2014-10-22, 12:03
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Du har inte alla häster hemma i stallet. I Mosul fanns det inga Peshmergastyrkor när IS tog över staden.
Rätt, om du läser igen så var hade dessa peshmerga anslutit sig till irakiska armens, och du har rätt igen att det fanns inga när IS tog staden för alla hade flytt

Och du har rätt ang hästarna, har inga hemma ...alla mina hästar finns under motorhuv i garaget
Citera
2014-10-22, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Beror på vad du menar med påverkat, finns inga familjer som klarat sig utan att förlora någon medlem, städerna får lite granat/raket attacker då och då men livet försätter som vanligt .
Det är samma sak i tex Aleppo och Damaskus i områden under SAA kontroll, folk lever sitt livet så gott de kan.
Du tex inte jämföra livet i Aleppo/Damascus med tex Latakia eller Tartus. I Damascus och Aleppo är det bara ett par minuters bilresa som skiljer SAA med FSA. Medan i kusten är det minst en timmes bilresa som skiljer de åt.

Citat:
Rätt, om du läser igen så var hade dessa peshmerga anslutit sig till irakiska armens, och du har rätt igen att det fanns inga när IS tog staden för alla hade flytt

Och du har rätt ang hästarna, har inga hemma ...alla mina hästar finns under motorhuv i garaget
Din lustigkurre, i Mosul fanns endast irakiska armen oc inga peshmerga styrkor.
Citera
2014-10-22, 12:24
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Kul att folk i tråden, främst pro-Assad människor skriver hur kurder ofta skriker på hjälp.
Ni kanske inte har fattat men eran hjälte Assad är bitch till Iran och Ryssland.
Japp sånt för vi höra från islamister hela tiden, att Assad är Ryssland och Irans bitch, oftats det är de som är avundsjuka som kommer med dessa uttalande, vill du vara snäll och berätta hur det går för din stora ledare Öcalan?
Ska jag behöva posta videon där han sålde hela sitt folk för turkarna?

Som jag skrev för några dagar sen hade Syrien förbjudit kommunistiska partiet när Sovit va på sin topp och när Sovit krävde att partiet skulle vara tillåten bad Syrien Sovit dra, vårt land, våra regler , samma sak när Iran på slutet av 80/början av 90talet när kriget med Irak var över och man började få ett stabilt land försökte iranierna att pressa Syrien i en mer islamistisk väg och hade många krav, de fick samma svar som Sovit, för de som är inte blinda av hat kan lätt se att Hizbullah är en mini kopia av Iran men Syrien gick sin egen väg .

Citat:
Svaret är Iran. Utan Irans bidrag hade regimen kollapsat. Assad är alltså fullständigt beroende av Iran.
Under Iran/Irak kriget var det Syrien som hjälp Iran med vapen,ammo,mediciner och mat under alla hela krigets , Irak fick hjälp och stöd från USA,Europa,Qatar,Kuwait,Saudi + några till .
Utan Syrien hade Iran inte klarat sig.

Damaskus på den tiden var översvämmat av Iranier, både flyktingar och rika iranier som flydde från kriget och iranier som kom till Syrien för att sälja iranska varor, i Sayyda Zainab området hade iranierna skapat en stormarknad där de sålde dadlar, pistagenötter, mattor och annat.

Citat:
Hur tror ni Assad har råd att köpa in massa vapen, hålla armen i drift samt betala alla soldaters löner? Svaret är Iran. Utan Irans bidrag hade regimen kollapsat. Assad är alltså fullständigt beroende av Iran.
Kom ihåg att Syrien var i princip skuldfri innan kriget och har råd att låna lite .

Citat:
Hezbollah hade inte funnits utan Iran.
Enligt Naserallah skulle Hizbullah inte finnas utan Syrien, vem ska vi tro på tycker du? En besviken bergturk eller ledaren för Hizbullah?

Citat:
Så sluta upp med skitsnack som att kurderna är beroende av USA. Dom flesta länderna är beroende av stormakter/regionmakter.
Vi såg hur ni slickade både USA och turkensröv.

