2014-11-05, 18:45
Medlem
tigersaid86s avatar
Assad har ingen framtid i Syrien.
Assad är inget för Syrien.
Syrien förtjänar bättre ledare än Assad.

IS kommer att förintas och splittras som den starka grupp vi känner till den idag, dom har ingen säker framtid någonstans.

FSA är ett dussintals grupper ihopklumpande.
Både trogna frihetskämpar och icke trogna grupper som kan gå över till IS/Nusra och dessa ingår i FSA viket gör att dom är svåra att lita på.
Vilket är synd, vapen och tränade soldater kan hamna i fel grupp som IS/Nusra.

YPG/J är allas "allierad" förutom IS/Nusra, dom är som Sverige i världskrigen, vill inte vara delaktig i detta krig, dom vill vara ha ett eget i norr och inte utgöra ett hot mot regeringen och vill ha bort IS som hotar resten av världen.
Kurderna ska inte få vara i makten i nya regeringen, dom bör inte styra och ställa där, dom bör hålla sig undan där och sköta sitt i norr om Syrien delas till mer stabilt land.
Mindre etniciteter = mindre oenigheter anser jag.
Citera
2014-11-05, 19:11
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Jag skrev flera gånger om kurdiska jihadister i IS, att det fanns kurder i IS, och att kurder attackerar kurder i Ayn al-Arab, men kurderna i tråden försöker varje gång sopa bort detta under mattan, denna fråga skrämmer de och vill inte ta i den med tång, har hittat en artikel om IS-kurder
http://news.yahoo.com/kurds-help-islamic-militants-battle-kobani-173859253.html

Självklart finns det kurder bland alla islamistgrupper. Alla sunni finns representerade bland terroristerna, för några månader sedan var det ju artiklar om problemen i "KRG" med unga kurder som gick med i terrorgrupper, lockade av predikanter i moskéerna. Dessa begav sig sedan till Syrien för att dö inom någon månad som billig kanonmat.
Citera
2014-11-05, 19:59
Medlem
Det har släppts en ny karta över situationen i Aleppo. Inte långt kvar innan hela östra delarna är omringade nu.

https://imgur.com/a/7E3zK
Citera
2014-11-05, 20:48
Medlem
Some activists said (unconfirmed yet) that Regime fighters retreated from Brigade 82 HQ to the Regime military positions in E-#SheikhMaskin.
Citera
2014-11-05, 22:09
Medlem
bernad_laws avatar
Tråden har hållit relativt bra kvalitet ett tag så se till att hålla uppe det. Tramserier raderade. /Mod
Citera
2014-11-05, 22:55
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namo
Jag tror absolut inte att YPG kommer att hamna i krig med SAA. YPG är neutral i inbördeskriget. De krigar endast mot isis, och det kan de göra med både FSA och SAA.

Det kanske är långsökt. Sahli Muslim är ledare över PYD vars militära gren är YPG. Om en sådan person i ledarposition uttalar sig om att FSA kommer få använda kurdiskt kontrollerat territorium där ändamålet är att förhindra SAA från en inringning av Aleppo - så innebär det att man direkt samarbetar med fienden rörande ett strategiskt viktigt territorium. Detta kommer sannolikt inte att accepteras.

Regeringen kan acceptera att YPG är "neutrala" i den bemärkelsen att de samarbetar lite med FSA rörande försvar i mindre viktiga städer - Kobane. När det däremot börjar röra sig om Aleppo kan saker och ting förändras. SAA har egentligen inte ett större militärstrategiskt syfte med att ha närvaro i al-Hassake regionen. Det är enbart en manifestation om att man kontrollerar territorium utöver västkusten. Om det vill sig så illa att SAA bestämmer sig för att anfalla kurderna i Aleppo kan dessa soldater evakueras. Jag tror dock detta inte inträffar - men förlusten ligger snarare på YPG i sådana fall då vi vet att den syriska regeringens flyganfall varit förödande för rebellerna i övriga delar av landet.

Nu är det inte YPG som styr i Aleppo, utan en annan grupp. Huruvida Sahli Muslim har kontroll över Jabhat al-Akrad kan jag inte uttala mig om. Har hans uttalanden bekräftats?

Jag kan även tillägga att det inte hade varit förödande om Sheikh Masqoods östra delar användes av FSA som försörjningslinjer. SAA är nära att blockera Sheikh Masqoods östra delar vid området norr om Bostan Pasha och Ein al-Tal. Det är dock svåra områden att erövra.

http://wikimapia.org/#lang=en&lat=36.233889&lon=37.165375&z=14&m=b&sear ch=Aleppo
Senast redigerad av ZuparN 2014-11-05 kl. 23:04.
Citera
2014-11-06, 00:39
Medlem
Även om Aleppo blir omringat kommer det ju ta ett jävla långt tag för Assad att ta hela staden ( om han nu gör det) Hur länge har inte rebellerna i Damaskus förorter varit omringande?(mer än ett år?) Men som någon annan skrev om Assads soldater lyckas storma east ghouta utan alltför många förluster så kommer ju enormt många soldater släppas löst till andra fronter. Men det finns väl en anledning varför dom inte gjort det tidigare dom kan väl inte göra det i nu läget.

