Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-27, 17:26
  #1
Medlem
(Det finns en gammal tråd, men den hade inte riktigt rätt inriktning)

Här skulle jag vilja analysera och diskutera de olika för och nackdelarna med dessa företag.
Det är inte självklart att de ska ställas emot varandra, utan skulle kunna utgöra delar av en diversifierad P2P-låneportfölj.

P2P-utlåning som jag hittills valt att betrakta:

- Trustbuddy (Sverige)
- Fixura (Finland)
- IsePankur (Estland)
- SaveLend (Sverige)

Trustbuddy anger att man kan förvänta sig 12% per år i genomsnitt. Detta blir ca 8% efter skatt som TB drar och betalar in automatiskt.
Fixura anger en genomsnittsavkastning på 10,77%
IsePankur anger 21.21% efter förluster, med kraftig uppgång på senare tid.
SaveLend ger 10% till en början och 3% för varje 30 dagars förlängning.

SaveLend verkar vara närmast en kopia av Trustbuddy, fast med vissa små skillnader, som i slutändan kanske inte är så små. Att ett lån efter 120 dagar ger 19% på SaveLend (har inte räknat med någon avgift) är en ganska kraftig skillnad mot Trustbuddy, som på ett sådant lån ger 12% innan avgift och 11,77% med avgiften borträknad.

Fixura ger ett väldigt seriöst och ordnat intryck. Här ser jag största problemet att det är mindre spridning på lån, och om man inte väljer att handplocka låntagare så är det svårt att veta hur ens pengar kommer att placeras. Det är fler parameterar med i leken än de som man får välja på (rating, återbetalningstid, ränta), nämligen ålder, kön, om anställningsbevis laddats upp mm.

IsePankur har funnits länge, och verkar vara etablerat även på andra marknader än Estland, men de är inte särskilt stora. Avkastningen verkar hög, men också väldigt hög default-rate enligt uppgift på p2pindependentforum.com.

Trustbuddy är helt klart störst, etablerad i ett flertal länder i EU, och har en annan modell än ovanstående. Här är det payday-lån som gäller, och ingen möjlighet att välja låntagare. Information och statistik på sidan är bristfällig för att inte säga dålig. Man har en tråd här på flashback , men responsen har tidvis varit dålig eller obefintlig där.
Förutom att payday-lån medför att de betraktas med större skeptiscism, så verkar de inte alls lika noggranna med kundservicen som övriga här listade företag.

P2P-marknaden verkar bara se fler och fler små aktörer dyka upp. Här gäller det att urskilja vilka som är livskraftiga, har en stark förankring hos sina kunder, och som levererar resultat!

Fler P2P-låneföretag finns här.
__________________
Senast redigerad av baryon 2014-01-27 kl. 17:28.
Citera
2014-01-27, 18:33
  #2
Medlem
Kan ju börja med att säga att några av de största fördelarna med Trustbuddy är att lånen delas upp i så små poster (mestadels 100 kr, ibland högre), och förlusterna tas gemensamt av alla långivare, samt att man slipper lägga tid på att välja ut lämpliga låntagare. Det är otroligt vad det kan gå åt tid till att sitta och jämföra låntagare på Fixura.

Fixura har automatisk tjänst, men jag kan inte riktigt avgöra än hur pass bra den är.
Citera
2014-01-27, 19:45
  #3
Medlem
MoneyBuddy bör också få vara med. De är så vitt jag vet de enda som tillåter snabbt uttag av 100% av pengarna.
Citera
2014-01-27, 20:54
  #4
Medlem
moneybuddy skriver på sin sida med allmänna vilkor för sparande - 7. Ränta
Medlemmen får ränta på sitt tillgodohavande hos Moneybuddy som beräknas efter den räntesats som avtalades om vid medlemmens registrering, för närvarande 6 % årlig ränta. Ränta beräknas dag för dag på det totalt innestående beloppet och kapitaliseras vid varje årsslut och överförs till medlemmens kontotillgodohavanden den sista december.
Om medlemmen väljer att avsluta sin inlåning hos Moneybuddy överförs och utbetalas innestående ränta i samband med avslutningen av kontot.

Moneybuddy skickar årligen in ränteuppgifter för medlemmens sparande till Skatteverket. Medlemmen ansvarar själv för att lagstadgade skatter betalas in för erhållen ränta. ---


alltså ska man betala in skatten själv på räntan. men hur funkar det???. kommer det ett inbetalningskort från skatteverket med beräknad summa på det som moneybuddy skickat in eller är det jag själc som ska räkna ut hur mycket jag ska betala i skatt???.
Citera
2014-01-27, 21:35
  #5
Medlem
Tuxie, ja 100% uttag direkt är en klar konkurrensfaktor. Har du utlåning hos Moneybuddy?

Citat:
alltså ska man betala in skatten själv på räntan. men hur funkar det???. kommer det ett inbetalningskort från skatteverket med beräknad summa på det som moneybuddy skickat in eller är det jag själc som ska räkna ut hur mycket jag ska betala i skatt???.