Citat:
Ja, skyll allt på andra länder. Det finns ca 100 000 syrier som strider mot Assad. Massor med stammar runt om i landet går emot regimen. Varför är det så? Har dom blivit hjärntvättade av USA & co?
Okeeejjj var snäll och berätta hur många tusen kurder finns det i IS från Irak, hur många kurder bor det i Irak och hur många % är med IS?
Citera
2014-10-22, 12:44
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hommer
Jag vet inte allt och har aldrig påstått att jag vet allt. Jag tror inte att det finns några sanktioner mot Israel annars skulle detta inte ha hänt:http://news.yahoo.com/jewish-settlers-over-10-e-jerusalem-homes-210014690.html

Handel och vapen sanktioner mot Syrien finns men de går nog runt dem. Om vi ska tro på turkarna i tråden så bedrivs handel med Turkiet, och åtminstone Ryssland möjligen Kina levererar vapen till Syrien.
Jobbigt med så långt inlägg, men men .
Poängen var att FN är inte neutral, Israel kommer undan med allt när grannländerna straffas för minsta lilla, och jag pratar om om sanktioner de senaste år utan sen Israel skapats.
Ryssland levererar bara det som redan var beställd och betald, sen om det stämmer är en annan sak.
Ang handel med Turkiet så är det enligt FN är handel med "rebellerna" tillåtet och om du minns för nåt år sen var det ok att importera tex olja från rebeller, sen om dessa är terrorist bryr sig inte FN om.

Citat:
Jag säger att det är underground press, men det får bli som du vill då.

Ekurd va bara ett exempel finns många många fler men du verkar vara envis och blid så vi skiter i detta.

Citat:
Slutet för IS har jag inte sagt något om, men att slaget är viktig för daesh skrivs det om i media. Har du rätt eller har media rätt?
Beror på vilken media ? Och sen fråga dig varför
Det beror på USA bombningar och Turkiets säkerhetszon , och turkarna försök att få vända YPG mot Assad, det var ju vad mötet med Salih Muslim i Turkiet handlade om och Salih sagt efter mötet att YPG kommer inte vara turkarna arme .
Annat ex om propaganda som man läst och hört länge är massaker på hundratals civila i staden när tex flera kurdiska politiker sagt att staden är nästan tom på civila, bla Barzani själv.

Citat:
De fick bra fäste i Raqqa, jag tror inte att den staden består endast av islamister.
Fundera i tio sekunder vad det beror på?
Är det för att det är liten stad?
Är det för att staden ligger lite avsides?
Är folket nöjda med IS ?

Sen fundra på varför IS inte fått fäste i Syrien största sunnistad(2a i den arabiska världen) Aleppo?
Eller i Homs? Hama?

Citat:
Ganska nytt innebär högst 10 år?
Innebär ganska nytt.
Citat:
Jag tror CIA samlade på de officiella siffrorna för Syrien, det kan inte vara så att de hittade på det där, det är så regimen har räknat. På papperet kommer regimen givetvis att förminska antalet minoriteter. Om jag har fel så får du hänvisa till dina källor eller regimens officiella källor eftersom du är från Syrien.
Du är löjligt5 envis, några källor behövs inte för alla är överense om att det finns minst 10% kurder i Syrien, tror du var en av de som skrev om 2,nåt miljoner kurder i landet, alltså det kan inte stämma att 90% är araber för det finns turkmaner,assyrier,arameir,armenier, ta fram miniräknare och räkna .

Citat:
Men inte alla araber blev muslimer trots att de flesta blev det.
Och hur vet du detta ?
Citera
2014-10-22, 13:06
Medlem
sorias avatar
Citat:
Jag kollade upp vartenda bok, bl a Länder i Fickformat där det står att de flesta invånarna är araber.
Ahaa turistbroschyr.

Citat:
Jag kollade upp vartenda bok, bl a Länder i Fickformat där det står att de flesta invånarna är araber. T o m om Egypten hade jag fel om, majoriteten av egyptierna är araber. De riktiga egyptierna som härstammar från antikens egyptier är kopter, och de är en minoritet i Egypten d v s i sitt eget land.
Så enligt dig och den där fickboken har inga kopter konverterat till islam? Fattar du hur dumt det låter?

Citat:
Araber har tagit över hela Mellanöstern och fortsätter att göra så. När en folkgrupp glömmer bort sitt ursprung, så som arabiserade folkgrupper i MÖ gör
Arabisering av tex Syrien började på 11-1200talet, fram till dess var arameiska det mest talade språk i Syrien och grannländerna.

