2014-09-03, 13:47
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NationOfWar
Jag personligen tror inte isis tar över världen för det ligger inte i väst intresse men det ligger i väst intresse att det råder kaos i Mellanöstern så är det och rebellerna i Syrien är utlänningar säg 8 av 10 är utlänningar resten är salafister Bashar har det folkliga stödet annars hade han inte överlevt så länge Bashar må va diktator men han är en ängel om man ska jämföra honom om anda diktaturer väst har emot Syrien på grund av saudi för att saudi vill bygga sina pipelines detta är ingen frihetskamp jag är ifrån Syrien och jag har pratat med många syrier ang det här dom ända som tycker han ska bort är dom radikala muslimerna och kurderna ville ha bort Bashar från början men inte längre för att isis har verkligen visat var kurder är värda i deras ögon
Det ligger i Västs intresse att MÖ är stabilit och lugnt för då sjunker priset på oljan och den finns det mycket av i den här delen av världen. Däremot så är Väst intresserade av att reducera Irans och Rysslands inflyttande och makt. Det va det som va syftet med arabiskarövknullsvåren.

Ingen tvekan om att alternativen är rent nerköp och dessutom inte passar stora delar av befolkningen. Assad är en diktator och hans regim har torterat oliktänkade i flera decenium, men helre det än något nytt okänt, specielt då det på förhand verkar ha utvecklats till något helt annat än vad det var från början. Detta gäller nog för åtminstone för landets Alaviter och kristna. Säkert en sörre del av sunniaraberna också.

För kurdernas del så hade de det sämsta av alla grupper innan inbördeskriget och under så har de för första gången kunnat utöva sin kultur samt ta del av deras eget samhälle. Om kurderna hamnar i ett läge där de måste välja så hade de utan tvekan valt Assad framför ISIS, men alra helst vill de ha kvar det som de har just nu. Det som de har just nu är tusen gånger bättre än Assad.
Citera
2014-09-03, 14:06
Medlem
NationOfWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Det ligger i Västs intresse att MÖ är stabilit och lugnt för då sjunker priset på oljan och den finns det mycket av i den här delen av världen. Däremot så är Väst intresserade av att reducera Irans och Rysslands inflyttande och makt. Det va det som va syftet med arabiskarövknullsvåren.

Ingen tvekan om att alternativen är rent nerköp och dessutom inte passar stora delar av befolkningen. Assad är en diktator och hans regim har torterat oliktänkade i flera decenium, men helre det än något nytt okänt, specielt då det på förhand verkar ha utvecklats till något helt annat än vad det var från början. Detta gäller nog för åtminstone för landets Alaviter och kristna. Säkert en sörre del av sunniaraberna också.

För kurdernas del så hade de det sämsta av alla grupper innan inbördeskriget och under så har de för första gången kunnat utöva sin kultur samt ta del av deras eget samhälle. Om kurderna hamnar i ett läge där de måste välja så hade de utan tvekan valt Assad framför ISIS, men alra helst vill de ha kvar det som de har just nu. Det som de har just nu är tusen gånger bättre än Assad.

Kan hålla med om det jag hoppas dock att alla enas o får det bra till slut men jag förstår kurderna att dom vill ha det som dom nu har men utan assad så hade dom inte haft det dom har idag då kurderna och saa har nån slags deal fast inte öppet men dom låter varandra va för dom har insett att dom har bra värre fiender och saa lämnade områden till kurderna det va inte så kurderna krigade med saa och erövrade områdena man har idag
Citera
2014-09-03, 14:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore

Verkar inte så. Ju mer ISIS har stökat, desto mer sjunker oljepriset.
Likadnat borde kriget mellan Ryssland och Ukraina driva upp oljepriset. Men det gör det inte.
Varför vet jag inte, men när det gäller ISIS så kan jag tänka mit att dom börjat exportera olja ut på marknden från erövrade fält till lägre pris än vad andra kräver. Det drar priserna nedåt. Någon annan bra förklaring har jag inte.

