2017-09-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Haha helvete vad upprörd du blir när man påpekar att kurderna aldrig någonsin hade kunnat inta en stad som Mosul. Du är ju helt hjärndöd som själv drar upp jämförelsen med syfte och få SDF att verka slagkraftiga.

Seriöst kolla på kurdernas meriter. Dom rullar runt lite i öknen och har gigantiska problem med att inta små ökenstäder från Daesh, och detta med tunga amerikanska flyganfall. Skolflickorna i SDF med Mcdonalds ögonbryn är den sämsta "militära" styrkan i Mellanöstern, och det kommer man märka väldigt fort när USA överger er.

Vi kommer alla ihåg när Daesh intog 300 byar från YPG på en natt. En stor faktor till varför USA startade sin bomboffensiv.

Och nej, dom shiitiska miliserna användes inte i Mosul. Det enda dom gjorde var att dom rörde sig i utkanten och intog Tal Afar för att kapa Daesh:s flyktväg.

Va? så din argument är att SDF inte skulle kunna ta Raqqa utan "tunga amerikanska flyganfall"?
Och du resonerar att Mosul befriades utan "tunga amerikanska flyganfall"? Har jag förstått dig rätt?

Även med en styrka på över 100.000 med tunga vapen tog det 8 månader att inta Mosul. Som hade runt 7000 max isis soldater, väldig beundransvärt!, och bara för du är dum så måste jag informerar dig om att USA bombad Mosul till stenåldern. Iraks arme även med 100.000 med abraham tanks och allt hade aldrig vågat gå in annars.

Medans i Raqqa fanns det 5000+ isis soldater, som YPG intar med 15.000 män och 5000 kvinnor som är lätt beväpnade och med tanks från första världskriget, under 8 månader.
Nej du den sämst militären har och kommer alltid vara araber!. Det finns en anledning varför usa tycker att YPG är den mest effektiva armen! ;D och varför Turkiet är så rädda. Med några abraham och helicopter hade YPG intagit Istanbul
Citera
2017-09-22, 20:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rojava
och varför Turkiet är så rädda. Med några abraham och helicopter hade YPG intagit Istanbul

YPG som förlorade 300 byar från DAESH inom loppet av några veckor innan USA förvandlade Ayn-Al Arab till ny Dresden? Kommer ihåg hur man grät framför västvärlden för att rädda sin skinn. Det enda man ska frukta då det gäller PKKPYDYPGSDF är deras propaganda, ljuga och manipulera är de bra på annars inte något att hänga i julgranen. Få se hur länge husse stödjer dessa för husse är känd för backstabbing i resten av världen, bara PKKurder som inte förstått det än...
Citera
2017-09-22, 21:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Abi khawla, är han kurd eller arab? Sdf-avdelningen som ryckte fram mot Eufrat, är de kurder eller mest araber?
Citera
2017-09-22, 21:48
Avslutad
Det händer rätt mycket i Syrien och runtom.

Jag har läst om att usa har beväpnat kurderna rätt mycket nu,bara idag så fick de två fullastade lastbilar fullt med vapen. Varför man beväpnar kurderna så mycket är för att man ska bussa kurderna på Iran.
Jag tror på det, man beväpnar inte galna människor med så mycket vapen när det inte är så mycket kvar av kurdernas kusiner IS. Istället borde man börja avväpna kurderna men istället så börjar gör man tvärtom. När norra är "befriad" av IS ska kurderna tassa till Iran.
När kurderna lämnat norra så kommer judiska folket dit sakta sakta och börjar bosätta sig. Kurderna jar gjort en fri plats åt judarna. Väldigt duktigt.
Citera
2017-09-22, 22:18
Medlem
Sperssons avatar
.
Jag är glad för alla syriska flyktingars skull, att det nu äntligen ser ut att bli fred i Syrien.
Citera
2017-09-22, 22:22
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Jag är glad för alla syriska flyktingars skull, att det nu äntligen ser ut att bli fred i Syrien.

Jag skulle inte vara så optimistisk över en potentiell fred än. Vi vet inte vad som händer när kriget är slut, kanske drar ett till krig igång men nu mellan Syrien och Kurderna, och då kan det eskalera till ett 1000x värre krig än nu. Vad som än sker så har bland annat Ryska diplomater och militär en jävla massa att ta hand om om fred kommer på tal, inte minst Syrierna som måste bygga upp ett pulveriserat land igen.
Citera
2017-09-22, 22:33
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
De Kurdiska förbanden är inget mer än lakejer åt USA:s imperialistiska mål i Syrien i nuläget, förblindade av USA:s alla löften om att möjliggöra den långa, kurdiska drömmen, att få ett självständigt Kurdistan.

