Citat:
Ursprungligen postat av
Kozitas
Det sistnämnda är det jag talar om, det kan ju sluta i ett fullskaligt krig..
Både Iran och Ryssland har styrkor i Syrien, även Nordkorea har observatörer där.
Jag förstår inte varför Trump är så mån om att gå in och besegra Assad när oppositionen enbart består av islamistiska terrorister. Efter 9/11-attackerna hade jag inte väntat mig att 15 år senare se USA komma al-Qaeda till undsättning.
Irak har ju dessutom numera mer eller mindre blivit en iransk klientstat, så man kan ju lugnt säga att en guldfisk är ansvarig för USAs politik i mellanöstern. De glömmer vilka som är deras fiender var fjärde år och slumpar vems sida de skall ta härnäst. Både Saddam och talibanerna var ju ursprungligen USA-marionetter, eller för att använda Ronald Reagans ord var talibanerna "The moral equivalent of our founding fathers".
I Egypten var det mycket ståhej om en "demokratisk revolution" enbart för att USA senare skulle gå in och stödja al-Sisi som återställde landet till militärdiktatur, när man fattade att alternativet var Muslimska Brödraskapet. Vad vill USA egentligen?
I det här läget är jag nästan beredd att satsa pengar på att om USA nu går in i Syrien kommer de att stödja en militärkupp där om några år.