2017-04-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ingen tar väl Trump på allvar i dagsläget, förmodligen just därför Assad känner att han kan göra va fan som helst utan repressalier. Lustigt att Ryssland kommer med en förklaring på vad som skett i denna gasterror, Assad skyller ifrån sig såsom alla andra.. Sinnessjukt scenario detta

Det enda sinnessjuka i allt detta är hur några kan spela men i detta genomskinliga spel.

Syrien är på väg att vinna och USA har trupper på marken som finns där enbart för att förhindra att Syrien återtar sitt land. I detta läge behöver dessa trupper en ursäkt för att gå djupare in i Syrien och nu kommer den vid exakt rätt tidpunkt.
Citera
2017-04-05, 23:24
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det tillhör Daily mails agenda. Ingen bryr sig utan världsledare har uttalat sig idag, och det har betydelse vilket inte Daily mail har.
Finns en hel del som redogör för när ryska försvarsministern ljuger och klipper och klistrar om olika uppgifter. Nu ljuger dom igen gällande gas attacken i Idlib. Dom är så hopplöst bortgjorda.
Det finns massor av bevis och tidigare attacker är det inget snack om. Dailymail? Du måste skoja.

Då kan ju du presentera lite bevis för det du orerar om? Men du rapar väl bara ut dig IQ-befriad skit som CNN, Aftonbladet och SVT rapar ur sig?
Citera
2017-04-05, 23:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
This is why Assad must go. There needs to be outrage. This needs to be a priority. Otherwise, we have lost our compass as a nation.
https://youtu.be/JN05pLa4bkQ

Citat:
Rubio, Cardin call for Assad, Putin to be held accountable for Syria chemical weapons attack
Ja, då var US republikaner i gång med Assad måste bort.

Citat:
BREAKING: Reports that unidentified aircraft (mostly likely Israeli) have targeted two military sites in Daraa, southern #Syria.

Citat:
Unidentified aircraft have launched several airstrikes on #Assad regime & #Iran-linked militia positions in #Deraa, south #Syria.
http://syria.liveuamap.com/en/2017/5-april-unconfirmed-reports-that-unidentified-aircraft-mostly

Oops oidentifierat plan bombar lilla Assad och Iran länkande milisens positionen i Daraa.
Hoppas det stämmer.
Senast redigerad av Moosky 2017-04-05 kl. 23:29.
Citera
2017-04-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det tillhör Daily mails agenda. Ingen bryr sig utan världsledare har uttalat sig idag, och det har betydelse vilket inte Daily mail har.
Finns en hel del som redogör för när ryska försvarsministern ljuger och klipper och klistrar om olika uppgifter. Nu ljuger dom igen gällande gas attacken i Idlib. Dom är så hopplöst bortgjorda.
Det finns massor av bevis och tidigare attacker är det inget snack om. Dailymail? Du måste skoja.

Det är Peter Hitchens som skriver på sin blogg. Det är inte Daily Mails ledarsida.

Daily Mail har rapporterat helt okritiskt, ungefär som Aftonbladet. Eller i linje med "Mooskys" inlägg i tråden.
Bland annat har man refererat till "Dr" Shajul Islam som som någon form av trovärdig källa från Idlib - trots att man borde känna till vad den är för en figur. Daily Mail beskrev Shajul Islam så här 2016:

Citat:
A British doctor struck off by the NHS who was accused of kidnapping Western journalists has fled to Syria and is treating bomb victims, including jihadis.
Shajul Islam was arrested and charged with kidnapping two journalists in 2012 but was released after the trial collapsed when neither of the prosecution's witnesses were able to give evidence.
Dr Islam had always protested his innocence, saying he went to Syria to use his medical skills to treat victims of the civil war.
www.dailymail.co.uk/news/article-3711118/Russia-airstrikes-killing-women-children-MISSING-ISIS-Struck-Brit-NHS-doctor-accused-kidnapping-West ern-hostages-treating-bomb-victims-Syria.html#ixzz4dPcSXhZp

Även SVT har tydligen talat med Shajul Islam:

Citat:
I SVT:s reportage blev bristen på källkritik tydlig. Den i Storbritannien utbildade läkaren Shajul Islam intervjuades som ögonvittne från Khan Sheikhoun. För fyra år sedan var han en flera unga män i Storbritannien som misstänktes för terroristaktiviteter i Syrien och åtalades för delaktighet i en kidnappning av två västjournalister. Shajul Islams dömdes aldrig men han ströks ur det brittiska läkarregistret. Inget av detta framkommer i intervjun.
http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/kemgasattacken-i-syrien-och-journalistikens-kollaps
Citera
2017-04-05, 23:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det är Peter Hitchens som skriver på sin blogg. Det är inte Daily Mails ledarsida.

