2017-04-09, 00:43
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
Assad skulle knappast våga angripa Israel på det sättet, det vore att kasta bort alla framsteg som gjorts de senaste åren. Syriens krigsmakt är ingen direkt match för IDF, särskilt inte som det dessutom skulle involvera USA vilket innebär tack och godnatt för Assads regim. Ryssland och Iran är dvärgar i jämförelse med USA och det är inte sannolikt att de skulle vilja följa Assad ner i avgrunden.

Saddams situation var en helt annan, eftersom han redan var i krig mot en USA-ledd koalition som inkluderade många arabstater (bl a Hafez al Assads Syrien). Hans drag att anfalla Israel var en åtgärd som syftade till att provocera Israel att slå tillbaka och effektivt ansluta sig till kriget mot Irak, vilket i sin tur skulle leda till att arabstaterna lämnade koalitionen mot Saddam eller till och med bytte sida eftersom det är politiskt omöjligt för en arabstat att vara allierad med Israel.
Men Israels vedergällning uteblev efter amerikanska påtryckningar.
Nej verkligen inte. Israel var kapabelt att besegra Syrien, Jordanien och Egyptien samtidigt innan de ens hade en krigsmakt!

Frågan är dock vad man ska tro om det hela. Å ena sidan är det ologiskt av Assad att begå självmord genom att använda kemvapen, men samtidigt har han ju efter attacken blivit mer aggressiv än någonsin och bombat med vit fosfor. Han kanske faktiskt är helt galen trots allt?
Citera
2017-04-09, 00:43
Medlem
Den där bombningen är nu svår en gåta för rysstrollen. Tidigare skrek de - "Obama - skit! Trump - "nash" (vår man)! Nu måste de byta till: Trump - skit! Obama var bättre (fegare)! Och det var Hillary som vann valet!
Citera
2017-04-09, 01:41
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Våldsamma protester i Florida mot Trumps beslut att bomba Assad:

https://twitter.com/CBSNews/status/850805453256880129

Tillerson har nu förtydligat att prioritet är ISIS, inte Assad:

http://www.cbsnews.com/news/tillerson-on-syria-the-first-priority-is-the-defeat-of-isis/?ftag=CNM-00-10aab7e&linkId=36332203

Och jag måste vara synsk då jag skrivit att USA kommer åter för att begära en timeout
Nej jag är inte synsk, utan att befarandet upprepar sig hela tiden, när ett avgörande står för dörren så blåser USA i visselpipan.
Citera
2017-04-09, 02:13
Medlem
Hegernatarens avatar
Det går nu rykten om att en amerikansk pansarstyrka korsat gränsen mot Syrien. Strax innan hade en gränspostering sprängts i luften:
https://twitter.com/thewarmonitor?lang=sv

Är dock en aning skeptisk till dessa rykten då jag tvivlar på att USA skulle anfall Syrien med endast 20 stridsvagnar...

Visserligen kan säkert en amerikans styrka av 20 stridsvagnar smula sönder allt syriskt motstånd, men de skulle vara sårbara för ryska luftangrepp.
Citera
2017-04-09, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Det går nu rykten om att en amerikansk pansarstyrka korsat gränsen mot Syrien. Strax innan hade en gränspostering sprängts i luften:

Är dock en aning skeptisk till dessa rykten då jag tvivlar på att USA skulle anfall Syrien med endast 20 stridsvagnar...

Visserligen kan säkert en amerikans styrka av 20 stridsvagnar smula sönder allt syriskt motstånd, men de skulle vara sårbara för ryska luftangrepp.
Om sådana finns i landet så är det enbart till för att bistå SDF mot ISIS. Insatsen mot ISIS är låg/medel intensiv, man hade kunnat gå in med buller och bång som man gjorde i Irak, eller Panama, eller Grenada, men man get i fallet ISIS endast stödhjälp.
Citera
2017-04-09, 02:32
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Om sådana finns i landet så är det enbart till för att bistå SDF mot ISIS. Insatsen mot ISIS är låg/medel intensiv, man hade kunnat gå in med buller och bång som man gjorde i Irak, eller Panama, eller Grenada, men man get i fallet ISIS endast stödhjälp.
Fast gränsen mellan Syrien och Jordanien ansluter inte till SDF:s område. Ifall detta skulle vara sant så skulle det vara en helt annan operation.

