2014-05-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Ser att det fotfarande diskuteras om vem som skulle vara den starkaste stridande parten i Syrien.
Jag trodde jag hade gjort det väldigt klart i flera av mina inlägg. Tittar man på fakta Historik m.m så ser man klart och tydligt att Hizbollah är den starkaste gruppen.

Ingen i Syrien kommer upp till Hizbollahs nivå, inte heller SAA hur mycket jag en älskar dom.
Så du menar Hizbullah, en gerillarörelse är starkare än SAA, som är Syriens statsarme? Detta säger mycket om hur värdelös SAA är.

Jag säger ej att YPG är starkaste gruppen i konflikten, men jag säger såhär; det handlar inte endast om att besegra och erövra, det handlar också om att behålla, och vara omtyckt av lokalbefolkningen. YPG har aldrig tagit över ett ställe, för att senare förlora stället, och man har alltid varit omtyckt av lokalbefolkningen. Enda ställen som man tagit över och varit icke omtyckt är i Tel Hamis, man eftersom araberna i staden hellre ville styras av ISIS, så lämnade YPG staden.

Edit:
I ca två månader har YPG i Kobane kantonen varit under anfall av ISIS från tre olika håll, väster, söder, samt öster. Norr är gränsen mot Turkiet som är total stängd. Ändå har man vunnit slag, efter slag. Enda gången man förlorat var i Tayyara, ISIS tog över Tayyara, men det var kortvarig, efter 18 timmar var Tayyara under YPGs kontroll. Det jag försöker säga är att det handlar inte endast om att erövra, utan försvara också.
Senast redigerad av Qandil 2014-05-14 kl. 23:54.
Citera
2014-05-15, 00:13
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardalan
Så du menar att deras framgång inte hängt på flyg och artilleristöd från SAA? Jag tror att dom inte hade åstadkommit ens 1/10 av det dom hittills har gjort om det inte vore för alla miljarder som regimen spenderat på att jämna sina egna städer med marken. Det finns liksom inte mycket kvar för Hiz att göra när alla redan är döda.

Vist dom är bättre organiserade samt har lite mer erfarenhet jämfört med rebellerna som består av unga män. Men dom är fortfarande beroende av regimen och iran. Tar vi bort dessa suger daddys så får vi se hur dom klarar sig i Syrien.

Det är klart att Syriens flyg och artilleri underlättar det har du helt rätt i absolut.
Fast det ändrar fotfarande inte det faktum att Hizbollah är utan tvekan den starkaste militären i Syrien.

Hizbollah är födda ur ett inbördeskrig dom vet vad dom gör och är väldigt duktiga strateger.
Det är Hizbollah som har planerat hela Qualamon offensiven, när Hizbollah är med i striderna tar dom täten och är de som för befälet över SAA.

Sen tycker jag du ska vara försiktig med att säga att Syriens flygvapen gör allt.
Hizbollah besegrade Israel trots att dom nästan jämnade hela södra Libanon med marken. Så låt oss inte glömma hjältarna på fältet.
Citera
2014-05-15, 00:20
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Så du menar Hizbullah, en gerillarörelse är starkare än SAA, som är Syriens statsarme? Detta säger mycket om hur värdelös SAA är.

Jag säger ej att YPG är starkaste gruppen i konflikten, men jag säger såhär; det handlar inte endast om att besegra och erövra, det handlar också om att behålla, och vara omtyckt av lokalbefolkningen. YPG har aldrig tagit över ett ställe, för att senare förlora stället, och man har alltid varit omtyckt av lokalbefolkningen. Enda ställen som man tagit över och varit icke omtyckt är i Tel Hamis, man eftersom araberna i staden hellre ville styras av ISIS, så lämnade YPG staden.

Edit:
I ca två månader har YPG i Kobane kantonen varit under anfall av ISIS från tre olika håll, väster, söder, samt öster. Norr är gränsen mot Turkiet som är total stängd. Ändå har man vunnit slag, efter slag. Enda gången man förlorat var i Tayyara, ISIS tog över Tayyara, men det var kortvarig, efter 18 timmar var Tayyara under YPGs kontroll. Det jag försöker säga är att det handlar inte endast om att erövra, utan försvara också.