Edit: Jo, en sak till: Hade man velat ha lugn och ro i MÖ så hade man stött Assad och inte som nu jihadisterna.
När Assad för några år sedan klagade på att hans land invarderats av utländska terrroister så blev han avhyvlad av samtliag västledare, som dessutom gav stöd till just dessa terrorister. Så att väst skulle ha något intresse av lugn i mellanöstern tror jag inte för ett ögonblick. Med väst menar jag ledande politiker i västländer som Sverige, USA och UK. Vanligt folk i dessa länder är nog måttligt roade av stödet till terroristgängen i Syrien med omnejd.
Senast redigerad av LeifD2 2014-09-03 kl. 14:10.
Citera
2014-09-03, 15:02
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Likadnat borde kriget mellan Ryssland och Ukraina driva upp oljepriset. Men det gör det inte.
Varför vet jag inte, men när det gäller ISIS så kan jag tänka mit att dom börjat exportera olja ut på marknden från erövrade fält till lägre pris än vad andra kräver. Det drar priserna nedåt. Någon annan bra förklaring har jag inte.

Edit: Jo, en sak till: Hade man velat ha lugn och ro i MÖ så hade man stött Assad och inte som nu jihadisterna.
När Assad för några år sedan klagade på att hans land invarderats av utländska terrroister så blev han avhyvlad av samtliag västledare, som dessutom gav stöd till just dessa terrorister. Så att väst skulle ha något intresse av lugn i mellanöstern tror jag inte för ett ögonblick. Med väst menar jag ledande politiker i västländer som Sverige, USA och UK. Vanligt folk i dessa länder är nog måttligt roade av stödet till terroristgängen i Syrien med omnejd.
Märkligt att oljepriset gått ner. KSA har kapacitet till att öka produktionen och på så sett påverka priset på världsmarknaden. ISIS sitter inte på såpass mycket olja så att det skulle påverka något alls.

Jo men dem vill ha lugn och ro, men dem vill ha maktskifte mer. Att minska Irans och Rysslands inflyttande väger mer än några års lugn, enligt deras perspektiv. De tänker långsiktigt.

Men nu är allt totalt kaos och inte alls det som de ifrån början trodde. De trodde det skulle gå så smidigt som alla andra arabiskavåren länder. Det blev inte så utan ett mellanting som drog ut på tiden och helt plötsligt märkte dem att det inte var fler SAA som deserterade och gick över till FSA. Men då var det redan försent och tärning var kastad, ingen återvända. Sedan när allt var som värst och det hade gått en tid så kom omfattande forskningsresultat som gjorde alla chockade då det vissade sig att situationen var långt värre än man någonsin trodde. Ett inbördeskrig kan hålla på i 7 år och parterna blir mer radikalare med tiden.

När det där sisstnämnda blev känt för allmänheten så började man ana en annan ton hos USA och andra höjdar länder. Det här kommer ta tid och det krävs tålamod. Man kunde nästan se att dem sväljde djup. För då visste de att det dem hade framför sig var ett rent helvete som går av sig självt och att dem inte hade sett det värsta än.

Människor tror att de är smarta och väldigt ofta så överskattar de deras egna förmåga och när de sen upptäcker det så är det redan försent och det finns ingen återvändo.
Citera
2014-09-03, 15:27
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NationOfWar
Kan hålla med om det jag hoppas dock att alla enas o får det bra till slut men jag förstår kurderna att dom vill ha det som dom nu har men utan assad så hade dom inte haft det dom har idag då kurderna och saa har nån slags deal fast inte öppet men dom låter varandra va för dom har insett att dom har bra värre fiender och saa lämnade områden till kurderna det va inte så kurderna krigade med saa och erövrade områdena man har idag
YPG har en defensiv hållning gentemot alla parter och vill ha status quo. Försöker unvika våld och istället ha dialog. Det hindrade dock inte FSA med islamister och company att köra all-in offensiv med syfte att ta över Hela rojava. Sedan märkte dem hur efterblivet de var att prioriter Kurdistan framför Västra Syrien där typ 90% av befolkningen bor samt även själva regimen som hela kriget handlade om.

I vilket fall det jag ville ha sagt var att man i begynelsen stred mot SAA samtidigt som de även lämnade byar utan tvång. SAA soldater stupade i strid och en del blev tillfångatagna. Den där överlämningen gick inte alltid så smärtfritt till. Därefter och senare så har det skett en del 1-2 dagars strider mellan YPG och SAA i Hasaka. De vill ju helst inte vara i en onödig konflikt med varandra, men det hettar till ibland då de angränsar till varandra inne i städer osv.

Men förhållandet med SAA går ju inte på något sätt att jämföra med IS. YPG identiferade ISIS som Turkiet i en annan skepnad och det gjorde de med all rätt för man kan ju konstatera att de varit ovanligt överfixerade av YPG. Det hela blir bara för påtagligt när de läger ner en sådan mängd energi och resurser på att ta över Kobane som har symboliskt värde för PKK.