USA kommer göra precis som i Irak, ta oljan, få lokal dominans och sticka, fast denna gången så använder de det kurdiska folket till hjälp när alla "moderata" rebeller som skulle göra jobbet från början nu är utrotade.

Kurderna kommer bli lurade av Väst, det står skrivet i sten. Europa har tvärtom öppnat för att behålla Assad vid makten, och USA är bara där för oljan i nuläget för att inte kollapsa som stat. Det är sorgligt, men så är det. Kurderna har inte begått fel direkt, de är bara grovt lurade och hoppfulla.

Sedan kan man tycka vad man vill om Assad, men att avancera in i områden som tillhör Syriskt styre är ett brott mot Syriens ställning som suverän stat. Att ta över städer som Raqqa och delar av Deir Ezzor bäddar läge för framtida etniska konflikter då kurder och araber aldrig gillat varandra till att börja med.

Samarbetet med USA är ursprungen ur desperation snarare än någon föreställning att USA kommer garantera kurdisk självständighet, de är väl upplysta om att de kommer kastas under bussen tid nog av USA till Turkiet.

Assad-regimen är ett odjur utan legitimitet som bör utrotas (brutal tortyr, tunnbomber och kemiska vapen är inte brott som bör begås ostraffade), tråkigt nog så kommer detta inte hända så skulle hellre se en förhandling med Assad där autonomi för Rojava garanteras.

PYD har aldrig förespråkat kurdisk självständighet i statlig eller etnonationalistisk mening , det vill ha ett federalistiskt Syrien, inte separation.
Citera
2017-09-22, 22:48
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
https://en.wikipedia.org/wiki/Simele_massacre

Varsågod. Hållkäften nu din lilla parasit.

Är den här diskussionen om syriska inbördeskriget eller förföljelsen av kristna minoriteter på händerna av kurder historiskt som jag inte i någon bemärkelse förnekar?

Jag har tidigare diskuterat min ståndpunkt i denna fråga tidigare i tråden om du är intresserad. Anklagelsen att YPG-förbanden utövar etnisk rensning mot minoriteter i områdena de erövrar och kontrollerar finns det inget trovärdigt bevis för.

Jag tycker att Assyrier/Syrianer bör få rimlig kompensation i form av konfiskering av mark för deras förmån, ekonomiskt stöd och förmåga till autonomi i ett framtida Syrien. Kurderna var disproportionerligt ansvariga för övergreppen mot assyrier under Seyfo, fördömer det starkt och förnekar inte det, vi diskuterade i modern tid om du inte märkte det.

Att be mig hålla käften och att kalla mig parasit är inte relevant för sakfrågan vi diskuterar, avstå från sådant trams råder jag dig.
Citera
2017-09-22, 22:53
Avslutad
Citat:
Dra den där om törnrosa också. Det börjar med federalism för att sedan övergå till autonomi. Vem försöker du läxa upp, och vart dök du upp ifrån som gubben i lådan. Hycklande kurd, Kurdistan åt kurder men Sverige åt alla. Det är så ni kurder resonerar.

Skräm inte bort vår nyfångande kurd!!! Han har rätt, som alla kurder säger: Vi vill bara ha autonomi men sen när alla sover kommer vi omröstning för att bryta loss en del av ett land. Du vet att det barzani utlyst är falskt va? Det är bara en lögn som en turkjävel hittat på. Det stämmer inte.

Han pratar om kontext, klagade på mig men jag ville att han skulle svara på hela "kontexten" av mitt inlägg. Väntar fortfarande på det.
Senast redigerad av CAKARIM 2017-09-22 kl. 22:56.
Citera
2017-09-22, 22:57
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Samarbetet med USA är ursprungen ur desperation snarare än någon föreställning att USA kommer garantera kurdisk självständighet, de är väl upplysta om att de kommer kastas under bussen tid nog av USA till Turkiet.

Assad-regimen är ett odjur utan legitimitet som bör utrotas (brutal tortyr, tunnbomber och kemiska vapen är inte brott som bör begås ostraffade), tråkigt nog så kommer detta inte hända så skulle hellre se en förhandling med Assad där autonomi för Rojava garanteras.

