2014-04-01, 14:12
Medlem
Första räntan har kommit in på SaveLend!

Återbetalningen ger på denna korta tid en ca-avkastning på 4,04% per månad. Fullständigt strålande. Motsvarar 48,44% per år innan förluster och skatt.

Det är inte över huvud taget några säkra siffror - och framförallt, med allra största sannolikhet, inte särskilt representativt, då jag satt in en mycket liten summa, och det handlar om 2 månaders data.
Men ändå

Fortsättning följer..
Senast redigerad av baryon 2014-04-01 kl. 14:27.
Citera
2014-04-01, 14:20
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Första räntan har kommit in på SaveLend!

Återbetalningen ger på denna korta tid en ca-avkastning på 4,04% per månad. Fullständigt strålande. Motsvarar 48,44% per år innan förluster och skatt.

Det är inte över huvud taget några säkra siffror - och framförallt, med allra största sannolikhet, inte särskilt representativt, då jag satt in en mycket liten summa, och det handlar om 2 månaders data.
Men ändå

Fortsättning följer..
fick min första nu också, efter 6 veckor, 3,8%, det går såklart inte dra några slutsatser av det, men kul att det rör på sig. Fick förövrigt svar av Savelend att förluster sprids ut på alla långivare, det känns bra.
Citera
2014-04-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
fick min första nu också, efter 6 veckor, 3,8%, det går såklart inte dra några slutsatser av det, men kul att det rör på sig. Fick förövrigt svar av Savelend att förluster sprids ut på alla långivare, det känns bra.

Nice resultat det med.

Förlustspridning på alla långivare är det enda rätta.

Spridning på många lån samt regelbunden förlustdragning som sprids på alla, ger en jämn och förutsägbar avkastning.
Citera
2014-04-01, 15:13
Medlem
SAVELENDs avatar
Hej igen!

När det gäller vad för årsränta vi räknar med så är det väldigt svårt att säga i dagsläget. Vi har som mål att liksom våra konkurrenter kunna omsätta kapitalet minst en gång på ett år (och alltså ge minst 10% i avkastning), men vi ska inte sticka under stol med att vi tror att det är möjligt med betydligt bättre siffror, speciellt för dem som har satt in kapital tidigt då detta har omsatts snabbare. Detta är då medräknat kreditförluster. Ett exempel kan alltså vara 12% avkastning och 2% kreditförluster för att uppnå dessa 10%.

Det finns ett par olika anledningar till att det inte alltid syns ränta på era konton än även om det gått längre än de ursprungliga 30 dagarna som ett lån löper.

- Den hittills vanligaste anledningen är att Lånaren har förlängt sitt lån och fått ytterligare 30 dagars betalningstid. Detta är positivt då det betyder att ni som Sparare får 3% extra ränta per 30 dagars förlängning när lånet betalas tillbaka. Många återkommer nu och förlänger ytterligare en gång.

Vi arbetar på att förtydliga den här informationen under "mitt konto" så att man som Sparare direkt kan se de olika transaktionerna och huruvida ett lån är förlängt osv. Det är dock en mer komplicerad process att göra detta än vi ursprungligen hade tänkt oss, och efter att ha fått feedback från er användare så har vi gjort en del förändringar på detta område. Vi har satt det som prioritet under april månad att få det klart.

Vi håller även på att titta på att införa ett system där en person som förlänger sitt lån får betala en del av räntan omgående och att Spararen således får avkastning snabbare, även på ett förlängt lån.

- En annan anledning till att man inte har fått ränta är att folk betalar tillbaka inom 14 dagar utan ränta och avgifter. Det har hittills varit omkring 10% som har utnyttjat den möjligheten, ungefär vad vi har förväntat oss.

Vad vi hittils har vi sett är att folk som tar lånet utan ränta en första gång ofta kommer tillbaka och lånar igen, och i dessa fall låter lånet gå hela perioden vilket ger avkastning i form av ränta.

- En tredje anledning är självklart att Lånaren är sen med att betala tillbaka sitt lån. Även här kommer vi arbeta på att förbättra våra rutiner. Självklart dels genom hur vi arbetar med att kontrollera de som tar lån, men även kanske genom att presentera genomsnittlig återbetalningstid och annan data som kan ligga till grund för era beräkningar för vilken avkastning ni kommer få.

De sena inbetalningarna ligger nu precis vid stadiet där vi kommer skicka dem vidare till inkasso där vi räknar med att en majoritet av kapitalet betalas tillbaka.