Citat:
I Syrien är majoriteten araber liksom andra arabländer, ursprungsbefolkningen är arameisktalande folket som utgör en minoritet. Annars får du komma med källor som motbevisar mig, för i alla böcker står det majoriteten är araber - jag köper inte ditt ord, jag vill ha källa.
Igen jag frågade dig vad som hände med original befolkning i både Syrien och resten av arabiska länder, har de slaktats ? Måste vara historiens största massaker och ändå ingen har hört tals om.

Citat:
Nej, jag är emot arabiseringen som följde islamiseringen. Låt gå att alla alawiter i Syrien är icke araber men de kommer att försvinna på ett eller annat sätt om oppositionen som består av araber vinner inbördeskriget - då är alla minoriteter i fara.
Jag är också (ifall du inte räknat ut det) emot arabiseringen och känns som fler och fler syrier är det, finns röster nu som vill ta bort ordet arab från landets officiella namn, göra som Libanon, det var Baathpartiet och pannarabister som tvingat detta på landet, som jag skrev igår fanns ordet arab inte med i landets första konstitution utan kom med på 50talet.

Citat:
Du pratar nedsättande om en folkgrupp, jag tycker det är rasistisk.
Igen vad vad det som var nedsättande?
Jag är inte rasist, aldrig varit det, kul att detta kommer från någon som bara för några dagar sen pratade om raser hit och raser dit.

Citat:
Det var du som satte upp reglerna om vad som skulle diskuteras.
Ja och det var du som började hoppa runt över allt.

Citat:
Det kan inte stämma att majoriteten av kurder kom till Syrien på 20-talet, för diskrimineringen som Hafez al-Assad utsatte kurderna för gäller endast 350 000 kurder, dessa är de som kom till Syrien på 20-talet.
Bara för du har svårt att tro det betyder det inte att det inte stämmer
Men jag har inte sagt att alla kom på 20talet, stor del kom på 20talet efter det misslyckade kurdiska upproret 1925 började turkarna sin slakt på kurder och tusentals flydde till Syrien, sen under PKK kriget kom många för enligt PKK själva brände turkarna minst 3000byar , och från Ikar kom det också kurder i tusentals när de flydde från Saddam.
Tänk på att Syriens befolkning i början av 1900 var knappt 2miljoner .

Citat:
Jag tror kurderna började göra "karriär" för 1000 år sedan, innan dess bestod de av fria nomad stammar i området som heter Kurdistan. Ayyubid dynastin var kurdisk, det handlade inte om karriär i militären, det var en dynasti som kontrollerades av kurder.
Skitsnack, då är Sverige fransk bara för idioten som sitter på tronen härstammar från Frankrike.
Citera
2014-10-22, 13:23
Medlem
sorias avatar
Citat:
Jag vet inte de senaste veckorna har jag endast sett hatisk text från dig, du är bara duktigare på att gömma eller förklä din hat men det syns ändå. Sen ger det upphov till en kedjereaktion som förstör tråden.
Hatisk för du gillar inte den, jag svarar på lögnerna som kommer i tråden, inte alla men på de som överdriver och när jag har tid .

Jag gömmer mig inte och står för allt jag skriver , det som förstör tråden är kurdernas upprepade lögner, vad tycker du? Ska man blunda för lögnerna ?

Citat:
Ingen av oss skriver här för att få likes på FB eller forum, men vi kan föregå med ett gott exempel, speciellt om vi är i 50+ åldern, eller? För det är ungdomar här, om en man i 50+ åldern har fel på beteendet så kommer det att smita till de ungdomar som ser upp till dig. Jag börjar låta som en moraltant... strunt samma. Men för ett tag så trodde jag att du var en tonåring.
Så för det finns ungdomar här ska vi låta vissa hjärntvätta de med sina lögner?
Jag är inte moraltant, kallar mig hellre surgubbe och de som inte gillar det jag skriver kan lätt ignorera mig.

Citat:
Vilka terrorister?

Nu är du bara löjligt, du vet vilka jag menar med terrorister eller ska du också kalla de för frihetskämpar?

