Citat:
Det ligger i Västs intresse att MÖ är stabilit och lugnt för då sjunker priset på oljan och den finns det mycket av i den här delen av världen. Däremot så är Väst intresserade av att reducera Irans och Rysslands inflyttande och makt. Det va det som va syftet med arabiskarövknullsvåren. Jag personligen tror inte isis tar över världen för det ligger inte i väst intresse men det ligger i väst intresse att det råder kaos i Mellanöstern så är det och rebellerna i Syrien är utlänningar säg 8 av 10 är utlänningar resten är salafister Bashar har det folkliga stödet annars hade han inte överlevt så länge Bashar må va diktator men han är en ängel om man ska jämföra honom om anda diktaturer väst har emot Syrien på grund av saudi för att saudi vill bygga sina pipelines detta är ingen frihetskamp jag är ifrån Syrien och jag har pratat med många syrier ang det här dom ända som tycker han ska bort är dom radikala muslimerna och kurderna ville ha bort Bashar från början men inte längre för att isis har verkligen visat var kurder är värda i deras ögon
Ingen tvekan om att alternativen är rent nerköp och dessutom inte passar stora delar av befolkningen. Assad är en diktator och hans regim har torterat oliktänkade i flera decenium, men helre det än något nytt okänt, specielt då det på förhand verkar ha utvecklats till något helt annat än vad det var från början. Detta gäller nog för åtminstone för landets Alaviter och kristna. Säkert en sörre del av sunniaraberna också.
För kurdernas del så hade de det sämsta av alla grupper innan inbördeskriget och under så har de för första gången kunnat utöva sin kultur samt ta del av deras eget samhälle. Om kurderna hamnar i ett läge där de måste välja så hade de utan tvekan valt Assad framför ISIS, men alra helst vill de ha kvar det som de har just nu. Det som de har just nu är tusen gånger bättre än Assad.