Enligt Pentagon är Hizbollah en blandning av Gerilla och reagulär arme.
Jag påstår inte att SAA är dåliga, vad jag säger är att Hizbollah är starkare.
Hizbollah har ju ex besegrat Israels statsarme.
Senast redigerad av Chris1991 2014-05-15 kl. 00:26.
Citera
2014-05-15, 00:33
Bannlyst
Citat:

Haha Israel går in i Libanon och förstör allt för att Hizbollah gömmer sig! Kallar du det för att besegra? Libanons befolkning är trötta på Hizbollah och av rädsla så säger många inget. Sluta trolla för fan! Men vad förväntar man sig av en som är född 1991.
Citera
2014-05-15, 01:01
Medlem
ZuparNs avatar
Hizbollah består utav cirka 5000 aktivt stridande i Syrien av de siffror jag sett. Jag tror att en Hizbollah stridande individuellt sätt är mer erfaren och stridsduglig den den gemene SAA soldaten. När folk talar om att Hizbollah är starkare än SAA, sätt till armé mot armé, är man nog ute på konspiratoriska banor. Hizbollah har verkligen inte samma militära kapacitet som SAA/NDF som består utav över 100 000 man, inkl. stridsplan, artilleri, stridsvagnar o.s.v. Det råder ingen tvekan om att Hizbollah är en stark gerillaarmé, men det går inte att jämföra den med den syriska militären ur ett helhetsperspektiv.

Hizbollah gör skillnad, men avancemangen är det helt klart SAA som står för. Det är rebell propaganda att SAA/NDF hade fallit utan Hizbollah, man hade inte fallit, men läget hade sätt betydligt sämre ut. Under en lång tid har man försökt splittra SAA genom att peka på dem som icke-oberoende. Klippet om Iranska milismän i Syrien har exempelvis använts i propagandasyfte under väldigt lång tid och även journalister och "mellanösternexperter" hänvisar till dessa uppgifter, vilket är förundrande.

Syrien hade sannolikt fallit utan utländskt stöd, men i alla krig kommer en armé få stöd av sina allierade, oavsett vilken armé det handlar om. Det går därför inte att säga "om SAA inte fick stöd av Iran och Ryssland hade dem fallit för länge sen". Detta är en naturlig del av ett krig, man hjälper sina allierade.
Citera
2014-05-15, 07:16
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverfish
Haha Israel går in i Libanon och förstör allt för att Hizbollah gömmer sig! Kallar du det för att besegra? Libanons befolkning är trötta på Hizbollah och av rädsla så säger många inget. Sluta trolla för fan! Men vad förväntar man sig av en som är född 1991.

Det beror på hur man ser seger.

Defacto är att Israel inte lyckades återfå sina kidnappade soldater 2006 och var tvungna att retirera.
Defacto är att Israel inte lyckades nå något utav målen dom hade satt upp 2006 ett var att avväpna Hizbollah
Defacto är att att Hizbollah lyckades driva ut Israel ur Libanon.

Så ja ditt troll jag skulle nog säga att Hizbollah besegrade Israel. Sen att hela södra Libanon blev jämnat med marken är en annan femma.
Citera
2014-05-15, 08:05
Medlem
Ardalans avatar
Citat:
Det är klart att Syriens flyg och artilleri underlättar det har du helt rätt i absolut.
Fast det ändrar fotfarande inte det faktum att Hizbollah är utan tvekan den starkaste militären i Syrien.

Hizbollah är födda ur ett inbördeskrig dom vet vad dom gör och är väldigt duktiga strateger.
Det är Hizbollah som har planerat hela Qualamon offensiven, när Hizbollah är med i striderna tar dom täten och är de som för befälet över SAA.