Citat:
Andra säger (t o m Assad sa något sånt) att SAA kan inte skicka flyget nära gränsen för turkar skjuter ner syriska plan. Din bild av kriget är helt annorlunda än den bild av kriget som vi får från nyheterna. Jag hoppas att du inte har förvandlats till en syrisk "Bagdad Bob"

Det var en min ister inte Assad som sagt att syriska flyg inte kan bomba nära gränsen, men de har bombat i närheten av staden och bombat konvojer på väg till staden, skrev för två veckor sen att flygvapnet har ökat sina attacker på IS , syrierna bombar på dagen och USA&co på natten.

Finns flera som pratar om detta men det bästa är att höra detta från kurderna själva, Omar Osi är en kurdiskpolitiker och han berättar om vilka mål syriskaflyg bombat utanför staden
https://www.youtube.com/watch?v=Rdya9xloaL4#t=1275
Videon är inte textad men finns flera som kan språket i tråden, be de om översättning .

Citat:
Din bild av kriget är helt annorlunda än den bild av kriget som vi får från nyheterna. Jag hoppas att du inte har förvandlats till en syrisk "Bagdad Bob"
Så är det i alla krig, bilden du får beror på vem som förmedlar den och av vilken orsak och agenda, du verkar vara helt hjärntvättad av kurdisk propaganda.
Citera
2014-10-22, 13:38
Medlem
sorias avatar
Flygvapnet har ökat sina attacker, de senaste 36 timmarna har flygvapnet genomfört 200 flygattacker, och enligt vissa källor har de lyckats skjuta ner två av IS stridsflyg.

IS i Dir Ezzor har startat en offensiv för att återta områden de förlorat den senaste tiden
http://www.almasdarnews.com/article/isis-launches-attack-al-sinaa-deir-ezzor-saa-continues-offensive-sakr-island/

Mer framgång för SAA norr om Aleppo flera områden rensade från Ahrar al-Sham, i videon syns det en av tunnlarna
https://www.youtube.com/watch?v=5wy5JG-T3qI#t=50
Videon om den stenade kvinnan som postades igår finns nu med text, notera att detta hände i Hama provinsen,terroristen säger det 3,42min i videon, skriver detta bara för några i tråden envisas att IS finns bara i östra delarna av landet och gnäller hela tiden att SAA inte krigar mot IS i Raqqa
https://www.youtube.com/watch?v=qNTzBAmJVtA

England ökar sin insats mot IS i Syrien
http://www.bloomberg.com/news/2014-10-21/u-k-adds-syria-surveillance-to-islamic-state-campaign.html
Senast redigerad av soria 2014-10-22 kl. 13:57.
Citera
2014-10-22, 14:25
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
När ska du lära dig att stava till kapabla?

Nej, kurder lägger sig inte på rygg. Kurder som en enhet utgör den största motståndsrörelsen mot IS.
Haha tack.
Ja det är ni, men det vi pratar om är att ni hade fått pisk utan USA.

Citat:
Helt jävla seriöst! Börjar bli riktigt jävla irriterad av att du gång, på gång ska jämföra Hizbullah med kurdiska beväpnade grupper. Du borde inse att det inte går att göra en jävla rättvis jämförelse! Lämna nu denna jävla Hizbullah vs YPG snack nu!
Om du går tillbaka och ser var denna diskussionen började kan du se klart och tydligt att det är kurder som drar upp Hizbollah. Och jag håller helt med dig det går inte att jämföra Hizbollah med YPG/Peshmerge. Lika lite som man kan jämföra Navy seals med talibanerna.

Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Det verkar som att du inte förstod något ur mitt inlägg, men däremot så bekräftar du min tes på ett fantastiskt sätt. Jag vet inte ifall jag ska tacka dig eller säga något nedlåtande. I vilket fall så ska jag ta i sär ditt tjabbel här nedan.Kurderna härstammar från de första människorna som bosatte sig i området, araberna kom till Kurdistan under lslams expansion. Kurdistan kan omöjligen vara eller ha alltid varit arabisk mark. 1936 blev Syrien självständig stat, innan det så tillhörde territoriet Frankrike och innan det så tillhörde det Ottomanska riket som för övrigt ägde en överväldigande majortet av alla arabiska omården.