Hur stor roll spelar Assads flygvapen i detta krig? En av flygvapnets roll är ju också göra det omöjligt för rebellerna att skapa någon slags regering där folket inte lever i kaos i deras kontrollerade områderna

Finns det någon tidning eller något annat som tagit upp hur många Sunnis det finns kvar I SAA? Antar att det är väldigt svårt att kolla

Den är frågan ställer jag till dig Soria och ni andra som älskar att kalla alla rebellerna terrorister och förklarar SAA som "the good guys" kolla på den är bilden (http://www.hrw.org/sites/default/files/media/images/photographs/syria0714_aleppo_presser_map-01.jpg) Assads flygvapen släpper bomber med helt horribel precision (om dom nu ens siktar på militära mål) Så kallade "barrel bombs" bara för att dom inte skriker "allaha akbar " när dom kastar ner sina tunnor med sprängmedel gör det dom inte till terrorister? Kolla på alla prickar om det var bilbomber så skulle hela världen förkasta det o kalla det terrorism, cho tänk på att dom där bombarna släpps dag ut och dag in i Aleppo

Jag hoppas att du svarar Soria( du som är så aktiva i tråden borde kunna gör det )
Senast redigerad av kolingen321 2014-11-06 kl. 01:06.
Citera
2014-11-06, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Assad har ingen framtid i Syrien.
Assad är inget för Syrien.
Syrien förtjänar bättre ledare än Assad.

IS kommer att förintas och splittras som den starka grupp vi känner till den idag, dom har ingen säker framtid någonstans.

FSA är ett dussintals grupper ihopklumpande.
Både trogna frihetskämpar och icke trogna grupper som kan gå över till IS/Nusra och dessa ingår i FSA viket gör att dom är svåra att lita på.
Vilket är synd, vapen och tränade soldater kan hamna i fel grupp som IS/Nusra.

YPG/J är allas "allierad" förutom IS/Nusra, dom är som Sverige i världskrigen, vill inte vara delaktig i detta krig, dom vill vara ha ett eget i norr och inte utgöra ett hot mot regeringen och vill ha bort IS som hotar resten av världen.
Kurderna ska inte få vara i makten i nya regeringen, dom bör inte styra och ställa där, dom bör hålla sig undan där och sköta sitt i norr om Syrien delas till mer stabilt land.
Mindre etniciteter = mindre oenigheter anser jag.

Ni är inte lite ödmjuka ni flashback-kurder. Daesh kontrollerar runt 60% av Kobane och ni pratar om ett Kurdistan i Syrien.

På tal om Kobane eller Ayn-Al-Islam som Daesh har döpt staden till, så har Daesh släppt en liten dokumentär om sin kamp om området/staden. Jag måste säga att jag får omvärdera mitt omdöme om YPG efter att ha sett dokumentären. Vem kunde tro att de älskar sitt weed så mycket att de måste ha med sitt stash nära fronten (om inte Daesh har klippt in sekvensen ifrån någon annanstans). Sorgligt att dem bränner upp weedet sen.

http://www.liveleak.com/view?i=db1_1415215644
Senast redigerad av brurchan 2014-11-06 kl. 01:38.
Citera
2014-11-06, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
blablabla...
Den är frågan ställer jag till dig Soria och ni andra som älskar att kalla alla rebellerna terrorister och förklarar SAA som "the good guys" kolla på den är bilden (http://www.hrw.org/sites/default/files/media/images/photographs/syria0714_aleppo_presser_map-01.jpg) Assads flygvapen släpper bomber med helt horribel precision (om dom nu ens siktar på militära mål) Så kallade "barrel bombs" bara för att dom inte skriker "allaha akbar " när dom kastar ner sina tunnor med sprängmedel gör det dom inte till terrorister? Kolla på alla prickar om det var bilbomber så skulle hela världen förkasta det o kalla det terrorism, cho tänk på att dom där bombarna släpps dag ut och dag in i Aleppo

Jag hoppas att du svarar Soria( du som är så aktiva i tråden borde kunna gör det )

Vad gör olagliga beväpnade grupper inne i en storstad? Vad hade Sverige gjort om en djävla massa terrorister hade tagit över halva stockholm? Eller vad hade USA gjort för den delen, om de var utsatta för ett liknande scenario? Ett hett tips är att kolla upp hur jänkarna handskades med Falluja i Irak. Första ledtråden är vit fosfor i mängder.
Citera
2014-11-06, 01:43
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Även om Aleppo blir omringat kommer det ju ta ett jävla långt tag för Assad att ta hela staden ( om han nu gör det) Hur länge har inte rebellerna i Damaskus förorter varit omringande?(mer än ett år?) Men som någon annan skrev om Assads soldater lyckas storma east ghouta utan alltför många förluster så kommer ju enormt många soldater släppas löst till andra fronter. Men det finns väl en anledning varför dom inte gjort det tidigare dom kan väl inte göra det i nu läget.

