2018-03-18, 11:58
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, Turkiet begår en krigshandling mot Syrien, men de samarbetar med Ryssland och attackerar enbart YPG. Avsikten är att hindra att kurderna bildar en egen stat med hjälp av USA.
Så i slutänden är detta bra för Syrien och i linje med FN-resolutionen som säger att Syriens enhet som land skall bevaras.

Erdogan har också sagt flera gånger att avsikten inte är en turkisk ockupation, områdena som tas tillbaka från YPG:s ockupation, skall lämnas tillbaka till den rättmätige ägaren; Damaskus. Detta är Erdogans egna ord.
Avsikten är förstås också att USA skall lämna Syrien i och med att de förlorar sitt fotfäste; YPGSDF.

Bara Turkiet, i sin egenskap av Nato-medlem, kan utföra det här uppdraget. Kritiken från Nato-länder och Väst är mycket återhållsam och det visste somliga på förhand. (Putin och Erdogan)
Det är en ganska komplicerad plan, men mycket smart och den verkar ju fungera.

Syrien och Iran protesterar mot den turkiska invasionen, men de är såklart införstådda med planen. Syrien slipper ta itu med kurderna själva, än så länge, de har ju fullt upp ändå.

Kanske kan man knäcka den svåraste nöten på det här sättet, att få USA att lämna Syrien.

Erdogan är inte en pålitlig aktör i konflikten då hans prioriteringar varit ständigt skiftande. Man bör inte sätta så stor tillit i hans offentliga "löften". Det är nog dessa tankegångar som präglar Iran och Syriens syn på saken.

PYD:s ambition har inte varit bildandet av en kurdisk stat. De har varit tydliga med sedan konfliktens början att ett federalistiskt Syrien är önskemålet.
Citera
2018-03-18, 12:03
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Afrin efter FSAs övertagande av staden.

https://pbs.twimg.com/media/DYkB5qbW0AAXk2b.jpg

https://pbs.twimg.com/media/DYkB9POXcAEAYh9.jpg

https://pbs.twimg.com/media/DYkB_zAWsAAGWeo.jpg

Åter igen, staden är intakt. Inte jämnat med marken som Mosul eller Raqqa.

En av få ljusglimtar funna i syriska inbördeskriget har förstörts av turkiska ockupationstrupper. Den dimension bör också belysas bortom just förstörelsen i staden. Även om denna förstörelse varit föredömlig i jämförelse med andra mer brutala kampanjer i Mosul och dylikt.
Citera
2018-03-18, 12:27
Medlem
Bombaysapphires avatar
Var det inte meningen att Afrin skulle bli turkens kyrkogård? Vad hände egentligen med det heroiska försvaret av Rojava? Jag tycker att kurderna i den här tråden har beklagat sig en hel del över att SAA inte försvarade norra Syrien, men kurderna själva flyr ju med svansen mellan benen, hur kommer detta sig?
Citera
2018-03-18, 12:42
Medlem
Totijans avatar
[quote=Bombaysapphire|63536252]Var det inte meningen att Afrin skulle bli turkens kyrkogård? Vad hände egentligen med det heroiska försvaret av Rojava? Jag tycker att kurderna i den här tråden har beklagat sig en hel del över att SAA inte försvarade norra Syrien, men kurderna själva flyr ju med svansen mellan benen, hur kommer detta sig?[/QUOTE/]

Till start har de inget kraftigt flygunderstöd, inte lika många tanks, massor av civila att ta hänsym till, de har använt mycket av sina resurser för att slåss mot islamister och de har inte samma förutsättningar som ett land som besitter ca 80 miljoner invånare som har en stark militärmakt!
Ganska nonchalant inlägg du skrev då du vet dessa saker.
Du skulle också fly om du inte slåss för en massa oskulder.
Citera
2018-03-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaysapphire
Var det inte meningen att Afrin skulle bli turkens kyrkogård? Vad hände egentligen med det heroiska försvaret av Rojava? Jag tycker att kurderna i den här tråden har beklagat sig en hel del över att SAA inte försvarade norra Syrien, men kurderna själva flyr ju med svansen mellan benen, hur kommer detta sig?