Daily Mail har rapporterat helt okritiskt, ungefär som Aftonbladet. Eller i linje med "Mooskys" inlägg i tråden.
Bland annat har man refererat till "Dr" Shajul Islam som som någon form av trovärdig källa från Idlib - trots att man borde känna till vad den är för en figur. Daily Mail beskrev Shajul Islam så här 2016:

www.dailymail.co.uk/news/article-3711118/Russia-airstrikes-killing-women-children-MISSING-ISIS-Struck-Brit-NHS-doctor-accused-kidnapping-West ern-hostages-treating-bomb-victims-Syria.html#ixzz4dPcSXhZp

Även SVT har tydligen talat med Shajul Islam:

http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/kemgasattacken-i-syrien-och-journalistikens-kollaps

Blanda inte in Svt här eller försök förklara bort en nobodys egen åsikt. Jag förhåller mig strikt till den rapportering som tidigare har landat och som är stensäker. Och i dag finns det flertal uppgifter som tydligt visar på var den här attacken kommer ifrån. Därför uttalar sig världsledarna med kraft gällande Assad. Ryssland är det ingen som bryr sig om vad dom säger. Det är ju rena snömoset.

Och jag har tidigare gjort inlägg med massvis av hänvisningar, och ingen missar en FN rapport. Tänker inte diskutera med en bubbla här som lever utanför resten av världen, och tjafsa om en massa påhitt och fantasier att det inte stämmer och det finns inga bevis osv. Inte intresserad av alternativ medias påhitt.

Citat:
@Reuters

UPDATE: Secretary of State Tillerson says it is time for Russia to think carefully about its support for Assad's regime
Senast redigerad av Moosky 2017-04-05 kl. 23:34.
Citera
2017-04-05, 23:34
Medlem
rajrajmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vilken stridsgas avses?
Ah, jag glömde det viktigaste, sorry!

Sarin tänkte jag främst på.
Citera
2017-04-05, 23:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Okej, nu har jag läst hela rapporten och ska försöka summera det grovt.

Första delen av rapporten behandlar ett tiotal attacker mot syriska armen och den har jag redan skrivit om.

Andra delen av rapporten behandlar 15 attacker på östra delen Idlib och byar runtomkring den inom en radie på cirka 4-7km. Byarna:Sarmin, Qmenas, Binnish, and Al-Nerab.

Tredje delen av rapporten handlar om en attack nära turkiska gränsen där två människor med största sannolikhet utsattes för senapsgas, och ett spädbarn som dog som resultat av effekterna från senapsgas.

Så till andra delen som var på över 100 sidor:

-Förmodligen har klorin använts i attackerna. OPWC har inte haft full tillgång till platserna pga säkerhetsriskerna och har inte kunnat samla bevis så som dom hade velat, men har fått tillräckligt med bevis för att komma fram till den slutsatsen.

-Ingen utav byarna eller staden Idlib var under regeringens kontroll.

-Attackerna sägs ha utförts av en lågt flygande helikopter. Eftersom attacken skedde i mörkret så har ingen intervjuad sett själva attacken, men dom ska ha hört en helikopter komma flygande följt av en smäll.

-Bevismaterialet som har hittats varierade i olika koncentrationshalter av dynamit, klorin, och en massa andra ämnen, men kunde inte hitta något påstående att det bara har kunnat tillverkas i en fabrik eller laboratorium.
Vill minnas att du har skrivit tidigare att det var sådana halter hittade att dom drog slutsatsen att det måste ha varit regeringstillverkat, men inget sådant stod eller antyddes i rapporten.

-Material som har hittats är jämförbart med vad som finns att köpas kommersiellt.

-Bomberna har haft en billig konstruktion och han beskriver dom som 'improvised air bombs.' Dom var inte konventionella enligt honom.
Jag tolkar texten som att bomberna var hemmatillverkade

-Han drar slutsatsen att bomberna är av den storleken att dom inte kan ha skjutits från marken likt artilleri, utan släppts från luften.

-Kaft Zita våren/sommaren 2014 - en intervjuad kvinna säger sig se män i civila kläder och gasmasker släppa ut gas från cylindrar strax efter att det basuneras ut från en moské att en attack är på gång. Senare så tas hon till en bas där hos ser män fylla cylindrar med vitt pulver.

-Några förmodade kemattacker förklarar han med att kan ha varit en kombination av hög volym damm och psykologiskt trauma.

