Citat:
Ursprungligen postat av
brurchan
Ni är inte lite ödmjuka ni flashback-kurder. Daesh kontrollerar runt 60% av Kobane och ni pratar om ett Kurdistan i Syrien.
På tal om Kobane eller Ayn-Al-Islam som Daesh har döpt staden till, så har Daesh släppt en liten dokumentär om sin kamp om området/staden. Jag måste säga att jag får omvärdera mitt omdöme om YPG efter att ha sett dokumentären. Vem kunde tro att de älskar sitt weed så mycket att de måste ha med sitt stash nära fronten (om inte Daesh har klippt in sekvensen ifrån någon annanstans). Sorgligt att dem bränner upp weedet sen.
http://www.liveleak.com/view?i=db1_1415215644
Jag har kollat på videon och måste säga följande:
ISIS propaganda maskin är mycket bättre än jag trodde. Hade jag varit en dum åsna utan någon mening med mitt liv, det vill säga utan kärlek, pengar, vettiga vänner, socialt liv, drömmar, mål och så vidare så hade jag fan gått med i ISIS (Nej jag stödjer inte ISIS och kommer aldrig gå med i ISIS så ingen missuppfattar, jag försöker förmedla att jag har full förståelse för hur vilsna människor väljer att gå med). Man ser ju klart och tydligt vilken genomslagskraft deras propaganda har. Dom framställer sig som mäktiga, fruktade, starkast, oändligt med resurser, hur ljus deras framtid är och hur heliga dom är som slåss för GUD.
Nyckeln förutom att motarbeta ISIS militärt är att bromsa deras mediala propaganda, stänga ner sidor och ta bort videos. Detta är lika viktigt som airstrikes osv.
Ni som inte sett videon, titta på den och sätt er i skorna av en vilsen individ som känner sig orättvist behandlad av detta livet. Det vill säga dom tittar omkring och ser att dom inte har något materialistiskt, dom har inga tjejer, dom har ingen kärlek, dom har inget bra jobb, dom har inga pengar, dom har ingen motivation, dom har inga mål, inga drömmar, inget vettigt socialt liv, ingen glädje. Låtsas att ni är en såhär värdelös människa, hade ni inte kunnat förstå hur dessa värdelösa och hopplösa individer kan välja att gå med ISIS för att känna sig fulländade och en del av något större?
Detta citatet är väldigt viktigt och knyter an till det jag skrivit:
“The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.”
- Mark Twain.