Det har alltid funnits en anti-damaskus mentalitet bland folken i övre Jazira. Området har alltid haft starka kopplingar till Diarbakir och när de väll blev ihop puzzlade med något fjäran främmande så kunde man direkt tyda en motvilja. Dagens autonoma ide som PYD styr tillsammans med andra grupper är inget nytt. Redan under franska perioden så fanns det ett autonomt projekt som kurderna och kristna förde i Jazira. Bara för att någon ritade strek som omslöt varandra och sedan visade sig att araber var majoritetsbefolkning inom dessa gränser så innebär det inte att kurder och andra minoriteter bor och har alltid bott på arabisk mark.

Jag ser ingen mening i att bemöta ditt stigmatiserande av kurder, det tyder bara på att du har en innre osäkerhet samt har ett behov av att framställa andra negativit för att själv må bra. Men observera att din tjänstefolks teori faller av sig självt i och med att kurderna i den här konflikten inte valt någon sida för att kriga i någon annans intressen.
Men det är arabisk mark vad är det du inte förstår? Det finns inget Kurdistan. Jag vet att du är kurd och vill få det att verka som att det är ert. Men lika lite som Bulgarien/Rumänien tillhör Zigenarna tillhör Syrien/Irak/Iran/Turkiet er. Det är en fantasi ni kurder har. Ni var som sagt nomader till en början, precis som zigenare är resande. Men någonstans på vägen fick ni för er att ni skulle ha ett land.

Citat:
Enligt YPG och pentagon så kontrolleras majoriteten av staden av YPG. YPG talespersoner visar tecken på att det går bra och att de är optimistiska då de är på gott humör vid intervjuerna. Pentagon är också optimistiska, men de är vädligt försiktiga med att formulera sig. Alla involverade är fullt införståda med att krig är dynamiskt, kaotiskt samt att saker och ting kan vända på kort tid. Man tar inget för givet. Men vi vet vid det här laget att denna offensiv varit en katastrof för IS då de förlorat mängder med matrial och folk.

Det är lite ogenomtänkt av dig att framställa hjälp som något negativt. Om du befinner dig i en livshotande situation som du inte kan ta dig ur utan någon annans hjälp, hade du då inte frågat om hjälp? Sedan så hjälper USA bara för att de själva tjänar på det, annars hade de inte gjort ett dugg.

Du bör nog hålla dig till den skepsismen som du hade i föra stycket gentemot kurderna och deras möjligheter att vina slaget i Kobane. Detta gäller än mer SAA som har tusentals städer och byar att ta över kontrollen i jämfört med YPG som bara har en stad. En klok person hade inte tagit ut segern förens den inträffat. Prata inte om eventuella senarion långt in i framtiden och använd heller inte dessa i syfte att skrämas.
Det är jättebra att YPG vinner, har aldrig sagt att det är dåligt. Det folk har reagerat över är att jag skrev att kurderna la sig på rygg och skrek efter USAs hjälp som fick komma för att föhindra en massaker. Andra gången.
Folk har kacklat om 300, Stalingrad och all möjlig dygna. När sanningen är att ni inte är kapabla att försvara ert folk. Jag fattar inte vad som är problemet, det stämmer ju? Varför ska ni kurder försöka försköna bilden?

Angånde SAA i framtiden ville jag veta vad du tror kommer hända.
Citat:
Allt det här tjabbel om skricka efter hjälp kommer från någon som är anhängare till Hizbolla vars verksamhet hålls vid liv av Iran. Vi har ju redan snackat om det här, förstår inte din negativa hållning gentemot att be eller ta emot stöd. https://en.wikipedia.org/wiki/Hezbollah#Funding

Ja och är det någon genis spekulatationer som man studerar så är det du? Du som bygger dina åsikter på känslor.

Skricka efter hjälp, tjänstefolk, parrallerer till zigenare. Yes, vi förstår att det som driver dig, det du skriver baseras på ditt kurdhat.
Okej så jag ser på nyheterna att USA bombar Kobane för att förhindra en massaker, men jag bygger mina åsikter på känslor?

Angående Hizbollah det är ingen som har förnekat att de får stöd från Iran, har du inget bättre att komma med? Kolla mitt föregående inlägg till Un-named där jag förklarar lite närmre. Och återigen är jag ingen kurdhatare bara för att jag säger emot dig. Kanske var lite hård i mina jämförelser men inte mer.
Senast redigerad av Chris1991 2014-10-22 kl. 15:11.
Citera
2014-10-22, 14:47
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Kom ihåg att Syrien var i princip skuldfri innan kriget och har råd att låna lite .

