2017-07-08, 17:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Visst är det stort men tor du själv att usa komma hålla det? Jag har läst massvis gånger med vapevilan brytits därför har jag så svårt att ta det som en god nyhet och att ge uppmärksamhet för sånt skit.

För folk är det värsta som kan hända att ge skenbild av att vapenvila har inletts.

Men faktum är ju att det är vapenvila i många områden, lokala vapenvilor har man kommit överens om på över 1600 platser. Och de verkar hålla i stort sett. Där har inte USA varit inblandat alls, det är Ryssland som drivit den kampanjen i 1,5 år.

Jag är förstås mycket skeptisk till om USA skall infria sitt löfte. De borde inse att kriget är förlorat för deras del och att det nu gäller att rädda den manskap man kan. Vi får se vad som händer.

Jag håller förstås med om att det är skadligt med vapenvilor som inte hålls.
Citera
2017-07-08, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, eftersom Israel inte respekterar andra, så kan de inte kräva att andra skall respektera dem. Tanken att hela Mellanöstern skall anpassas efter Israel är verkligen höjden av bristande respekt för andra.

Det är arabländerna som bekämpar Israel.. och inte tvärtom.. Det har varit så sedan Israel blev en stat 1948. Arabländerna startade ett krig dagen efter att Israel utropats. Detta är startskottet på en eskalerande våldsspiral.
Det är arablädernas respektlöshet sedan 1948 som ligger till grund för det vi bevittnar i Syrien/Irak.

Hade Mellanöstern haft demokratier så hade inte det vi bevittnar i Syrien/Irak aldrig uppstått.

Dags att dessa länder.. en gång för alla.. erkänner Israel.. Dags att organisationer som Hamas inte får finnas.. utan att man ser att muslimer kan leva i fred med varandra.. att de kan bilda demokratier
Citera
2017-07-08, 17:46
Medlem
Israel kan dra åt helvete. Jag var en gång i tiden på deras sida men efter hand som jag intog information om Staten Israel och skiten de håller på med så blev jag neutral vilket sen har långsamt fört mig mot ogillande.
Hamas kan också dra åt helvete.
Citera
2017-07-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Har absolut inga problem! Jag läste också den "nyheten" men tyckte att det inte var något att uppmärksamma sig på. Allt sånt är självklart det förstår jag också din idiot men jag vill att du tar dig på hjärtat och frågar dig själv, hur länge kommer vapenvilan stå kvar? Hur ofta har vi inte läst att men inlett vapenvila och typ innan 24h gått så har man avbrutit den?

Jag lovar att sticka för gott från tråden om de nu lyckas hålla vapenvilan, men om den avbryts, lovar du då sticka från tråden?

Bara för att förhandlingar förr strandat behöver man inte leva i förnekelse för all framtid.

Varför skulle jag lämna tråden pga av något som sker nere i Syrien?

Tagga ner och börja komma med något konstruktivt istället, det enda du framför i denna tråd är Turkpropaganda och hat mot kurder, inget mer. Substans = noll
Citera
2017-07-08, 18:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det är arabländerna som bekämpar Israel.. och inte tvärtom.. Det har varit så sedan Israel blev en stat 1948. Arabländerna startade ett krig dagen efter att Israel utropats. Detta är startskottet på en eskalerande våldsspiral.
Det är arablädernas respektlöshet sedan 1948 som ligger till grund för det vi bevittnar i Syrien/Irak.

Hade Mellanöstern haft demokratier så hade inte det vi bevittnar i Syrien/Irak aldrig uppstått.

Dags att dessa länder.. en gång för alla.. erkänner Israel.. Dags att organisationer som Hamas inte får finnas.. utan att man ser att muslimer kan leva i fred med varandra.. att de kan bilda demokratier
Sionisterna la beslag på ett område och drev iväg folket som bodde där. Det skulle aldrig ha skett och ni kommer aldrig att få fred med era grannar genom att kräva ett eget land, det är rasism, det ni håller på med.
Ni måste samsas med övriga befolkningen, det är enda sättet att skapa fred och säkerhet. Murar, stängsel och krig skapar bara mer fiendskap.
Citera
2017-07-08, 19:46
Bannlyst
Citat:
Sionisterna la beslag på ett område och drev iväg folket som bodde där. Det skulle aldrig ha skett och ni kommer aldrig att få fred med era grannar genom att kräva ett eget land, det är rasism, det ni håller på med.
Ni måste samsas med övriga befolkningen, det är enda sättet att skapa fred och säkerhet. Murar, stängsel och krig skapar bara mer fiendskap.

