2015-10-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMop
Verkar som en ny aktör har kommit till skott. För de som inte orkar läsa längre än så här så följer länken nedan:
https://www.lendlink.se

Efter jag var in och kikade på Lendify och såg att de hade cirka 5 st lån som ännu inte var finansierade, och alla i E eller D klassen när det kom till kreditvärdighet så blev jag smått besviken. Jag gillar idén med att själv välja de lån man vill investera i, istället för att allting sköts automatiskt. Samtidigt vill jag ca 200 olika lån vid en och samma tidpunkt för att känna att jag har spridit mina risker väl (Om någon VD för ett p2p företag läser detta, skapa en plattform där jag kan kombinera automatisk investering och manuell så kommer jag att kasta pengar på er.). Lendlink har manuella lån som de kallar det, alltså där man själv bestämmer vilka lån man vill investera i. På deras sida står det att bolaget etablerades 2014, men jag har inte hört talas om det förräns idag. Ett pressmedelande från dem kom tydligen ut igår, där de presenterade deras tjänst.

Ska bli väldigt intressant att se hur det kommer gå för dem. Idag så finns det inte så pass många Svenska aktörer inom p2p-lending. Vi har väl bara runt 4 st nu? TrustBuddy, Savelend, Lendiy, och nu Lendlink. Då talar jag alltså om p2p-företag som är etablerade i Sverige, och är duktiga på att använda inkasso och kronofogden. Jag tvekade till och med på att inkludera TB då de inte är 100% Sverigebaserade.

Gick in på min Lendify-profil idag och de verkar verkligen ha tagit fart! Säkert 20 nya lån uppe och med bra spridning. Klart det är bättre med 200, men jag tror inte det är några problem att få en väl diversiefierad portfölj nu på en vecka eller två. Lendlink hade typ ett lån ute.

Har du sett att de börjat med automatisk investering som man dessutom kan investera manuellt i om man vill? Flyttade över allt mitt till 3år, sen kan jag lägga till ett lån då och då om jag vill och orkar.

Det känns lite som om Lendify och Toborrow har placerat sig som ledare nu. Lending Club och Funding Circle typ..eller iallafall början på det.
Citera
2015-10-04, 23:40
Medlem
Tessin är rätt intressanta också och verkar ju ha växt bra sen start med. Någon som har bra erfarenhet av dem?
Citera
2015-12-15, 09:22
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Ja.. Som trådskapare ämnar jag vara så objektiv som möjligt i jämförelserna. Men som tidig investerare i Trustbuddy som följt dem på nära håll under senaste åren kan jag helt uppriktigt bara avråda alla från att ha med dem att göra - typ någonsin igen. Tyvärr.

Det finns strålande alternativ på den svenska marknaden som gör allting bättre än dem, varav Savelend väl är det mest närliggande exemplet. De har ju en helt strålande kundtjänst och transparens och personligen har jag helt skaplig avkastning där, verkar som de flesta här har det?

En något gammal quote, men du kanske hänger häromkring ändå.

Jag tycker det är störtskönt med p-2-p sparande men just det Trustbuddy gjorde gör mig nojig. Hur ställer du dig till andra liknande företag, tror du detta skulle kunna hända igen? När "blixten från klar himmel" från Trustbuddy, eller kände man på sig redan från början att det skulle bli trubbel?

Har en del pengar i Savelend nu och kan inte annat än säga att jag är nöjd. Men som sagt, när det gäller pengar kan man aldrig vara nog försiktig...
Citera
2015-12-15, 12:59
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Tessin är rätt intressanta också och verkar ju ha växt bra sen start med. Någon som har bra erfarenhet av dem?

Något jag tycker är konstigt med Tessin är att man inte använder BankID på denna sidan. Bara vanligt användarnamn och lösen. Känns ungefär lika säkert som lunarstorm, men idén kanske är seriös. Jag vet inte, får mig att tvivla.
Citera
2016-02-01, 16:16
Medlem
Nån som har info om Lendlink ? Satte in några tusen för två månader sedan, autoinvesteras. Inte en krona är rörd, inga låntagare finns. ??? Vad är detta för företag?? svarar inte heller på mail eller telefon.
Citera
2016-02-02, 16:50
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Nån som har info om Lendlink ? Satte in några tusen för två månader sedan, autoinvesteras. Inte en krona är rörd, inga låntagare finns. ??? Vad är detta för företag?? svarar inte heller på mail eller telefon.

Samma här, jag satte in 15k för någon månad sen också inte ingenting har hänt. Har mailat dem och frågat vad som händer men fick inget svar. Tog ut pengarna idag.

Riktigt skojeriföretag. Tog också typ 3 veckor att få in pengarna. Håll er undan.
Citera
2016-02-02, 17:12
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Är reggad men inte klivit in i någon investering än, dock vill jag påstå att Tessin är något annat än P2P.

De investeringsvillkor jag läst innebär att man blir aktieägare i det bolag som utvecklar eller bygger fastigheterna. Jag tolkar det som att Tessin helt enkelt parar ihop onoterade bolag med folk som är villiga att investera och att Tessin i sig är oväsentligt när man värderar de olika investeringarna.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2016-02-02, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
En något gammal quote, men du kanske hänger häromkring ändå.

Jag tycker det är störtskönt med p-2-p sparande men just det Trustbuddy gjorde gör mig nojig. Hur ställer du dig till andra liknande företag, tror du detta skulle kunna hända igen? När "blixten från klar himmel" från Trustbuddy, eller kände man på sig redan från början att det skulle bli trubbel?

Har en del pengar i Savelend nu och kan inte annat än säga att jag är nöjd. Men som sagt, när det gäller pengar kan man aldrig vara nog försiktig...

