2014-02-26, 19:34
Medlem
johanizanoobs avatar
savelend, är det någon här som har pengar där och fått någon ränta?
Citera
2014-02-27, 09:59
Medlem
Jag har en symbolisk summa där, sen slutet av januari. Ingen ränta än.
Citera
2014-02-27, 22:47
Medlem
SAVELENDs avatar
Hej johanizanoob och baryon!

De första 30-dagarslånen vi har betalat ut och som således kan generera ränta till våra Sparare förfaller först nästa vecka därför har ingen av våra Sparare ännu hunnit få in någon utbetald ränta på sina konton.

Vi kan konstatera att vi hittills har fått in en väldigt liten andel lån som återbetalats inom 14 dagar (under 10%) vilket stämmer ganska bra överens med våra förväntningar. Detta trots att vi under de första dagarna kompenserade för vår fördröjda hantering och gav flera Lånare ett par extra dagars period utan kostnader eller ränta.

Vi kan också konstatera att intresset för att förlänga lån har varit ganska stort, något vi även kunnat se hos våra konkurrenter, så många personer kommer få mer än 10% i ränta på sitt utlånade kapital när lånen återbetalas.

Inom kort planerar vi att skicka ut ett mail till våra Sparare som har godkänt att få nyhetsbrev med mer information och siffror om hur det har gått vår första fulla månad i drift.

Med vänlig hälsning

Savelend Sweden AB
Citera
2014-02-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAVELEND
Hej johanizanoob och baryon!

De första 30-dagarslånen vi har betalat ut och som således kan generera ränta till våra Sparare förfaller först nästa vecka därför har ingen av våra Sparare ännu hunnit få in någon utbetald ränta på sina konton.

Vi kan konstatera att vi hittills har fått in en väldigt liten andel lån som återbetalats inom 14 dagar (under 10%) vilket stämmer ganska bra överens med våra förväntningar. Detta trots att vi under de första dagarna kompenserade för vår fördröjda hantering och gav flera Lånare ett par extra dagars period utan kostnader eller ränta.

Vi kan också konstatera att intresset för att förlänga lån har varit ganska stort, något vi även kunnat se hos våra konkurrenter, så många personer kommer få mer än 10% i ränta på sitt utlånade kapital när lånen återbetalas.

Inom kort planerar vi att skicka ut ett mail till våra Sparare som har godkänt att få nyhetsbrev med mer information och siffror om hur det har gått vår första fulla månad i drift.

Med vänlig hälsning

Savelend Sweden AB
Apropå nyhetsbrev så går det inte att ändra på sina kontoinställningar (märkte jag nu när jag försökte anmäla mig till nyhetsbrevet). "500! Något gick fel." får jag som svar.
Citera
2014-02-28, 09:28
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mxx
Apropå nyhetsbrev så går det inte att ändra på sina kontoinställningar (märkte jag nu när jag försökte anmäla mig till nyhetsbrevet). "500! Något gick fel." får jag som svar.

Tack så mycket mxx,

Felanmält!

/Ludwig
Citera
2014-02-28, 14:18
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Känns rent spontant som en rätt dålig deal, som utlånare så sitter du på 100% av risken och företaget i sin tur tar absolut 0 risk utan är garanterad sin "hanteringsavgift".
Citera
2014-02-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Känns rent spontant som en rätt dålig deal, som utlånare så sitter du på 100% av risken och företaget i sin tur tar absolut 0 risk utan är garanterad sin "hanteringsavgift".

Högre ränta, högre risk
Citera
2014-03-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry

Nåja, viss risk sitter man alltid på som företagare. Har du investerat tid och kapital och sen inte har en fungerande affärsmodell så ryker det du investerat (tid, pengar, anlitad kompetens)..

En fungerande affärsmodell inbegriper (i längden) att dina kunder får den tjänst som utlovats, i detta fall är den utlovade tjänsten alltså avkastning som står i proportion till risken.
Levererar man inte detta så försvinner kunderna, och därmed vinsten.

Berätta för mig igen hur företag inte tar någon risk?
Citera
2014-03-12, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
Fick tidigare i veckan första räntant, efter att haft en slant där sen början på februari. En månad är ju litet sample, men ser bra ut hittills. Hoppas det fortsätter rulla på.

Är ju tidigt att ropa hej, men än så länge verkar de leva upp till sina löften om mer transparens jämfört med vissa liknande sparalternativ också. Fick i måndags ett brev med info dels om planer för de närmsta månaderna men även en del intressanta siffror från deras första tid sen de drog igång. T.ex. sas det att ca 30% av låneansökningarna hittills beviljats (och påstods att det är något lägre än konkurrenterna, men det är ju svårt att veta utan siffror även från dem).
Citera
2014-03-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob

Ingen ränta än, gått snart 2 månader.

OBS
Jag har förresten upptäckt att skillnaden mellan Fixura och isePankur inte är så stor som det har verkat när det kommer till avkastning.

Fixura anger en årlig snittavkastning på 10,79%. Senaste siffran från isePankur är på 21.95%.
Men det handlar om att Fixura räknar på allt kapital som du först lånade ut, trots att du ständigt får återbetalningar. isePankur i sin tur räknar bara på den tid som ditt kapital faktiskt är utlånat.

I själva verket ligger de båda alltså på 20+ % per år - om man räknar hela år som ALLT ditt först satsade kapital är utlånat.

Den stora skillnaden dem emellan ligger istället i att Fixura a) Bara lånar ut i Finland b) har minsta utlåningsbelopp på 900 kr per lån, medan isePankur a) lånar ut i Estland, Finland, Spanien, Slovakien och snart ett antal länder till b) har minsta utlåningsbelopp på 45 kr per lån.
Lättare att sprida risker på isePankur.
Citera
2014-03-24, 21:06
Medlem
tgv23000s avatar
ni som är lite insatta i Savelend, vad tror ni man kan hoppas på för årsavkastning?
Citera
2014-03-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
ni som är lite insatta i Savelend, vad tror ni man kan hoppas på för årsavkastning?

Förutom det jag skissat upp här så har jag bara siffrorna på mitt konto att komma med. De visar noll än så länge (satte in i början på februari). Jag hade faktiskt ränteinbetalningar från trustbuddy direkt efter 30 dagar. Satte visserligen in typ 30ggr mer då också, så spridningen är inte lika bra nu på Savelend. Men om de hållit sig till 50kr per lån så ska jag bara ligga på 15ggr färre låntagare nu.
Senast redigerad av baryon 2014-03-25 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in