2014-02-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAVELEND
Hej!

Det är givetvis ingenting som skall förekomma. Det åtgärdas under morgondagen och ska inte inträffa igen. Noteras ska att detta enbart ska ha skett vid manuell granskning av konton. Angående vår övriga säkerhet anser vi den vara god. Dock förlitar vi oss givetvis inte enbart på vår egen kunskap utan har haft en extern säkerhetskonsult under utvecklingsarbetet och vi har en till genomgång med en ny extern säkerhetskonsult under vecka 9.

Vår egen tråd kommer under morgonen.

Tack för uppmärksammandet CyTs.

/Ludwig

Menar du att det inte kommer inträffa igen som att inga fler emails kommer skickas ut med lösenord, eller menar du det som att lösenord inte kommer lagras i klartext alls? Att lagra kunders lösenord i klartext borde vara olagligt, särskilt med tanke på vilken verksamhet ni bedriver.
http://www.sweclockers.com/nyhet/179...ord-i-klartext
Citera
2014-02-22, 10:03
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka12345
Menar du att det inte kommer inträffa igen som att inga fler emails kommer skickas ut med lösenord, eller menar du det som att lösenord inte kommer lagras i klartext alls? Att lagra kunders lösenord i klartext borde vara olagligt, särskilt med tanke på vilken verksamhet ni bedriver.
http://www.sweclockers.com/nyhet/179...ord-i-klartext

Hej!

Lösenorden lagras självklart inte i klartext utan är både saltade och hashade. Det kommer alltså inte gå ut några fler lösenord i klartext vid registrering, men om man begär ett nytt via glömt lösenord kommer det att gå ut ett nytt, slumpgenererat, lösenord.

Hälsningar
Ludwig
Citera
2014-02-22, 13:23
Medlem
Hej!

Funderar på att lägga in en liten mindre start summan sen kanske månadsspara en 1k i månaden i något p2p företag.
Bra ide att sprida riskerna lite?
Vilket företag bör jag välja?
Spanat lite på Trustbuddy reflektioner om dem?

Mvh Kalle
Citera
2014-02-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Hej!

Funderar på att lägga in en liten mindre start summan sen kanske månadsspara en 1k i månaden i något p2p företag.
Bra ide att sprida riskerna lite?
Vilket företag bör jag välja?
Spanat lite på Trustbuddy reflektioner om dem?

Mvh Kalle

Hej Kalle!

I dagsläget finns det ganska många P2P-utlåningsföretag internationellt sett. Hur man väljer att investera beror på lite olika faktorer:

1. Vilken P2P-modell föredras? (skriver mer om det nedan)
2. Vill man försöka positionera sig i ett företag som ser ut att bli marknadsledande?
3. Vill man sprida riskerna?

Internationellt sett så är Trustbuddy (och numera SaveLend) ganska ensamma om sin P2P-modell, som i stort bygger på att du som utlånare inte ska behöva sköta något, utan allting ordnas automatiskt av tjänsten. Fördelen med detta är att det sparar tid (ganska mycket tid dessutom), nackdelen är att du inte har något inflytande över till vem pengarna lånas ut.

Av dessa två aktörer är det Trustbuddy som är etablerad och som man med säkerhet kan säga fungerar och genererar pengar.
SaveLend är helt nystartat, men har en uttalad ambition att erbjuda en bättre tjänst än konkurrenterna (av vilka TB är en av de främsta) i fråga om kundservice, transparens och lyhördhet inför kundernas behov. Detta är områden som Trustbuddy har haft vissa brister i.

Jag skulle råda dig att ha minst 6-12 månaders horisont (men ett par år är att föredra) när du går in med pengar i den typ av P2P-modell som dessa två erbjuder, eftersom 90% av utlånat kapital är låsta om du vill ta ut pengarna snabbt, och du dessutom förlorar en del av räntan när du gör det. Så att bara gå in och sen ångra sig och gå ut är inte en så bra affär.
Vilken av de ovanstående du ska välja är upp till dig. Vill du ha det beprövade så ta Trustbuddy. Men håll ett öga på SaveLend för de jobbar järnet för att erbjuda en bättre tjänst, och enligt preliminära siffror ser de ut att kunna ge bättre avkastning med större frihet över dina pengar (möjlighet att stoppa utlåning, så att du inte förlorar ränta när du vill ta ut dina pengar). De är mycket trevliga och snabba på att svara på frågor och öppna med vad de arbetar med för stunden. Bra killar!