Innan jag satte in pengar på TB så läste jag på, det fanns en hel del historiska händelser som inte var så positiva. Så, nog anade jag att det inte var ett helt okej gäng. Har ledande personer tidigare historia av att ha betett sig bedrägligt så är det ganska hög risk för problem.
Generellt anser jag att alla försök att putsa upp en yta alldeles för mkt är högst misstänksamt. Ett stabilt företag har råd att stå för sina misstag och tillkortakommanden, och kan ha en tät dialog med sina kunder om dessa. Att inte göra det tycker jag är indikativt på att man vill dölja värre saker.

Men problemet är ett generellt problem inom finans, och har inget direkt med P2P att göra.

Med detta sagt så är ju Lendlink som nämns här ovan stora röda varningslampor, bara genom att utgå från det lilla som framkommer här. Det är ytterst liten chans att det bara är misstag och tillfälligheter, utan sådär brukar det se ut när det är något som är fel.

Analogt så tycker jag att de aktörerna som nämns här som har bra kundkontakt verkar försöka göra allting rätt och är som vilka företag som helst på en ny/omogen marknad.

Citat:
Är reggad men inte klivit in i någon investering än, dock vill jag påstå att Tessin är något annat än P2P.

De investeringsvillkor jag läst innebär att man blir aktieägare i det bolag som utvecklar eller bygger fastigheterna. Jag tolkar det som att Tessin helt enkelt parar ihop onoterade bolag med folk som är villiga att investera och att Tessin i sig är oväsentligt när man värderar de olika investeringarna.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Lupos, du har helt rätt. De är inte samma typ av verksamhet, hör hemma i annan tråd.
Citera
2016-04-04, 12:02
Medlem
starbounds avatar
Vilket vettiga är det som är aktiva för tillfället?

Enbart Lendify eller?
Citera
2016-04-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
Vilket vettiga är det som är aktiva för tillfället?

Enbart Lendify eller?
Har aldrig testat P2P förut men tänkte att jag skulle göra ett försök med Savelend. Drar nog mig ur där och testar Lendify istället. Felstavningar i formuläret för hur man skulle sätta in pengar på Savelends hemsida räckte för att ge mig avsmak.

Om man däremot går in på Lendify så har dom årsredovisningen på startsidan och i den finns huvudaktörerna med bild och namn, och de verkar vara typiska finanspersoner med förflutet inom andra branscher kan tänkas. Ingen aning om hur hederliga de är dock. Men går man efter den här tråden så verkar de seriösa. Sen att de verkar ha kontor i samma fastighet som Swedbank på Östermalmstorg känns lite seriösare än Savelend som har någon adress i Gävle.

Effektiv årsränta på 819% hos Savelend och 10% hos Lendify. Båda bolagen verkar dock ha liknande omdömen på sverigekredit (vet inte om det är en pålitlig sida). https://www.sverigekredit.se/savelend och https://www.sverigekredit.se/lendify

EDIT: Ok, satt och kollade igenom den för 2014. En anställd och gick rejält back verkar det som.
Senast redigerad av sentience 2016-04-04 kl. 13:19.
Citera
2016-04-04, 14:33
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Har aldrig testat P2P förut men tänkte att jag skulle göra ett försök med Savelend. Drar nog mig ur där och testar Lendify istället. Felstavningar i formuläret för hur man skulle sätta in pengar på Savelends hemsida räckte för att ge mig avsmak.

Om man däremot går in på Lendify så har dom årsredovisningen på startsidan och i den finns huvudaktörerna med bild och namn, och de verkar vara typiska finanspersoner med förflutet inom andra branscher kan tänkas. Ingen aning om hur hederliga de är dock. Men går man efter den här tråden så verkar de seriösa. Sen att de verkar ha kontor i samma fastighet som Swedbank på Östermalmstorg känns lite seriösare än Savelend som har någon adress i Gävle.

Effektiv årsränta på 819% hos Savelend och 10% hos Lendify. Båda bolagen verkar dock ha liknande omdömen på sverigekredit (vet inte om det är en pålitlig sida). https://www.sverigekredit.se/savelend och https://www.sverigekredit.se/lendify

EDIT: Ok, satt och kollade igenom den för 2014. En anställd och gick rejält back verkar det som.

Hej,

Tack för din feedback. Vi ser kontinuerligt över vår sida och det kommer under sommaren att komma en helt ny version där målsättningen är att ge en bättre upplevelse för framförallt er Investerare.

Vi erbjuder både snabblån (där den effektiva räntan i vissa fall är sån som du nämner) och privatlån (där den effektiva räntan börjar på 5%). Du kan själv välja i vilken produkt du vill investera.

Du är varmt välkommen att vända dig till kundtjänst eller ställa fler frågor här så reder vi ut eventuella frågetecken som finns.

Ha en trevlig dag!

Vänligen
Savelend
Citera
2016-04-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAVELEND
Hej,

Tack för din feedback. Vi ser kontinuerligt över vår sida och det kommer under sommaren att komma en helt ny version där målsättningen är att ge en bättre upplevelse för framförallt er Investerare.

Vi erbjuder både snabblån (där den effektiva räntan i vissa fall är sån som du nämner) och privatlån (där den effektiva räntan börjar på 5%). Du kan själv välja i vilken produkt du vill investera.

Du är varmt välkommen att vända dig till kundtjänst eller ställa fler frågor här så reder vi ut eventuella frågetecken som finns.

Ha en trevlig dag!

Vänligen
Savelend
Tackar för svar. Jag borde dock förtydliga att min kommentar om årsredovisningen var för Lendify och inte Savelend.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in