2017-04-08, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Assad har bombat många städer runt om i Syrien under 6 år utan att folk rört på sig.

Kemiska vapen sätter sådan stor skräck i folk att man kan tömma städer på en vecka, därför är det diktatorernas favorit vapen i mellanöstern.

Som tur visa Trump att sådant inte är acceptabelt, till och med Ryssarna hade svårt att försvara Assad.

Det kanske var det han ville. Skrämma civilbefolkningen så att de ger sig av och så att han kan bomba terroristerna i fred. Eller så kanske han inte ville skada byggnaderna med sprängbomber. Oavsett så är det aldrig okej, det måste finnas gränser även i krig. Tänkt dig ett världskrig där det endast användes gas och andra kemiska vapen - det skulle inte finnas en människa kvar på jorden efter det.

Men jag undrar varför civilbefolkning är kvar där. Supportar dom terroristerna, eller kan de inte ta sig ut ur staden? Det finns ju annars trygga zoner i västra och södra Syrien.
Citera
2017-04-08, 21:23
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoneflowerChannel
Varför skulle Assad bomba sina egna städer? Är det inte troligare att han bombar städer styrda av fienden (ISIS)?
Isis är den ofarligaste fienden, finns många andra som är värre.
Citera
2017-04-08, 21:25
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ouzuo
Det kanske var det han ville. Skrämma civilbefolkningen så att de ger sig av och så att han kan bomba terroristerna i fred. Eller så kanske han inte ville skada byggnaderna med sprängbomber. Oavsett så är det aldrig okej, det måste finnas gränser även i krig. Tänkt dig ett världskrig där det endast användes gas och andra kemiska vapen - det skulle inte finnas en människa kvar på jorden efter det.

Men jag undrar varför civilbefolkning är kvar där. Supportar dom terroristerna, eller kan de inte ta sig ut ur staden? Det finns ju annars trygga zoner i västra och södra Syrien.
Vi har inte sett några vettiga tecken på bevis på vad som skedde ännu.
Citera
2017-04-08, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoneflowerChannel
Varför skulle Assad bomba sina egna städer? Är det inte troligare att han bombar städer styrda av fienden (ISIS)?

Inte hans folk i städerna. Assads folk är bara majoritet vid kusten.

Med 87% av befolkning emot sig så måste han etniskt rensa alla för att bli kvar i makten.

Han kan inte vinna ett riktigt val med 87% emot sig.

Han kan inte leva och styra Syrien med 87% emot sig.

Jag har inget emot Assad men att tro att han kan leda Syrien ensamt med 13% av sin sekt så kommer kriget pågå i 50 år.

Därför måste han rensa de som är emot honom.
Senast redigerad av seeeg321 2017-04-08 kl. 21:31.
Citera
2017-04-08, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Seriösa svar nu från er som ska svara på min fråga.

Putin avsätter Assad, Assad går i exil i ett land som tar emot han, vet inte vilka länder men Iran åtminstone?

Ryssland och USA sätter sig vid ned ett bord och diskuterar framtiden för Syrien och syriska folket. Är det så svårt eller är mer än så?

Låter som en plan. Men den svåra frågan är vem som ska ersätta honom. En person som blir accepterad av dessa skilda grupper. Assad-släkten har ju haft makten i 3 generationer. Behövs nog en stark ledare i så fall.
Citera
2017-04-08, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vi har inte sett några vettiga tecken på bevis på vad som skedde ännu.

Det är sant. Kan vara en false flag. Men jag tror ändå att det var han. Annars borde han personligen gå ut och dementera det.
Citera
2017-04-08, 21:38
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Seriösa svar nu från er som ska svara på min fråga.

Putin avsätter Assad, Assad går i exil i ett land som tar emot han, vet inte vilka länder men Iran åtminstone?

Ryssland och USA sätter sig vid ned ett bord och diskuterar framtiden för Syrien och syriska folket. Är det så svårt eller är mer än så?

Hahahaha det är så mycket mer komplicerat än så.

Som jag har skrivit pipe lines och hamnar och vad får Ryssland- Tartus? Iran?
Vilka är fienden?
USA delar upp dem i en mängd olika nivåer ifrån svart till vit, Ryssland ser dem som en o samma och agerar därefter.
Kurderna och de kristna ska de kristna få tillbaka sina områden? Där skiljer det sig, jag vet att USA är en ateist i handling det är inte så noga för dem, jag vet inte Hur Ryssland ser på saken men jag kan anta att då de stöttar Assad så är det viktigt att ordna för de kristna även om att Assad försvinner. Kurderna..kan tänka mig att USA kan ge dem mer än vad som är realistiskt, en sådan strategi kalls för keypoint, ett evigt sår att kunna komma tillbaka till.
Citera
2017-04-08, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ouzuo
Låter som en plan. Men den svåra frågan är vem som ska ersätta honom. En person som blir accepterad av dessa skilda grupper. Assad-släkten har ju haft makten i 3 generationer. Behövs nog en stark ledare i så fall.

Det får man utse då? Finns alltid någon att välja på. Som det är idag är det inte hållbart. Vi håller på att gå mot ett tredje världskrig.
Citera
2017-04-08, 21:43
Medlem
Syria: Russian FM and US Secretary of State discuss US strike on Syria in phone call

Hold up now

Ser ut som vänskapen är tillbaka mellan Putin och Trump.
Citera
2017-04-08, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Inte hans folk i städerna. Assads folk är bara majoritet vid kusten.

Med 87% av befolkning emot sig så måste han etniskt rensa alla för att bli kvar i makten.

Han kan inte vinna ett riktigt val med 87% emot sig.

Han kan inte leva och styra Syrien med 87% emot sig.

Jag har inget emot Assad men att tro att han kan leda Syrien ensamt med 13% av sin sekt så kommer kriget pågå i 50 år.

Därför måste han rensa de som är emot honom.

Men jag har läst nånstans (får leta källa) att en majoritet av syrierna är för Assad. Hans folk är en minioritet (kommer inte ihåg vad folket heter). Men tydligen har den varit nån enande kraft bland shia sunni och kristna på nåt sett eftersom han haft ett relativt hyggligt stöd.
Citera
2017-04-08, 21:45
Medlem
EarlTurners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Ryssland har bombat för fullt med vit fosfor kring något ställe som heter Idlib, vilka håller detta?

Är inte det ett gränsfall till kemattack? Ser ut som medveten provokation.

Vit fosfor är inte ett kemiskt vapen och allt snack om "vit fosfor" hit och dit är bara skitsnack. Det är helt ok att använda vit fosfor som rök för att avskärma eller förblinda fienden eller att använda vit fosfor som brandstridsmedel mot militära mål. Det som inte är ok enligt konventioner är att använda det mot civila i felaktigt syfte, så som Israel har gjort vid flera tillfällen.
Citera
2017-04-08, 21:52
Medlem
oyinbozs avatar
Är uppmärksammat i tråden att "läkaren" som frontade gasstoryn, Shajul Islam, 1) var misstänkt för att ha varit med och kidnappat John Cantile (första ggn) och 2) sedan fått sin NHS-licens revoked?

Här var han i allas våra vardagsrum på bästa sändningstid (@2:10)

Här sitter han och pratar om det med allas våran älskling Bilal Abdul Kareem.

Kolla gärna in hans twitter. Verksam i regionen men inte ett pip om striderna rebellgrupperna emellan som var som värst för några veckor sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in