Kan tilläggas att Trustbuddy är det hittills enda börsnoterade P2P-företaget. I år kommer även Lending Club (där Google gått in och investerat) att börsnoteras (big event). Trustbuddy har också en ansökan om kreditmarknadsbolag som ligger inne hos Finansinspektionen och väntar på godkännande. BIG thing för Trustbuddy om det går igenom.

Vill man sprida sina risker på fler modeller och företag så finns det P2P-låneföretag med en annan modell också, nämligen den att du som investerare väljer bland lån som listas varje dag. Där kan du läsa om den som ansöker lånet, vilka ekonomiska förutsättningar som finns och andra fakta. Du lägger därefter ett bud, och konkurrerar således med andra utlånare om att få en del i lånet.
De flesta P2P-lånetjänsterna i världen är av den här typen. Av de jag har betraktat är det ett som står ut med en avsevärt mycket högre avkastning än de andra, och dessutom en skön öppenhet, transparens och kundservice som vittnar om en proffessionell ledning och personal. Att de är en av världens första, med trackrecord sedan 2008 skadar inte precis. De jag talar om är estniska isePankur vars senaste siffror är 21,67% årlig nettoavkastning, stadigt stigande sedan start.
isePankur öppnade i veckan för utlåning i Slovakien och har tidigare Estland, Finland och Spanien. Ytterligare tillkommer Polen och Irland (detta år tror jag).
Deras CEO är en tvärtrevlig och smart kille och styrelsen är erfaren.

isePankur har automatisk utlåning av dina pengar om du vill (du kan ställa in upp till 10 profiler med olika inställningar för vad för typ av lån du vill satsa i och hur mycket).

Dessa tre föredrar jag. Fixura verkar bra, men tyvärr inte tillräckligt hög avkastning tycker jag (dessutom inte tillräcklig riskspridning, minst 100euro per lån, medan isePankur tillåter så lite som 5euro per lån).

Att få ut sina pengar går till som så att du säljer lånen till andra investerare på Second Market som erbjuds av isePankur i deras plattform. Priset på andelen i lånet kan justeras med max +/-5% av andelen.

Fråga om det är något mer du undrar!
Senast redigerad av baryon 2014-02-22 kl. 14:40.
Citera
2014-02-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baryon
Hej Kalle!

I dagsläget finns det ganska många P2P-utlåningsföretag internationellt sett. Hur man väljer att investera beror på lite olika faktorer:

1. Vilken P2P-modell föredras? (skriver mer om det nedan)
2. Vill man försöka positionera sig i ett företag som ser ut att bli marknadsledande?
3. Vill man sprida riskerna?

Internationellt sett så är Trustbuddy (och numera SaveLend) ganska ensamma om sin P2P-modell, som i stort bygger på att du som utlånare inte ska behöva sköta något, utan allting ordnas automatiskt av tjänsten. Fördelen med detta är att det sparar tid (ganska mycket tid dessutom), nackdelen är att du inte har något inflytande över till vem pengarna lånas ut.

Av dessa två aktörer är det Trustbuddy som är etablerad och som man med säkerhet kan säga fungerar och genererar pengar.
SaveLend är helt nystartat, men har en uttalad ambition att erbjuda en bättre tjänst än konkurrenterna (av vilka TB är en av de främsta) i fråga om kundservice, transparens och lyhördhet inför kundernas behov. Detta är områden som Trustbuddy har haft vissa brister i.

Jag skulle råda dig att ha minst 6-12 månaders horisont (men ett par år är att föredra) när du går in med pengar i den typ av P2P-modell som dessa två erbjuder, eftersom 90% av utlånat kapital är låsta om du vill ta ut pengarna snabbt, och du dessutom förlorar en del av räntan när du gör det. Så att bara gå in och sen ångra sig och gå ut är inte en så bra affär.
Vilken av de ovanstående du ska välja är upp till dig. Vill du ha det beprövade så ta Trustbuddy. Men håll ett öga på SaveLend för de jobbar järnet för att erbjuda en bättre tjänst, och enligt preliminära siffror ser de ut att kunna ge bättre avkastning med större frihet över dina pengar (möjlighet att stoppa utlåning, så att du inte förlorar ränta när du vill ta ut dina pengar). De är mycket trevliga och snabba på att svara på frågor och öppna med vad de arbetar med för stunden. Bra killar!

