Citat:
Ursprungligen postat av
ouzuo
Det kanske var det han ville. Skrämma civilbefolkningen så att de ger sig av och så att han kan bomba terroristerna i fred. Eller så kanske han inte ville skada byggnaderna med sprängbomber. Oavsett så är det aldrig okej, det måste finnas gränser även i krig. Tänkt dig ett världskrig där det endast användes gas och andra kemiska vapen - det skulle inte finnas en människa kvar på jorden efter det.
Men jag undrar varför civilbefolkning är kvar där. Supportar dom terroristerna, eller kan de inte ta sig ut ur staden? Det finns ju annars trygga zoner i västra och södra Syrien.
Det där med civilbefolkningen är mellanösterns signum, det spelar ingen roll vilken ledare som de får så är de hatiska och svekfulla.
Man flyr givetvis om man kan och jag tror ärligt att den möjligheten fanns o finns till buds men det är som att de inte begriper allvaret, de försöker skapa en vardag i det omöjliga och helt troligen så är de med i striderna lite som det passar läget. Jag har fått berättat för mig hur krig bedrivs därnere, regeringssoldater kan inte lita på sina egna, de kommer till ort där de civila bär dolda vapen som de attackerar med och sedan smiter de och gömmer sig i det civila samhället, svaret blir att armen och alla miliser skjuter varenda en som inte lyder om att hålla sig på ett visst avstånd eller visar upp vad de har, och det gäller även barnen. Alla gör så där nere precis alla för att det är klaner som styr och dem skiter i alla förutom sina egna fränder.
Isis är nog faktiskt ett svar på detta, dem kör metoder som inte den tjockskalligaste kan förneka. Jag ror inte att araberna och de övriga var beredda på det utan antog att det var buisness som vanligt, de kommer och vi skjuter o festar och lurar skjortan av dem.