Citat:
Ursprungligen postat av
Chris1991
Ser att det fotfarande diskuteras om vem som skulle vara den starkaste stridande parten i Syrien.
Jag trodde jag hade gjort det väldigt klart i flera av mina inlägg. Tittar man på fakta Historik m.m så ser man klart och tydligt att Hizbollah är den starkaste gruppen.
Ingen i Syrien kommer upp till Hizbollahs nivå, inte heller SAA hur mycket jag en älskar dom.
Så du menar Hizbullah, en gerillarörelse är starkare än SAA, som är Syriens statsarme? Detta säger mycket om hur värdelös SAA är.
Jag säger ej att YPG är starkaste gruppen i konflikten, men jag säger såhär; det handlar inte endast om att besegra och erövra, det handlar också om att behålla, och vara omtyckt av lokalbefolkningen. YPG har aldrig tagit över ett ställe, för att senare förlora stället, och man har alltid varit omtyckt av lokalbefolkningen. Enda ställen som man tagit över och varit icke omtyckt är i Tel Hamis, man eftersom araberna i staden hellre ville styras av ISIS, så lämnade YPG staden.
Edit:
I ca två månader har YPG i Kobane kantonen varit under anfall av ISIS från tre olika håll, väster, söder, samt öster. Norr är gränsen mot Turkiet som är total stängd. Ändå har man vunnit slag, efter slag. Enda gången man förlorat var i Tayyara, ISIS tog över Tayyara, men det var kortvarig, efter 18 timmar var Tayyara under YPGs kontroll. Det jag försöker säga är att det handlar inte endast om att erövra, utan försvara också.