Kan tilläggas att Trustbuddy är det hittills enda börsnoterade P2P-företaget. I år kommer även Lending Club (där Google gått in och investerat) att börsnoteras (big event). Trustbuddy har också en ansökan om kreditmarknadsbolag som ligger inne hos Finansinspektionen och väntar på godkännande. BIG thing för Trustbuddy om det går igenom.

Vill man sprida sina risker på fler modeller och företag så finns det P2P-låneföretag med en annan modell också, nämligen den att du som investerare väljer bland lån som listas varje dag. Där kan du läsa om den som ansöker lånet, vilka ekonomiska förutsättningar som finns och andra fakta. Du lägger därefter ett bud, och konkurrerar således med andra utlånare om att få en del i lånet.
De flesta P2P-lånetjänsterna i världen är av den här typen. Av de jag har betraktat är det ett som står ut med en avsevärt mycket högre avkastning än de andra, och dessutom en skön öppenhet, transparens och kundservice som vittnar om en proffessionell ledning och personal. Att de är en av världens första, med trackrecord sedan 2008 skadar inte precis. De jag talar om är estniska isePankur vars senaste siffror är 21,67% årlig nettoavkastning, stadigt stigande sedan start.
isePankur öppnade i veckan för utlåning i Slovakien och har tidigare Estland, Finland och Spanien. Ytterligare tillkommer Polen och Irland (detta år tror jag).
Deras CEO är en tvärtrevlig och smart kille och styrelsen är erfaren.

isePankur har automatisk utlåning av dina pengar om du vill (du kan ställa in upp till 10 profiler med olika inställningar för vad för typ av lån du vill satsa i och hur mycket).

Dessa tre föredrar jag. Fixura verkar bra, men tyvärr inte tillräckligt hög avkastning tycker jag (dessutom inte tillräcklig riskspridning, minst 100euro per lån, medan isePankur tillåter så lite som 5euro per lån).

Att få ut sina pengar går till som så att du säljer lånen till andra investerare på Second Market som erbjuds av isePankur i deras plattform. Priset på andelen i lånet kan justeras med max +/-5% av andelen.

Fråga om det är något mer du undrar!

Tack för ett väldigt bra svar!

Trustbuddy känns som ett bra alternativ gillar att det går automatiskt och bra riskspridning av vad jag läst på deras hemsida. Verkar smidigt och skönt.
Även om det IsePankurs avkastning lockar.

Om vi ponerar att jag väljer Trustbudy finns det något minsta belopp att gå in med som startbelopp? kan man månadsspara tex 500kr eller 1000kr?

Tack på förhand.

Mvh Kalle
Citera
2014-02-22, 20:46
Medlem
Citat:
Återigen, tack för ditt påpekande. Det åtgärdades direkt på morgonen.

För att inte störa denna tråd mer har vi nu lagt upp vår egen: (FB) Officiella Savelend-tråden

Så lite så.

Citat:
Hej!

Lösenorden lagras självklart inte i klartext utan är både saltade och hashade. Det kommer alltså inte gå ut några fler lösenord i klartext vid registrering, men om man begär ett nytt via glömt lösenord kommer det att gå ut ett nytt, slumpgenererat, lösenord.

Hälsningar
Ludwig

Hm, om lösenorden var både saltade och hashade.... hur kunde ni då skicka ut det i klartext?
Citera
2014-02-22, 23:06
Medlem
.
Citera
2014-02-23, 16:51
Medlem
Citat:
Tack för ett väldigt bra svar!

Trustbuddy känns som ett bra alternativ gillar att det går automatiskt och bra riskspridning av vad jag läst på deras hemsida. Verkar smidigt och skönt.
Även om det IsePankurs avkastning lockar.