Oj vilken jämförelse du för här, du jämför hajar med guldfisk just nu. Vilka tror du skulle vinna ett krig mellan Sverige och San Marino ?

Det har tagit 2 månader för Turkiet att erövra Afrin och då har dem haft hjälp av terrorister.
Citera
2018-03-18, 12:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Erdogan är inte en pålitlig aktör i konflikten då hans prioriteringar varit ständigt skiftande. Man bör inte sätta så stor tillit i hans offentliga "löften". Det är nog dessa tankegångar som präglar Iran och Syriens syn på saken.
"Ständigt skiftande" stämmer inte. Turkiet samarbetade med USA och IS förut, sedan började de samarbeta med Ryssland och Iran. Det finns naturligtvis skäl att ifrågasätta alla som samarbetar eller har samarbetat med USA och IS. Men jag tror att Erdogan är bra i sitt nya sällskap och jag hoppas att det skall bli bra för Syrien.
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
PYD:s ambition har inte varit bildandet av en kurdisk stat. De har varit tydliga med sedan konfliktens början att ett federalistiskt Syrien är önskemålet.
Det är ju olka uppfattningar om det. Och framförallt skulle inte YPG ha samarbetat med USA och därigenom ge dem ett fotfäste i Syrien. Det var ett allvarligt brott och det har förvärrat kriget en hel del.
Citera
2018-03-18, 13:01
Medlem
Erik Östs avatar
Eftersom jag följer den här tråden sporadiskt nuförtiden (krigstrött) undrar jag bara om Turkiets ockupation är sanktionerat av USA ?
Citera
2018-03-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Eftersom jag följer den här tråden sporadiskt nuförtiden (krigstrött) undrar jag bara om Turkiets ockupation är sanktionerat av USA ?

Afrin har liten betydelse för USA , stora testet blir vad som kommer efter.

Skulle tfsa gå mot Manbij kommer det krocka med USAs intressen.

Så just nu är det halvt om halvt ”sanktionerat” av USA
Citera
2018-03-18, 13:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Nato-länder skall inte ligga i konflikt med varandra och inte heller kritisera varandra offentligt. Det tycker jag är tydligt i den här historien.
Citera
2018-03-18, 13:35
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nato-länder skall inte ligga i konflikt med varandra och inte heller kritisera varandra offentligt. Det tycker jag är tydligt i den här historien.

Det är det som är så tragiskt med Syrien när det är så många intressen som krockar med varandra verkar det inte få sitt slut .

Jag krigströttnade på det här proxykriget av den orsaken.

Det är för j-ligt att utomstående länder och stater inte kan hålla sina feta fingrar från det här tragiska landet Syrien så kriget får ett slut nån gång!
Citera
2018-03-18, 13:42
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus

USA sitter i ett knepigt läge. Försvarar man inte kurderna i Manbij så finns det en stor chans att kurderna vänder sig mot SAA och överlämnar staden till dessa.

Vissa kommer säga att detta aldrig lär hända. Då säger jag ta en titt på Afrin, man förödmjukades totalt av turken. Tror knappast man tillåter detta att återupprepas. Samtidigt så slipper man egna förluster.

USA gräver sin grav allt djupare och lär tvingas lämna snart. Tyvärr för kurderna är det dem största förlorarna. De kommer i slutändan att få en väldigt liten bit av kakan, precis som i Irak.
Citera
2018-03-18, 13:50
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
USA sitter i ett knepigt läge. Försvarar man inte kurderna i Manbij så finns det en stor chans att kurderna vänder sig mot SAA och överlämnar staden till dessa.

Vissa kommer säga att detta aldrig lär hända. Då säger jag ta en titt på Afrin, man förödmjukades totalt av turken. Tror knappast man tillåter detta att återupprepas. Samtidigt så slipper man egna förluster.

USA gräver sin grav allt djupare och lär tvingas lämna snart. Tyvärr för kurderna är det dem största förlorarna. De kommer i slutändan att få en väldigt liten bit av kakan, precis som i Irak.

Nja. Exxus har nog rätt - USA skiter i.

Det som sker nu har ganska lite betydelse till vad som händer mellan USA vs resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in