Det är ännu obekräftat, men kontot jag länkade får en strid ström av info om detta ifrån olika källor.

Men det verkar märkligt, det håller jag med om. Visserligen tror jag att även en liten amerikansk styrka kan besegra båda ryssarna och syrierna, men det känns som att det är för tidigt för detta.

Däremot är det tydligen livlig aktivitet i luften över gränsen och där har ju inte ryska och syriska flygplan en chans mot amerikanska.
Citera
2017-04-09, 02:34
Medlem
Citat:

No, no, bara rykten som vanligt - är det inte skottlossning på Fridhemsplan så diktas annat upp. Det finns folk som finner nöje att ryktessprida bara för det finns andra som älskar att tro på just sådant, detta är inte ens värdigt att kommentera vidare!
Citera
2017-04-09, 02:35
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
No, no, bara rykten som vanligt - är det inte skottlossning på Fridhemsplan så diktas annat upp. Det finns folk som finner nöje att ryktessprida bara för det finns andra som älskar att tro på just sådant, detta är inte ens värdigt att kommentera vidare!
Ja klart att det är rykten, men jag tänkte att det kunde vara av intresse att vidarebefordra dem. Ifall USA kommer att göra något så lär det vara ungefär vid samma tid som förra gången, alltså väldigt snart.

Fast detta är ganska seriöst:
Citat:
Haley: No political solution in Syria with Assad in power @CNNPolitics

Om det inte finns en politisk lösning med Assad så betyder det krig. I någon form.

Kalla mig sjuk om ni vill, men USA har inte på riktigt invaderat något land på 14 år, så nu är det verkligen dags!

EDIT: Som sagt, må vara ett rykte, men nu har det upprepats betydligt fler gånger än vad rykten brukar upprepas.
Senast redigerad av Hegernataren 2017-04-09 kl. 02:39.
Citera
2017-04-09, 02:40
Medlem
Citat:
Ja klart att det är rykten, men jag tänkte att det kunde vara av intresse att vidarebefordra dem. Ifall USA kommer att göra något så lär det vara ungefär vid samma tid som förra gången, alltså väldigt snart.

Förvisso, ingen vet vad framtiden har i sitt sköte.

Varför inte en "markering" av nåt slag på en amerikansk fregatt, det hade varit kul om nån Spetnazdykare skrev nåt på sidan av ett fartyg, "Putin was here, not Kilroy", fast på ryska
Citera
2017-04-09, 02:41
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Förvisso, ingen vet vad framtiden har i sitt sköte.

Varför inte en "markering" av nåt slag på en amerikansk fregatt, det hade varit kul om nån Spetnazdykare skrev nåt på sidan av ett fartyg, "Putin was here, not Kilroy", fast på ryska
Hehe, fast det måste vara något som är farligt också. Har svårt att tänka mig att ryska spetznaz kan direkt sänka en amerikans fregatt. Krävs nog lite mer än lite C4 (eller vad nu ryssarna har) på skrovet för att sänka den
Citera
2017-04-09, 03:20
Medlem
Hegernatarens avatar
Ok nu säger de att ett amerikansk krigsfartyg som varit lastat full med militärfordon har synts förönkrat i den jordanska hamnen i Aqaba. Det börjar luta åt att ryktena är sanna:

Låt oss hoppas! Jag vill se Trump visa Amerikas makt!
Citera
2017-04-09, 03:30
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ok nu säger de att ett amerikansk krigsfartyg som varit lastat full med militärfordon har synts förönkrat i den jordanska hamnen i Aqaba. Det börjar luta åt att ryktena är sanna:

Låt oss hoppas! Jag vill se Trump visa Amerikas makt!

Det va som fan att Jordanien har en hamn.. Som sjöman försöker jag dock naturligtvis undvika dylika farvatten..
Vore intressant att veta mera om det där fartyget , jag hittar det inte på AIS (betyder föga då det är örlog)
(btw ankrar man på redden och förtöjer i hamn)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in