Jag hoppas också att alla blir nöjda och glada. Men då gäller det verkligen att alla blir nöjda och inte att några blir det på andras bekostnad, för annars blir man aldrig av med skiten och helvetet bara fortsätter.

Men jag ser inget slut i siktet just nu. Och ännu mindre om inte väst sätter in marktrupper för att slå ut ISIS i både Syrien och Irak. Amerikanerna har slagit fast att det inte går att förinta organisationen om man bara angripper dem i Irak, men ett samarbete med Assad existerar inte som alternativ för dem.
Citera
2014-09-03, 17:00
Medlem
Chris1991s avatar
Enligt rykten ska en stor konvoj från Al-Nusra ha blivit utsatta för ett bakhåll inatt i Qualamon. En högt uppsatt ledare för Al-Nusra ska ha dödats i bakhållet tillsammans med många fler(Drygt 20 fordon ska ha förstörts)

http://www.liveleak.com/view?i=e11_1409742690
Citera
2014-09-03, 19:55
Medlem
Rebellerna ska ha påbörjat en konterattack i Qualamon för att återta alla förlorade områden.
Imam-något skrev att rebellerna i Qualamon har gömt sig och kan ta tillbaka förlorade områden när dom vill. Vi får väl se hur det går.
Senast redigerad av Un-named 2014-09-03 kl. 20:06.
Citera
2014-09-03, 20:25
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Finns ett antal olika anledningar. Både Japan, USA och Europa minskar strukturellt oljeförbrukningen. USA har gått från 21 miljoner fat om dagen 2008 till runt 18. EU har minskat förbrukningen med nån miljon också.

USA har ökat sin produktion med några miljoner fat de senaste åren.

Resten av världen ligger kvar på ungefär samma produktion.

Minskningen av västvärldens konsumtion vägs upp av ökningar i Asien speciellt Kina. Men som helhet så är det ingen oljebrist i världen än så länge.
Citera
2014-09-04, 00:54
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Enligt rykten ska en stor konvoj från Al-Nusra ha blivit utsatta för ett bakhåll inatt i Qualamon. En högt uppsatt ledare för Al-Nusra ska ha dödats i bakhållet tillsammans med många fler(Drygt 20 fordon ska ha förstörts)

http://www.liveleak.com/view?i=e11_1409742690

Uppgifterna verkar nu vara bekräftade: http://www.dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2014/Sep-03/269438-hezbollah-syrian-troops-kill-nusra-front-commander.ashx#ixzz3CHMCNMYD

En riktigt tung bild på 2 Hizbollah soldater som håller upp sin flagga efter att ha dödat 6 IS terrorister nära Arsal enligt en uppgiftslämnare:http://edge.liveleak.com/80281E/ll_a_s/2014/Sep/3/LiveLeak-dot-com-2d0_1409775918-hezbollah_1409775920.jpg?d5e8cc8eccfb6039332f41f62 49e92b06c91b4db65f 5e99818bdd79f4a4cdedf2dda&ec_rate=230
Senast redigerad av Chris1991 2014-09-04 kl. 00:59.
Citera
2014-09-04, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Uppgifterna verkar nu vara bekräftade: http://www.dailystar.com.lb/News/Lebanon-News/2014/Sep-03/269438-hezbollah-syrian-troops-kill-nusra-front-commander.ashx#ixzz3CHMCNMYD

En riktigt tung bild på 2 Hizbollah soldater som håller upp sin flagga efter att ha dödat 6 IS terrorister nära Arsal enligt en uppgiftslämnare:http://edge.liveleak.com/80281E/ll_a_s/2014/Sep/3/LiveLeak-dot-com-2d0_1409775918-hezbollah_1409775920.jpg?d5e8cc8eccfb6039332f41f62 49e92b06c91b4db65f 5e99818bdd79f4a4cdedf2dda&ec_rate=230

vad är grejen med den där dödskalle maskeringen som saa, hizabollah, mahdi army och iraks arme använder? försöker dom vara coola?
Citera
2014-09-04, 01:16
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666kkk
vad är grejen med den där dödskalle maskeringen som saa, hizabollah, mahdi army och iraks arme använder? försöker dom vara coola?

Nej Hizbollah soldater vill/får inte visa sina ansikten.

Varför de andra har det vet jag inte, de kanske inte heller vill visa sina ansikten.
Senast redigerad av Chris1991 2014-09-04 kl. 01:30.
Citera
2014-09-04, 03:32
Medlem
bernad_laws avatar
Konspirationsteorier skall tas i rätt forum, varning utdelad. /Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in