Israel fick ett område, araberna fick ett område. När araberna inte flyttade så var de tvungna att hjälpa dem att flytta.
Detta var 1948. Alltså nästan 70 år sedan. Efter det har araberna startat en massa krig. Någon gång måste man erkänna att slaget är förlorat och att fred med sina fiender är enda sättet att hå vidare. Araberna håller fortfarande på att jvlas trots att de blivit slagna gång på gång. Självklart de sätter upp murar om det finns personer är så ondsinta att se kan tänka sig att spränga sig själv och israeler i luften.
Dags att araberna visar att de är mänskliga, förnuftiga och kompromissvilliga. De kan inte leva i misär längre. Världen bryr sig inte längre. De tycker bara de är korkade när de inte vill nå fred efter så många förluster.
Citera
2017-07-08, 19:48
Bannlyst
Citat:

Rasism? Israel vill bara att palestinierna erkänner staten Israel.
Citera
2017-07-08, 19:55
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
De kan inte leva i misär längre. Världen bryr sig inte längre. De tycker bara de är korkade när de inte vill nå fred efter så många förluster.

Precis. Världen och speciellt vi svenskar bryr oss inte längre. Nu hoppas vi att de tar kål på varandra så att vi slipper höra om deras bekymmer hela tiden. Hamas och NDF är av samma skrot och korn. Judar och muslimer, vad ska man förvänta sig? Två blodtörstiga organisationer som inte har tillfört ett skit till mänskligheten. Jag längtar till dagen då båda två försvinner från jordens yta.

Sådär. Nu hoppas jag att den här diskussionen är slutdiskuterad och att konflikten i Syrien diskuteras istället.
Citera
2017-07-08, 20:00
Avslutad
Citat:
Men faktum är ju att det är vapenvila i många områden, lokala vapenvilor har man kommit överens om på över 1600 platser. Och de verkar hålla i stort sett. Där har inte USA varit inblandat alls, det är Ryssland som drivit den kampanjen i 1,5 år.

Jag är förstås mycket skeptisk till om USA skall infria sitt löfte. De borde inse att kriget är förlorat för deras del och att det nu gäller att rädda den manskap man kan. Vi får se vad som händer.

Jag håller förstås med om att det är skadligt med vapenvilor som inte hålls.

De områden där det råder vapenvila är inte viktiga områden.

Vill bara veta vad som övertygar dig att kriget för deras del är förlorat?
Citera
2017-07-08, 21:30
Avslutad
Putin erkänner under G20 att det är tack vare Erdogans ståndpunkt läget kunde förändras till fördel för oss.

Länken är på turkiska men bättre med en länk en inget alls.

http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/dunya/776774/Putin_den_Erdogan_a__Sizin_durusunuz_sayesinde__Su riye_deki_durumu_degistirmek_mumkun_oldu.html
Citera
2017-07-08, 22:12
Medlem
bernad_laws avatar
Lägg ner det eviga kurdtjafsandet, tack. /Mod
Citera
2017-07-09, 01:37
Medlem
FlashyBears avatar
http://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-4678556/Trump-security-aide-Syria-ceasefire-zone-US-priority.html
Trump security aide: Syria ceasefire zone a US 'priority'
Citat:
A ceasefire set to take effect in southwest Syria on Sunday is a US priority and an important step toward eventual peace throughout the war-torn country, President Donald Trump's national security adviser said.

"At noon local time tomorrow, a de-escalation zone in southwest Syria will begin to take effect," HR McMaster said in a statement released Saturday.

"Such zones are a priority for the United States, and we're encouraged by the progress made to reach this agreement," he said.

"The United States remains committed to defeating ISIS, helping to end the conflict in Syria, reducing suffering, and enabling people to return to their homes. This agreement is an important step toward these common goals," he said.

McMaster, who released his statement shortly after the US president and other world leaders wrapped up the G20 summit in Hamburg, Germany, said Trump "discussed the agreement with many world leaders at the G20 Summit," including Turkey's President Recep Tayyip Erdogan, Britain's Prime Minister Theresa May, and Germany's Chancellor Angela Merkel.

Det låter bra. Trump har även talat om det med Erdogan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in