-opwc kunde inte själva samla in bevisen vilket dom beklagar. mycket av infon kom från open source media och dom följer upp det med: Open-source media are by their very nature prone to the influences and motivations of their authors, owners, and sponsors. While it is recognised that some media sources may be more reliable than others, it can also not be discounted that their source of information may have their own motivation.

Slut på summering.

Ingenstans i rapporten kunde jag se där dom pekar ut någon skyldig till någon attack. Och det stämmer inte överens med vad du har sagt att rapporten antyder. Du har skrivit att dom pekar ut Assad som skyldig till flera attacker, men det finns inte den minsta antydan till något sådant. Antingen så har jag missat det någonstans (vilket jag inte tror, men då får du gärna visa var i texten det står), men mera sannolikt är att du inte har läst rapporten utan gått på medias linje.

Jag förstår inte hur politiker och media har kunnat skrika i stil med 'FN-rapporten bevisar att Assad har utfört kemattacker på sitt eget folk.'
Du är sämst på att hitta fakta, och det förvånar därför inte varför din kunskap är så olik vanligt folk, eller varför du har helt annan bild av situationen i Syrien.
Citat:
The Leadership Panel also determined, in the third report and in section III above, that the Syrian Arab Armed Forces had been involved in the use of toxic chemicals as weapons in three cases: Talmenes (21 April 2014), Qmenas (16 March 2015) and Sarmin (16 March 2015). Their helicopters were used to drop barrel bombs in those three cases.

https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=S/2016/888
Jag har därutöver länkar dig FN:s egna hemsida som skriver:
Citat:
All we have to do is to identify – and in that sense we have identified those perpetrators; basically two actors: one, the Syrian Armed Forces – particularly the Airforce – and the other one, ISIS- in the case of Marea, which was one of the three cases that proved positive, on positive identification. This information is now with the Security Council, and it is up to them to follow up on accountability process- what they are going to do with this, is something that they must now engage in.

https://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=54795#.WOVkZYjyiUk
Det är inte media som är efter, snarare du. Lär dig söka information.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-04-05 kl. 23:47.
Citera
2017-04-05, 23:44
Medlem
Mooskys avatar
Nepps det stämde nog inte då. Det var ju jäkligt synd. Var är du Mike Morell?
Citat:
Opposition network denies reports of airstrike on the Azra security branch in Deraa

Citat:
MSF International (Doctors Without Borders)

Syria: medical reports strongly suggest that victims of the attack on #KhanSheikhoun were exposed to a at least two chemical agents (7/7)
Citera
2017-04-05, 23:52
Medlem
Christopher.s avatar
Aldrig förstått det omoraliska i att använda stridsgas i krig, du har bomber som jämna hela kvarter med marken, du är död. Gas gör kanske att du sprattlar lite extra innan du dör. Skulle jag hamna i en situation på liv och död hade jag utan att tveka använt mig av biologiska vapen om det tjänat ett syfte, dvs döda motståndarna.

Vilka som använt gasen kommer vi nog aldrig få reda på, Assad, Erdogan, Trump, Putin eller någon lokal taliban. Själv är jag av åsikten att det här kriget bör avslutas så snabbt som möjligt.
Citera
2017-04-05, 23:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Den kristna befolkningen i staden Mhardah har uttryckt sitt missnöje med Assadister, Hezbollah och iransk närvaro i deras stad.
Citat:
Residents of Christian-majority Mhardeh demand that government forces leave, describe Hezbollah as an occupation force.
http://syria.liveuamap.com/en/2017/5-april-residents-of-christianmajority-mhardeh-demand-that

Ingen vill ha Assad eller hans anhang.
Citera
2017-04-05, 23:58
Medlem
Christopher.s avatar
Angående USA's uttalande så måste man förstå Trump, det är ett sätt för honom att förhandla, han vill ha villkor på inflytande när kriget är vunnet, min tanke är att detta är en CIA handling.
Citera
2017-04-05, 23:59
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
https://twitter.com/rongxiang/status/849734713275297792
Citat:
1-2) Sec of @StateDept #Tillerson said "there is no doubt in our mind that the Syria regime is responsible for this horrific attack."
Jag undrar följande: hur kan USA veta det om det inte faktiskt är så att Assad ligger bakom attacken? Det är en administration som tidigare uttryck vilja att samarbeta med Ryssland och Assad, som nu gör en tvärvändning. Man säger inte sådant om man inte faktiskt vet hur det föreligger. Trumpadministrationen är känd för att kalla ut "sabotörer" när de ser sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in