Hur stor roll spelar Assads flygvapen i detta krig? En av flygvapnets roll är ju också göra det omöjligt för rebellerna att skapa någon slags regering där folket inte lever i kaos i deras kontrollerade områderna

Finns det någon tidning eller något annat som tagit upp hur många Sunnis det finns kvar I SAA? Antar att det är väldigt svårt att kolla

"Barrel bombs" ... Dem är "onda" för att dem inte är laserstyrda eller? Har inte riktigt förstått problemet med dessa bomber.

Tro inte att civila bor i Aleppo som vanligt, speciellt inte i dem rebellkontrollerade områdena. Dock så finns det ju en fördel för lojalisterna i att civila inte uppehåller sig i dem rebellkontrollerade områderna heller. Tvivlar dock verkligen på att man medvetet siktar på civila då detta bara ger mer luft under vingarna till rebellerna...

Kartan påvisar också att flygbombningarna verkar vara koncentrerade kring "heta-områden" i Aleppo dessutom. Jämför med denna karta; https://imgur.com/a/7E3zK ... Dessutom så har rebellerna inte samlingsområden på samma ställen hela tiden etc etc...

Det där med sunni vs. shia/alaviter är propaganda som salafisterna/rebellerna och NATO önskar och propsar för. Det stämmer inte att konflikten är så, det är massvis med sunnis i SAA och NDF. "Muftin" i Syrien är polare med Assad ... Försvarsministern och tidigare ÖBn i SAA är sunni etc.
Citera
2014-11-06, 01:50
Medlem
flygandemalvakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Vad gör olagliga beväpnade grupper inne i en storstad? Vad hade Sverige gjort om en djävla massa terrorister hade tagit över halva stockholm? Eller vad hade USA gjort för den delen, om de var utsatta för ett liknande scenario? Ett hett tips är att kolla upp hur jänkarna handskades med Falluja i Irak. Första ledtråden är vit fosfor i mängder.

Jepp... Det var det helt klart effektivaste vapnet emot milisen i falluja. Jänkarna säger det själva. OCh vit fosfor, är ett nasty nasty vapen som egentligen är olagligt enl. krigets lagar... Men man använder tydligen vit fosfor som "rök", vilket gör det ok...
Senast redigerad av flygandemalvakt 2014-11-06 kl. 02:03.
Citera
2014-11-06, 01:53
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Ni är inte lite ödmjuka ni flashback-kurder. Daesh kontrollerar runt 60% av Kobane och ni pratar om ett Kurdistan i Syrien.

På tal om Kobane eller Ayn-Al-Islam som Daesh har döpt staden till, så har Daesh släppt en liten dokumentär om sin kamp om området/staden. Jag måste säga att jag får omvärdera mitt omdöme om YPG efter att ha sett dokumentären. Vem kunde tro att de älskar sitt weed så mycket att de måste ha med sitt stash nära fronten (om inte Daesh har klippt in sekvensen ifrån någon annanstans). Sorgligt att dem bränner upp weedet sen.

http://www.liveleak.com/view?i=db1_1415215644

Jag har kollat på videon och måste säga följande:

ISIS propaganda maskin är mycket bättre än jag trodde. Hade jag varit en dum åsna utan någon mening med mitt liv, det vill säga utan kärlek, pengar, vettiga vänner, socialt liv, drömmar, mål och så vidare så hade jag fan gått med i ISIS (Nej jag stödjer inte ISIS och kommer aldrig gå med i ISIS så ingen missuppfattar, jag försöker förmedla att jag har full förståelse för hur vilsna människor väljer att gå med). Man ser ju klart och tydligt vilken genomslagskraft deras propaganda har. Dom framställer sig som mäktiga, fruktade, starkast, oändligt med resurser, hur ljus deras framtid är och hur heliga dom är som slåss för GUD.

Nyckeln förutom att motarbeta ISIS militärt är att bromsa deras mediala propaganda, stänga ner sidor och ta bort videos. Detta är lika viktigt som airstrikes osv.

Ni som inte sett videon, titta på den och sätt er i skorna av en vilsen individ som känner sig orättvist behandlad av detta livet. Det vill säga dom tittar omkring och ser att dom inte har något materialistiskt, dom har inga tjejer, dom har ingen kärlek, dom har inget bra jobb, dom har inga pengar, dom har ingen motivation, dom har inga mål, inga drömmar, inget vettigt socialt liv, ingen glädje. Låtsas att ni är en såhär värdelös människa, hade ni inte kunnat förstå hur dessa värdelösa och hopplösa individer kan välja att gå med ISIS för att känna sig fulländade och en del av något större?

Detta citatet är väldigt viktigt och knyter an till det jag skrivit:

“The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.”
- Mark Twain.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in