Skatteverket skickar ut förtryckt deklaration till dig, där kommer alla sådana siffror som har rapporterats in till dem att stå, för att du ska se vad de har för siffror. Där fyller du även i sådant de inte känner till (det är därför de skickar ut den). Sen får du ett inbetalningskort bara, som en vanlig räkning, för sådant som du ska betala in, (restskatt/kvarskatt till exempel).


Ett brittiskt P2P-låneföretag som jag tycker verkar intressant är:
https://www.assetzcapital.co.uk
p2pindependentforum.com diskuterar deras representant databasens säkerhet och hur man skyddar sina kunder inloggning. Det ger ett ytterst seriöst intryck med sådan öppenhet.
De lånar till utveckling av fastigheter, andra företag samt till privatpersoner (lån större än £25,000).
Citera
2014-01-27, 22:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuxie
MoneyBuddy bör också få vara med. De är så vitt jag vet de enda som tillåter snabbt uttag av 100% av pengarna.

För 6% är det ju inte värt att ta den risken.
Citera
2014-01-27, 23:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Tuxie, ja 100% uttag direkt är en klar konkurrensfaktor. Har du utlåning hos Moneybuddy?
Nej, det har jag inte. De enda P2P-företag jag har pengar hos är Trustbuddy (under avveckling) och Zidisha.

Jag har det mesta av mina sparpengar i några olika absolutavkastande hedgefonder numera (Brummer Multi-Strategy 2xL, Adrigo Hedge, Gladiator och Nordic European Absolute Return). Dessa planerar jag att behålla där i 20+ år. Jag är dock fortfarande intresserad av P2P som diversifiering men kanske främst för oförutsedda-händelser-bufferten. Den behöver vara lättillgänglig och kunna realiseras inom några dagar.
Citera
2014-01-28, 09:35
  #8
Medlem
Jag tyckte också 6% var lite lågt.

Tuxie, Gladiator har minsta månadsinsättning på 100k, brummer 20k, och Nordic Eur Abs R 10k. Lägger du in 130k i månaden? Nice.

Zidisha har jag aldrig hört talas om, några fördelar där? (Det är intressant med microlån till småföretag på emerging markets. Ganska låg avkastning dock.)
__________________
Senast redigerad av baryon 2014-01-28 kl. 09:41.
Citera
2014-01-28, 09:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Tuxie, Gladiator har minsta månadsinsättning på 100k, brummer 20k, och Nordic Eur Abs R 10k. Lägger du in 130k i månaden? Nice.
Du glömde "Adrigo 100k".
Nej, tyvärr inte. Pengarna jag har placerat i dessa fonder har jag sparat ihop under lång tid. Månadssparar i andra fonder som jag när tillfället känns sätt säljer och placerar någon annanstans, t.ex. i en bra hedgefond (vilket brukar betyda hög minimi-insättning), eller kanske P2P-utlåning.
Citera
2014-01-28, 22:50
  #10
Medlem
Jävlar vilken lång process för att skaffa ett konto hos Fixura.
Och hos Savelend var man tvungen att äga mobilnumret.

Det ska inte vara lätt.
__________________
Senast redigerad av cyTs 2014-01-28 kl. 22:57.
Citera
2014-01-28, 22:53
  #11
Medlem
tgv23000s avatar
jag är tveksam till den korta historiken, hoa alla.

ni som söker 7-9% avkastning till låg risk, som jag, här är mina tips:
Hedgefondtips;
Brummer Multi Strategy
Brummer Multi-Strategy 2XL
Atlant Explora
Atlant Stability
Nordic European absolute return fund
Norron Target R
Norron Premium
Norron Preserve
Merrant alpha select
__________________
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-28 kl. 22:56.
Citera
2014-01-28, 23:50
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
jag är tveksam till den korta historiken, hoa alla.

ni som söker 7-9% avkastning till låg risk, som jag, här är mina tips:

Norron Preserve och Atlant Stability ligger snarare på 4-5%, båda till en sämre risk/return-ratio än Cicero Avkastningsfond. Atlant Explora hanterade rasen både 2008 och 2011 lite för dåligt för min smak.

Min lista i stigande ordning för förväntad avkastning (och volatilitet).
* SPP Företagsobligationsfond
* Cicero Avkastningsfond
* Catella Nordic Corporate Bond Flex R
* Norron Premium RC
* Adrigo Hedge (min 100k)
* Brummer Multi-Strategy 2xL
* Lancelot Ector (min 100k)
* Norron Target R
* Brummer Nektar
* Camelot (min 500k)
* Nordic European Absolute Return Fund
* Gladiator (min 100k)
* Brummer Zenit

Om man öppnar en kapitalförsäkring hos Brummer kan man månadsspara så lite som 1000 kr i Brummer-fonderna som annars kräver 500 000 kr som minsta köp. Då tillkommer dock 0,67% i extra årlig avgift.
__________________
Senast redigerad av Tuxie 2014-01-28 kl. 23:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback