Citat:
Ursprungligen postat av
Cents4
Du skrev att hela den assyriska politiska gruppen förföljs av Baath regimen. Vilket inte stämmer, du glömde nämna att majoriteten av folkgruppen stödjer presidenten och även får diverse militär understöd av Ryssland och Syrien. Därav drog du en lögn, återigen.
Jag vet mycket väl historien om Gabriel Moushe, faktum är att han var djupt involverad i oppositionen mer än vad man tror. Det finns dokumenterat att hans "organisation" samarbetat en del med "rebellerna" i FSA, dessa rebeller som några månader innan hade fördrivit bort assyrierna från sina byar. Vilken seriös människa skulle stödja något som inte gynnar hans egna folkslag? Gubben är ju köpt så det skriker om det.
Jag motbevisade dig i min länk, försök inte slingra dig ur nu. Majoriteten av förföljelserna på assyrierna har skett mestadels av muslimer, bl.a den kurdiska folkgruppen har stått för majoriteten av dessa. Du drog upp Assad att han fängslat en Gabriel Moushe. Skillnaden är att han släpptes fri efter ett år medan dem "demokratiska krafterna" i SDF mördade David Jendo kallblodigt. Tycker du det är jämförelsebart?
Jag förstår egentligen inte vad du får ut av att sprida lögner här.
ADO är den största politiska assyriska rörelsen i Syrien, och den har varit förföljd av Assadregimen sedan den startats. Detsamma gäller för SUP, som består till största del av syrianer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Syriac_Union_Party_(Syria)#Persecution_by_the_Assa d_government
Du motbevisade inget. Du länkande att en ledare blivit dödad av kurdiska grupper. På vilket sätt går det emot mitt påstående om att den politiska rörelsen också är förföljd av Assad? Du verkar inte förstå det.
Gabriel Moushe släpptes INTE efter ett år. Han släpptes efter tre år då han varit i Assadregimens behåll från 2013 och blev sedan frisläppt 2016. Om du ska diskutera fakta får du lära dig fakta först.
Hela mitt inlägg syftade till den politiska assyriska organisationen i Syrien, inte folkgruppen. Den kristna minoriteten i Syrien stödjer förmodligen Assad om alternativet står mellan Assad och en islamistledd regim. Om det presenteras ett alternativ till Assad så kommer de att välja någon annan. Problemet är att Assad inte tillåter alternativ.