Citat:
Ursprungligen postat av
chimpsky666
1. Man behöver inte vara på plats någonstans för att bilda sig en trovärdig uppfattning om händelseskeenden. Amnesty och Syrian detainee report 2014 har skaffat sig information på plats.
Naturligtvis inte. Jag är inte på plats men det material som HRW, FN, *insert valfri NGO here* bygger sina rapporter på är från kanaler som Muslimska brödraskapet och andra källor som ofta är finansierade av Turkiet, Qatar, Saudi, USA. Syrienkonflikten har enl. mig varit extrem när det gäller desinformation och propaganda. Man ska nog vara försiktig under sådana omständigheter och det är min bestämda uppfattning att både MSM och NGO:s etc. har brustit i källkritik. Åtminstone hoppas jag det för har man spridit desinformation vidare medvetet så är det illa ställt med mänskligheten.
Citat:
2. Har redan framfört varför jag tycker det är ohederligt att förkasta dessa organisationers omdömen. Och i synnerhet när man är selektiv i relation till just Syrien.
Halmgubbe. Se ovan och jag har inte förkastat någon av dessa organisationer. Jag har bara uttryckt en skepticism över deras förmåga till objektiv rapportering från Syrien och varför jag tycker så.
Citat:
3. Assadregimen är den största folkrättsförbrytaren i syrienkriget där av fokus på den. I andra sammanhang så är USA i fokuset då parter som de understödjer är ansvariga för majoriteten av krigsbrott. (Som Yemen eller Irak.)
Där är vi av olika uppfattningar. De största är Saudi, Qatar, Turkiet, USA med Obamaadministrationen. De största moraliska ansvaret har vi alla i Väst. Denna konflikt hade inte behövt urarta om omvärlden hanterat situationen utan att försöka skaffa sig geopolitiska fördelar och framförallt inte gått på propagandan från neocons i USA och Israel.