- Den sista anledningen är helt enkelt brister i våra egna och vår banks system som ibland kan fördröja registreringen av återbetalade lån. Detta då vi nu i början manuellt går igenom och kontrollerar kontoutdrag för att se till att allt blir korrekt. Det kan således fördröja tiden det tar innan ett lån registreras som återbetalt och alltså syns som ränta på ert konto.

Slutligen, anledningen till att ni som har provat våra konkurrenter kunde se resultat i princip direkt handlar om att ni där troligen kom in senare i processen där det redan fanns ett stadigt flöde av in- och utbetalningar. Eftersom vi är nya på marknaden är varje transaktion betydligt mer avgörande för utfallet. Eftersom vi i början har haft ett begränsat antal Sparare har lånen spridits ut på färre personer och varje enskilt lån får mycket större påverkan.

Samtidigt betyder detta att ett återbetalat lån ger bättre direktavkastning då ni kan ha större andel i lånet än hos våra konkurrenter. Detta kommer jämna ut sig allt eftersom vi växer och antalet användare, både Sparare och Lånare, ökar.

Tack för era frågor och för ert förtroende. Har ni frågor om just ert individuella ärende är ni självklart alltid välkomna att höra av er till vår kundtjänst.
Citera
2014-04-01, 19:32
Medlem
Trevligt med uppdateringar, och genomgång av orsaker till varför saker är si eller så. *thumbs up*

Det är förstås helt rätt att ni är försiktiga i er bedömning - det ska man vara. Men personligen, tror jag det blir betydligt högre nettoavkastning än 10% per år med den modellen ..förutsatt att allt fungerar som jag uppfattat det som. För nya läsare i tråden kan jag hänvisa till detta inlägg för en kvalificerad gissning av avkastningmöjligheten.

Jag hoppas det strömmar in långivare så man kan börja se ert systems fördelar tydligare.
Citera
2014-04-04, 09:37
Medlem
tgv23000s avatar
Jag fick in ny ränta på Savelend idag, efter 6 veckor som utlånare, ligger nu på en beräknad årsavkastning på 13,7%. Det är jag absolut nöjd med, men gissar att den kan gå upp lite till, kanske 17-18% på årsbasis.
Citera
2014-04-04, 12:17
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Jag fick in ny ränta på Savelend idag, efter 6 veckor som utlånare, ligger nu på en beräknad årsavkastning på 13,7%. Det är jag absolut nöjd med, men gissar att den kan gå upp lite till, kanske 17-18% på årsbasis.
ytterligare ränta kom in idag, uppe i 17,34% på årsbasis, nice!!
Citera
2014-04-04, 14:38
Medlem
Har även jag fått ytterligare ränta idag, ligger nu på ca 12,5% på årsbasis. Hoppas på att den stiger lite till, vore ju trevligt att komma upp i samma nivå som några av er andra rapporterar!
Citera
2014-04-05, 13:02
Medlem
Luskans avatar
Yay, fick precis första räntan motsvarande 3% på drygt 2 månader.
Detta slår ju storbankerna med hästlängder.

Ser att dom har nån kampanj nu i April (https://savelend.se/nyheter/11) så ska passa på att skicka in mer pengar.

Tumme upp!
Citera
2014-04-05, 13:12
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
Yay, fick precis första räntan motsvarande 3% på drygt 2 månader.
Detta slår ju storbankerna med hästlängder.

Ser att dom har nån kampanj nu i April (https://savelend.se/nyheter/11) så ska passa på att skicka in mer pengar.

Tumme upp!

Tack för tipset, det blir att pytsa in en rejäl slant i Savelend under april. Undrar varför dom inte skickat ut mail om denna kampanj??
Citera
2014-04-07, 11:04
Medlem
Ojsan, såg att de skickade ut ett nyhetsbrev förra månaden, men jag fick inget då det inte gick att ändra inställningarna då. Skulle någon kunna posta Save-Lends nyhetsbrev här i tråden?
Citera
2014-04-07, 13:14
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Tack för tipset, det blir att pytsa in en rejäl slant i Savelend under april. Undrar varför dom inte skickat ut mail om denna kampanj??

Det kommer i VD-brevet som kommer ut i början av denna vecka. Vi har även uppdaterat vår facebooksida, twitter och nyhetssidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Ojsan, såg att de skickade ut ett nyhetsbrev förra månaden, men jag fick inget då det inte gick att ändra inställningarna då. Skulle någon kunna posta Save-Lends nyhetsbrev här i tråden?

Det går att ändra inställningarna nu! Kontakta oss på info@savelend.se så får du en kopia på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in