PYD har aldrig förespråkat kurdisk självständighet i statlig eller etnonationalistisk mening , det vill ha ett federalistiskt Syrien, inte separation.

Det fetstilade: Kan väl hålla med dig till viss del där, däremot så är det absolut möjligt att man tror på ett sådant löfte, då Syriska kurdistan nu fått ett ganska väldefinerat territorium, så man kan mycket väl passa på att förhandla med USA om att göra Syriska Kurdistan en egen stat, då man länge velat se områdena i Iraq och Syrien som en del av den framtida Kurdiska staten, har ju snackats mycket om kurdisk självständighet en del nu.

Vad gäller tunnbomber så kan man se på det från olika håll. Visst, det var ett fruktansvärt vapen, men det användes till exempel en bra bit innan ryssarna kom till hjälp och då den Syriska armén tillsammans med dess då begränsade resurser höll på att kollapsa, så man var tvungen att improvisera fram massa vapen, är för övrigt vanligt bland en massa fraktioner i kriget fortfarande. Jag tvekar dessutom att dessa bomber användes för att med mening bomba sönder civila. Tunnbomber är oprecisa och omoderna, så klart att civila som är i skottlinjen dör då, vore ju idiotiskt av Assad att bomba befolkningen och få fler rebeller och terrorister mot sig? När ryssarna kom så fick Syrien massa nya vapen som istället nu används som är mycket mindre farliga och primitiva, för övrigt har ryssarna mer eller mindre sagt till på skarpen att sluta tillverka dessa.

Kemiattackerna är omdebatterade, den senaste kemiska attacken i Khan Shaykhun till exempel har varit ett mål för skepticism från en rad olika håll. från FN:S vapeninspektör Scott Ritter, professor emeritus Theodore Postol från MIT, och en rad massa journalister, däribland den israeliske journalisten Uri Avneri. Så för just denna händelse finns det inget definitivt bevis alls, om vem som ligger bakom.

Vad gäller kurdisk autonomi så har jag för mig att Assad har gått med på att förhandla om en sådan, förutbestämt att kurderna inte tar över ursprungligt syriska områden som man gör nu, så jag tror att Assad är ganska besk angående detta med autonomi efter det kurdiska avancemanget i syrisk ägd mark. Annars är väl ett i alla fall autonomt Kurdistan inte illa, tvekar dock att Syrien eller för den delen Iran går med på detta då detta Skulle innebära en konflikt mellan det nya autonoma Kurdistan och Turkiet som motsätter sig allt Kurdisk, med andra ord skulle det också innebära att Syrien blir tvunget att kriga mot Turkiet då det tekniskt sett fortfarande förblir syrisk då det "bara" blir autonomt, dvs att det fortfarande tillhör Syrien, fast med visst självstyre (tjetjenien-Ryssland t.ex).
Senast redigerad av SU-35 2017-09-22 kl. 23:15.
Citera
2017-09-22, 22:58
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Dra den där om törnrosa också. Det börjar med federalism för att sedan övergå till autonomi. Vem försöker du läxa upp, och vart dök du upp ifrån som gubben i lådan. Hycklande kurd, Kurdistan åt kurder men Sverige åt alla. Det är så ni kurder resonerar.

Bevisa din misstankar om det sluttande planet av federalismens framtida resultat, annars är spekulationen meningslös. Jag är inte kurd, radikal antinationalist är jag dock starkt, hatar KRG passionerat men har inte sett tydliga nationalistiska tendenser i Rojava-projeketet för att ha samma åsikt om dem.
Citera
2017-09-22, 23:05
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Skräm inte bort vår nyfångande kurd!!! Han har rätt, som alla kurder säger: Vi vill bara ha autonomi men sen när alla sover kommer vi omröstning för att bryta loss en del av ett land. Du vet att det barzani utlyst är falskt va? Det är bara en lögn som en turkjävel hittat på. Det stämmer inte.

Han pratar om kontext, klagade på mig men jag ville att han skulle svara på hela "kontexten" av mitt inlägg. Väntar fortfarande på det.

Kontext? Om Amerikansk imperialism och hur detta relaterat till PKK i Syrien och Turkiet?

Du kallar mig idiot och fastställer att en åsikt är synonymt med en etnisk tillhörighet, förstår inte var jag får ut av att diskutera sådant trams på det här forumet i den här tråden.

Gråvargarna är fascister, det är ett okontroversiellt påstående.

Klargör vad det är jag misslyckats med att besvara i relation till ditt tidigare inlägg så besvarar jag det gladligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in