Om vi ponerar att jag väljer Trustbudy finns det något minsta belopp att gå in med som startbelopp? kan man månadsspara tex 500kr eller 1000kr?

Tack på förhand.

Mvh Kalle

Jag har för mig att det var ett minstabelopp för att börja, men minns inte hur mycket. Gå in på hemsidan och påbörja registrering så ser du! Det kanske inte ens var något minstabelopp!

Månadsspara är hur enkelt som helst. Bara att ställa in en automatisk överföring i internetbanken.

cyTs och SaveLend det går inte att byta lösenord på SaveLend heller nu (vet inte om det har gått förut iof..). "505 ett fel har inträffat!"
Citera
2014-02-23, 20:16
Medlem
Allvarligt fel i min wall of text ovan
Citat:
eftersom 90% av utlånat kapital är låsta om du vill ta ut pengarna snabbt
. TIO procent, 10%, är låsta, inget annat.

Ang lösenord
Har fått besked om att det är under arbete.

Hade man fått ens hälften så snabb respons från t.ex. Trustbuddy så hade man varit mer än nöjd.
Senast redigerad av baryon 2014-02-23 kl. 20:33.
Citera
2014-02-24, 09:54
Medlem
SAVELENDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Så lite så.

Hm, om lösenorden var både saltade och hashade.... hur kunde ni då skicka ut det i klartext?

De användare som går igenom den automatiska processen blir automatiskt saltade och hashade. I de fall där användarna behöver manuell granskning (de har skickat in ID-handling och räkning) encryptas lösenorden direkt med en salt och blir sedan även hashade vid aktivering av kontot. Om en användare blir nekad blir kontot enctryptat med en salt. När detta konto aktiveras GICK (inte längre) ett mail ut med lösen i klartext innan det blev hashat.

Vi tar säkerheten på högsta allvar och vi har under helgen (och fortsätter under denna vecka) med att uppdatera vårt admingränssnitt och nu blir alla hashade och saltade direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av baryon

cyTs och SaveLend det går inte att byta lösenord på SaveLend heller nu (vet inte om det har gått förut iof..). "505 ett fel har inträffat!"

Det är på gång i och med vår uppdatering av gränssnittet och sjösätts under veckan.

/Ludwig
Citera
2014-02-25, 22:23
Medlem
Lagt in en spottstyver på Trustbuddy nu, får se hur det fungerar.
Går det bra så lägger jag in en lite större summa nästa månad!
Citera
2014-02-26, 13:37
Medlem
Citat:
Lagt in en spottstyver på Trustbuddy nu, får se hur det fungerar.
Går det bra så lägger jag in en lite större summa nästa månad!

De absolut första återbetalningar du kan förvänta dig kommer efter en månad om du har satt in någorlunda mycket. Om det är en spottstyver så kan det dröja längre än en månad innan du ser något resultat.

Varför?

Låt säga att du satt in 100 kr.

Din andel i ett lån kommer att vara 100 kr så dina pengar går ut i ett enda lån. Om den här låntagaren betalar tillbaka innan 14 dagar så får du ingen ränta. Ca 30% av lånen betalas tillbaka inom 14 dagar.
Så du har ungefär 0.3*0.3 = 9% risk att du får 0 kr efter en månad som ett resultat av den mekanismen. Det finns 3% risk att du efter 1,5 månad har fått 0 kr tillbaka.

Men det finns andra saker som kan ske också. Det kanske inte betalas tillbaka i tid. Ca 20% betalas inte tillbaka i tid. Om dina 100kr gick ut i ett lån som inte betalas tillbaka så får du inga pengar in från det lånet förrän långivaren väljer att betala igen, eller förlusten har registrerats (det senare kan ta 6 månader). I fall av förlust sprids förlusten på alla långivare på marknaden och du får tillbaka majoriteten av dina 100kr.

20%+9% = ca 30% risk att du efter en månad har fått 0 kr tillbaka.
Du måste alltså ha en längre horisont om du vill bedöma "om det gått bra". Ju mindre summa du har insatt desto svårare blir det att göra en korrekt bedömning av det också, då du riskerar att drabbas oproportionerligt av eventuella förseningar och förluster.

Ju mer pengar desto fler lån deltar du i = större riskspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in