Sen tycker jag du ska vara försiktig med att säga att Syriens flygvapen gör allt.
Hizbollah besegrade Israel trots att dom nästan jämnade hela södra Libanon med marken. Så låt oss inte glömma hjältarna på fältet.
Så dom bossar över SAA eftersom dom har personer i gruppen som är bättre utbildade, kunniga och erfarna än vad regimen har? Vi snackar inte libanon-syrien utan en halvmilitant terrorgrupp som är baserad i libanon jämfört med en arme med en hel arsenal till sitt förfogande. Hur många medlemmar har dom i libanon? I vilket fall så menar du att dessa tusental individer är alla bättre än vad som återfinns i SAA. Dom är till och med bättre på att tvätta toan, det är lite gran den här hållningen du har.

Citat:
Hiz är skäggiga snubbar i svarta jackor om du inte tror mig så kan du se klipp på youtube.

Vem säger att dom har inslag av reguljärarme och vad menar hen specifikt med detta?

Jo det är exakt det du skriver, du säger att SAA är totalt värdelösa och detta till den grad att Hiz med enstaka tusental kommer in i storerbrorlandet Syrien och bossar över alla.

När jag återgav ren fakta om YPG och andara kurdiska grupper, så blev jag i vanlig ordning anklagad av partiska bathister att jag höjer dom till skyarna. Undrar vad samma personer har för uppfattning om denna incident som du lyckats åsamaka på egen hand. Hiz sitter inne i strategirumet och dissar alla utmärkelsepryda generaler. Vad är den korrekta benämningen på det som Chris gör nu? Kan det möjligen vara höj. .... .......
Citera
2014-05-15, 11:12
Medlem
sorias avatar
Citat:
Kom med källor till dina påståenden.
Vilka påstående? Att du är en idiot?

Citat:
Låt oss se nu, du säger regeringen har inte bett Hizbullah om hjälp, ändå samarbetar man tillsammans?
Du vet väl att man kan samarbeta med någon utan att be denna om hjälp?

Citat:
Assad frågade till och med Barzani (KRG) om hjälp, tror du inte man frågar Hizbullah om hjälp då?
Bortsett från dig så har jag källa till mitt påstende:
http://rudaw.net/sorani/middleeast/syria/09092013
Liten sammanfattning på engelska om du kan engelska?
http://www.frequency.com/video/breaking-news-assad-sends-approval-to/118032952
Du är lika pantad som vanlig du skrev detta och postade länken förra året men tyckte det var såååå korkad att det inte var värt slösa tid på att kommentera det, du är riktig naiv om du tror att det där stämmer, vet du hur propaganda fungerar?

Sen gör du som vanlig, jag bad dig om källor att Assad frågade Hizbollah om hjälp och du postar helt andra saker, tidigare bad jag dig om källor att al-Akrad har alawiter och kristna medlemmar och du (och andra kurdioter) va snabba att posta källor på att YPG hade kristna och arabiska medlemmar ...fattar inte vad det är för fel på dig
Citera
2014-05-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria

Du är lika pantad som vanlig du skrev detta och postade länken förra året men tyckte det var såååå korkad att det inte var värt slösa tid på att kommentera det, du är riktig naiv om du tror att det där stämmer, vet du hur propaganda fungerar?

Sen gör du som vanlig, jag bad dig om källor att Assad frågade Hizbollah om hjälp och du postar helt andra saker, tidigare bad jag dig om källor att al-Akrad har alawiter och kristna medlemmar och du (och andra kurdioter) va snabba att posta källor på att YPG hade kristna och arabiska medlemmar ...fattar inte vad det är för fel på dig

Seriöst så borde kurderna he en egen tråd där de kan ägna sig åt navelskåderi rent internt så vi andra slipper läsa skiten. Ni har ju ett bra case men beter er som idioter i tråden och förstör bara förtroendet för den kurdiska saken.
Citera
2014-05-15, 11:27
Medlem
sorias avatar
Citat:
Folk använder benämningen SAA fel, dom känner inte till det att NDF är den huvudsakliga markstyrkan inom militären idag.
Idiot, NDF är bara en samling namn för olika milis, det är inget nytt och har alltid funnits med namnet Jaish al-Shaab som betyder Folkets arme, en milis som byggdes i början av 70talet.
SAA är den som kör offensive, NDF hjälper till mest i det defensiva....allt från vägspärrar till att bevaka statliga byggnader och andra strategiska områden.