De var helt skuldfria, Syrien innan kriget tillsammans med Norge var de ända länderna i världen som var skuldfria om inte jag minns fel.
Citera
2014-10-22, 14:52
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Att säga PKK eller YPG är en oseriös aktör är fel, tex har PKK gett Turkiet smisk i 30 år.

Smisk ger man när man tvingar en reguljär arme på räträtt. Precis som Hisbollah gjorde i Libanon. Att gömma sig i bergen och spränga några laddningar på vägar är fegt beteend inget annat.

För guds skull, ni klarar inte ens av ett gäng CIA utbildade skäggiga clowner i Irak&Syrien utan att kräla framför väst så att de tycker synd om er och hjälper. Sen sitter ni och jämför er med Hisbollah, snacka om brist på verklighetsförankring...
Citera
2014-10-22, 15:55
Medlem
interiorcores avatar
Jag ser att ni börjat snacka om Händelserna krig Mosuls övertagande och tänkte bidra.

Så här gick det till enligt det kurdiska perspektivet dagen då Mousul föll. Alla viste långt innan det skedde att det skulle ske, men Maliki vidtog inga åtgärder för att han litade på sin arme. Även dagen då IS var påväg att ta över den militära kontrollen över staden så vägrade Maliki ta emot hjälp ifrån kurderna. Han litade på sina mannar och tänkte att ifall kurderna släpps in i Mosul så kommer han aldrig bli av med dem. Sedan framkom det att IS börjat ta över stora delar av staden under väldigt kort tid, då ville Maliki ha hjälp, men då var det försent för över 52 000 man (6 divisioner) hade försvunnit och Mosul tillhörde nu IS.
Citat:
At about nine-thirty on the night of June 9th, Kurdish officials began receiving reports that ISIS militants were pouring into the northern city of Mosul. The intelligence indicated that they were planning to free some fourteen hundred captured Sunnis from Badush Prison, inside the city. The Kurds, whose border runs through Mosul, were alarmed but not surprised. For months, ISIS fighters had been quietly infiltrating the city’s Arab neighborhoods and setting up a shadow government. Kurdish officials estimated that ISIS leaders had been collecting fifteen million dollars a month in taxes from local businesses.

Barzani had been concerned about ISIS for some time. The previous fall, he called Nuri al-Maliki, then the Iraqi Prime Minister, to warn him and to offer help. “His answer to me was ‘You just take care of Kurdistan, and the rest is under control,’ ” Barzani said. According to Fuad Hussein, Barzani’s chief of staff, Maliki was increasingly isolated, his hold on reality slipping. In meetings with Kurdish officials, Maliki boasted that the Iraqi Army was performing brilliantly against ISIS and other Sunni insurgents, when, according to Kurdish intelligence, it was falling apart. “Maliki created a fantasy world for himself and the people around him,” Hussein said. Still, as ISIS fighters spread across Mosul, it seemed that Maliki could not ignore what was happening. In the preceding days, Hussein had called Tariq Najm, Maliki’s closest confidant, to offer the Kurds’ assistance in confronting ISIS. Najm refused—worried, apparently, that if the peshmerga went into Mosul they would never leave.

At two o’clock on the morning of June 10th, Najm called back, pleading for help. By then, the Iraqi Army and the police force in Mosul—some fifty-two thousand men in all—had disintegrated. The commander of Iraqi forces in the region and the deputy chief of staff of the Army had fled, as had the leaders of six divisions. Iraqi soldiers were throwing their guns away and stripping off their uniforms—in some cases, rushing through the streets in their underwear. However limited ISIS’s plans may have been initially, they appeared to be expanding; Mosul had fallen. “It’s too late, my friend,” Hussein told Najm. “Your Army has disappeared.”
Här nedan är förklaringen till varför en vällutrustad arme som kostat amerikanerna 25 miljader dollar att träna, kollapsade vid första provet. Korumption. När IS kom till Mosul så var dem bättre beväpnade än den irakiska armen, en del soldater hade inte ens vapen eller klädder. Under flera år så har alla med högre ställning inom armen utnyttjat sin ställning för att tjänna så mycket pengar som möjligt på bekostnad av dem som är under dem och har en lägre ställning. Moralen är låg på grund av detta, de har inga vapen för att möta fienden som närmade sig och de befinner sig i fientlig terräng (sunnidominerat område). Vem hade inte lämnat stridsfälltet i en sån situation? Man vill strida för sitt land och skydda sina medmänniskor, men inte för att bevara det korupta systemet som de varit offer för. Därför smälte irakiska armen bort och ersattes nästan helt av shittiska militanter med koppling till Iran.

