sluta. Grät innan begravning med, men sen det höjts till 30 mg kan jag inte få utlopp för det innersta om det skulle behövas. Bara det är en anledning att sluta med skiten.
Just nu skiter jag totalt i hur svårt det är att sluta med. Det är inte svårt om man bara bestämmer sig.
Av olika anledningar "måste" jag sluta den 23e. Fan vad segt att käka detta tills dess. Pallar inte "medicinvägra" utav olika anledningar även fast jag borde.
Men palla skriva om det här. Skulle kunna starta en tråd i psykologi sen eller nått..
Det hade kanske varit bra. Dålig sömn denna vecka. Nu däcka snart..
Citera
2012-08-12, 10:47
Medlem
Mirtazapin är i stort sett Remeron fast nyare, och under ett annat namn, har käkat denna medecinen 1 år nu, ligger på 60mg, men håller på att trappa ned, för att man går upp i vikt som fan på denna skit medecin! och man får såna munchies på kvällen så det är sjukt!
Citera
2012-08-12, 13:03
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulg
Mirtazapin är i stort sett Remeron fast nyare, och under ett annat namn, har käkat denna medecinen 1 år nu, ligger på 60mg, men håller på att trappa ned, för att man går upp i vikt som fan på denna skit medecin! och man får såna munchies på kvällen så det är sjukt!

Det är inte nyare det är exakt samma ämne bara att patentet för Remeron har gått ut och det finns generika preparat nu på marknaden.
Citera
2012-09-11, 16:00
Medlem
Eftersom den andra mirtazapin-tråden verkar vara rätt så död så skriver jag min fråga här istället:

Citat:
Ursprungligen postat av varfor-inte
Hej, jag har precis utsatt mirtazapin 30mg som jag åt i 1 år, nu är det så att jag utsatte långsamt, men jag har ingen jävla sexlust kvar. den är helt borta, jag kan få upp den, men sen ahr jag ingen lust att fortasätta :/ hur kommer detta sig och när tror ni att jag kommer att bli "återställd"? Någon som känner igen sig?

Jag hoppas att någon kunnig kan svara på detta
Citera
2012-10-07, 09:06
Medlem
addicted78s avatar
Kan någon möjligtvis förklara varför mirtazapin gör att man går upp massa i vikt?

Frågade läkaren som sade att det beror på ökad matlust och man äter mer mat. Detta stämmer inte ett skit. Har gått upp 28 kilo på mirtazapin och inte ätit en kalori mer än jag gjorde innan jag började.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in