Citat:
Det finns ett klipp på youtube där en ledare inom IRG snackar om syriska soldater och syrier i allmänhet. Han tyckte dom var fett lata samt att dom bara rökte nargila (vattenpipa) dagarna till ända.
Jag vet vilken video du menar, det var milisen som försvarar Sayyda Raqia , en helig grav/byggnad för shia i hela världen, de som försvarar den är mest frivilliga från Irak och Iran som är djupt troende och vill försvara graven med sina liv, för en sekulär syrisk soldat är det annorlunda, de vill inte riskera livet för att skydda en grav som saknar strategisk betydelse i kriget och det störde självklart den troende iraniern.
Citera
2014-05-15, 11:35
Medlem
Citat:

Oh då börjar idiotförklarningarna av trådens enda idiot.

Citat:

Hur tänker du nu, din gubbe?

Citat:
Jag har fört fram källor, motbevisa mig med källor ist för att säga det är propaganda. Utan källor så står jag fast vid att Assad sagt att det är okej för KRG att skicka trupper in i Syrien.

Citat:
Behövs inga källor, alla förstår att Assad och Hizbullah samarbetar, hand i hand går de för att kriga.
Din inavlade flintskallige gubbe alawiter är också araber, dock inte muslimer. Att vi har fört fram källor på att det finns araber, samt kristna inom al-Akrad räcker gott o väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Seriöst så borde kurderna he en egen tråd där de kan ägna sig åt navelskåderi rent internt så vi andra slipper läsa skiten. Ni har ju ett bra case men beter er som idioter i tråden och förstör bara förtroendet för den kurdiska saken.
Kurder är en del av Syrien, så länge man är ontopic så får man diskutera vad man vill.
Senast redigerad av Qandil 2014-05-15 kl. 11:56.
Citera
2014-05-15, 11:56
Medlem
sorias avatar
Det händer mycket saker i Saudi , den ena kungliga order efter den andra, flera generaler och prinsar i försvaret,flygvapnet och säkerhetstjänsten har fått sparken, stor städning på gång, jag tror att det är kronprinsen som ligger bakom, han försöker få bort all motstånd, kungen är dödssjuk och kronprinsen är inte omtyckt av armen och säkerhets styrkorna.

Qatar var den första gulfstat som öppnade för samtal med Iran och nu verkar Saudi vill blocka ett samarbete mellan Qatar/Iran, en race har börjat mellan Qatar och Saudi om vem av de som får Iran på sin sida....Irans utrikesminister är bjuden till Saudi och verkar som Saudierna är redo att prata om en fredlig lösning på kriget i Syrien.

http://www.presstv.com/detail/2014/05/13/362511/ksa-ready-to-negotiate-with-iran/

Bild på de två salafishieker som ISIS hotade mörda, dessa två har skickat tusentals jihadister till Syrien
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/10277122_605919979503611_598839853271035068_n.jpg

SAA lyckats döda en viktig al-Nusra ledare i Aleppo
http://en.alalam.ir/news/1593996

Två terroristkramare från Times fick smaka på samma "frihet"som syrierna fått smaka på i några år,de blev misshandlade av sina "frihetsrebeller" de två journalisterna jobbade länge med terroristerna och rapporterade om deras "framgångar", de få skylla sig själva
http://www.thetimes.co.uk/tto/news/medianews/article4090164.ece

En bedwin idiot (säkert släkt med Qandil) som är ledare för stammen al-Shweet förklarar krig mot ISIS och anklagar att ISIS är soldater från Assads underrättelse och Iran och Ryssland och Israel
https://www.facebook.com/photo.php?v=689551817782911

Al-Nusra riskerar hamna i ett nytt krig med resten av FSA i Daraa efter al-Nusra kidnappat en FSA ledare, vi önska båda sidorna lycka till
http://www.almanar.com.lb/english/adetails.php?fromval=1&cid=23&frid=23&eid=151072#. U3JBuqxDyFg.facebook
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in