Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Låt säga att 11.000 bilder visar offer för tortyr. Vi vet fortfarande inte vilka förövarna är och där finns det gott om kandidater, eller hur? Eller offren för den delen mer än att ytterligare tiotusentals bilder tycks visa torterade regeringssoldater. Proveniens heter det i konstvärlden, och du vill att man ska sätta bevisvärdet högt när materialet har kommit fram genom en anonym person som har överlämnat bilderna till en part som har sina proxykrigare stridande mot regeringen, nämligen Qatar. Sedan har då HRW tagit del av materialet där Ken Roth av flera betraktad som partisk inte bara i Syrienfrågan utan även i andra fall. Du sitter sedan här och ensidigt framhåller ena sidans förträffligheter och ägnar dig åt personangrepp mot dem som är av en annan uppfattning.
Jag säger att jag ställer mig tveksam till NRW et al där Tim Anderson bara är en av flera som också ifrågasätter dem. Jag kan hålla med om hans ibland naiva tilltro till Assad-regeringen men i rapporten han har skrivit tycker jag att han har en hel del synpunkter man kan fundera över. Han lämnar även referenser till källor man själv kan kolla upp. Jag bygger dock mitt resonemang på betydligt mer omfattande material än detta samt framförallt eget tänkande.
Eftersom att jag inte hade fördjupat mig om dessa bilder tidigare, så köpte jag faktiskt att det skulle vara autentiska bilder som visar Baathpartiets brutalitet. Men aldrig trodde jag att det var som du skriver:
materialet har kommit fram genom en anonym person som har överlämnat bilderna till en part som har sina proxykrigare stridande mot regeringen, nämligen Qatar.
Såklart man tvekar till detta nu när det är som du säger. Hur kan folk påstå sig vara så säkra på att det är i Syrien? Varför påstår man ens att det skulle vara bilder ifrån Syriens fängelser? Finns det ingenting på bilderna som avslöjar att det skulle ha skett i Syriska fängelser, ingenting alls?