Redan långt innan då när armen skickades in för att styra upp demonstrationen i Anbar så kunde man se att den kollapsade. Korumption är en stor orsak till att utvecklings länder inte utvecklas.

Citat:
Barham Salih, a Kurd who is a former Deputy Prime Minister of Iraq, told me that even before the ISIS offensive the Iraqi Army was useful mainly as a piggy bank for its officers. At a meeting of senior generals earlier this year, Salih told me, the commanders noted that one of the élite armored divisions, meant to comprise more than ten thousand men, had dwindled to about five hundred. The division’s remaining officers were marking the men present and pocketing their wages. “This is a corrupt system,” Salih said. “You have no division, all the units are gone, and the commanders are stealing all the money.”

A week after the Iraqi Army collapsed, I sat with Mohammed Ghafar, a twenty-eight-year-old soldier from Kirkuk. Ghafar, a Shiite Arab, told me that he had joined the Army, ten years ago, with pride. “I needed a job, but the truth is that I joined to serve my country,” he said. He was assigned to the 12th Division, which oversaw his home town. Ghafar earned a good salary, got married and had two children, and looked forward to a career as a soldier. The Army never functioned as well as he had hoped, Ghafar said, but it grew much worse in 2011, when the American military departed. Ghafar liked the Americans. He respected their professionalism and the training they offered, and, most important, he felt that they helped to keep his superiors honest. “Everything changed after the Americans left,” Ghafar said. “The commanders steal everything. They sell it in the local market—clothes, boots, our equipment.” Ghafar said that he was forced to buy boots at the local bazaar. In his unit, the absentee rate soared. Even the rations went bad, he said. “We used to have the best food,” Ghafar said. “After the Americans left, all we got was eggplant. Eggplant at every meal! Breakfast, lunch, and dinner.”

Ghafar was based in Dibis, a largely Sunni area near Kirkuk, when ISIS approached. By then, he and his men had heard what happened in Mosul: senior commanders had fled, and the soldiers had quickly followed. “The betrayal started in Mosul,” he said. “When your commanders quit, why should the soldiers fight?” It was clear, he said, that the locals sympathized with ISIS, and that his own Army was overmatched. He had no rifle; all his equipment had been stolen or was in disrepair. “ISIS was better equipped than we were!” he said. His comrades started to abandon their posts, and finally, he said, a Kurdish officer in his division told him to go home. “And so I went home,” he said, shrugging. “It was an order.”
http://www.ekurd.net/mismas/articles/misc2014/9/state8519.htm

Jag känner till att trådens invånare har misstankar om sajten ekurd eftersom ordet kurd är med i namnet, men notera här att det är en känd amerikansk jornalist med specialisering inom krig som skrivit texten och ingen kurd. Han jobbar heller inte för ekurd så som många andra jornalisters artiklar som läggs upp på sajten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dexter_Filkins
Citera
2014-10-22, 16:43
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Till er sunnimuslimer som tror att ISIS slåss för er, här försöker de kidnappa en FSA general i Turkiet och lyckas nästan. De hade lovat turkiska maffian en halv miljon dollar för att leverera honom men ISIS hade inga intentioner att betala så de skickade ISIS råttor till Turkiet för att försöka skrämma iväg turkarna och ta honom helt gratis, detta misslyckades då turkiska polisen lyckades ingripa. ISIS är fiender till alla som inte är lika perverterade som dom själva, varesig de är sunni, shia eller kurder. Desto snabbare folk inser detta desto snabbare kan man stoppa eländet. Artikeln finns i länken:

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/kidnapping-of-abu-issa-a-syrian-rebel-shows-islamic-states-reach-into-turkey/2014/10/21/aac04b3b-a0a7-4f34-a0b4-faf9c249ce5e_story.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in